Інтелектуальна гра з фізичним змістом: "Щасливий випадок "
Навчально-виховна мета:
1. Поглибити і узагальнити знання учнів про основні фізичні явища, фізичні
закони, історії їх відкриттів.
2. Сприяти активізації пізнавальних інтересів.
3. Продовжити формування наукового світогляду учнів.
4. Формувати соціальну, полікультурності, комунікативну компетентності,
компетентність самоосвіти і саморозвитку
Обладнання: лампочка з тимчасовим регулятором, котушка з сердечником від універсального трансформатора, кільця алюмінієві і мідні, бочонок з заморочками.
СТРУКТУРА:
1. Вступне слово вчителя.
2. Подання команд:
Команда «Дисперсія» - 5 учнів
Команда «Онуки Ейнштейна» - 5 учнів
Правила гри аналогічні телевізійної версії
3. Гра проводитиметься в 5 геймів.
1) Гейм: «Далі, далі»
2) Гейм: «Заморочки з бочки»
3) Гейм: «Темна конячка»
4) Гейм: «Ти - мені, я - тобі»
5) Гейм: «Гонка за лідером»
1. Гейм: «Далі, далі»
За одну хвилину кожна команда повинна дати найбільшу кількість правильних відповідей:
1) Який прилад змінює силу струму? (Реостат)
2) Формула напруженості?
3) Одиниця сили? (Ньютон)
4) Формула закону Кулона?
5) Який буквою позначається робота? (А)
6) Сила Лоренца?
7) Одиниця виміру потенціалу? (Вольт)
8) Одиниця виміру напруженості? (Н / Кл)
9) Коливання яких частот чує людина? (20 Гц-20 кГц)
10) Формула потенціалу? Прилад для вимірювання сили струму? (Амперметр)
11) Який буквою позначається електроємність? (С)
12) Формула періоду коливань математичного маятника?
13) Яка фізична величина позначається буквою лямбда? ( довжина хвилі)
14) Котушка із залізним сердечником? (Електромагніт)
15) Одиниця виміру електроємності? (Ф)
16) Хто з учених як виняток двічі був удостоєний Нобелівської премії? (Марія Склодовська -Кюрі)
17) Одиниці електричного опору? (Ом)
18) Сила Ампера?
20) Французький фізик, який ввів в науку поняття «Електричний струм»? (Ампер)
21) Прилад для вимірювання напруги? (Вольметр)
22) Як підключається амперметр: паралельно або послідовно? (Послідовно)
23) Чому дорівнює період коливань пружинного маятника?
24) Який прилад знижує напругу і одночасно підвищує силу струму?
(Трансформатор)
25) Одиниця виміру магнітного потоку? (Вебер)
26) Який буквою позначається потужність?
27) Формула потенціалу? Мінімальний проміжок часу, через яке коливання повністю повторюються? (Період)
28) Одиниця індуктивності? (Генрі)
29) З чого складається коливальний контур? (Котушки індуктивності і конденсатора)
30) Закон Ома для повного кола?
31) Формула потенціалу?
2. Гейм: «Заморочки з бочки»
(Представник команди виймає з барильця питання). Час на обдумування 1 хвилина.
1) На лінії Київ - Харків щозими пропадає зовсім
безслідно кілька метрів дорогою телефонної дроту, і ніхто цим не переймається, хоча винуватець зникнення добре відомий. Хто ж він? (2 бали) (Мороз. Лінії взимку коротше ніж влітку. Влітку дроти нагріваються і розширюються)
2) Прискориться чи танення льоду, якщо його обернути хутром? (1 бал) (немає)
3) Необхідно швидше охолодити пляшку з лимонадом. Куди для цього слід помістити пляшку, в сніг або подрібнений лід? (2 бали) (В лід, тому що наявність повітря в снігу робить його менш теплопровідним)
4) Ви зібралися снідати і налили в склянку чорна кава, задзвонив телефон, що треба зробити, щоб до вашого повернення кави був гарячим: в нього молоко сра¬зу перед відходом або після, коли повернетеся? (2 бали) (Молоко треба налити в каву відразу, перед відходом, т.к молоко містить жир, який уповільнює іспареніе.Следовательно, якщо в каві відразу налити молоко, то воно охолоне повільніше.)
5) Їм силу струму змінюють, якщо щось в ньому зрушують? (1 бал) (Реостат)
6) На стіні висить тарілка,
За тарілці ходить стрілка,
Ця стрілка наперед нам погоду дізнається (1 бал) (Барометр)
7) У будь хлопчиків швидше рухаються молекули: в здорових або застуджених? (1 бал) (в застуджених, т.к у них вище температура)
8) В одну з однакових чашок налитий слабо заварений чай, а в іншу круто
заварений чай. Температура чаю в чашках однакова і дорівнює 50 градусів Цельсія.
9) В якій чашці чай охолоне швидше? (2 бали) (Швидше охолоне до кімнатної температури чай більш темний, тобто круто заварений. Чорне тіло сильніше поглинає і сильніше випромінює енергію)
10) Учень, бажаючи визначити напрямок дуже слабкий вітер, змочив з одного боку палець і, тримаючи його вертикально на повітрі, став
неквапно розвертатися. Як ці дії допомогли йому визначити напрямок
вітру? (1 бал) (З боку, де дме вітер, відбувається швидке випаровування вологи, і палець відчує прохолоду)
З.Гейм: «Темна-конячка»
Цей гейм проводить підготовлений учень. Він проводить досліди з універсальним трансформатором, результати яких, потрібно науково пояснити.
Запитання:
1) Чому лампочка в дротовому витку світиться? (Індукційний струм)
2) Чому алюмінієве кільце злітає з сердечника при замиканні ланцюга? (В кільці індукційний струм спрямований протилежно току в котушці)
3) Чому при розмиканні ланцюга алюмінієве кільце падає на котушку? (Струм в кільці має однаковий напрямок з струмом в котушці)
4) Чому алюмінієве і мідне кільце притягуються? (Індукційні струми в них однаково спрямовані)
Експериментальні завдання.
5) Як вийняти монету з води, не замочивши пальців?
6) Куди відхиляється полум'я свічки, якщо на нього подути з воронки? Чому?
4.Гейм: «Ти мені - я тобі?»
Команди задають один одному по 4 питання, за правильну відповідь отримують по 2 бали.
5.Гейм: «Гонка за лідером»
Тренажери формул.
Підбиття підсумків.
Нагородження переможців.
Кращому гравцеві присвоюється звання «Мудра сова»