Урок "Гравітаційна взаємодія. Закон всесвітнього тяжіння"

Про матеріал
Розробка уроку на тему: "Гравітаційна взаємодія. Закон всесвітнього тяжіння" з презентацією до теми уроку
Перегляд файлу

УРОК ФІЗИКИ 10 КЛАС

Тема уроку: Гравітаційна взаємодія. Закон всесвітнього тяжіння

 

Мета уроку: розглянути явище гравітації; увести закон Всесвітнього тяжіння;   

                      показати практичну значимість теми для пояснення природніх   

                      явищ, зокрема будови Сонячної системи; провести міжпредметні  

                      зв’язки  з курсом астрономії; розвивати інтерес в учнів до   

                      вивчення фізики

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Обладнання та наочність: мультимедійна презентація до теми уроку;    

дерев’яний жолоб з кульками закріплений на двох штативах; модель простору; фізика і астрономія (рівень стандарту, за навчальною програмою авторського колективу під керівництвом  Ляшенка О.І.): підруч. для 10кл. закладів загальної середньої освіти Т.М. Засєкіна, Д.О. Засєкін. – К.: УОВЦ «Оріон», 2018.

 

Хід уроку

  1. Організаційна частини

  Вітання вчителя з учнями, виявлення відсутніх, проведення відповідних записів у класному журналі.

  1. Вивчення нового матеріалу

 Дослід 1. Перед вами горизонтальний жолоб з кульками, які нерухомі.   

Запропонуйте спосіб як без контакту рук з кульками  

заставити їх рухатись.

C:\Users\Uer\Desktop\Гравітація. 07.02.19\Фото відкритий урок Музиченка С.М. 07.02.19\IMG_20190207_091214.jpg

(Привести у взаємодію з іншою кулькою  або зробити з жолоба похилу площину)

В обох випадках на кульки діє сила, але в другому – сила якимось чином діє на відстані. Як це може бути? Ось в цьому нам і прийдеться сьогодні розібратись.

Оголошення теми уроку (слайд 1)


 

А ви любите яблука? (слайд 2)

А може ви знаєте два найвідоміші яблука в світі?

C:\Users\Uer\Desktop\Гравітація. 07.02.19\Фото відкритий урок Музиченка С.М. 07.02.19\IMG_20190207_091755.jpg

Перше яблуко надкушене справа  - логотип компанії Apple (засновники компанії Стів Возняк і Стів Джобс, 1976 рік США), яка займається виробництвом комп’ютерів, телефонів, програмного забезпечення. І мабуть кожен з вас мріє про мобільний телефон iPhone – це ж престижно.(слайд 3)

 

Друге яблуко – це «яблуко Ньютона». Ця історія про те як випадок допоміг прийняти рішення.(слайд 4)

Вона  описана в манускрипті друга і біографа вченого Вільяма Стаклі, що датується 1752 роком. Ньютон розповів Стаклі, що це сталося з ним у 1666 році, коли через епідемію чуми в Європі йому довелося покинути закритий Кембриджський університет і повернутися до свого будинку в графстві Лінкольншир, в саду якого він любив міркувати. У той час його цікавило питання про те, чому Місяць обертається навколо Землі. Одного разу він сидів в саду і думав, і йому здалося, що та сама сила, яка вплинула на падіння яблука, може бути застосовна до Місяця і інших небесних тіл. Тоді він і вирішив з’ясувати,  що це за сила. За словами вченого, саме яблуко (за одними переказами воно впало Ньютону на голову; за іншими просто стигле яблуко впало біля нього;  за третіми – ця історія вигадана і поширювалася самим вченим)наштовхнуло його на думки про всесвітнє тяжіння, і після цього випадку він провів кілька років, намагаючись обґрунтувати своє відкриття.

(слайди 5,6)

 

І мабуть у житті кожного були випадки які допомогли визначитися, або прийняти певні рішення. А який випадок вам допоміг визначитися з навчанням саме у нашому навчальному закладі?(учні розповідають свої історії)

Компаньйони фірми Apple, на початку її створення,  хотіли бути відомими у світі, як і Ньютон, тому за логотип взяли також яблуко. Але, щоб не повторятись, дизайнер запропонував надкушене  яблуко. Ось найцікавіший зміст даного логотипу: «Яблуко – це знання, «відкушуючи» науку ми пізнаємо нове, залишаючи частинку знань для себе»

Так  Ньютон відкрив гравітаційну взаємодію. Яку пізніше обґрунтував, та пов’язав з нею гравітаційне поле ( слайди 7-10)

 

 

 

Обґрунтування гравітаційної взаємодії виглядає наступним чином: (слайд 11)

Дослід 2.  Використання моделі простору для демонстрації взаємодії між двома

                  кульками та взаємодії тіл сонячної системи:

C:\Users\Uer\Desktop\Гравітація. 07.02.19\Фото відкритий урок Музиченка С.М. 07.02.19\IMG_20190207_093116.jpg

C:\Users\Uer\Desktop\Гравітація. 07.02.19\Фото відкритий урок Музиченка С.М. 07.02.19\IMG_20190207_092940.jpg

Таким чином два тіла притягуються з гравітаційними силами (або силами всесвітнього тяжіння)(слайди 12, 13, 14)

 

 

Фізичний зміст гравітаційної сталої (слайд 15)

Отже, навколо тіл існує гравітаційне поле, через яке відбувається взаємне притягання тіл з силами всесвітнього тяжіння.

  1. Закріплення вивченого матеріалу

Розв’яжіть задачі:  № 1, 2, 3 (слайди 16,17)

C:\Users\Uer\Desktop\Гравітація. 07.02.19\Фото відкритий урок Музиченка С.М. 07.02.19\IMG_20190207_093059.jpgC:\Users\Uer\Desktop\Гравітація. 07.02.19\Фото відкритий урок Музиченка С.М. 07.02.19\IMG_20190207_094757.jpg

C:\Users\Uer\Desktop\Гравітація. 07.02.19\Фото відкритий урок Музиченка С.М. 07.02.19\IMG_20190207_090919.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Завдання додому(слайд 18,19, 20)

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Клепікова Ольга Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Фізика, 10 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика (рівень стандарту) 10 клас (Генденштейн Л. Е., Ненашев І. Ю.)
До уроку
§ 10. Закон всесвітнього тяжіння
Додано
10 червня 2021
Переглядів
1948
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку