Урок "Гравітаційна взаємодія. Закон всесвітнього тяжіння"

Про матеріал
Розробка уроку на тему: "Гравітаційна взаємодія. Закон всесвітнього тяжіння" з презентацією до теми уроку
Перегляд файлу

УРОК ФІЗИКИ 10 КЛАС

Тема уроку: Гравітаційна взаємодія. Закон всесвітнього тяжіння

 

Мета уроку: розглянути явище гравітації; увести закон Всесвітнього тяжіння;   

                      показати практичну значимість теми для пояснення природніх   

                      явищ, зокрема будови Сонячної системи; провести міжпредметні  

                      зв’язки  з курсом астрономії; розвивати інтерес в учнів до   

                      вивчення фізики

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Обладнання та наочність: мультимедійна презентація до теми уроку;    

дерев’яний жолоб з кульками закріплений на двох штативах; модель простору; фізика і астрономія (рівень стандарту, за навчальною програмою авторського колективу під керівництвом  Ляшенка О.І.): підруч. для 10кл. закладів загальної середньої освіти Т.М. Засєкіна, Д.О. Засєкін. – К.: УОВЦ «Оріон», 2018.

 

Хід уроку

  1. Організаційна частини

  Вітання вчителя з учнями, виявлення відсутніх, проведення відповідних записів у класному журналі.

  1. Вивчення нового матеріалу

 Дослід 1. Перед вами горизонтальний жолоб з кульками, які нерухомі.   

Запропонуйте спосіб як без контакту рук з кульками  

заставити їх рухатись.

C:\Users\Uer\Desktop\Гравітація. 07.02.19\Фото відкритий урок Музиченка С.М. 07.02.19\IMG_20190207_091214.jpg

(Привести у взаємодію з іншою кулькою  або зробити з жолоба похилу площину)

В обох випадках на кульки діє сила, але в другому – сила якимось чином діє на відстані. Як це може бути? Ось в цьому нам і прийдеться сьогодні розібратись.

Оголошення теми уроку (слайд 1)


 

А ви любите яблука? (слайд 2)

А може ви знаєте два найвідоміші яблука в світі?

C:\Users\Uer\Desktop\Гравітація. 07.02.19\Фото відкритий урок Музиченка С.М. 07.02.19\IMG_20190207_091755.jpg

Перше яблуко надкушене справа  - логотип компанії Apple (засновники компанії Стів Возняк і Стів Джобс, 1976 рік США), яка займається виробництвом комп’ютерів, телефонів, програмного забезпечення. І мабуть кожен з вас мріє про мобільний телефон iPhone – це ж престижно.(слайд 3)

 

Друге яблуко – це «яблуко Ньютона». Ця історія про те як випадок допоміг прийняти рішення.(слайд 4)

Вона  описана в манускрипті друга і біографа вченого Вільяма Стаклі, що датується 1752 роком. Ньютон розповів Стаклі, що це сталося з ним у 1666 році, коли через епідемію чуми в Європі йому довелося покинути закритий Кембриджський університет і повернутися до свого будинку в графстві Лінкольншир, в саду якого він любив міркувати. У той час його цікавило питання про те, чому Місяць обертається навколо Землі. Одного разу він сидів в саду і думав, і йому здалося, що та сама сила, яка вплинула на падіння яблука, може бути застосовна до Місяця і інших небесних тіл. Тоді він і вирішив з’ясувати,  що це за сила. За словами вченого, саме яблуко (за одними переказами воно впало Ньютону на голову; за іншими просто стигле яблуко впало біля нього;  за третіми – ця історія вигадана і поширювалася самим вченим)наштовхнуло його на думки про всесвітнє тяжіння, і після цього випадку він провів кілька років, намагаючись обґрунтувати своє відкриття.

(слайди 5,6)

 

І мабуть у житті кожного були випадки які допомогли визначитися, або прийняти певні рішення. А який випадок вам допоміг визначитися з навчанням саме у нашому навчальному закладі?(учні розповідають свої історії)

Компаньйони фірми Apple, на початку її створення,  хотіли бути відомими у світі, як і Ньютон, тому за логотип взяли також яблуко. Але, щоб не повторятись, дизайнер запропонував надкушене  яблуко. Ось найцікавіший зміст даного логотипу: «Яблуко – це знання, «відкушуючи» науку ми пізнаємо нове, залишаючи частинку знань для себе»

Так  Ньютон відкрив гравітаційну взаємодію. Яку пізніше обґрунтував, та пов’язав з нею гравітаційне поле ( слайди 7-10)

 

 

 

Обґрунтування гравітаційної взаємодії виглядає наступним чином: (слайд 11)

Дослід 2.  Використання моделі простору для демонстрації взаємодії між двома

                  кульками та взаємодії тіл сонячної системи:

C:\Users\Uer\Desktop\Гравітація. 07.02.19\Фото відкритий урок Музиченка С.М. 07.02.19\IMG_20190207_093116.jpg

C:\Users\Uer\Desktop\Гравітація. 07.02.19\Фото відкритий урок Музиченка С.М. 07.02.19\IMG_20190207_092940.jpg

Таким чином два тіла притягуються з гравітаційними силами (або силами всесвітнього тяжіння)(слайди 12, 13, 14)

 

 

Фізичний зміст гравітаційної сталої (слайд 15)

Отже, навколо тіл існує гравітаційне поле, через яке відбувається взаємне притягання тіл з силами всесвітнього тяжіння.

  1. Закріплення вивченого матеріалу

Розв’яжіть задачі:  № 1, 2, 3 (слайди 16,17)

C:\Users\Uer\Desktop\Гравітація. 07.02.19\Фото відкритий урок Музиченка С.М. 07.02.19\IMG_20190207_093059.jpgC:\Users\Uer\Desktop\Гравітація. 07.02.19\Фото відкритий урок Музиченка С.М. 07.02.19\IMG_20190207_094757.jpg

C:\Users\Uer\Desktop\Гравітація. 07.02.19\Фото відкритий урок Музиченка С.М. 07.02.19\IMG_20190207_090919.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Завдання додому(слайд 18,19, 20)

docx
Пов’язані теми
Фізика, 10 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика (рівень стандарту) 10 клас (Генденштейн Л. Е., Ненашев І. Ю.)
До уроку
§ 10. Закон всесвітнього тяжіння
Додано
10 червня 2021
Переглядів
1773
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку