УРОК ФІЗИКИ 10 КЛАС
Тема уроку: Гравітаційна взаємодія. Закон всесвітнього тяжіння
Мета уроку: розглянути явище гравітації; увести закон Всесвітнього тяжіння;
показати практичну значимість теми для пояснення природніх
явищ, зокрема будови Сонячної системи; провести міжпредметні
зв’язки з курсом астрономії; розвивати інтерес в учнів до
вивчення фізики
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання та наочність: мультимедійна презентація до теми уроку;
дерев’яний жолоб з кульками закріплений на двох штативах; модель простору; фізика і астрономія (рівень стандарту, за навчальною програмою авторського колективу під керівництвом Ляшенка О.І.): підруч. для 10кл. закладів загальної середньої освіти Т.М. Засєкіна, Д.О. Засєкін. – К.: УОВЦ «Оріон», 2018.
Хід уроку
Вітання вчителя з учнями, виявлення відсутніх, проведення відповідних записів у класному журналі.
Дослід 1. Перед вами горизонтальний жолоб з кульками, які нерухомі.
Запропонуйте спосіб як без контакту рук з кульками
заставити їх рухатись.
(Привести у взаємодію з іншою кулькою або зробити з жолоба похилу площину)
В обох випадках на кульки діє сила, але в другому – сила якимось чином діє на відстані. Як це може бути? Ось в цьому нам і прийдеться сьогодні розібратись.
Оголошення теми уроку (слайд 1)
А ви любите яблука? (слайд 2)
А може ви знаєте два найвідоміші яблука в світі?
Перше яблуко надкушене справа - логотип компанії Apple (засновники компанії Стів Возняк і Стів Джобс, 1976 рік США), яка займається виробництвом комп’ютерів, телефонів, програмного забезпечення. І мабуть кожен з вас мріє про мобільний телефон iPhone – це ж престижно.(слайд 3)
Друге яблуко – це «яблуко Ньютона». Ця історія про те як випадок допоміг прийняти рішення.(слайд 4)
Вона описана в манускрипті друга і біографа вченого Вільяма Стаклі, що датується 1752 роком. Ньютон розповів Стаклі, що це сталося з ним у 1666 році, коли через епідемію чуми в Європі йому довелося покинути закритий Кембриджський університет і повернутися до свого будинку в графстві Лінкольншир, в саду якого він любив міркувати. У той час його цікавило питання про те, чому Місяць обертається навколо Землі. Одного разу він сидів в саду і думав, і йому здалося, що та сама сила, яка вплинула на падіння яблука, може бути застосовна до Місяця і інших небесних тіл. Тоді він і вирішив з’ясувати, що це за сила. За словами вченого, саме яблуко (за одними переказами воно впало Ньютону на голову; за іншими просто стигле яблуко впало біля нього; за третіми – ця історія вигадана і поширювалася самим вченим)наштовхнуло його на думки про всесвітнє тяжіння, і після цього випадку він провів кілька років, намагаючись обґрунтувати своє відкриття.
(слайди 5,6)
І мабуть у житті кожного були випадки які допомогли визначитися, або прийняти певні рішення. А який випадок вам допоміг визначитися з навчанням саме у нашому навчальному закладі?(учні розповідають свої історії)
Компаньйони фірми Apple, на початку її створення, хотіли бути відомими у світі, як і Ньютон, тому за логотип взяли також яблуко. Але, щоб не повторятись, дизайнер запропонував надкушене яблуко. Ось найцікавіший зміст даного логотипу: «Яблуко – це знання, «відкушуючи» науку ми пізнаємо нове, залишаючи частинку знань для себе»
Так Ньютон відкрив гравітаційну взаємодію. Яку пізніше обґрунтував, та пов’язав з нею гравітаційне поле ( слайди 7-10)
Обґрунтування гравітаційної взаємодії виглядає наступним чином: (слайд 11)
Дослід 2. Використання моделі простору для демонстрації взаємодії між двома
кульками та взаємодії тіл сонячної системи:
Таким чином два тіла притягуються з гравітаційними силами (або силами всесвітнього тяжіння)(слайди 12, 13, 14)
Фізичний зміст гравітаційної сталої (слайд 15)
Отже, навколо тіл існує гравітаційне поле, через яке відбувається взаємне притягання тіл з силами всесвітнього тяжіння.
Розв’яжіть задачі: № 1, 2, 3 (слайди 16,17)