Інтелектуальний хіміко – біологічний конкурс «Найрозумніший»
Учасники : учні 7-11 класів; конкурсанти – по два переможця класних конкурсів 8-11 класів «Ерудит класу»; вболівальники; конкурсна комісія.
Девіз: Думати і діяти, діяти і думати – ось мета нашої мудрості. Гете.
Мета: Навчити учнів застосовувати отримані знання в нестандартних ситуаціях; продовжувати поглиблювати інтерес учнів до вивчення предметів хімії та біології, вдосконалювати вміння спостерігати, аналізувати, порівнювати,узагальнювати різні факти, активізувати розумову діяльність учнів, застосовуючи інформаційні технології під час вивчення хімії та біології; сприяти виробленню дослідницьких навичок, розвитку логіки; виховувати самостійність, активність, наполегливість, відповідальність.
Методи та методичні прийоми: бесіда – гра, демонстраційний експеримент.
Міжпредметні зв’язки: хімія, біологія, географія, історія, література.
Сюжет, композиція.
1.У першому турі беруть участь 8 учнів, вони письмово відповідають на поставлені ведучим питання. Журі підраховує кількість правильних відповідей у кожного. 4 учні, які набрали найбільше балів, проходять до другого туру.
2.У другому турі кожному учасникові потрібно відповісти на запитання з двох категорій, представлених на дошці(мультимедійному екрані). Черговість відповідей гравців визначає конкурс «Шифрувальник». Час, відведений на гру кожної категорії – 1 хв. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал. Гравці, як показали кращі результати, проходять до фіналу.
3.У фіналі учні відповідають на запитання з трьох спеціальних тем( про тематику запитань усі учні попереджаються напередодні). Черговість гравців визначається за допомогою того ж конкурсу «Шифрувальник». Учень, який показав кращий результат, має право першим вибрати спеціальну тему та колір комірок із запитаннями його теми таблиці. За правильну відповідь на запитання своєї теми він отримує 2 бали, теми суперника – 3 бали, загальних знань – 1 бал.
Звання «Найрозумнішого» отримує той гравець, який набере найбільшу кількість балів у фіналі.
Між конкурсами, замість рекламних пауз, учні показують цікаві демонстраційні досліди.
У кінці уроку комісія підводить підсумок гри, відмічає найактивніших учнів.
Хід конкурсу
Проводиться одночасно для з’ясовування черговості виступу в конкурсі «Презентація», правильне його виконання дозволить учням заробити 3 бали. Оцінюється швидкість та правильність виконання.
Правильна відповідь: необхідно було розташувати елементи у такий спосіб: Гідроген, Нітроген, Оксиген, Фосфор, Сульфур.
Журі оцінює конкурс за 5-бальною системою. Оцінюється виступ за оригінальністю і змістом.
Хід експерименту
Ведучі виходять на сцену і демонструють звичайну носову хустку. Змочують її в кристалізаторі з водою, віджимають і далі змочують в кристалізаторі зі спиртом.
Кінець хустки беруть щипцями і підпалюють її. Хустка палає, коли ж горіння припиняється, то хустка залишається неушкодженою.
Запитання до команд. У чому змочували хустку? Чому хустка не згоріла?
Правильна відповідь. Спочатку хустку змочили у воді, потім у спирті(можна ацетон).
Температура займання вологої тканини вища за температуру займання спирту. Тому, коли спирт згоряє, горіння припиняється, хустка залишається неушкодженою.
Гравцям даються завдання, відповіді на які потребують уміння логічно мислити, швидкості реакції, знання теоретичного матеріалу.
Для встановлення черговості участі учасників в другому конкурсі слово надається журі. Ті учасники, які набрали найбільше балів протягом попередніх конкурсів, мають право першими зривати пелюстку ромашки із завданням. Кожний учасник має три спроби, щоб дати відповідь на питання, причому чим швидше відповість на питання, тим більше балів він отримає.
Відповідь з першої спроби оцінюється в 3 бали, з другої-2 бали, з третьої-1 бал. Якщо учасник не знає відповіді після першої спроби, він говорить далі.
Кожному учаснику ставиться 10 питань з обраної теми. Якщо він не знає правильної відповіді, він каже «Далі». Теми, що пропонуються на вибір:
Право першим обрати тему отримує той учасник, який за підсумками попередніх конкурсів отримав найбільшу кількість балів.