Інтелектуальний турнір для учнів 3 класу проходить у рамках тижня української мови. Діти, працюючи у командах, покажуть свої знання з рідної мови і вміння застосовувати їх практично.
«Мово українська, гордосте моя!»
Мета. Розширити знання учнів про українську мову; показати її красу та багатство за допомогою поетичного слова, українського фольклору; розвивати мовлення учнів; викликати бажання любити рідну мову, свій народ, рідну землю.
Обладнання: презентація, картки із завданнями,грамоти.
Хід гри
Вчитель
Сьогоднішня гра проходить у рамках тижня української мови. Чого варті ми в світі без рідної мови?! Вона є скарбницею народних, духовних надбань, оберегом наших традицій і звичаїв, запорукою інтелектуального розвитку в загальнолюдському житті.
Над всі багатства і припливи мод
Шануймо мову серцем і вустами.
Народ без мови — це вже не народ,
Без мови всі б ми сиротами стали.
Шануймо мову над усі скарби,
Якщо ми хочем зватися народом.
Зустрічайте гостю, яка завітала до нас на свято.
( Заходить дiвчинка у вишитiй сорочці, на якій прикріплені букви, i у вiночку на головi).
Дівчинка.
Я — наука непроста, хоча i цiкава,
В королiвствi я живу слова i забави.
І в свою майстерню мовну,
Доки ви зі мною,
Мовних скарбiв пребагато
Вiзьмете з собою.
В подорож усiх вас кличу,
До складних завдань.
Тож не зрадьте, любi дiти,
Моїх сподiвань.
Хто ще думає, мiркує, можу пiдказати:
Поскладайте лiтери ви швидко
На моєму платті.
Ну, нарештi, здогадались, хто я?
Звать мене, звичайно,
Діти. Українська мова!
Вчитель
Ми про тебе, Мово, багато вiршiв знаємо. Ось послухай.
1-й учень.
Українська моя рiдна мово,
В кожнім словi твоїм — цiлий свiт!
Бачу барви у нім веселковi
І калини червоний цвiт.
2-й учень.
А ще небо блакитне, бездонне,
І ярило, й пшеничні поля,
Плескіт рік, шум гаїв невгамовний –
Вся моя українська земля.
3-й учень.
Вона, як ніжна пісня колискова,
Заходить серцем в нашу душу з ранніх літ.
Ця мова, наче пташка свiтанкова,
IЦо гордо лине в свiй стрiмкий політ.
4-й учень.
Велична, щедра і прекрасна мова!
Прозора й чиста, як гірська вода.
Це Українська мова барвінкова
Така багата й вiчно молода.
5-й учень.
Вимовляю кожне слово,
Кожне слово, наче спiв.
Найдорожча рідна мова
Мова діда i батъкiв.
Вчитель
Звичайно, для кожного народу дорога своя мова, для росіян - росiйська, для бiлорусiв — бiлоруська, для поляків — польська. А для нас, українців – українська.
— Як ви думаєте, чи завжди мова була такою, як зараз?
Йшов час, змінювалася людина, зманювалася її мова. Багато людей доклали зусиль, щоб сьогодні ми з вами могли читати й писати.
Українська мова належить до високорозвинених мов світу. У далекому 1934 році у Франції на конкурсі мов наша мова була визнана другою серед європейських мов за милозвучністю.
Мова
Любi діти! Ви — учні 3-го класу, вже багато знаєте. Тож пропоную вам показати свої знання з української мови.
Вчитель
Ви будете працювати зараз у групах. Об’єднайтеся у групи за кольорами листочків.(Учні об’єднуються за кольорами червоний листочок, жовтий, зелений)
Починаємо розминку.
І Інтелектуальна розминка
Кожна з команд повинна відповідати по черзі на запитаня, за правильну відповідь ви будете отримувати листочок свого кольору.
І.Чи може словосполучення складатися з одного слова? (Не може)
2. Що таке граматична основа речення? (Підмет і присудок)
3. Чи правильно, що підмет відповідає на питання що робити? Що зробити? (Не правильно)
4. Які розділові знаки ставляться в кінці речення? (Крапка, знак оклику, знак питання)
5.Який розділовий знак ставиться вкінці питального речення? (Знак питання)
6.Чи може речення складатися з одного слова? (Може)
Мова вручає за правильну відповідь листочок певного кольору.
ІІ. « НУМО, ПРОЧИТАЙ»
Завдання . Прочитайте слова . Відшукайте зайве .
«ЖОВТІ»
ВЕЦІЛЬО, ЛИПЗЕНК, ЧАУРК, ІРОВД.
Відповідь : ОЛІВЕЦЬ , ПЕНЗЛИК , РУЧКА, ВІДРО.
Зайве слово ВІДРО .
«ЗЕЛЕНІ»
ЯМЧ , РАБАНАБ , НІГС, ҐАЗИД.
Відповідь :М*ЯЧ , БАРАБАН,СНІГ, ДЗИҐА.
Зайве слово ДЗИҐА.
«ЧЕРВОНІ»
ЛЕЙК , ЛИНСТІПЛА, БАФРА, ТЕІВР.
Відповідь : КЛЕЙ , ПЛАСТИЛІН, ФАРБА, ВІТЕР.
Мова.
Ось конверт. Туди заглянем
І завдання прочитаєм.
Щось сама не розберу,
Допомоги в вас прошу.
(Капітани команд отримують конверти з завданнями).
ІІІ Завдання.
1. Правильно закiнчiть прислiв’я.
2. Із окремих слiв скласти прислiв’я. Пояснити його змiст.
1. Знай бiльше, а говори ... (менше).
2. Як, мова, саме, дорога, життя, рідна, людині.
1. Краще рiч нова, а дружба ... (стара).
2. Диво, українська, калинове, мово, наше, ти.
1. Праця годує, а лiнь ... (марнує).
2. Людський, мова, скарб, є, то.
ІV «Прямо чи влучно»
Конкурс на знання фразеологізмів. Вам потрібно розшифрувати дані вислови.
Накивати п’ятами , розбити глека , пекти раків , бити баклуші , продавати зуби.
V. А зараз трішки відпочинемо, та поспіваємо пісню про українську мову (презентація)
VІ Завдання. Виконайте математичні дії та прочитайте слово.
«ЖОВТІ»
ЧВ+ЕР+ИР-ИР+ТЬ=
Відповідь : ЧВЕРТЬ.
«ЗЕЛЕНІ»
КАН+І+КОМ+УЛ-ОМ+И=
Відповідь : КАНІКУЛИ.
«ЧЕРВОНІ»
ПЕМ+РИК-ИК-М+ЕР+ВА=
Відповідь : ПЕРЕРВА.
VІІ Завдання «Компліменти українській мові»
Подумайте 1 хвилину у групі і скажіть нашій мові компліменти. Яка наша мова?
Підведення підсумків
Нагородження переможців.
1