Інтелектуально-пізнавальна гра «Солов’їна, барвінкова українська наша мова»

Про матеріал

Дана розробка інтелектуально-пізнавальної гри допомагає учням збагачувати рідну мову, формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава.

Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Волинська обласна державна адміністрація

Маневицький професійний ліцей

 

 

 

 

Інтелектуально-пізнавальна гра

«Солов’їна, барвінкова українська наша мова»

 

 

 

 

 

                                                  Підготувала вихователь гуртожитку

                                                  Турик Ганна Романівна

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                      2018 рік

Інтелектуально-пізнавальна гра «Солов’їна, барвінкова українська наша мова»

 Мета. Навчати учнів розуміти і збагачувати рідну мову, формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава;

розширювати знання про красу і багатство української мови;

пробуджувати почуття національної гідності.

Обладнання: вишивані рушники, хліб, калина, портрет Т. Шевченка, плакати "Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема", "Кажуть, дитино, що мова наша солов'їна".

                                         Слайд №1

Звучить пісня "Гімн українській мові»  (у виконанні гурту "Крайня хата")

Вихователь.

Я знаю : мова мамина - свята.

В ній вічний, незнищенний дух свободи.

Її зневажить - зрадити народ

Котрий до сонця зводився крізь муки,

Це - забруднити плеса чистих вод,

Це потоптати материнські руки,

Які нас від напастей берегли,

Останню дрібку хліба віддавали,

Щоб ми нівроку дужими були

Й матусиних пісень не забували.

Зневажить мову мамину - біда,

Котра пустими зробить наші душі,

І ми нащадкам зможем передать

Лиш те, що корені калини сушить.

Зневажить мову - зрадити себе

( А зрадників хто може поважати ? )

І стане чорним небо голубе,

Вмиратиме у муках рідна мати.

Мова - це душа народу. Вона починається з маминої колискової, народної пісні, батьківського мудрого слова. Рідна мова єднає родину. Вона є основою родоводу. Вона веде юну душу у світ людських взаємин, і весь цей світ виявляється у мові і через мову.

" Вивчайте, любіть свою мову, як світлу Вітчизну любіть !" - під таким закликом, взятим з вірша видатного українського поета В. Сосюри, проходитиме сьогодні інтелектуально-пізнавальна гра " Соловїна, барвінкова,українська наша мова», присвячена Міжнародному дню рідної мови, який відзначається 21 лютого.

Пісня «Рідна мова»

Сьогодні у нас, дорогі друзі, дуже важлива тема. Ми будемо говорити про мову. Саме про ту мову, якою ми розмовляємо, пишемо, читаємо.

                                        Слайд №2

               Ну що б, здавалося, слова…

               Слова та голос - більш нічого.

               А серце б'ється - ожива,

               Як їх почує.

  Саме завдяки мові ми можемо порозумітися, передати свої почуття, переживання. За допомогою мови ми бережемо свою історію, передаємо нащадкам неоціненні скарби свого минулого і сучасного.

                                       Слайд 3

  У Конституції України записано, що українська мова є державною. Більше того, українська мова є символом держави. Це схованка людського духу, його багата скарбниця.,  в якому народ складає свій досвід, сподівання,  Це стежина, яка поєднує минуле і сучасне, відкриває шлях у майбутнє. Людина, яка досконало володіє рідною мовою, має під ногами твердий грунт, вона впевнена в собі.

                                     Слайд № 4

               Мова - державна перлина,

               Нею завжди дорожіть:

               Без мови немає країни -

               Мову, як матір, любіть.

                                    Слайд № 5

   Бо хто не любить своєї рідної мови, солодких святих звуків свого дитинства, не заслуговує на ім'я людини.

                                    Слайд № 6

                 Коли забув ти рідну мову,

                 Яка б та мова не була -

                 Ти втратив корінь і основу,

                 Ти обчухрав себе дотла.

  І тому сьогодні, вшановуючи рідну мову, слово, на мовному  турнірі зустрінуться знавці мови. Сьогодні змагатимуться і демонструватимуть свої знання з української мови, української літератури, зарубіжної літератури команди "Ерудит" і "Дивослово". Отже, запрошуємо команди для участі у грі (під музику)

Звучить мелодія  «Марш запорізьких козаків»

   Команда "Ерудит"

   Капітан команди

Члени команди:

Команда "Дивослово"

Капітан команди -

Члени команди:

Привітаємо наші команди оплесками.  (Музика закінчується)

  За ходом турніру стежитиме Рада експертів, яка, оцінивши знання, творчість, кмітливість, визначить найкращих знавців рідної мови. До складу Ради експертів увійшли: Коленда Н. П. , Сахнік Я. О., Мартинюк О. С.

Просимо їх бути об'єктивними, справедливими і трішечки поблажливими. Прохання до болільників дотримуватись тиші, тому що за підказки будуть зніматися бали.

Команди до гри готові ?

1 конкурс " Розминка"

Завдання : доберіть потрібне слово з двох запропонованих у висловлюваннях

 ( команди відповідають на 8 запитань )

За кожну правильну відповідь - 1 бал

Команда "Дивослово"

1. Терміново (зателефонуй, подзвони ).

2. Я ( рахую, вважаю ), що це неправда.

3. ( На протязі, протягом ) літа.

4. Написав ( вірно, правильно ).

5. ( Приймаю, беру ) участь.

6. (Навколишнє, оточуюче)  середовище.

7. (Знеболювальний, обезболюючий) засіб.

8. (Влучне, метке ) слово.                                                      

Команда " Ерудит"

1. Моє ( ставлення, відношення ) до тебе.

2. ( Перегортаю, перевертаю ) сторінку книги.

3. Медсестра зробила Юркові ( прививку, щеплення )

4. ( Відкриваю, відчиняю ) вікно.

5. Поштова ( скринька, ящик ).

6. (Ставитися, відноситися ) привітно.

7. (Чинний, діючий) закон.

8. (Зворушлива, хвилююча) зустріч.

II конкурс " Далі, далі"

Кожній команді ведучим пропонується серія запитань, на які треба відповісти за хвилину. Виграє та з команд, котра за цей час встигне відповісти на більшу кількість запитань. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.. Коли на якесь питання в учасника немає відповіді, він говорить слово " Далі …". Звідси й назва конкурсу.

Запитання для команди " Ерудит"

1. Державна мова України ?

2. Яка буква в українській мові не має відповідного звуку ? ( м'який знак)

3. Рід іменника " сирота" ? ( спільний )

4. Скільки звуків у слові " кущ" ? ( 4 )

5. Знак в кінці питального речення ? ( знак питання )

6. Перша буква у власній назві ? ( Велика )

7. Скільки н у слові незрівнянний ? ( два)

8. Головні члени речення ? ( підмет і присудок )

9. Знак у слові В'ячеслав ? ( апостроф )

10. Префікс у слові прекрасний ? ( пре )

11. Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових частин мови ? ( вигук )

12. Частина тексту з новою думкою ? ( абзац )

13. Другорядний член речення, що відповідає на питання непрямих відмінків ? ( додаток )

14. Дослівно наведений уривок з якогось тексту ? ( цитата )

15. Скільки голосних звуків в українській мові ? ( шість )

16. Остання буква у слові " шістдесят" ? ( т )

17. Список літер встановленого порядку ? ( алфавіт )

18. Слова, близькі за значенням ?  ( синоніми)

19. Слово, що вживається лише в певній місцевості ?(діалектизми)

20. Вигадане ім'я, під яким автор друкує свій твір ? ( псевдонім )

21. Назвіть автора роману "Червоне і чорне" (Стендаль)

22. Як називається найпрестижніша у світі премія ? ( Нобелівська )

23.  Назвіть літературний псевдонім матері Лесі Українки (Олена Пчілка)

24. В якій книзі записано закони нашої держави (Конституції)

Запитання для команди " Дивослово"

1. Без якої святині зникає народ ? ( без мови )

2. Частина мови " сьогодні" ? ( прислівник )

3. Знак в кінці розповідного речення ? ( крапка )

4. Словник про значення слів ? ( тлумачний )

5. Народна назва Пасхи ? ( Великдень )

6. Знак у слові " пів-Европи" ?  ( дефіс )

7. Стиль у науці ? ( науковий )

8. Документ про хід зборів ? ( протокол )

9. Розмова двох осіб ? ( діалог )

10.  Опис природи ? ( пейзаж )

11. Речення без другорядних членів ? ( непоширене )

12. Що вивчає розділ про мову " Морфологія" ? ( частини мови )

13. Скільки звуків у слові " ходжу" ? ( 4 )

14.  Складне речення без сполучників ? ( безсполучникове )

15. Слова, протилежні за значенням ? ( антоніми )

16.  Основна одиниця синтаксису, що виражає закінчену думку ? (речення)

17.  Рід іменника " ледащо" ? ( спільний )

18.  Остання буква у слові " п'ятдесят" ? (т)

19.  Чуже мовлення, передане дослівно ? ( пряма мова )

20.  Скільки букв в українському алфавіті ? ( 33 )

21. Найвідоміша збірка творів Т. Шевченка? ("Кобзар")

22. Яке справжнє прізвище Лесі Українки ? ( Лариса Петрівна Косач )

23. Які займенники псують шляхи? (я - ми)

Ведучий .

   Поки  Рада експертів підбиває підсумки перших двох конкурсів, виконується пісня "Благослови». Молитва за Україну»"

 Слайд № 7

Отже, надаємо слово Раді експертів.

Ведучий

Конкурс " Заморочки із бочки"

- Яку фразу найчастіше говорять учні ліцею на уроках ? ( Глядачі відповідають : " Не знаю" ) . Вірно. Тому зараз я пропоную вам заморочити собі голови і сказати, як колись Архімед : " Еврика ! Я знаю !"

Заморочки із бочки.  Внести бочку!

( Під звуки музики учень вносить бочечку, з якої капітани команд по черзі дістають завдання. За кожну правильну відповідь - 1 бал. Немає відповіді - суперники отримують можливість заробити собі бал ).

Завдання №1

Чому пів'яблука пишемо з апострофом, пів-Європи через дефіс, а півозера

разом ( 1 - після губних перед я, ю, є, ї ; 2 - власна назва, з - бо разом всі інші слова ).

Завдання № 2

За допомогою яких трьох займенників можна зробити руки чистими ?

( ви-ми-ти )

Завдання №3

Хто з історичних діячів був кумиром Родіона Раскольникова із роману Достоєвського "Злочин і кара"?

Завдання №4

Чим завершується роман Льва Толстого "Анна Кареніна"?

Завдання №5

Який злочин вчинив Раскольников, герой роману Достоєвського " Злочин і кара" і чи можна виправдати його вчинок ?

Завдання №6

Найвідоміша книга світу, що містить святе письмо для християн?

Завдання №7

Кому належать слова "Учітесь, брати мої, думайте, читайте"?

Завдання №8

Оноре де Бальзак.. Чий це письменник ? (французький)

Завдання №9

Яке слово складається з семи однакових літер ? (сім'я)

Завдання №10

Який молочний продукт можна перетворити на злак, прочитавши  його справа наліво ? ( сир - рис )

Ведучий.

  З давніх-давен працюючи, відпочиваючи, розмовляючи між собою. наші предки з притаманною їм кмітливістю, спостережливістю давали свою оцінку природним явищам, людським взаєминам, власним діям і вчинкам ближніх. Деякі влучні короткі вислови, передаючись із покоління в покоління, стали скарбницею народної мудрості та філософії - це прислів'я і приказки.

Наступний конкурс " Кожний за себе". В цьому конкурсі кожен учасник по черзі має відповісти на запитання. За кожну правильну відповідь - 1 бал.

Доповніть народну мудрість ( продовжити прислів'я )

Команда " Дивослово"

1. Працює до… ( сьомого поту )

2. Де багато слів, там …( мало діла )

3. Робить п'яте …( через десяте )

4. Де тонко, там і … ( рветься )

5.Праця чоловіка годує, а лінь… ( марнує )

6. Поспішиш - …(людей насмішиш)

7. Книга вчить, як…(на світі жить).

8. Вік живи - вік…(учись)

Команда " Ерудит"

1. Знаю, як свої …( п'ять пальців )

2. Сім раз відмір, а …( раз відріж )

3. Де слів небагато, там …( й розуму малувато )

4. Куди голка, туди й … ( нитка )

5. Око бачить далеко, а розум …( глибоко )

6. Хліб наснажує тіло, а книга…(розум)

7. Вчення світ, а невчення - …(тьма).

8. Дружба дорожча за…(золото).

Скажи без затримки. До названих слів підібрати слова з протилежним значенням.

Команда " Ерудит"

1. Сміятися - ( плакати )

2. Активний - (пасивний )

3. Шкідливо - ( корисно )

4. Симпатія - ( антипатія )

5. Веселий - ( сумний )

Команда " Дивослово"

1. Хвалити - ( лаяти )

2. Оптиміст - ( песиміст )

3. День - ( ніч )

4. Молодий - ( старий )

5. Щедрість - ( скупість )

До названих слів підібрати синоніми.

Команда " Дивослово"

1.Процент - ( відсоток )

2. Аплодисменти - ( оплески )

3.Говорити - ( базікати, патякати, розмовляти )

4.Ходити - ( крокувати, плентатися )

5.Безжалісний - ( безсердечний )

Команда " Ерудит"

1.Метелиця - ( хуртовина, завірюха )

2.Аграрний - ( сільськогосподарський )

3.Файно - ( гарно )

4.Біда - ( нещастя, лихо, горе )

5.Ін’єкція - ( укол )

Ведучий.

Доки Рада експертів підбиває підсумки попередніх двох конкурсів, у нас хвилинка - веселинка для всіх у залі.

( Весела перерва )

Сценка ввічливості.

- Привіт !

- Від кого ?

- Ну, здоров !

- Я? - Я здоров! А ти. Ти може хотів привітатися ? Так ? Доброго дня тобі !

- Доброго дня ! Доброго дня . О вибачаюсь, я не закрив двері .

- Постій, постій, зачекай, я тебе не розумію . Вибачаюсь ?

- Ну пробачаюсь !

- Хіба ти впевнений, що тобі вибачать ?

 На тебе може навіть хтось образитись !

- Чому ?

- Бо треба попросити вибачення - пробачення !

- А хіба я не…

- Треба так : вибачте - пробачте, і тоді все буде гаразд.. До речі, і двері ми не закриваємо, а зачиняємо.

- Ну, добре, я зачиню їх . Та у вас бачу, і світло не виключено.

- Так, так, але світло теж не виключають, а вимикають . Зрозумів . Адже тут сидять знавці української мови, і вони слідкують за кожним нашим словом . І тому ми повинні дотримуватись норм української мови - говорити правильно.

- Тоді пішли вчити українську мову !

- Пішли.

Весела перерва

-Чи справедливо людину карати за те, чого вона не зробила ?

-Звичайно, ні !

-А учитель покарав мене за вправу, якої я не виконав .

- Сину, ти налив води до акваріума ?

- Ні, тату, рибки ще не випили вчорашньої.

- Петре, скажи одне речення.

- Собака голосно гавкає на вулиці.

- А коротше ?

- Гав.

-     Миколо, що таке пряма мова ?

-       Ну, це коли людина про щось говорить прямо.

 Ведучий

А зараз переходимо до хвилюючого етапу - це конкурс капітанів. 

Перед вами назви 10 творів української і  зарубіжної  літератур.

Поряд 11 прізвищ авторів. Ви повинні правильно назвати автора кожного твору.

1. "Кайдашева сім'я"

2. "Червоне і чорне"

3. " Злочин і кара"

4. "Хіба ревуть воли, як ясла повні?"

5. "Мартин Боруля"

     6. "Анна Кареніна"

6. "Гобсек"

7. «Заповіт»

8. "Каторжна"

9. "Оборона Буші"

10. "Лісова пісня"

(Панас Мирний, Л. Толстой, І. Нечуй-Левицький, Ф. Достоєвський,

І. Карпенко-Карий, Стендаль, О. де Бальзак, , Б.Грінченко, 

М. Старицький,  Т. Шевченко,  А. Чехов)                                                                                                  

Ведучий. Доки капітани команд будуть виконувати завдання, ми послухаємо поезії та пісню про рідну мову. Поети всією душею відчувають слово, його багатобарвність, красу, часом глибоко приховану (учні читають поезії про мову). Звучить пісня "Наша мова" на сл.. Ю. Рибчинського.

        Слайд № 8

Ведучий

   Слова, слова…Вони в собі всі різні:

   Тривожні й тихі, радісні й сумні,

   Є терпеливі, є жорстокі й грізні,

   Лукаві й чесні, мудрі і смішні…

  В. Сухомлинський говорив: "Слово - найтонший дотик до серця людини, воно може стати живою водою, що повертає віру в добро, а може, і гострим ножем. Мудре, добре слово дає радість, а нетактовне приносить біду. Словом можна вилікувати, а можна й поранити, посіяти тривогу або підтримати,  дати віру або скувати сили душі.

Пропоную вам, дотримуючись мовленнєвого етикету, скласти ланцюжок ввічливих слів подяки  (команда "Ерудит")  і підтримки, співчуття (команда "Дивослово").

(Слова подяки – спасибі, дякую тобі, низько вклоняюсь перед вами, я вдячний вам).

(Слова підтримки, співчуття – прийміть мої співчуття, я поділяю ваше горе, завжди готовий допомогти, сумуємо разом з вами, щиро співчуваємо, підтримуємо вас у годину скорботи)

Команди відповідають.

Ведучий

  Я бажаю вам, щоб цих важливих слів ви не забували ніколи, промовляли їх щодня, даруючи радість спілкування з  вами вашим друзям, рідним і просто незнайомим людям.

               Слайд №9

Ведучий. Конкурс " Прямо чи влучно"

Мабуть, хоч раз послухавши цікавого співбесідника, ви ловили себе на думці, як доречно він вживає у спілкуванні влучні, крилаті вирази, як приємно стає на душі від враження, що людина так майстерно володіє рідною мовою. Ці стійкі вирази сприймаються не прямо, а як єдине ціле. І називаються вони фразеологізмами . Горе тому, хто ці вирази розуміє буквально " Зарубай собі на носі" - уявили ? Вживаючи їх, ми можемо дотепно висміяти, жартівливо натякнути, ввічливо підказати, передати повагу і похвалу.

       Яка чудесна наша мова,

       Але слова мотай на вус.

       Як не уважний ти до слова,

       То може трапитись конфуз.

       Що ж, часу марно не втрачайте,

       Фразеологізми швидко відгадайте.

Команда "Дивослово"

1. Води в рот набрати -(мовчати)

2. Як кіт наплакав - (мало)

3. Дати драла - (втекти)

4. Хоч греблю гати - (Багато)

5. Ляси точити - (говорити )

6. Байдики бити - (ледарювати)

7. Підбивати клинці -  (залицятися)

8. Пройшов крізь огонь і воду - (багато пережив)

 Команда "Ерудит"

1. Тримати язик за зубами  - (мовчати, дотримувати таємниці)

2. Сьорбнути лиха  - (зазнати багато поневірянь)

3. Стерти з лиця землі  - (знищити)

4. Плентатись у хвості  - (відставати)

5. Надути губи  - (образитись, розгніватись, виявити незадоволення)

6. Обвести навколо пальця -  (перехитрити, ошукати когось)

7. Рукою подати  - ((дуже близько)

8. Покласти на лопатки -  (перемогти)

Ведучий

   Були часи, коли найкращою прикрасою голови дівчини був віночок. У нього вплітали квіти маку, волошки, ромашки, барвінок. Віночки підкреслювали красу дівочого обличчя, душевну чистоту і неповторну ніжність. Так і наша мова, як дівочий віночок, уквітчана приказками, загадками, легендами, віршами і піснями. Ці барвисті квіточки підкреслюють красу, ніжність, мудрість, неповторність рідної мови. Мова - берегиня, що не дає погаснути вогнищу духовності народу.

То ж, будь ласка, прикрасьте мовний віночок - підберіть прикметники - компліменти рідній мові.

   (мова - рідна, солов'їна, дзвінкоголоса, поетична, батьківська, неповторна, прекрасна, материнська, милозвучна,найвиразніша, дотепна, невмируща, державна, мелодійна, барвиста, лірична, квітуча, світанкова, чудова, велична, літературна)

 Ведучий

  Людина може володіти багатьма мовами, але найкраще, найдосконаліше повинна знати рідну мову. Адже рідна мова - це той чарівний інструмент, на звуки якого відгукуються найтонші та найніжніші струни людської душі. А краса і милозвучність української мови зачаровують кожного. Тож уболівайте за слово рідне, пишайтеся своєю чудовою мовою, вірте в її чарівну силу, адже вона того варта, бо це мова нашої країни.    Пишаймося тим, що в нашому ліцеї ростуть справжні нащадки Тараса Шевченка, які люблять свою землю, свою мову, ростуть патріотами нашої України.

                      Звучить пісня "Пісня єднання»

А зараз надаємо слово  Раді експертів для підбиття підсумків нашого турніру.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
5 березня 2018
Переглядів
3738
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку