Виховна година сприяє доповненню і поглибленню знань учнів про нашу Батьківщину, формуванню почуття належності до своєї країни, до її історії та традицій; розвитку критичного мислення,уяву, комунікабельності, уміння працювати в команді; створенню умов для розширення пізнавальних інтересів у процесі практичного застосування знань; збагаченню активного словникового запасу; виховуванню любові до рідного краю, бажання піклуватися про суспільство, країну, навколишнє середовище.
ТЕМА. УКРАЇНА - НАШ СПІЛЬНИЙ ДІМ
МЕТА. Доповнити і поглибити знання учнів про нашу Батьківщину, формувати почуття належності до своєї країни, до її історії та традицій; розвивати критичне мислення,уяву, комунікабельність, уміння працювати в команді; створювати умови для розширення пізнавальних інтересів у процесі практичного застосування знань; збагачувати активний словниковий запас; виховувати любов до рідного краю, бажання піклуватися про суспільство, країну, навколишнє середовище.
ОБЛАДНАННЯ. Таблиці «Моя країна Україна», ,вінок пізнання, мікрофон, відеомагнітофон, диск шкільних пісень , аркуші для роботи в парах, малюнки будинків, квітів, карта України, відеозаписи.
ХІД УРОКУ
І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК.
Учитель. Добрий день, мої милі діти,
ви підросли і змужніли у нас.
Будемо вчитись, дружити, радіти
й називатись 2 – А клас.
Я сьогодні всіх щиро вітаю
в нашій школі, у дружній сім’ї, і міцного здоров’я бажаю
й щастя-радості, любі мої.
ІІ.ЗНАЙОМСТВО З ДІТЬМИ.
-А зараз давайте з вами познайомимось. У вас на партах лежать зірочки. Напишіть на них свої імена. Підніміть їх вгору. Я рада вітати вас у нашій класній родині , хай ваші зірочки яскраво сяють на зоряному небі країни знань.
ІІІ.ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ. Сьогодні у класі дуже багато квітів. Вони додають усім святкового настрою. І на дошці у нас теж був чарівний віночок – ВІНОЧОК-ПІЗНАННЯ – символ віри, надії і любові, символ щирої дружби і гостинності українського народу. Та поки ми були на лінійці, вітерець-пустунець розвіяв усі квіточки. Щоб повернути їх, треба виконати різні завдання. Діти, ви хочете прикрасити вінок квітами? Тож до роботи.
1.Читання твору Сухомлинського «Без Батьківщини життя - не життя»
Журавлик народився на березі великого озера. Підріс, полюбив рідну землю. Але наближалася зима. Журавлик пристав до зграї інших журавлів і полетів далеко на південь. Там вічне літо, яскраве сонце . У лісах зелені , сині, голубі папуги співають. А наш журавлик прилетів роздивився й засумував. Ніщо його не радує – ні пташині пісні ,ні привітне сонце.
Ось одного разу підлетів до журавлика голубий папуга і запитав :
- Чого сумуєш? Чом гнізда не мостиш? Журавлят не виводиш?
Мовчить журавлик, нічого не відповідає, тільки на північ поглядає.
Раптом насторожився ,прислухаючись до чогось.Здалеку долинув журавлиний клич :
- Пора в дорогу !
Змахнув журавлик крилами .
- Куди ж ти летиш? – здивувався папуга.-Адже там холодно.Поживеш кілька місяців та й знову до нас повернешся .І що ж там хорошого на твоїй холодній півночі ?
- А хороше те ,що я там народився ,- відповів журавлик.-Там моя Батьківщина . А без Батьківщини життя – не життя .
Сказав те журавлик і полетів доганяти своїх товаришів.
Учитель.
- Скажіть ,чому журавлик сумував у вирії?
- Що для нього значить Батьківщина?
- Як ви зрозуміли назву цього оповідання?
2. Відгадування загадок.
У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж чужий зелений рай.
Нема без корення рослини,
А нас, людей без …(Батьківщини)
На землі великій є одна країна.
Гарна, неповторна, красна, як калина.
І живуть тут люди добрі, працьовиті.
І скажу, до речі, ще й талановиті,
Землю засівають і пісні співають,
На бандурі грають і вірші складають
Про ліси і гори, і про синє море,
Про людей і квіти… То скажіть же, діти,
Що це за країна? Наша … (Україна).
3.Бесіда з учнями.
- Як ви думаєте про що ми будемо говорити з вами на уроці?
- Як називається наша батьківщина?
-А хто ви?
-Ми живемо на такій чудовій, мальовничій землі, в нашій сонячній Україні. Тут народилися і живуть наші батьки, тут - коріння українського народу. Тому цю землю ми називаємо Батьківщиною. Любов до нашої прекрасної неосяжної Батьківщини починається з любові кожного до своєї маленької батьківщини, із пам’яті про рідний поріг, стежки дитинства, з поваги до народних звичаїв і традицій.
А ось перша квіточка. Це чорнобривці – символ материнської любові, терпіння.
1квітка. Тему уроку прочитати поспішіть і пропущені букви допишіть.
УКР_ЇН_ - НА_ СПІЛ_НИ_ _ІМ.
ІV. РОБОТА ПО ТЕМІ УРОКУ.
У кожному куточку України - живуть родини, батьки і діти, бабусі і дідусі у своїх власних будинках, або у багатоповерхівках , в селі чи в місті, але ми всі живемо в одній державі - в Україні, яка є для нас всіх спільним домом. Отже, спільний дім – це про людей, які проживають в одній державі, мають спільну територію, господарство. Україна – це спільний дім українського народу.
2.Перегляд відео репортажу та бесіда за змістом.
- Що нового і цікавого дізналися про Україні та відомих українців?
2квітка. Якщо Україна тобі до душі – виразно розкажеш про неї вірші.
(Учитель прикріплює барвінок до тернового вінка. Барвінок – символ радісної життєвої сили і вічності ).
3.Декламування віршів учнями.
1 –й Мій край чудовий – Україна,
Тут народились ти і я.
Тут над ставком верба й калина,
Чарівна пісня солов’я
2 –й Багато держав є, людей і мов різних
Та кожному мила одна лиш єдина
Найкраща з усіх, то є рідна країна,
Мені ж наймиліша – моя Україна.
3 –й Ми живемо у світлому краю,
У вільній незалежній Україні.
Наснагу тут плекаємо свою,
І небеса над нами сині-сині.
4 –й Усе в нас є: озера і ліси,
Степи і гори,ріки і долини,
Моря і море вічної краси,-
Усе для щастя і життя людини.
5 –й З глибин віків тут мій народ живе –
Співучий,вільний,з доброю душею.
І особлива музика пливе,
А українець нерозривний з нею.
6 –й Тут все, до чого поглядом торкнись,
Любов’ю дише ,чарами й красою.
Лиш полюби ,уважно придивись ,
І це на вік залишиться з тобою.
7 –й Ми незалежні,вільні,наче птахи.
До всіх народів світу завжди щирі.
І долю власну ми тримаємо в руках,
Живемо з усіма людьми у мирі .
Учитель: Молодці, діти, ви гарно декламували вірші.
А ось і наступна квіточка. Це калина – символ неперервності роду українців, символ любові, гармонії.
4.Інформаційна сторінка.
5.Закінчити речення.
3 квітка. Щоб патріотом-українцем зростати, треба багато про рідне місто знати.
(Учитель прикріплює квітку до тернового вінка М’ята – рута – символ очищення і діючості)
Вистраждавши, виборовши собі волю, Україна має тепер свою державну мову, свої державні символи: герб, прапор, гімн які уособлюють її історію.
6.Знайомство з казкою.
Учитель: Давним– давно жила колись собі жінка. І було в неї три сини. Росли вони чесними, сміливими, дуже любили свою матусю, готові були віддати за неї своє життя. Попідростали і вирішили піти у світ.
Минув час, і завдяки своєму розуму став старший син великим князем, бо трьохпроменева корона, яка зігрівала людей і вела вперед, показувала шлях до кращого життя. Дали першому синові ім'я Тризуб, а знак, що дала йому мати, назвали гербом. Золотий тризуб на блакитному тлі - символ влади. ( малюнок тризуба на дошці,).
Він зустрічається ще з часів Київської Русі, зокрема на монетах Київського князя Володимира Великого. Герб - це частина корони, яку носили київські князі. Чому саме тризуб вважають гербом України? Мабуть, тому, що число три завжди вважалося числом казковим, чарівним. У багатьох казках ви знайдете розповіді про три бажання, три дороги... А ще у тризубові відображено триєдність життя - це батько, мати, дитя, які символізують собою Силу, Мудрість, Любов.
Учень: Наш герб – тризуб, це воля, слава, сила.
Наш герб – тризуб, недоля нас косила.
Та ми росли, ми є, ми завжди будем,
Добро і пісню несемо ми людям/
Учитель: Настала черга середнього сина.
- Пустіть мене, мамо, світ подивитися.
- Дала йому мати в дорогу жовто-блакитний одяг. Своїми звитяжними ділами прославляв свою матір, одержав середній син імення Прапор. Національний прапор України - це синьо-жовтий прапор. Синій - це колір неба, води, миру, а жовтий - колір хліба, життя.( малюнок прапора на дошці).
Учень:
Прапор - державний символ.
Це для всіх – ознака сили,
Це для всіх - ознака слави
Синь – жовтий прапор маєм:
Синє - небо, жовте – жито.
Прапор свій оберігаєм,
Він – святиня, знають діти.
Прапор свій здіймаєм гордо,
Ми з ним дужі і єдині.
Ми навіки вже – народом
Українським в Україні.
Учитель: А там, де був наймолодший син, завжди лунала дзвінкоголоса пісня. Адже мама своєму наймолодшому синові подарувала соловейків голос. І одержав син за свій джерельний голос, величний спів на ім'я Гімн. З давніх-давен люди в урочистих обставинах виконували хвалебні пісні, які з часом стали називатися гімнами, але з ширшим змістом та ідеями. Слухаючи Гімн Батьківщини, ми завжди згадуємо історію свого народу і сповнюємося гордістю за його бойові та трудові досягнення. Гімн – найголовніша пісня країни.
4 квітка. Зі мною грайте, себе перевіряйте.
( Учениця прикріплює квітку мак – символ мужності і незламності, символ пам’яті про українських героїв).
7.Інформаційно-пізнавальна бесіда
8.Слухання Гімну України.
Учень: Слова палкі, мелодія врочиста
Державний гімн ми знаємо усі.
Для кожного села, містечка, міста –
Це клич один з мільйонів голосів.
Це наша клятва. Заповідь священна.
Хай чують друзі і вороги,
Що Україна вічна, незнищенна.
Від неї ясне світло навкруги.
Вчитель: У державі має бути затверджений закон, за яким вона існує. Такий закон називається Конституцією.
Вчитель: Ось і підійшла до кінця наша казка. З того часу ідуть поруч три брати - Тризуб, Прапор, Гімн і прославляють рідну неньку. І там, де вони проходять, лунає урочиста пісня «Одна калина за вікном».
9.Слухання пісні «Одна калина за вікном».
5 квітка .Щоб гарним громадянином України бути – треба трішки відпочити. ( Учитель прикріплює квітку до тернового вінка. Мальва – символ любові до рідної землі ).
10.Енергізатор.
(Діти виконують певні рухи сидячи).
Наша Україна багата на ліси, пшеничні поля, чисту воду.
Учень: Україно! Символи твої
Пронесемо ми через віки!
Лиш тобі серця даруємо палкі!
На дорогах Всесвіту для нас
Урочисто гімн тепер звучить!
У шанобі, з трепетом у серці
І дорослий і малий мовчить!
6 квітка. Діти, хочете пограти? Спробуймо гарні слова підібрати.
( Учитель прикріплює волошку. Вона – символ святості, чистоти, привітності).
Вчитель: - Діти, де ми з вами живемо?
11. Розігрування інсценівки.
- Хто ти хлопчику маленький?
- Син я Українки-неньки!
Українцем я зовуся й тою назвою горджуся!
- А по чім тебе пізнаю?
- По вкраїнському звичаю. В мене вдача щира й сміла,
І відвага духа й тіла,
І душа в мене здорова, українська в мене мова.
Учитель: Українці люблять свою мову й пишаються нею – співучою, мелодійною. Досить назвати два прізвища, щоб засвідчити велич рідної мови: Тарас Григорович Шевченко, Леся Українка. Ці імена знають далеко за межами нашої країни.
12. Слухання вірша В.Сосюри «Любіть Україну»(відео)
13. Складання мовленнєвого сонечка.(чудова,калинова, барвиста, чарівна, найрідніша, велична, державна, дзвінка, мелодійна, материнська, багата, колискова ,солов’їна).
7 квітка. Більше ми часу не гаймо, а прислів’я в групах складаймо.
( Один із учнів прикріплює конвалію, вона – символ чистоти, скромності, надії відродження, весни).
14.Робота в групах.
- Складіть прислів’я із розсипанки слів та поясніть їх зміст.(завдання по рядам, слова на дошці)
- калини, України, нема, і, Без, верби. (Без верби і калини нема України.)
- край, життя, За, рідний, віддай. (За рідний край життя віддай.)
- край, звичай, Кожний, має, свій. (Кожний край має свій звичай.)
ІV. УЗАГАЛЬНЕННЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ.
8 квітка. Мікрофон до рук візьміть, про що дізнались розкажіть.
Вчитель: Соняшник – символ достатку, працелюбності і миролюбства українців).
1.Гра «Мікрофон» (діти повідомляють, про що вони дізналися, що сподобалося на уроці)
- Я дізнався, що …
- Мені сподобалось
V. ПІДСУМОК УРОКУ.
9 квітка. А тепер повідомляємо, як рідний край ми любимо та знаємо.
(Вчитель прикріплює останню квітку – ромашку. Ромашка – символ душевної чистоти ).
Ось наш тернистий вінок, завдяки вам, діти, перетворився на квітучий вінок, ще один символ України. Символ краси, молодості, вічності і слави.
А зараз я попрошу наших дівчаток – україночок підійти ось до цього красивого вінка.
Вчитель: Ви - майбутнє України. То ж своїми знаннями, працею, здобутками підносьте її культуру, своїми досягненнями славте її. Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю так, як заповідав великий Тарас, бережіть волю і незалежність України, поважайте свій народ і його мелодійну мову. Шануйте себе і свою гідність і шановані будете іншими.
1 дівчинка: Чим повниться земля – руками золотими,
Незламним духом вольності бринить,
Онуками, нащадками своїми,
Яким Бог дав на Україні жить.
2 дівчинка: І щоб сором не сліпив нам очі,
3 – дівчинка: За лінь, байдужість, що нам душі рве,
4 – дівчинка: Нехай збуваються слова пророчі:
Всі: Не вмерла Україна і не вмре!
5 – та дівчинка: Вона жива і буде довго жити,
Бо то є мати, що завжди одна!
Велика честь на нас лягає відродити,
Те, що плекала й пестила вона.
Учитель:
1