Дитина і натовп: як уникнути трагедії
Мета: з'ясувати розуміння дітьми поняття «натовп» і «некерований натовп»; довести до розуміння учнів небезпеку перебування в натовпі; формувати знання, практичні уміння та навички безпечної поведінки в конкретній ситуації - в натовпі; виховувати самодисципліну, самоконтроль та відповідальність за власну безпеку та безпеку оточуючих.
Обладнання: плакати «Безпека в сучасному світі», мультимедійна дошка, ілюстраційний матеріал., паперові фігурки птахів чорного і білого кольору.
Хід заняття
І.Вступ. Ознайомлення учнів з темою заняття та визначення мети.
На мультимедійній дошці демонстрація фото натовпу та запитання до дітей:
Що ви бачите на фото?
Що спільного і відмінного на цих фото?
Вихователь робить підсумок відповідей учнів: Так, на цих фото ви бачите дуже багато людей, тобто натовп. Це різні ситуації: на вулицях, на площах, в приміщеннях, в метро. А ось останнє фото, де люди стоять з лампадками, змушує замислитися, яка трагедія може статися, коли натовп потрапляє в екстремальну небезпечну ситуацію і стає некерованим.
Інформаційний вісник
Учні, які готували матеріали про трагічні наслідки дій некерованого натовпу, розповідають про ці події.
1-а подія: 1998рік. Місто Червоноград Львівської області.
В кінотеатрі, під час демонстрації фільму «Армагедон» , натовп затоптав до смерті 4 людей. Це сталося тоді, коли потік людей, що виходили з кінозалу, зіштовхнувся з тими, хто заходив і поспішав зайняти місця для перегляду культової кінострічки.
2-а подія: 5 грудня 2009 рік. Росія. В місті Пєрмь в нічному клубі «Хромая лошадь» сталася пожежа внаслідок проведення шоу з використанням феєрверків. Загорілася стеля , що була підбита очеретом і пінопластом, вогонь падав зверху на людей, була страшенна задуха від горіння токсичних матеріалів. Люди втрачали свідомість і падали, а по них тікали з палаючого приміщення відвідувачі клубу. Загинуло 156 людей.
3-я подія: У Львові у ніч проти неділі, 27 листопада2016 року, горів нічний клуб: 22 постраждалих, двоє людей балансували між життям та смертю.
Під час вогняного шоу спалахнула натяжна пластикова стеля і приміщення миттєво наповнилося ядучим димом. У пастці опинилися більше 200 відвідувачів, зчинилася тиснява. Щоб врятуватися, люди у паніці штурмували двері, розбивали вікна і топтали одне одного.
Вихователь: Отже, тема небезпеки натовпу, а тим паче некерованого, який стає загрозою для життя, дуже важлива і потребує серйозного підходу до її розгляду.
Огляд плакатів «Безпека в сучасному світі» та детальне ознайомлення з плакатом «Якщо ти перебуваєш в натовпі»
Бесіда «Не піддавайтесь паніці»
У повсякденному житті кожної людини час від часу виникають надзвичайні події, що загрожують її особистій безпеці, а інколи можуть мати трагічні наслідки.
Під час масових розважальних заходів, коли скупчується велика кількість людей, може виникнути паніка-почуття страху, що охоплює групу людей і переростає в некерований процес.
У такій атмосфері, коли люди емоційні, збуджені, досить тільки одному виявити бажання втекти з небезпечного місця подій, як людська маса починає сліпо копіювати його дії.
Люди частіше всього гинуть не від самої небезпеки, а від страху і паніки, що виникають у натовпі. Про це треба знати, завжди пам'ятати і передбачати можливий розвиток подій.
Люди в паніці не помічають тих, хто знаходиться поряд. Кожен думає про особистий порятунок. У закритому приміщенні всі пориваються вперед, до виходу, збиваючи з ніг інших людей та топчучись по них.
Щоб не загинути в натовпі, найкраще правило-не потрапляти в нього, або обійти. А якщо ви вже перебуваєте в натовпі і потрапили в небезпечну некеровану ситуацію, то дотримання елементарних правил допоможе вам зберегти своє життя і здоров'я.
Розгляд правил поведінки в натовпі
1.Уникайте великих скупчень людей, хоч як би не хотілось подивитися на події.
2.Якщо опинилися в натовпі, дозвольте йому нести вас, але спробуйте вибратися з нього.
3.Легше всього сховатися від натовпу в кутках або під стінами, притиснувшись щільно до стіни.
4.Якщо ви опинилися в центрі натовпу, то глибоко вдихніть і розведіть зігнуті в ліктях руки трохи в сторони, щоб вивільнити здавлену грудну клітку.
5.Не тримайте руки в кишенях.
6.Рухаючись, піднімайте ноги якомога вище, ставте ноги на повну стопу, не дріботіть, не піднімайтеся навшпиньки, не оглядайтеся назад і не роздивляйтеся по сторонам.
7.Не намагайтеся ні в якому разі підняти річ, що впустили, якою б дорогою вона не була, інакше натовп вас розтопче.
8.Будь-яким засобом намагайтеся втриматися на ногах, а якщо вже впали, то старайтеся або швидше підвестися на ноги, або прийняти захисну позу:скрутитися клубочком і закритися від ударів.
8.Не кричіть, не робіть різких рухів, що можуть бути сприйняті як агресивні.
9.У разі паніки намагайтеся зберегти спокій і здатність тверезо оцінювати ситуацію.
10.Якщо незвичайна ситуація виникла в школі(пожежа, загроза вибуху, запах газу тощо), необхідно вийти з приміщення класу та школи, керуючись вказівками педагогів згідно плану евакуації з приміщення.
Проведення вправ та застосування тренінгових технологій,
що вчать узгодженим діям та навикам подолання страху і паніки.
Вправа «Аеробус» (діти від 12 років, форма проведення - групова)
Один учасник лягає на підлозі на живіт і розводить руки в сторони, як крила літака. Обабіч від нього стають по 3 учнів. Вони повинні сісти навпочіпки й просунути руки під ноги,живіт і груди того, хто лежить. За командою «Політ починається!» всі шестеро встають і піднімають «аеробус» (дитину) зі злітного поля. Після цього можна повільно переміщатися у вибраному напрямку.
Вправа сприяє засвоєнню правил узгоджених дій , вихованню дисциплінованості та відповідальності.
Надання першої долікарської допомоги при здавлюванні дихальних шляхів: закритий масаж серця та штучне дихання
Підсумок заняття :Учням пропонується відповісти на запитання, використовуючи фігурки птахів та плакат з зображенням дерева. На відповідь «Так» пропонується помістити на дерево білого птаха, на відповідь «Ні»-чорного.
1.Чи цікавим було заняття?
2.Чи запам'ятали ви правила поведінки в натовпі?
3.Чи завжди натовп може нести небезпеку?
4.Чи залежить від ваших дій ваше життя і здоров'я?
5.Чи скористаєтеся ви знаннями, отриманими на занятті?
6.Чи зможете ви в реальній ситуації зробити масаж серця і штучне дихання?
7.Чи зможете в небезпечній ситуації подолати в собі страх і паніку?
В залежності від кількості білих і чорних птахів на дереві очікування робимо висновки про корить і ефективність заняття.
Дитина і натовп: як уникнути трагедії
Мета: з’ясувати розуміння дітьми поняття «натовп» і «некерований натовп»; довести до розуміння учнів небезпеку перебування в натовпі; формувати знання, практичні уміння та навички безпечної поведінки в конкретній ситуації - в натовпі; виховувати самодисципліну, самоконтроль та відповідальність за власну безпеку та безпеку оточуючих.
Обладнання: плакати «Безпека в сучасному світі», мультимедійна дошка, ілюстраційний матеріал., паперові фігурки птахів чорного і білого кольору.
Хід заняття
І.Вступ. Ознайомлення учнів з темою заняття та визначення мети.
На мультимедійній дошці демонстрація фото натовпу та запитання до дітей:
Що ви бачите на фото?
Що спільного і відмінного на цих фото?
Вихователь робить підсумок відповідей учнів: Так, на цих фото ви бачите дуже багато людей, тобто натовп. Це різні ситуації: на вулицях, на площах, в приміщеннях, в метро. А ось останнє фото, де люди стоять з лампадками, змушує замислитися, яка трагедія може статися, коли натовп потрапляє в екстремальну небезпечну ситуацію і стає некерованим.
Інформаційний вісник
Учні, які готували матеріали про трагічні наслідки дій некерованого натовпу, розповідають про ці події.
1-а подія: 1998рік. Місто Червоноград Львівської області.
В кінотеатрі, під час демонстрації фільму «Армагедон» , натовп затоптав до смерті 4 людей. Це сталося тоді, коли потік людей, що виходили з кінозалу, зіштовхнувся з тими, хто заходив і поспішав зайняти місця для перегляду культової кінострічки.
2-а подія: 5 грудня 2009 рік. Росія. В місті Пєрмь в нічному клубі «Хромая лошадь» сталася пожежа внаслідок проведення шоу з використанням феєрверків. Загорілася стеля , що була підбита очеретом і пінопластом, вогонь падав зверху на людей, була страшенна задуха від горіння токсичних матеріалів. Люди втрачали свідомість і падали, а по них тікали з палаючого приміщення відвідувачі клубу. Загинуло 156 людей.
3-я подія: У Львові у ніч проти неділі, 27 листопада2016 року, горів нічний клуб: 22 постраждалих, двоє людей балансували між життям та смертю.
Під час вогняного шоу спалахнула натяжна пластикова стеля і приміщення миттєво наповнилося ядучим димом. У пастці опинилися більше 200 відвідувачів, зчинилася тиснява. Щоб врятуватися, люди у паніці штурмували двері, розбивали вікна і топтали одне одного.
Вихователь: Отже, тема небезпеки натовпу, а тим паче некерованого, який стає загрозою для життя, дуже важлива і потребує серйозного підходу до її розгляду.
Огляд плакатів «Безпека в сучасному світі» та детальне ознайомлення з плакатом «Якщо ти перебуваєш в натовпі»
Бесіда «Не піддавайтесь паніці»
У повсякденному житті кожної людини час від часу виникають надзвичайні події, що загрожують її особистій безпеці, а інколи можуть мати трагічні наслідки.
Під час масових розважальних заходів, коли скупчується велика кількість людей, може виникнути паніка-почуття страху, що охоплює групу людей і переростає в некерований процес.
У такій атмосфері, коли люди емоційні, збуджені, досить тільки одному виявити бажання втекти з небезпечного місця подій, як людська маса починає сліпо копіювати його дії.
Люди частіше всього гинуть не від самої небезпеки, а від страху і паніки, що виникають у натовпі. Про це треба знати, завжди пам’ятати і передбачати можливий розвиток подій.
Люди в паніці не помічають тих, хто знаходиться поряд. Кожен думає про особистий порятунок. У закритому приміщенні всі пориваються вперед, до виходу, збиваючи з ніг інших людей та топчучись по них.
Щоб не загинути в натовпі, найкраще правило-не потрапляти в нього, або обійти. А якщо ви вже перебуваєте в натовпі і потрапили в небезпечну некеровану ситуацію, то дотримання елементарних правил допоможе вам зберегти своє життя і здоров’я.
Розгляд правил поведінки в натовпі
1.Уникайте великих скупчень людей, хоч як би не хотілось подивитися на події.
2.Якщо опинилися в натовпі, дозвольте йому нести вас, але спробуйте вибратися з нього.
3.Легше всього сховатися від натовпу в кутках або під стінами, притиснувшись щільно до стіни.
4.Якщо ви опинилися в центрі натовпу, то глибоко вдихніть і розведіть зігнуті в ліктях руки трохи в сторони, щоб вивільнити здавлену грудну клітку.
5.Не тримайте руки в кишенях.
6.Рухаючись, піднімайте ноги якомога вище, ставте ноги на повну стопу, не дріботіть, не піднімайтеся навшпиньки, не оглядайтеся назад і не роздивляйтеся по сторонам.
7.Не намагайтеся ні в якому разі підняти річ, що впустили, якою б дорогою вона не була, інакше натовп вас розтопче.
8.Будь-яким засобом намагайтеся втриматися на ногах, а якщо вже впали, то старайтеся або швидше підвестися на ноги, або прийняти захисну позу:скрутитися клубочком і закритися від ударів.
8.Не кричіть, не робіть різких рухів, що можуть бути сприйняті як агресивні.
9.У разі паніки намагайтеся зберегти спокій і здатність тверезо оцінювати ситуацію.
10.Якщо незвичайна ситуація виникла в школі(пожежа, загроза вибуху, запах газу тощо), необхідно вийти з приміщення класу та школи, керуючись вказівками педагогів згідно плану евакуації з приміщення.
Проведення вправ та застосування тренінгових технологій,
що вчать узгодженим діям та навикам подолання страху і паніки.
Вправа «Аеробус» (діти від 12 років, форма проведення - групова)
Один учасник лягає на підлозі на живіт і розводить руки в сторони, як крила літака. Обабіч від нього стають по 3 учнів. Вони повинні сісти навпочіпки й просунути руки під ноги,живіт і груди того, хто лежить. За командою «Політ починається!» всі шестеро встають і піднімають «аеробус» (дитину) зі злітного поля. Після цього можна повільно переміщатися у вибраному напрямку.
Вправа сприяє засвоєнню правил узгоджених дій , вихованню дисциплінованості та відповідальності.
Надання першої долікарської допомоги при здавлюванні дихальних шляхів: закритий масаж серця та штучне дихання
Підсумок заняття :Учням пропонується відповісти на запитання, використовуючи фігурки птахів та плакат з зображенням дерева. На відповідь «Так» пропонується помістити на дерево білого птаха, на відповідь «Ні»-чорного.
1.Чи цікавим було заняття?
2.Чи запам’ятали ви правила поведінки в натовпі?
3.Чи завжди натовп може нести небезпеку?
4.Чи залежить від ваших дій ваше життя і здоров’я?
5.Чи скористаєтеся ви знаннями, отриманими на занятті?
6.Чи зможете ви в реальній ситуації зробити масаж серця і штучне дихання?
7.Чи зможете в небезпечній ситуації подолати в собі страх і паніку?
В залежності від кількості білих і чорних птахів на дереві очікування робимо висновки про корить і ефективність заняття.