Інтерактивні форми роботи для вихователів
Мета: розширити та систематизувати знання вихователів щодо забезпечення високої якості дошкільної освіти шляхом використання інтерактивних форм роботи з дошкільниками. Вдосконалювати фахову майстерність педагогів. Активізувати творчий потенціал вихователів, розвивати креативне мислення, стимулювати розвиток ініціативності, артистизму. Виховувати інтерес до творчого професійного пошуку, пізнання себе. Сприяти формуванню почуття власної гідності педагогів, гордості за свою професію.
Хід майстер-класу
Методист
У дитсадочку нашому радо вас вітаємо,
Як творчо працювати – ідей багато маємо.
Всі педагоги в нас – великі таланти:
Плекають вихованців, наче діаманти.
До кожної дитини підхід особливий –
Тому малюк зростає творчий і щасливий.
Сьогодні майстер-клас вам хочу показати,
Про наші творчі будні щиро розказати.
Звичайно, можна все зробити просто.
А як же творчий погляд? Методика росту?
Колеги, всі – увага! Зараз починаємо –
Як наші вихованці, в ігри ми пограємо!
Вправа «Компліменти»
Обмін компліментами проходить у формі діалогу. Педагоги стають у коло та беруться за руки. Потрібно не тільки отримати комплімент, ай погодитися з ним, сказати ще один комплімент собі і обов’язково «повернути» колезі. Наприклад:
- Катю, ти така чуйна людина!
- Так, це правда! А ще я добра. А ти, Олю, надзвичайно товариська.
Запитання для обговорення
Гра «Павутинка»
Як під час попередньої вправи, педагоги утворюють коло. Один із гравців тримає клубок, називає слово, яке позначає рису, притаманну ідеального вихователеві, і котить клубок комусь із колег (при цьому гравець наступає на кінець нитки). Наступний учасник називає ще одну ознаку ідеального вихователя і котить клубок іншому гравцеві. Гра продовжується, а на підлозі утворюється своєрідна павутинка.
Методист. Сплетена павутинка об’єднала нас, але водночас створила перепони – це різні умовності, консервативні погляди, звичні усталені форми роботи, яких ми часто дотримуємося, сліпо, не аналізуючи їх, боячись вийти за «межі», відійти від шаблону, спробувати щось нове.
«Це надто складно», - підказує нам Пасивність.
«Ми так ніколи не роболи», - підтримує Досвід.
«Нічого не вийде», - наполягає Гордість.
«Спробуй», - шепоче Творчість.
Тож треба відкинути пасивність, негативний досвід, лінощі, гордість і стати активними, творчими, ініціативними та проявити свій артистизм. Допоможе у цьому давно відомий у світі метод «Шість капелюхів».
Інтерактивна вправа «Шість капелюхів»
Вправа триває 5-7 хв. Педагоги діляться на 6 підгруп. Кожна отримує один капелюх якогось кольору, який передбачає певний підхід до розв’язання проблеми відповідно до кольору капелюха.
Проблема. До дитсадка ходить дитина високопоставлених батьків. Вихователь залучає малюка до різних заходів відповідно до його здібностей, потреб, рівня розвитку, а незгодні батьки постійно наполягають на головних ролях.
Жовтий – оптимізм, віра в успіх, пошук переваг.
Червоний – емоції, почуття, інтуїція.
Білий – факти і тільки факти!
Чорний – скепсис, критичний підхід.
Синій – системне мислення, організація творчого процесу.
Зелений – творчість, спонтанність.
Методист. Творчий педагог завжди вміє перетворити звичайну річ на засіб розвитку дітей. Щоразу купувати нові посібники, іграшки – нераціонально і дорого. А от по-новому використати якийсь предмет – цілком можливо! Перевіримо, на що здатна ваша фантазія?
Вправа «Придумай нове призначення»
Вихователь-методист читає загадку: «Згорнеш – клинець, розгорнеш – млинець». (Парасолька).
Завдання. Придумати, як можна використовувати предмет-відгадку не за прямим призначенням. (перетворити на клумбу, насипавши в розкриту парасольку землі і висадивши квіти; пофарбувати сектори в різні кольори, додати картки і розробити гру тощо).
Тренінг «Розв’язуємо проблеми за алгоритмом»
Тренінг триває 5-7 хв. Педагоги об’єднуються у 2 команди. Спочатку за поданим алгоритмом розв’язують проблемну ситуацію з повсякденного життя, потім – з професійного.
Завдання 1. Використовуючи різні засоби, форми і методи, умовити дитину, яка не любить зеленого салату, з’їсти його.
Вихователь-методист пропонує для цього певний алгоритм дій, поданий у таблиці. Спершу учасники разом обговорюють його. Потім кожна команда пропонує свої варіанти відповідей.
№ з/п |
Алгоритм розв’язання проблемної ситуації «Як перекуонати дитину з’їсти зелений салат» |
1 |
Ретельно перебрати листя салату. |
2 |
Додати до салату інгредієнт, який дитина любить. |
3 |
Прикрасити салат. |
4 |
Подати у незвичайній сервіровці. |
5 |
Вигадати назву салату, що заінтригує. |
6 |
Переконати в корисності страви. |
7 |
Застосувати ігрову мотивацію. |
Завдання 2. Розв’язати проблеми за алгоритмом, побудованим аналогічно попередньому.
Проблемна ситуація 1. Ви проводите конкурс, а деякі батьки не беруть у ньому участі.
Проблемна ситуація 2. Адміністрація пропонує вам поглиблено працювати над проблемою валеологічної освіти, а вам до душі театралізована діяльність.
№ з/п |
Алгоритм розв’язання проблемної ситуації в педпроцесі |
1 |
Ретельніше підготуватися до роботи. |
2 |
Інтегрувати з іншою діяльністю. |
3 |
Використовувати наочність, засоби мультимедіа. |
4 |
Проводити в нестандартній формі. |
5 |
Перетворити нудні теми на цікаві. |
6 |
Наголосити на корисності й актуальності роботи. |
7 |
Використовувати захопливі творчі завдання. |
Фізкультхвилинка «Дзеркало»
Ведучий показує різні рухи під музику, а інші повторюють за ним.
Інтерактивна вправа «Аукціон»
Вихователь-методист презентує педагогам запитання у формі лотів. Відповідь потрібно давати одним словом. Хто дасть відповідь останнім – отримує подарунок.
Лот №1. Що допомагає творчо працювати?
Лот №2. Що заважає творчо працювати?
Лот №3. Без чого не може бути дитячого садка?
Лот №4. Які є інтерактивні форми роботи з педагогами?
Лот №5. Назвіть рису ідеальної дитини з погляду педагога.
Ігрова вправа «День із життя вихователя»
У цій грі можна простежити, як педагоги уявляють своє трудове життя, а також з’ясувати, чи здатні вони до колективної творчості, адже у грі існує небезпека невдалим штрихом зіпсувати все оповідання.
Завдання. Спільно скласти оповідання, по черзі добираючи іменники, які відтворюють трудовий день вихователя. Важлива умова: перш ніж називати новий іменник, кожен гравець обов’язково має повторити все, що було названо до нього. Тоді розповідь буде сприйматися як цілісний твір. Щоб легше було запам’ятовувати названі іменники, треба уважно дивитися на гравців, які їх промовляють, пов’язуючи слово з конкретною людиною.
Вихователь-методист вимовляє перше слово, інші гравці продовжують ланцюжок.
Наприклад: група-діти-батьки-сніданок-заняття-роздягальня-майданчик-дерева-птахи- білочка-група-малюнок-…
Запитання для обговорення
Практична вправа «Експеремент»
Вихователь-методист пропонує взяти чистий аркуш паперу, заплющити очі та виконати певні дії точно за інструкцією, щоб результат був у всіх однаковий.
Методист. Зігніть аркуш навпіл; ще раз; відірвіть верхній правий кут; відірвіть нижній правий кут. Розплющте очі. Що вийшло? Візерунки в усіх різні. Схожі, але однакових немає, хоча інструкція однакова. Тож можемо зробити висновок: так усі люди (педагоги чи діти) одну й ту саму інформацію сприймають не однаково і завдання виконують по-різному, бо кожна людина – особлива і завжди вносить у будь-який процес щось своє. Робота вихователя і полягає в тому, щоб розкрити індивідуальність кожного, надати йому можливість проявляти себе творчо і не боятися це робити.
Вихователі обговорюють висновок, доповнюють.
Методист. Шановні колеги! Дякую вам за плідну роботу. Наприкінці пропоную кожному з вас написати на кольорових долоньках ваші враження від сьогоднішнього заходу та приклеїти долоньки до нашого сонечка.
Присутні виконують.
Методист. Творчість і задоволеність обраною професією взаємно стимулюють одне одного. Без задоволеності спеціальністю неможливо проявити високої творчої продуктивності в педагогічній діяльності. А любов до професії спонукає творити. Тому сьогодні я можу з упевненістю сказати, що в нашому колективі працюють творчі, цілеспрямовані, емоційні вихователі, для яких їхня праця є не тільки джерелом радості, сенсу життя.
Інтерактивні форми роботи ( від“interact”, у якому “inter”означає «взаємний», а “act” – діяти) – це такі форми роботи, які будуються на активній взаємодії учасників освітнього процесу, їхньому діалозі, співнавчанні.