Визначною ознакою сучасної освіти є розвиваюча, культуротворча, здатна до самоосвіти і саморозвитку особистість, яка вміє використовувати набуті знання і вміння для творчого розв'язання проблем, критично мислити, опрацьовувати різноманітну інформацію, прагне змінити своє життя.
Переконана, що застосування під час викладання біології інновацій, які б спонукали учнів до творчості, створювали атмосферу розкутості, емоційного піднесення, вчили критично мислити, відстоювати свою позицію є необхідністю сучасності. Інновації, на мій погляд, завжди повинні бути мотивованими і орієнтованими на конкретного вчителя та його учнів. У результаті будь-якого творчо працюючого вчителя складається власна методика навчання й виховання, в основі якої можуть бути різні педагогічні технології.
Сьогодні для реалізації основних завдань освіти досить часто виникає потреба пошуку нових форм подання навчального матеріалу. Такими є мультимедійні презентації, використання яких сприяє комплексному сприйняттю й кращому запам’ятовуванню інформації. Звісно, не кожен урок потребує такого супроводу. Але в загальній біології є теми, до яких підібрати наочний матеріал дуже нелегко, наприклад, вивчення молекулярного та клітинного рівнів життя. Завдяки анімаційним ефектам такі складні процеси, як біосинтез білка, трансляція, фотосинтез стають більш доступними і зрозумілими. При цьому учням спочатку демонструю загальну схему процесу, а потім відпрацьовую кожен його крок.
Моя професійна діяльність полягає в тому, щоб учні на уроках спілкувалися, думали, творили, а саме навчання було успішним процесом самопізнання й саморозвитку. Намагаюся будувати уроки таким чином, щоб школярі закріплювали матеріал не шляхом простого заучування і переказування біологічної термінології, а шляхом розвитку критичного мислення вирішення практичних завдань. Моделюючи урок, використовую такі навчальні стратегії, як «Мозковий штурм», «Створення проблемної ситуації».
Складання кластера(гронування)– графічна організація матеріалу - учень записує центральне слово або фразу; - від слова малює стрілки-промені у різні боки, які сполучають його з іншими словами; - від цих слів, у свою чергу, промені розходяться далі й далі. Саме стратегія «гронування» спонукає учнів вільно і відкрито думати на певну тему. Вона допомагає встановити зв’язки між поняттями, своїм життєвим досвідом і вже здобутими знаннями. Цю роботу я пропоную виконувати як індивідуально, так і всім класом.
Новизна досвіду: впровадження інноваційних технологій навчання, зокрема технологій критичного мислення, допомагає учневі впорядкувати потік інформації, вибирати із матеріалу головне, що сприяє кращому сприйняттю і засвоєнню нового матеріалу. Провідна ідея: критичне мислення – це складний процес, що починається із засвоєння інформації і закінчується прийняттям рішення. Його ще можна назвати спрямованим мисленням, адже воно має на меті одержання бажаного результату.