Інтерактивні технології кооперативного навчання Робота в парах дає учням час подумати, обмінятися ідеями і лише потім озвучити свої думки перед класом. Вона сприяє розвитку навичок спілкування, вміння висловлюватись, критично мислити, переконувати. Наприклад: -відповісти на контрольні питання; -виконати завдання із дидактичних карток. Використання такого виду співпраці сприяє тому, що учні не можуть ухилятися від виконання завдання. Під час роботи в парах можна швидко виконати вправи, які за інших умов потребують великої затрати часу.
Вправа “ Коло ідей”Таку технологію, як «Коло ідей» впроваджую для вирішення проблемних питань, де всі групи виконують одне і те саме завдання, але можливі різні варіанти відповідей. Цей вид діяльності школярів застосовую під час етапу узагальнення і систематизації знань. Наприклад, під час вивчення нового матеріалу, або його закріплення в 7-9 класах пропоную школярам поміркувати і висунути ідеї Версій багато, але відстоюючи свою думку, учні швидко знаходять правильне вирішення. При проведенні даної технології я вітаю будь-яку висловлену ідею, не дозволяю учням критикувати ідеї, навіть безглузді, бо це відлякує учнів і вони не захочуть в майбутньому висвітлювати свої міркування.
Інтерактивні технології колективно-групового навчання. Досить часто на уроках біології , хіміїв 7-9 класах на етапах: мотивації навчальної діяльності учнів, перевірки домашнього завдання, актуалізації опорних знань, узагальнення і систематизації знань використовую таку технологію як «Мікрофон». Уявним мікрофоном може бути ручка, олівець, квітка (нежива). Слід зауважити, що надається слово лише тим дітям, хто отримує мікрофон (версії повинні бути короткі і лаконічні). Під час цієї роботи відповіді учнів не коментую і не оцінюю, лише підводжу підсумок і узагальнюю.
Технології ситуативного моделювання. Технологія ситуативного моделювання або модель навчання у грі – це побудова навчального процесу шляхом включення учня до гри. Я вважаю, що не можливо викладати такий цікавий предмет, як біологія, хімія без використання гри на уроці. Бо саме гра є однією з важливих ділянок активного навчання. Процес навчання тут занурений у процес спілкування, а активність школярів, навіть в певній мірі, перевищує активність вчителя..
Гра “Аукціон”Наприклад, при вивченні значення тварин чи рослин ,на етапі мотивації навчальної діяльності учнів, для того, щоб активізувати роботу учнів я застосовую гру «Аукціон». Звертаюся до учнів словами епіграфа«У природі рівновага – Всім приділена увага. Все візьмемо до уваги – Не порушим рівноваги.» Чи йдеться мова тут про риб, комах,…? Після кожної версії запитую учнів: «Хто більше?». Якщо після трьох ударів молоточком до стола
Технології опрацювання дискусійних питань Часто використовую метод ПРЕС (звичайно, що учням нагадую етапи методу, в більшості випадків записую на дошці), де учні відповідають за планом: спочатку чітко ставлю запитання (глобальне, проблемне), згодом учні виписують свої варіанти відповідей наступним чином:… я вважаю, що … (власна точка зору)… тому, що … (вказується причина)… наприклад … (додаткові аргументи)… отже або таким чином … (висновок).
Висновки. З метою формування в учнів структурованої системи знань є пошук і впровадження інтерактивних засобів, форм і методів навчання, які безперечно дають можливість: покращити відношення школярів до вивчення предметів,тобто змінити стереотип про біологію, хімію як про «другорядні» не виправдані ринковими умовами; навчати і виховувати всебічно грамотну, фізично та морально здорову, екологічно свідому людину – будівника України XXI століття;