Інтерактивні вправи для використання на уроках "Основ здоров'я"

Про матеріал
Місія школи полягає в тому, щоб адаптувати дитину, підлітка в соціальному середовищі. Нові життєві умови, в яких опинилися всі ми, висувають свої вимоги до формування молодих людей, які вступають у життя: вони повинні бути не лише обізнаними і вмілими, але й мислячими, ініціативними, самостійними. Ростити саме таких людей - ось замовлення нашого сучасного суспільства.
Перегляд файлу

 

Інтерактивні вправи для використання на уроках

«Основи здоров'я»

 

 

Збірник вправ та завдань для учнів початкових класів

 

 

 

школьники.jpg

 

 

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сарни,  2019 р.

 

 

 

Зміст

  1. Передмова………………………...……………………………………... 3
  2.  Інтерактивні вправи …………………………………………………..…4
  3. Ситуативні завдання…………………………………………………… 13
  4. Ситуативні завдання для контролю знань учнів………........................25

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Передмова

Сьогодення вимагає кардинальної зміни самого процесу навчання, його форм і методів. Нині в сучасній школі важливо створювати передумови, без яких неможливе якісне навчання, до того ж і сьогоденні умови життя підвищують вимоги до якості освіти, до вмінь молодих людей швидко пристосовуватись до змін, які постійно відбуваються в суспільстві і житті, бути успішними та конкурентноздатними на ринку праці, а як ми знаємо, тільки здорові діти та здорова нація можуть подолати труднощі сьогодення і зробити щасливим своє майбутнє.

       Ми  все більше переконуємось:  майбутнє – за  активними методами навчання.  Постійне впровадження їх в практику роботи робить процес навчання значущим, орієнтованим на особистість учня, і дає, у свою чергу, позитивні результати.

Як свідчить шкільна практика, інформаційно-просвітницький підхід (знання заради знань), що домінував протягом багатьох років, виявився неефективним у вирішенні завдань сучасності. На сьогодні альтернативним є компетентнісний підхід (знання заради вмінь). Він базується на основі формування та розвитку життєвих навичок, що дозволяли б успішно розв’язувати завдання самозахисту від ризикової поведінки, долання життєвих труднощів, повсякденних проблем та інших питань, що розкриваються у змісті навчального предмета.

         У цьому методичному посібнику не даються готові рецепти вчителям основ здоровя на всі випадки шкільного життя, а лише пропонуються орієнтири, окремі види інтерактивних вправ для створення уроків з компетентнісним підходом до навчання.

     Сподіваюсь, що форми роботи, про які йдеться, будуть сприяти освітньому зростанню, активізують творчі здібності педагогів, підвищать інтерес до навчання учнів.   Якщо Вас зацікавила ця книга, то Ви вже  «загорілись»  ідеєю працювати в інтерактивному режимі – як вчити інших, так і вчитися самому. Хочу, щоб мої напрацювання  стали  Вам у пригоді під час педагогічної діяльності.

Інтерактивні вправи

Вправа «Прийми рішення»(5 хв)

deti7На дошці чи на макеті перехрестя зображена будь-яка дорожня

ситуація за участю пішохода. Учням необхідно прийняти

рішення, як діяти в даній ситуації.

 

Тест –вправа «Чи правильна в мене постава?» (З хв).

Можна дати це завдання додому.

  •   Запропонуйте учням стати прямо у звичному для них положенні й визначити, якими частинами тіла вони торкаються стіни чи одвірка.
  •   Порівняйте результати з нормами правильної постави (потилиця, лопатки, сідниці, литки, п'яти).

 

Вправа «Пантоміма»(5 хв)

  •        Об'єднання у три групи (ходити, сидіти, спати). Групи розігрують пантоміми правильного і неправильного положення тіла, коли людина:

група 1 — ходить;

група 2 — сидить;

група 3 спить.

  •         Об'єднання у чотири групи (тролейбус, автобус, маршрутне таксі, метрополітен).
    Можна використати зображення цих видів транспорту, розрізані у формі пазлів(пазли за кількістю учасників).
  •              Завдання групам: назвати переваги і недоліки певного виду транспорту (можнавикористовувати підручник,

 

Вправа «Прийми вирок» (20 хв)

Об'єднання у групи («за », «проти», судді):

група 1 — захищає позицію «ЗА» старанне навчання; група 2 — захищає позицію «ПРОТИ»;

група 3 — судді.

  •   за наведення аргументів (один логічний аргумент — 1 жетон);
  •   за спростування аргументів (одне вдале спростування — 1жетон).
    Жетони відбираються:
  •   за образу опонентів (одна образа — 1 жетон);
  •   за перевищення ліміту часу (одна хвилина — 1 жетон).

 

 Вправа «Шнурівка» (5 хв).

  • Об'єднання у дві команди (активний, пасивний).
  • За дві хвилини вони мають написати якомога більше видів активного або пасивного відпочинку.
  • Далі команди по черзі (як зашнуровують взуття) називають по одному виду відпочинку. Виграє команда, яка закінчить останньою.

Подякуйте всім учасникам

 

Вправа  «Обігрію» (5 хв)

   Передаючи один одному  сонце (малюнок), треба назвати: 

  •            Що засвоїв із попереднього уроку?
  •            Шо найбільше запам’ятав?
  •            Кому розказав?
  •            Висловити побажання однокласнику (кому передає)  бути  упевненим у собі, організованим на уроці…...).

 

Вправа  «Засмучу »( 5 хв)

  Передаючи один одному  хмарку (малюнок), треба назвати свої недоліки по даній вивченій темі, про що ще хоче учасник гри почути по тих питаннях , які недовчив.

 

Демонстрація: «Вчасно відпочивай» (5 хв).

  •   Запропонуйте підготувати пантоміму про один із способів перепочинку під час виконання уроків

Групи по черзі демонструють свої пантоміми, решта вгадує, який спосіб вони означають.

 

     Руханка «Пожежна тривога» (8 хв).

deti5``    Вчитель роздає дітям предмети пожежогасіння  ( їх назви на папірцях: земля, пісок, гілля, вогнегасник, вода і т. д., а також вилка, розетка). Називає різні ситуації, коли виникла пожежа, а діти намагаються загасити її. Наприклад: «Пожежа в автомобілі». Тоді в коло виходять ті, у кого вогнегасники, й імітують гасіння. Або «Загорілася трава». Тоді виходять в коло ті, в кого вода, гілля, земля.

На закінчення вчитель говорить: «Задимлене приміщення» і всі показують, як правильно виходити із задимленого приміщення.

 

     Вправа «Хто більше?» (10 хв).

  •     Об'єднайте учасників у дві команди і запропонуйте за 5 хв. записати на окремих аркушах паперу якомога більше: 1) горючих, 2) негорючих , 3) важкогорючих речовин.
  •     Оберіть трьох представників команд для змагання за видами речовин.
  •     Кожна пара по черзі називає один пункт зі свого списку (повторюватися не можна! Той, хто завершує останнім, отримує жетон для своєї команди.
  •     Виграє команда, яка в сумі набрала більше жетонів.

 

    Вправа  «Що? Де? Коли?» ( 3 хв)

 Учитель показує вирізаний з паперу трикутник і запитує, як називається ця геометрична фігура (міжпредметні зв'язки).

 Для з'ясування трьох умов виникнення горіння пропонується схема: «Що? Де? Коли?»:

  1. ЩО необхідно, щоб почалось горіння? Горючі речовини або матеріали (дерево, папір тощо).
  2. ДЕ може відбутися горіння? Там, де є кисень.
  3.  КОЛИ це може трапитись? Коли є джерело запалювання (іскра, відкритий вогонь, висока температура тощо).

 

      Тренінгова вправа (8 хв)

deti5```Нагадування правил. Назвати ім'я, на його першу букву придумати слово, яке
асоціюється з правилами поведінки у транспорті, на дорозі або з правилами роботи в групі. Наприклад: «Я Оксана (Оля, Олег). Я знаю таке правило поведінки на дорозі, як обережність».

 

Рольова гра «Поведінка на зупинці» (10 хв).

  • Перша група розігрує сценку про небезпеку очікування транспорту на краю тротуару (підручник, крос-тест, п. 3).
  • Друга демонструє, чому небезпечно обходити автобус спереду і як це слід робити, якщо немає іншого виходу (підручник, крос-тест, п. 5, мал. 14).

Третя пояснює небезпеки при обході автобуса ззаду і показує, як це слід робити у разі крайньої необхідності

 

Вправа  «Асоціації» (10 хв.).

  •   Запишіть на дошці слова: дім, подвір'я, дорога, громадський транспорт, ліс, річка, кінотеатр.  Діти називають небезпеки, які асоціюються з ними.
  •   Записуйте на дошці асоціації зі словом «дорога». Підкресліть або додайте слова «ДТП» і «пішохідний перехід».
  •   На стікерах різного кольору (рожевий –

 конструктивний конфлікти, фіолетовий –

деструктивний конфлікт) пишуть асоціації, проговорюють і прикріплюють на м`яч, групуючи стікери за кольором.  Негативні асоціації треба «розширити»

  •   «Конфлікт це …»

 

Руханка «Строки і темпи статевого дозрівання» ( 10 хв)

            Вік, коли починається статеве дозрівання, в однолітків різний. Це нормально.

  1.             Вишикуйтеся у шеренгу за зростом і розрахуйтеся по порядку. Запам’ятайте свій номер.
  2.             Вишикуйтесь за віком (датами народження). Розрахуйтеся і порівняйте цей номер із попереднім.
  • Поміркуйте:
    • Чи завжди вік учнів відповідає їхньому зросту  (наприклад, чи є найстарший із вас найвищим )?
    • Кого більше серед високих учнів вашого віку – хлопчиків чи дівчаток?
  • Поясніть результати.

 

 Вправа «Три кроки» (5 хв)

deti5Учні об’єднуються у дві групи (день і ніч). На дошці плакати з обличчями підлітків. На парті лежать папірці з написами: косметичне мило, очищувальний крем, тонік, лосьйон, емульсія, крем тощо  Учасники гри  по черзі підходять до плакату і приклеюють на «обличчя» відповідний папірець.

 

 Вправа-демонстрація «Вплив конфлікту на здоров`я» (10 хв)

Об’єднуємося у дві підгрупи: «художники» та «літератори»

Уявімо собі, що наш «м`яч конфліктів» покотився. Там, де він залишив слід, виникли конфлікти.

Завдання групам: «художники» - домалюйте цю картину так, щоб вона відображала наслідки деструктивного конфлікту на здоров`ї; «літератори» - написати казку «Рукавичка» на новий лад ( конфлікт вирішити конструктивно, роботу представити у вигляді рольової гри).

 

 Вправа «Лист господарю» ( 10 хв)

Об`єднання: «фізичне здоров`я», «соціальне здоров`я», «психічне здоров`я», «духовне здоров`я».

Якби наш організм вмів розмовляти… Що сказав би він своєму господарю? Кожна команда на аркуші паперу напише свій лист, відповідно до тієї складової здоров`я, яку вона представляє (один учасник пише одне побажання/вимогу і загортає  так, щоб написане не було видно наступному учаснику). Кожен лист прикріплюється до наступного і зачитується повністю.

 

 Вправа  «Решето» (5 хв)

      Кожна ланка має , записані на папері , назви почуттів та емоцій , які нам допомагають чи заважають спілкуватися з іншими людьми . Ваше завдання  :  приклеїти своє слово на підходящу для нього основу

 (основа №1“Допомагають “, основа № 2  Заважають “) .

Допомагають

Заважають

 Ввічливість                 

Образа

Доброта

Грубість

Ніжність

Злість

 

 

 

 

 

 

Вправа «Намалюй квітку» (8 хв)

Обєднуються у 2 команди. На дошці серцевина квітки із завданням. Після обговорення у групі. Почергово називають шлях своїх дій, цим самим кожною правильною відповіддю добавляють пелюстку квітці.

deti8

Вправа «Добери пару» (10 хв)

Вчитель називає термін або поняття, один учень пояснює його значення, третій добирає пару до відповідного поняття, четвертий – пояснює його і т.д.

 

Вправа «Мозкова атака» ( 5-15 хв)

Цю технологію використовують для розв’язання конкретної проблеми. Вона спонукає учнів розвивати уяву і творчість, вільно висловлювати свої думки

Організація така:

  •               презентація проблеми;
  •               висловлювання ідей;
  •               за фіксування ідей;
  •               обговорення ідей, їх оцінка.

 

Робота в групах «Крок за кроком» (10-15 хв)

Об’єднання у 3 групи (вітер, сонце, вода).

Дітям пропонуються ситуації, вони встановлюють можливі варіанти послідовності дій (кроків).

Ситуації:

  1. Ти заблукав у незнайомій місцевості.
  2. Ти відстав від групи на екскурсії.
  3. Ти відстав від потягу.

План роботи в групі:

  • Склади план конкретних практичнх дій.
  • Зазнач дії, в яких ти потребуєш підтримки і допомоги.
  • Визнач тих, хто тобі допоможе здійснити цей план дій.
  • Налаштуйся на успіх.

Демонстрація кроків, обговорення.

 

 

Вправа «Синтез думок» (10 хв)

  •                 Чи варто цьому чоловікові (фото)трати­ти час, щоб заточити пилку?
  •                 Чи допоможе це швидше спиляти дерево?
  •                 Чи варто людям витрачати час на ЗСЖ?

Підсумуйте!

Той, хто веде ЗСЖ, робить вигід­ну інвестицію у своє майбутнє. Він

витрачає час на фізичні вправи, при­готування корисних страв, розбудову стосунків тощо. Але завдяки цьому виконує більший обсяг роботи за ко­ротший час і отримує додатковий «прибуток» — міцне здоров'я, хоро­ший настрій, вірних друзів, відчуття повноти життя та успіх.

 

Вправа «Трикутник вогню» (об'єднання в трійки).

 Роздайте учням картки з написами горючих речовин, джерел запалювання, пові­тря. За командою «Пожежа!» вони об'єднуються в трійки (трикутники вогню).

  •                За командою вчителя «Пожежа!» учасники об'єднуються в нові трій­ки. «Горючі речовини» починають грати роль тата, «джерела запален­ня» — мами, «повітря» — трирічної дитини.

 

Вправа «Герб» (5-10 хв)

Роздати учасникам аркуші зі схематичним зображенням герба. Запропонувати намалювати свій герб, заповнивши схему малюнками відповідно до наведених запитань. Після чого кожен за бажанням відкриває віконечка.

Запитання:

  1.            Я хочу стати дорослим, тому що…
  2.            В майбутньому я б хотів (хотіла) стати…
  3.            Найбільш авторитетною людиною для мене є …
  4.            Моя зовнішність дещо змінилася у порівнянні з минулими роками, зокрема…
  5.            Останнім часом дорослі говорять, що моя поведінка змінилася, наприклад…
  6.            Я уявляю відносини з особою протилежної статі так…

 

Вправа «Карусель» 

Об’єднати учнів у дві групи  (день, ніч) . Виділити по одному представнику від кожної групи. Ці учні переходять до іншої і розповідають про що вони дізналися в своїй.

Завдання 1 групі. Розповісти про фізіологічні зміни, які супроводжують завершення підліткового віку.

deti7Завдання 2 групі. Розповісти про психологічні  зміни, які супроводжують завершення підліткового віку.

 

Вправа –аутотренінг  „ Антистрес ".

   Оберіть зручну позицію . Заплющить очі, дихайте глибоко і спокійно. Зробить вдих і на 10 секунд затримайте дихання . Повільно видихайте і подумки говорить собі: „ Вдих і видих , як приплив і відплив". Повторить цю процедуру 5 -6 разів . Потім 20 секунд відпочиньте . Розслабтесь , ні про що не думайте . Спробуйте уявити собі відчуття розслаблення , яке  проникає в усі куточки вашого тіла   знизу в гору: від пальців ніг через живіт , груди , до голови . Повторюйте подумки : „ Я заспокоююсь , мені приємно , мене ніщо не тривожить „. Уявіть , як розслаблення проникає в усі куточки вашого тіла . Ви відчуваєте , що напруга  залишає вас: ваші плечі , шия , м'язи , обличчя розслаблені ( рот напіввідкритий). Ви спокійні, подібні до м'якої іграшки - ляльки. Насолоджуйтесь своїм відчуттям ЗО секунд.

Полічить до 10 , подумки повторюючи , що з кожною наступною цифрою ваші м'язи все більше   розслаблюються. Ваше завдання - насолоджуйтесь станом розслаблення. Ось настає „пробудження „. Порахуйте до 10 , скажіть собі „ Коли я долічу до двадцяти , мої очі відкриються , я буду відчувати себе бадьорим". Неприємне напруження у кінцівках зникає.

Ситуативні завдання

 

 

  • deti8Семикласниця Оленка вважає, що вона здорова, адже в неї нічо­го не болить, а її подруга Даринка каже, що цього замало, оскільки здоров'я це ще й гарний  настрій.
  • Чому слово "здоров'я" різні люди розуміють по-різному?

 

  • Микола захопився боксом, тренування стали для нього най­важливішою подією в житті. Він почав пропускати уроки, перестав цікавитись навчанням, рідко сідав за книжки.
  • Як ви гадаєте, такий спосіб життя зміцнює здоров'я Миколи чи шкодить йому?

 

  • Андрій увесь рік із нетерпінням чекав свого дня народження, особливо подарунків. Але напередодні він, як завжди, довго не лягав спати, гарно поїв на ніч, а вранці в нього розболілись живіт і голова, тож жодні подарунки його не порадували.
  • Що б ви порадили Андрієві, аби його наступний день народження був по-справжньому радісним?

 

 

  • Ганнуся поспішала на шкільний вечір. Вона почала прасувати кофтинку, але раптом задзвенів телефон, і вона побігла знімати слу­хавку, забувши про праску. Урешті-решт ледве не сталася пожежа, а на кофтинці лишилася дірка. Ганнуся плакала й усім скаржилася, що в неї був невдалий день.
  • Що б ви їй порадили?

 

  • Марина їхала в гості. Вона сіла до маршрутного таксі й почала розпитувати у водія, як саме маршрутка їде, де Марині зручніше вийти, що за музика лунає по радіо. Вона теревенила всю дорогу.
  • Чи порушувала вона правила дорожнього руху?

 

 

  • deti5`Узимку в школі дуже багато учнів занедужало на грип. За наказом медиків заняття в школі на певний час припинилися.   
  • Для чого це було зроблено?

 

 

 

  • Над містом пройшов дощ, і після нього листя на деревах пожовкло.
  • Як ви гадаєте, чому дощ міг бути небезпечним?

 

  • Татко сказав Андрієві, що підлітковий вік найважчий у житті. Андрій відповів, що не замислювався над цим.
  • А як ви гадаєте, що змінюється, коли дитина стає підлітком?
  •  У чому полягають труд­нощі, про які говорять дорослі?
  • Семикласник не любить читати,  швидкість читання в нього низька. І як його не вмовляють поліпшити ситуацію, він не збирається брати до рук книги.
  • Як ви гадаєте, які сторони його роз­витку у зв'язку з цим погіршуються?

 

  • Семикласниця побачила в себе на лобі маленький прищик і дуже засмутилася. Вона сіла перед дзеркалом і видавила його. Надвечір у неї утворився великий гнійник, і матуся, не зволікаючи, відвезла доньку до лікарні. Лікуватись довелося довго.

 

  • . Донька взяла матусин крем, туш, тіні, помаду й скористалася ними. За якийсь час в неї на обличчі з'явився якийсь висип.

 

  • Катруся попросила маму купити їй лікувально-маскувальну косметику й вирішила, що вони підуть до звичайної крамниці. Але маму повела доньку до аптеки.

 

  • Запропонуйте учням пригадати випа­док, коли вони хворіли.

 Обговоріть:

  • Що найбільше дошкуляло під час хвороби?
  • Що найбільше втішало?

 

  •   Підлітки зайшли в автобус, почали галасувати, штовхатися,

їсти морозиво. Морозиво тане, тече й може забруднити одяг паса­жирів. Оціни стан соціального здоров'я підлітків.

  • Що ви можете сказати про їхній соціальний розвиток?

 

  • Ви прямуєте уздовж дороги, по якій проїжджають машини. Раптом біля вас зупиняється автомобіль й незнайомі люди пропону­ють підвезти вас. Вони люб'язні й привітні.
  • Що ви будете робити?

 

  • Мати помітила, що її син став пізно лягати спати, а вранці
    відмовлявся йти до школи. Крім того, вона піймала його на брех­ні: він сказав, що був в однокласника, а насправді збрехав. Потім зникли кудись гроші, які лежали в татковому столі. Як ви думаєте, що стало причиною такої поведінки підлітка?

 

  • Микола знав про те, що наркотики спричинюють хворобу. Коли знайомий запропонував йому попробувати наркотик, він від­мовився. Його стали вмовляти, пояснюючи, що нічого страшного в цьому немає. Микола спочатку відмовлявся, а потім йому стало незручно, і він погодився.
  • deti12Як ви думаєте, яка риса характеру Ми­коли відіграла в цій ситуації головну роль?

 

  •   Приятель запропонував Сергію наркотик, але той відмовився. Тоді приятель попросив, щоб Сергій просто залишив цей наркотик у себе на якийсь час. Сергій погодився, думаючи, що це йому нічим не загрожує.  
  • А як думаєте ви?

 

  •   У компанії тобі запропонували спробувати наркотик ін'єкційним шляхом, сказавши, що це безпечно, оскільки всі віруси в шприці швидко гинуть.
  • Як ви думаєте, чи варто вірити на слово?

 

  •   Катруся намочила ноги й застудилася. А наступного дня в школі робили щеплення БЦЖ. Батьки занепокоїлися через те, що Катрусі не можна зробити щеплення.
  • Як ви думаєте, чому? Чим небезпечна звичайна застуда?»

 

 

 

  •   У Миколчиного брата Ромчика виявили туберкульоз.  Ромчика почали лікувати. Удома йому виділили окремий посуд і речі туалету, а у квартирі стали регулярно робити дезінфекцію.
  • Як ви вважаєте, для чого це роблять.

 

 

  •   Мабуть, первісна людина могла хворіти на різні хвороби, але в неї напевно не було ожиріння.
  • Як ви думаєте, чому?

 

  •   Підліток вважає себе вже досить дорослим, аби робити те, що сам захотів. Наприклад, повертатися додому тоді, коли завгодно. Дорос­лі ж, приміром його батьки, із цим не згодні.
  • Як ви думаєте, чому?

 

  •   На уроці біології Мишко, відповідаючи на запитання "У чому полягають особливості рослин?", сказав, що вони зелені, й замовк. Відповідь його однокласника Кирила була такою: "Усі особливості рослин пов'язані зі способами їхнього живлення. Вони живляться за допомогою фотосинтезу. їм притаманне також мінеральне жив­лення й транспірація".
  • Що ви думаєте про інтелектуальні здібності цих однокласників?

 

 

  • У магазині трирічний хлопчик попросив матусю купити ма­шинку. Матуся відмовила йому. Малюк  став голосно плакати, кри­чати й вимагати іграшку.
  • Як ви думаєте, чому така поведінка ха­рактерна тільки для маленьких дітей?

 

  • Марині випав важкий день: автобус затримався, і вона запізни­лася до школи, сусід по парті смикнув її зошит і ненавмисно порвав його, а в буфеті Марина розбила склянку зі щойно купленим соком. Але Марина подумала й вирішила, що не варто засмучуватися й пе­реживати. Адже вона не винна, що транспорт ходить нерегулярно, що її сусід такий неакуратний, а склянка із соком мокра й слизька.
  • Як ви думаєте, чи правильно вирішила Марина?

 

  • Молодша сестричка поскаржилася Ромчикові, що боїться темряви. "А чого саме ти боїшся?" запитав Ромчик. "Привидів",— відповіла сестричка. Тоді Ромчик сказав: "Ходімо темним коридором й уявімо, що ми і є ті самі привиди! Тоді нікого буде боятися!"
  • А що б відповіли ви?

 

 

  • Руслан проходив повз Катрусину парту, випадково зачепив її пе­нал, і той упав на підлогу. Катруся образилася й спеціально скинула з парти Руслана все, що він підготував до уроку. Після цього вони ледве не побилися.
  • Запропонуйте можливі шляхи розв'язання ситуації.

 

  • Галинка спускалася з гори на санчатах. Раптом вони трохи звернули й понеслися прямо на дерево. Галинка бачила це дерево й могла б щось зробити, аби в нього не врізатися. Але вона навіть не поворухнулася. Удар був сильний, і вона потрапила в лікарню».

 

  • Підліток сказав, що повернеться додому до шостої години, але затримався в друга й прийшов тільки близько дев'ятої. У бабусі, яка всі ці три години хвилювалася через нього, розболілося серце, і їй стало кепсько.
  • Що спричинило погіршення стану її здоров'я?

 

 

  • Загорівся висотний будинок, і верхні поверхи охопив вогонь. В одному з вікон з'явилася людина, яка розбила скло й по імпровізованих, зв'язаних із різного одягу й штор, сходах спустилася на нижній поверх. Знову розбила вікно й потрапила до приміщення, де вогню не було.
  • deti8Чи правильні дії?

 

 

  • Обговорення небезпечних ситуацій на льоду .

Розкажіть або зачитайте повідомлення з місцевої преси про небезпечну ситуацію на льоду, наприклад:

«Троє друзів поспішали на тренування. Вони запізнювалися, а їм ще треба було обійти озеро. Раптом вони помітили, що воно за ніч вкрилося кригою. «Ходімо навпростець», запропонував Сергійко і побіг. Друзі вже збиралися йти слідом, як раптом Сергій провалився під лід. Хлопці покликали на допомогу дорослих. Хтось зателефонував до рятувальників, а один чоловік сам кинувся рятувати. Проте тонкий лід кришився, і йому ніяк не вдавалося дотягнутися до хлопця. За 10 хвилкї прибули рятувальники зі спеціальним спорядженням, та врятувати хлопця не вдалося».

 Обговоріть: Чи варто було ризикувати життям, щоб не спізнитися? Чи правильно діяли друзі Сергійка?

 

 

  •   «Осінь. Цілий день іде дощ, але Василькові треба до бібліотеки. Прихопивши парасольку, він вийшов на вулицю. Дощ гучно тарабанив по парасольці, заглушуючи всі інші звуки. Хлопчик озирнувся довкола. Машин поблизу не було видно. Опустивши парасольку, він рушив через дорогу. Раптом почувся різкий звук автомобільного сигналу і гальм. Він
    побачив, як автомобіль на мокрій дорозі розвернуло задом наперед. На щастя, ніхто не постраждав».
  • Як ви думаєте, чого не врахував Василько? (Дощ зменшив оглядовість і заглушив звук автомобіля, що наближався.)
  • Що може заважати побачити або почути наближення транспорту? (Транспорт, який стоїть на дорозі, зменшує оглядовість. Шум літака, потяга, іншого транспорту на дорозі заглушує звук.)
  • Як ви думаєте, де найнебезпечніше переходити дорогу: на перехресті, на зупинці, на відкритій ділянці дороги? (Найбільша кількість ДТП трапляється на зупинках, адже транспорт, який стоїть, зменшує оглядовість.)

 

 

  • Будда проходив повз одне село, в якому жили вороги буддистів. Мешканці вискочили з будинків, оточили його і почали ображати. Його учні почали сердитися і вже готові були дати відсіч, але присутність Учителя їх заспокоювала. А те, що він сказав – збентежило і мешканців села і його учнів.

Він повернувся і сказав:

- Ви розчарували мене. Ці люди роблять свою справу. Вони розгнівані, їм здається, що я ворог їхньої релігії, їхніх моральних цінностей. Ці люди ображають мене. Це природно. Але чому ви сердитеся? Чому у вас така реакція? Ви дозволили цим людям маніпулювати вами. Ви залежите від них. Хіба ви не вільні?

Люди із села не очікували такої реакції. Вони були здивовані. У тиші, що наступила, Учитель звернувся до них:

- Ви усе сказали? Якщо ні, то у вас ще буде можливість висловити мені усе, що ви думаєте, коли ми будемо повертатися. Люди із села сказали:

- Але ми ображали тебе, чому ж ти не сердишся на нас? Будда відповів:

- Ви вільні люди, і те, що ви зробили – ваше право. Я на це не реагую. Я також вільна людина. Ніщо не може змусити мене реагувати і ніхто не може впливати на мене та маніпулювати мною. Мої вчинки випливають з мого внутрішнього стану. І я хотів би поставити вам запитання, яке стосується вас. У попередньому селі люди зустрічали мене , вітали, вони принесли із собою квіти, фрукти, солодощі. Я сказав їм: «Спасибі, ми вже поснідали. Заберіть ці фрукти й солодощі з моїм благословенням собі. Ми не можемо нести їх із собою». А тепер я запитую вас:

deti5``- Що вони повинні зробити з тим, чого я не прийняв? Одна людина сказала:

- Мабуть, вони роздали фрукти й солодощі своїм дітям, своїм родинам.

- Що ж будете робити ви зі своїми образами і прокльонами? Я не приймаю їх і повертаю вам. Якщо я відмовляюсь від тих фруктів і солодощів, ви повинні забрати їх назад. Що можете ви зробити? Я відкидаю ваші образи, так що і ви несіть свій тягар по будинках і робіть з ним усе, що хочете.

  • Чи можна дану ситуацію назвати конфліктною?
  • Який спосіб розв`язання конфлікту пропонували учні Будди (вороги буддистів, Будда)?

 

 

  •        «Восьмикласник Григорій мріє стати юристом, заробляти багато грошей, мати великий будинок і кілька автомобілів. Але, мріючи про це, він почав уживати наркотики й вирішив не ходити до шко­да
  • Як ви думаєте, його дії збігаються з його метою?

 

  • Запропонуйте учням обговорити притчу «Крамниця можливостей»

Одного разу чоловіку наснилося, начебто він прийшов у місто і зайшов до крамниці.  Він довго ходив між полицями, де лежали різні екзотичні фрукти й овочі. Вони приваблювали його своїми яскравими кольорами й вишуканим ароматом. Але, тільки-но чоловік торкався до них, вони перетворювалися на маленькі зерна. Тоді він звернувся до продавця: «Дайте мені, будь ласка, ось цей фрукт». Але хазяїн відповів: «Ми не продаємо плодів, ми торгуємо насінням».

Питання для обговорення:

1. Що необхідно зробити чоловіку, щоб виростити із зерен плоди?

2. Що може цьому перешкодити?

3. Як ми можемо зв’язати цю притчу зі своїм життям?

 

 

  •        «Конфліктна ситуація»

Ситуація 1

Ваш друг (подруга) без дозволу шукає у вашій сумці мобільний телефон, щоб зателефонувати.

Ситуація 2

Ваш друг (подруга) систематично запізнюється на зустрічі, ви довго чекали на вулиці і мерзли.

Ситуація 3

Ви запізнилися на урок, учитель не в гуморі й прискіпується до вас.

 

  •        Ситуації «Ризику»( 2 хв. на обговорення у групах)
  1. Вживання наркотиків.

Хлопець пропонує знайомій дівчині спробувати зробити ін’єкцію наркотику. Він настійливо доводить, що їй буде приємно без жодних негативних наслідків

2. Вживання алкоголю.

  Хлопець на вечірці настійливо пропонує дівчині спробувати горілки, доводячи,

що від 50 гр їй буде веселіше

3.Куріння.

Старшокласники на перерві у шкільному туалеті пропонують молодшому закурити сигарету, доводячи, що в їхніх очах він буде «крутим»…

4. Статеві відносини.

Хлопець пропонує дівчині кохатися (вступити в статеві відносини) із ним, щоб довести своє кохання

       5.Недотримання  правил особистої гігієни.

            Дівчина настійливо пропонує своїй подрузі, яка зламала ніготь, скористатися її ножицями.

 

  •        Ситуація: Кошеня залізло на дерево у дворі великого будинку і ніяк не може спуститися до хазяйки. Навколо зібралася юрба, хазяйка викликала рятувальників, які зняли кошеня з дерева.
  • Чи можна цю ситуацію назвати надзвичайною.
  •  
  •        deti7Твій товариш постійно свариться з батьками. Розкажи йому про вплив конфліктів на здоров'я та про деякі засоби пом'якшення конфліктних ситуацій.
  •        У школі  проводять щеплення проти туберкульозу. Твій однокласник боїться, що він після щеплення захворіє. Знайдіть аргументовані докази неправильного розуміння товаришем даної ситуації. Переконайте його, використовуючи речення лише з прямим порядком слів.

 

  •        Обговорення у групах 

І  група

а) користуватися туалетом у громадських місцях

б) доглядати хворого на СНІД

в) обробляти рану іншої людини без гумових ( латексних ) рукавичок

г) мати незахищені сексуальні контакти

ІІ група

а) повторно використовувати презервативи

б) дружній поцілунок

в) робити ін’єкції одним шприцом

г) купатися з ВІЛ – позитивним

ІІІ група

а) користуватися спільною голкою для проколювання вух

б) утримуватися від статевих стосунків

в) ходити до школи з ВІЛ – позитивним

г) бути покусаним одним комаром

ІV група

а) робити насічки на шкірі ножем, яким користувалися інші

б) здавати кров на станції переливання крові

в) при статевих контактах користуватися презервативами

г) вживати приготовлену ВІЛ-позитивним їжу

V група

а) плавати у басейні, водоймі

б) дружити з ВІЛ-позитивними

в) погоджуватися на секс без презерватива

г) цілуватися в губи

VІ група

а) обнімати ВІЛ-позитивного друга

б) часто змінювати сексуальних партнерів

в) робити штучне дихання „рот в рот ”

г) робити ін’єкції одноразовим шприцом

VІІ група

а) користуватися спільною голкою для нанесення татуювання

б) користуватися бритвою іншої людини

в) сидіти за однією партою з ВІЛ-позитивним учнем

г) користуватися спільними голками для ін’єкцій

VІІІ група

а) пити з однієї склянки з ВІЛ-позитивним

б) користуватися спільною зубною щіткою

в) обробляти рану іншої людини в гумових (латексних ) рукавичках

г) їздити в переповненому транспорті

 

 

 

 

Ситуативні завдання для контролю знань учнів

 

  • Під час відпочинку на озері стався нещасний випадок – потопала людина. Ваші дії.

 

  • У шестирічної дитини, яку витягли з води через шість хвилин після потоплення, спостерігають рясні пінисті видалення з дихальних шляхів, набряклі судини шиї та брак ознак дихання. Визначте дії рятувальника.

 

  • Ви з товаришем пішли на ставок. Надворі холоднувато. Ви вийшли з води. Обтерлися рушником. Через деякий час побачили бризки води, викрики товариша на середині ставу. Ваші дії.

 

  • Ви заблукали в лісі. Ваші дії.

 

  • Група туристів заблукала в горах. Розрядились мобільні телефони. Їх дії.

 

  • Під час виходу із зони лісової пожежі ви будете рухатись.

 

  • Горить хлібне поле. Ваші дії.

 

  • Раптово почалась гроза. Ви у полі. Ваші дії.

 

  • У разі ураження людини блискавкою наведіть послідовність своїх дій.

 

  • У лісі ви зустріли дикого кабана чи лося. Що будете робити?

 

  • Під час походу ви зясували, що закінчилися всі запаси питної води. Поблизу немає ніяких джерел. Які ваші дії, щоб здобути воду?

 

  • У поході туристові деревом придавило ногу. Він у свідомості, але в такому стані знаходиться вже більше двох годин. Ваші дії.

 

  • Ви повертаєтесь додому пізно ввечері. Що ви будете робити для особистої безпеки?

 

  • Ви повертаєтесь додому пізно ввечері. На шляху зустрічаєте групу молодих людей, що звертаються до вас із глузуваннями, грубощами. Ваші дії.

 

  • Ви самі вдома. Вас хтось просить відчинити двері, щоб терміново зателефонувати (повідомити про нещасний випадок, викликати швидку допомогу тощо). Ваші дії.

 

  • Ви самі вдома. Підійшовши на дзвінок до вхідних дверей, ви почули: «Я сантехнік (чи контролер по газі). Упустіть мене.» Як треба діяти?.

 

  • Ви у великому місті живете на 8 поверсі, повідомили про землетрус. Накресліть послідовність своїх дій.

 

  • Уявіть, що під час прогулянки лісом ви побачили попереду себе вогонь, який поширюється лісом. Що будете робити?

 

  •  Як будете поводитись при рятуванні потопаючого?

 

 

1

 

docx
До підручника
Основи здоров’я 4 клас (Танько Т. П., Медведєва В. Л.)
Додано
1 квітня 2020
Переглядів
7664
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку