Інтерактивні вправи для використання на уроках
«Основи здоров'я»
Збірник вправ та завдань для учнів початкових класів
Сарни, 2019 р.
Зміст
Передмова
Сьогодення вимагає кардинальної зміни самого процесу навчання, його форм і методів. Нині в сучасній школі важливо створювати передумови, без яких неможливе якісне навчання, до того ж і сьогоденні умови життя підвищують вимоги до якості освіти, до вмінь молодих людей швидко пристосовуватись до змін, які постійно відбуваються в суспільстві і житті, бути успішними та конкурентноздатними на ринку праці, а як ми знаємо, тільки здорові діти та здорова нація можуть подолати труднощі сьогодення і зробити щасливим своє майбутнє.
Ми все більше переконуємось: майбутнє – за активними методами навчання. Постійне впровадження їх в практику роботи робить процес навчання значущим, орієнтованим на особистість учня, і дає, у свою чергу, позитивні результати.
Як свідчить шкільна практика, інформаційно-просвітницький підхід (знання заради знань), що домінував протягом багатьох років, виявився неефективним у вирішенні завдань сучасності. На сьогодні альтернативним є компетентнісний підхід (знання заради вмінь). Він базується на основі формування та розвитку життєвих навичок, що дозволяли б успішно розв’язувати завдання самозахисту від ризикової поведінки, долання життєвих труднощів, повсякденних проблем та інших питань, що розкриваються у змісті навчального предмета.
У цьому методичному посібнику не даються готові рецепти вчителям основ здоров’я на всі випадки шкільного життя, а лише пропонуються орієнтири, окремі види інтерактивних вправ для створення уроків з компетентнісним підходом до навчання.
Сподіваюсь, що форми роботи, про які йдеться, будуть сприяти освітньому зростанню, активізують творчі здібності педагогів, підвищать інтерес до навчання учнів. Якщо Вас зацікавила ця книга, то Ви вже «загорілись» ідеєю працювати в інтерактивному режимі – як вчити інших, так і вчитися самому. Хочу, щоб мої напрацювання стали Вам у пригоді під час педагогічної діяльності.
Інтерактивні вправи
Вправа «Прийми рішення»(5 хв)
На дошці чи на макеті перехрестя зображена будь-яка дорожня
ситуація за участю пішохода. Учням необхідно прийняти
рішення, як діяти в даній ситуації.
Тест –вправа «Чи правильна в мене постава?» (З хв).
Можна дати це завдання додому.
Вправа «Пантоміма»(5 хв)
група 1 — ходить;
група 2 — сидить;
група 3 — спить.
Вправа «Прийми вирок» (20 хв)
Об'єднання у групи («за », «проти», судді):
група 1 — захищає позицію «ЗА» старанне навчання; група 2 — захищає позицію «ПРОТИ»;
група 3 — судді.
Вправа «Шнурівка» (5 хв).
Подякуйте всім учасникам
Вправа «Обігрію» (5 хв)
Передаючи один одному сонце (малюнок), треба назвати:
Вправа «Засмучу »( 5 хв)
Передаючи один одному хмарку (малюнок), треба назвати свої недоліки по даній вивченій темі, про що ще хоче учасник гри почути по тих питаннях , які недовчив.
Демонстрація: «Вчасно відпочивай» (5 хв).
Групи по черзі демонструють свої пантоміми, решта вгадує, який спосіб вони означають.
Руханка «Пожежна тривога» (8 хв).
Вчитель роздає дітям предмети пожежогасіння ( їх назви на папірцях: земля, пісок, гілля, вогнегасник, вода і т. д., а також вилка, розетка). Називає різні ситуації, коли виникла пожежа, а діти намагаються загасити її. Наприклад: «Пожежа в автомобілі». Тоді в коло виходять ті, у кого вогнегасники, й імітують гасіння. Або «Загорілася трава». Тоді виходять в коло ті, в кого вода, гілля, земля.
На закінчення вчитель говорить: «Задимлене приміщення» — і всі показують, як правильно виходити із задимленого приміщення.
Вправа «Хто більше?» (10 хв).
Вправа «Що? Де? Коли?» ( 3 хв)
• Учитель показує вирізаний з паперу трикутник і запитує, як називається ця геометрична фігура (міжпредметні зв'язки).
• Для з'ясування трьох умов виникнення горіння пропонується схема: «Що? Де? Коли?»:
Тренінгова вправа (8 хв)
Нагадування правил. Назвати ім'я, на його першу букву придумати слово, яке
асоціюється з правилами поведінки у транспорті, на дорозі або з правилами роботи в групі. Наприклад: «Я — Оксана (Оля, Олег). Я знаю таке правило поведінки на дорозі, як обережність».
Рольова гра «Поведінка на зупинці» (10 хв).
Третя — пояснює небезпеки при обході автобуса ззаду і показує, як це слід робити у разі крайньої необхідності
Вправа «Асоціації» (10 хв.).
конструктивний конфлікти, фіолетовий –
деструктивний конфлікт) пишуть асоціації, проговорюють і прикріплюють на м`яч, групуючи стікери за кольором. Негативні асоціації треба «розширити»
Руханка «Строки і темпи статевого дозрівання» ( 10 хв)
Вік, коли починається статеве дозрівання, в однолітків різний. Це нормально.
Вправа «Три кроки» (5 хв)
Учні об’єднуються у дві групи (день і ніч). На дошці плакати з обличчями підлітків. На парті лежать папірці з написами: косметичне мило, очищувальний крем, тонік, лосьйон, емульсія, крем тощо Учасники гри по черзі підходять до плакату і приклеюють на «обличчя» відповідний папірець.
Вправа-демонстрація «Вплив конфлікту на здоров`я» (10 хв)
Об’єднуємося у дві підгрупи: «художники» та «літератори»
Уявімо собі, що наш «м`яч конфліктів» покотився. Там, де він залишив слід, виникли конфлікти.
Завдання групам: «художники» - домалюйте цю картину так, щоб вона відображала наслідки деструктивного конфлікту на здоров`ї; «літератори» - написати казку «Рукавичка» на новий лад ( конфлікт вирішити конструктивно, роботу представити у вигляді рольової гри).
Вправа «Лист господарю» ( 10 хв)
Об`єднання: «фізичне здоров`я», «соціальне здоров`я», «психічне здоров`я», «духовне здоров`я».
Якби наш організм вмів розмовляти… Що сказав би він своєму господарю? Кожна команда на аркуші паперу напише свій лист, відповідно до тієї складової здоров`я, яку вона представляє (один учасник пише одне побажання/вимогу і загортає так, щоб написане не було видно наступному учаснику). Кожен лист прикріплюється до наступного і зачитується повністю.
Вправа «Решето» (5 хв)
Кожна ланка має , записані на папері , назви почуттів та емоцій , які нам допомагають чи заважають спілкуватися з іншими людьми . Ваше завдання : приклеїти своє слово на підходящу для нього основу
(основа №1“Допомагають “, основа № 2 “ Заважають “) .
Допомагають |
Заважають |
Ввічливість |
Образа |
Доброта |
Грубість |
Ніжність |
Злість |
… |
… |
|
|
|
|
Вправа «Намалюй квітку» (8 хв)
Об’єднуються у 2 команди. На дошці серцевина квітки із завданням. Після обговорення у групі. Почергово називають шлях своїх дій, цим самим кожною правильною відповіддю добавляють пелюстку квітці.
Вправа «Добери пару» (10 хв)
Вчитель називає термін або поняття, один учень пояснює його значення, третій добирає пару до відповідного поняття, четвертий – пояснює його і т.д.
Вправа «Мозкова атака» ( 5-15 хв)
Цю технологію використовують для розв’язання конкретної проблеми. Вона спонукає учнів розвивати уяву і творчість, вільно висловлювати свої думки
Організація така:
Робота в групах «Крок за кроком» (10-15 хв)
Об’єднання у 3 групи (вітер, сонце, вода).
Дітям пропонуються ситуації, вони встановлюють можливі варіанти послідовності дій (кроків).
Ситуації:
План роботи в групі:
Демонстрація кроків, обговорення.
Вправа «Синтез думок» (10 хв)
Підсумуйте!
Той, хто веде ЗСЖ, робить вигідну інвестицію у своє майбутнє. Він
витрачає час на фізичні вправи, приготування корисних страв, розбудову стосунків тощо. Але завдяки цьому виконує більший обсяг роботи за коротший час і отримує додатковий «прибуток» — міцне здоров'я, хороший настрій, вірних друзів, відчуття повноти життя та успіх.
Вправа «Трикутник вогню» (об'єднання в трійки).
Роздайте учням картки з написами горючих речовин, джерел запалювання, повітря. За командою «Пожежа!» вони об'єднуються в трійки (трикутники вогню).
Вправа «Герб» (5-10 хв)
Роздати учасникам аркуші зі схематичним зображенням герба. Запропонувати намалювати свій герб, заповнивши схему малюнками відповідно до наведених запитань. Після чого кожен за бажанням відкриває віконечка.
Запитання:
Вправа «Карусель»
Об’єднати учнів у дві групи (день, ніч) . Виділити по одному представнику від кожної групи. Ці учні переходять до іншої і розповідають про що вони дізналися в своїй.
Завдання 1 групі. Розповісти про фізіологічні зміни, які супроводжують завершення підліткового віку.
Завдання 2 групі. Розповісти про психологічні зміни, які супроводжують завершення підліткового віку.
Вправа –аутотренінг „ Антистрес ".
Оберіть зручну позицію . Заплющить очі, дихайте глибоко і спокійно. Зробить вдих і на 10 секунд затримайте дихання . Повільно видихайте і подумки говорить собі: „ Вдих і видих , як приплив і відплив". Повторить цю процедуру 5 -6 разів . Потім 20 секунд відпочиньте . Розслабтесь , ні про що не думайте . Спробуйте уявити собі відчуття розслаблення , яке проникає в усі куточки вашого тіла знизу в гору: від пальців ніг через живіт , груди , до голови . Повторюйте подумки : „ Я заспокоююсь , мені приємно , мене ніщо не тривожить „. Уявіть , як розслаблення проникає в усі куточки вашого тіла . Ви відчуваєте , що напруга залишає вас: ваші плечі , шия , м'язи , обличчя розслаблені ( рот напіввідкритий). Ви спокійні, подібні до м'якої іграшки - ляльки. Насолоджуйтесь своїм відчуттям ЗО секунд.
Полічить до 10 , подумки повторюючи , що з кожною наступною цифрою ваші м'язи все більше розслаблюються. Ваше завдання - насолоджуйтесь станом розслаблення. Ось настає „пробудження „. Порахуйте до 10 , скажіть собі „ Коли я долічу до двадцяти , мої очі відкриються , я буду відчувати себе бадьорим". Неприємне напруження у кінцівках зникає.
Ситуативні завдання
Обговоріть:
їсти морозиво. Морозиво тане, тече й може забруднити одяг пасажирів. Оціни стан соціального здоров'я підлітків.
Розкажіть або зачитайте повідомлення з місцевої преси про небезпечну ситуацію на льоду, наприклад:
«Троє друзів поспішали на тренування. Вони запізнювалися, а їм ще треба було обійти озеро. Раптом вони помітили, що воно за ніч вкрилося кригою. «Ходімо навпростець», — запропонував Сергійко і побіг. Друзі вже збиралися йти слідом, як раптом Сергій провалився під лід. Хлопці покликали на допомогу дорослих. Хтось зателефонував до рятувальників, а один чоловік сам кинувся рятувати. Проте тонкий лід кришився, і йому ніяк не вдавалося дотягнутися до хлопця. За 10 хвилкї прибули рятувальники зі спеціальним спорядженням, та врятувати хлопця не вдалося».
Обговоріть: Чи варто було ризикувати життям, щоб не спізнитися? Чи правильно діяли друзі Сергійка?
Він повернувся і сказав:
- Ви розчарували мене. Ці люди роблять свою справу. Вони розгнівані, їм здається, що я ворог їхньої релігії, їхніх моральних цінностей. Ці люди ображають мене. Це природно. Але чому ви сердитеся? Чому у вас така реакція? Ви дозволили цим людям маніпулювати вами. Ви залежите від них. Хіба ви не вільні?
Люди із села не очікували такої реакції. Вони були здивовані. У тиші, що наступила, Учитель звернувся до них:
- Ви усе сказали? Якщо ні, то у вас ще буде можливість висловити мені усе, що ви думаєте, коли ми будемо повертатися. Люди із села сказали:
- Але ми ображали тебе, чому ж ти не сердишся на нас? Будда відповів:
- Ви вільні люди, і те, що ви зробили – ваше право. Я на це не реагую. Я також вільна людина. Ніщо не може змусити мене реагувати і ніхто не може впливати на мене та маніпулювати мною. Мої вчинки випливають з мого внутрішнього стану. І я хотів би поставити вам запитання, яке стосується вас. У попередньому селі люди зустрічали мене , вітали, вони принесли із собою квіти, фрукти, солодощі. Я сказав їм: «Спасибі, ми вже поснідали. Заберіть ці фрукти й солодощі з моїм благословенням собі. Ми не можемо нести їх із собою». А тепер я запитую вас:
- Що вони повинні зробити з тим, чого я не прийняв? Одна людина сказала:
- Мабуть, вони роздали фрукти й солодощі своїм дітям, своїм родинам.
- Що ж будете робити ви зі своїми образами і прокльонами? Я не приймаю їх і повертаю вам. Якщо я відмовляюсь від тих фруктів і солодощів, ви повинні забрати їх назад. Що можете ви зробити? Я відкидаю ваші образи, так що і ви несіть свій тягар по будинках і робіть з ним усе, що хочете.
Одного разу чоловіку наснилося, начебто він прийшов у місто і зайшов до крамниці. Він довго ходив між полицями, де лежали різні екзотичні фрукти й овочі. Вони приваблювали його своїми яскравими кольорами й вишуканим ароматом. Але, тільки-но чоловік торкався до них, вони перетворювалися на маленькі зерна. Тоді він звернувся до продавця: «Дайте мені, будь ласка, ось цей фрукт». Але хазяїн відповів: «Ми не продаємо плодів, ми торгуємо насінням».
Питання для обговорення:
1. Що необхідно зробити чоловіку, щоб виростити із зерен плоди?
2. Що може цьому перешкодити?
3. Як ми можемо зв’язати цю притчу зі своїм життям?
Ситуація 1
Ваш друг (подруга) без дозволу шукає у вашій сумці мобільний телефон, щоб зателефонувати.
Ситуація 2
Ваш друг (подруга) систематично запізнюється на зустрічі, ви довго чекали на вулиці і мерзли.
Ситуація 3
Ви запізнилися на урок, учитель не в гуморі й прискіпується до вас.
Хлопець пропонує знайомій дівчині спробувати зробити ін’єкцію наркотику. Він настійливо доводить, що їй буде приємно без жодних негативних наслідків…
2. Вживання алкоголю.
Хлопець на вечірці настійливо пропонує дівчині спробувати горілки, доводячи,
що від 50 гр їй буде веселіше…
3.Куріння.
Старшокласники на перерві у шкільному туалеті пропонують молодшому закурити сигарету, доводячи, що в їхніх очах він буде «крутим»…
4. Статеві відносини.
Хлопець пропонує дівчині кохатися (вступити в статеві відносини) із ним, щоб довести своє кохання…
5.Недотримання правил особистої гігієни.
Дівчина настійливо пропонує своїй подрузі, яка зламала ніготь, скористатися її ножицями.
І група
а) користуватися туалетом у громадських місцях
б) доглядати хворого на СНІД
в) обробляти рану іншої людини без гумових ( латексних ) рукавичок
г) мати незахищені сексуальні контакти
ІІ група
а) повторно використовувати презервативи
б) дружній поцілунок
в) робити ін’єкції одним шприцом
г) купатися з ВІЛ – позитивним
ІІІ група
а) користуватися спільною голкою для проколювання вух
б) утримуватися від статевих стосунків
в) ходити до школи з ВІЛ – позитивним
г) бути покусаним одним комаром
ІV група
а) робити насічки на шкірі ножем, яким користувалися інші
б) здавати кров на станції переливання крові
в) при статевих контактах користуватися презервативами
г) вживати приготовлену ВІЛ-позитивним їжу
V група
а) плавати у басейні, водоймі
б) дружити з ВІЛ-позитивними
в) погоджуватися на секс без презерватива
г) цілуватися в губи
VІ група
а) обнімати ВІЛ-позитивного друга
б) часто змінювати сексуальних партнерів
в) робити штучне дихання „рот в рот ”
г) робити ін’єкції одноразовим шприцом
VІІ група
а) користуватися спільною голкою для нанесення татуювання
б) користуватися бритвою іншої людини
в) сидіти за однією партою з ВІЛ-позитивним учнем
г) користуватися спільними голками для ін’єкцій
VІІІ група
а) пити з однієї склянки з ВІЛ-позитивним
б) користуватися спільною зубною щіткою
в) обробляти рану іншої людини в гумових (латексних ) рукавичках
г) їздити в переповненому транспорті
Ситуативні завдання для контролю знань учнів
1