Інтерактивний урок з історії України

Про матеріал
Поширення «совєтської» пропаганди з метою поляризації українського суспільства на прикладі агітаційних плакатів
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Інтерактивне заняття. Арбузинський ліцей №2 ім. Т. Г. Шевченка Арбузинської селищної ради Миколаївської областіПоширення «совєтської» пропаганди з метою поляризації українського суспільства на прикладі агітаційних плакатів. Підготувала вчителька історії Терлецька Наталя Володимирівна

Номер слайду 2

Тема. Засоби радянської пропаганди та агітації в умовах розкуркулення та насильницької колективізаціїМета: ознайомити здобувачів освіти з візуальними засобами пропаганди та агітації радянської влади в умовах насильницької колективізації в Україні Завдання навчити учнів: сприймати та інтерпретувати агітаційні плакати;визначати художні засоби передачі інформації, ідеологічного впливу;визначатися щодо власного ставлення до обговорюваних історичних подій, явищ Очікувані результати:формування навиків критичного мислення;визначення власних ціннісних орієнтацій;утвердження історичного мислення;усвідомлення історичного досвіду. Ресурси: ілюстративний матеріал, відеопроектор. Терлецька Н. В.

Номер слайду 3

Актуалізація опорних знань здійснюється шляхом інтерактивної бесіди Що відомо вам про голодні роки ХХ століття в Україні та світі? Чим зумовлено таке явище як «голод»? Чому і за яких обставин голод перетворився в Голодомор? Яка між ними принципова різниця?Робота з поняттям «колективна травма» — психічна травма, отримана групою людей будь-якого розміру, аж до цілого суспільства, внаслідок соціальної, техногенної чи екологічної катастрофи або злочинних дій політичних чи інших соціальних суб’єктів. Чи можна вважати Голодомор 1932-1933 рр. колективною травмою українського народу?

Номер слайду 4

Мотиваційна настанова вчителя Голодомор відбувався при майже повній відсутності опору. Удар влади був настільки нищівним, що не давав можливості і часу для організованої протидії. За рідкісними винятками, практично не було «голодних бунтів», повстань, люди пасивно дозволили себе умертвити. Тотальна пригніченість, соціальна депресія, політична апатія, параліч суспільства. Вшановуючи нетлінну пам’ять жертв Голодомору, ми повинні спробувати відповісти на ВАЖЛИВІ запитання. З якою метою знищувався справжній селянин – власник? Як нам усім сприймати цю велику трагедію?Чим пояснити таку ситуацію??Терлецька Н. В.

Номер слайду 5

Пропаганда - форма комунікації, спрямована на поширення в суспільстві  світогляду, теорії, твердження, ідей аргументів інших відомостей для впливу на суспільну думку на користь певної справи чи громадської позиціїАгітація - засіб впливу на свідомість і настрій широких мас, з метою спонукати їх до політичної чи іншої активностіЛистівки, плакати, агітки, замітки тощо. За матеріалами з Вікіпедії — вільної енциклопедії. За матеріалами з Вікіпедії — вільної енциклопедії. Як працювала радянська пропаганда та агітація?Терлецька Н. В.

Номер слайду 6

Орієнтовний алгоритм роботи з плакатом {90 B63 E61-0626-4626-A248-44 DABCC5 FC44}Опис. Проаналізувати зображені об'єкти, персонажі, іншу символіку плаката. Які символи вказують на подію (дату), якій присвячено плакат. Порівняти розміри зображуваних об'єктів та їх місце в композиції плакату. Які кольори використані і чому саме. Сформулювати зміст, який має донести плакат до глядача (власне розуміння).Інтерпретація. На яку аудиторію розрахований плакат та хто виступив замовником (припущення та обґрунтування). Визначити елементи прямого та опосередкованого впливу на цільову аудиторію. Яку думку має донести плакат, які почуття навіяти, які уявлення або стереотипи сформувати?Які емоції, почуття, уявлення викликає у вас споглядання зображення? Терлецька Н. В.

Номер слайду 7

Роздивіться плакати. Про які особливості повсякденного життя селянства вони свідчать? За допомогою яких слів та образів відтворено зміст і дух епохи? Наскільки це відповідає дійсності? Опишіть які емоції, відчуття, настрій викликають зображення? Відшукайте ідеологічний контекст у запропонованих плакатах. Як працює текстове наповнення плакатів?Терлецька Н. В.

Номер слайду 8

Як змінилася інформаційна риторика плакатів? Терлецька Н. В.

Номер слайду 9

В радянській інтерпретації жінка перестає бути берегинею роду, матір'ю, душею сімейного вогнища. Пересічному глядачу відверто нав'язується і експлуатується образ жінки – трудівниці. Терлецька Н. В.

Номер слайду 10

Вагомим аргументом на користь колгоспів була механізована обробка землі. Цій темі присвячено ряд плакатів і навіть поштова марка. Небагато одноосібників були спроможні придбати техніку для обробки землі. Але і колгоспи техніки теж не мали. Пафосно рекламовані трактори належали МТС. Отже, насправді плакати вводили селян в оману. Терлецька Н. В.

Номер слайду 11

ХЛІБОЗАГОТІ́ВЛЯ -планова заготівля державою хліба в зерні. Публічний електронний словник української мови http://ukrlit.org/slovnyk/Для чого селяни вирощують зернові культури? Як радянська влада здійснювала заготівлю хліба? Чи однаково зацікавлені одноосібники і колгоспники в участі в хлібозаготівлі радянського зразка? Чому виникали “хлібозаготівельні кризи”?Чи потрібні були б такі плакати, якби держава добросовісно купувала зерно у одноосібних та колективних господарствах?

Номер слайду 12

1 блок запитань Хто зображений на плакаті? Де відбуваються події? Хто які дії виконує? До чого закликах текстове наповнення плакату? Які художні засоби використано автором для ідеологізації змісту? Порівняйте зріст сіячів і “куркуля”. Як передано динаміку руху?Стрімкість руху вперед і перспективність колективної праці демонструється чеканистим кроком сіячів, стрункою шеренгою (що наступає на “кулака”), використанням перспективи. Коментар учителя. Збільшення посівів технічних культур. Здається нічого ідеологічного в цьому заклику немає. Погляд не відразу знаходить непомірно зменшену постать “кулака” і непримітний текст у верхньому куті плакату, які й несуть ідеологічне навантаження в цілому. Питання риторичного характеру: якщо є трактор у господарстві, то чому посів здійснюється вручну?2 блок запитань

Номер слайду 13

Постанову ЦВК і РНК СРСР «Про охорону майна державних підприємств, колгоспів і кооперації та зміцнення суспільної (соціалістичної) власності» від 7 серпня 1932 року в народі називали “законом про 5 колосків”.  Припустіть, чим зумовлена поява такого урядового документу? Кого, на вашу думку, зображено на плакаті? Як ви можете пояснити ситуацію, що відображена у змісті плакату?Як змінилася риторика , зміст і подача інформації плакату в порівнянні з попередніми ? Як передано постаті людей? Що вказує на їх різне соціальне становище? Яким способом досягається протиставлення?Постать колгоспника – сильної впевненої людини, золотаве пшеничне поле символізують заможне колгоспне життя. Чи відповідає це дійсності? Підтвердіть історичними фактами. Коментар учителя: одноосібник та “куркуль” детермінується радянською пропагандою та агітацією у класового ворога та ледаря!!!Терлецька Н. В.

Номер слайду 14

Проаналізуйте ідеологічне навантаження плакатів. З якою метою їх створено? Яку думку вони мали донести, які почуття навіяти, які уявлення або стереотипи сформувати? На підставі зображень доповніть перелік пропагандистських образів: куркулі - класові вороги, ледарі, їх слід виключити з колгоспу, позбавити виборчого права. У чому справжня мета пропаганди тієї доби: утвердження віри у «світлі ідеали комунізму» чи … ?Терлецька Н. В.

Номер слайду 15

Як змінився зміст плакатів? Яким є композиційне рішення?Чому зображено багато деталей, дрібних елементів?Як розміщено текстову частину плакату?Чи зрозуміла вам інформація, якщо приховати текст? Що є більш інформативним: зображення чи текст? Яким є ідеологічне навантаження цих плакатів?Коментар учителя: радянська влада відкрито перейшла до заклику фізичного масового нищення цілої соціальної верстви населення. Обґрунтуйте свої відчуття з морально – правової точки зору!  Терлецька Н. В.

Номер слайду 16

Терлецька Н. В. К. Малевич “Три постаті” К. Малевич “Людина, що біжить”Тема Голодомору не знайшла втілення в художньому образі. Чи не єдиним автором невеликих робіт є Казимир Малевич. Без запитань і відповідей, подивіться на ці ілюстрації. Які відчуття, які емоції викликають вони у вас? Як художнику з таким мінімалізмом зображуваних об'єктів, деталей вдалося викликати в глядача сум, страх, тривогу, відчуття епохи? Що відрізняє роботи Малевича від пропагандистських плакатів?

Номер слайду 17

ПІДСУМОК УРОКУВправа “Незакінчене речення…” Я вперше задумалася/задумався про …Ще не маю досвіду, але хочу навчитися …Моє найсильніше почуття зараз …Найбільше враження отримав/отримала від ... Для мене особистим відкриттям стало …Терлецька Н. В.

Номер слайду 18

Терлецька Н. В. Домашнє завдання: створіть плакат за підсумками заняття; тему, зміст, направленість оберіть на власний розсуд. Побажання для роботи. Назва: коротка та цікава, зрозуміла. Текстовий зміст: доповнює зображення, розкриває/пояснює/ілюструє його зміст, легко читається. Зображення: люди, об'єкти, предмети, які композиційно пов'язані та відповідають темі. Художні засоби: колір, перспектива, розмір, побудова композиції, що акцентують/привертають увагу глядача; підсилюють сприйняття. Презентація: оберіть спосіб оприлюднення (за бажанням) власної роботи; додайте коментар (опис та інтерпретація)Розмір, техніка виконання не мають значення! Успіхів вам і задоволення від роботи!ПАМ’ЯТАЄМО ПРО АКАДЕМІЧНУ ДОБРОЧЕСНІСТЬ!!!

pptx
Додано
17 грудня
Переглядів
17
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку