МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НОВОГРАД-ВОЛИНСЬКИЙ ПРОМИСЛОВО-ЕКОНОМІЧНИЙ ТЕХНІКУМ
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
до відкритого заняття з англійської мови з теми
«INTERNET IN MODERN LIFE»
для студентів другого курсу
Новоград-Волинський промислово-економічний технікум
2021
Укладач: Малік А.М., викладач НВПЕТ
Рецензент: Марченко Н.М., методист, старший викладач
Розглянуто та схвалено на засіданні
циклової комісії соціально-гуманітарних
дисциплін
Протокол № ____
від «___» _______________ 2021 р.
Голова комісії ______________ С.В. Копач
\
Матеріал методичної розробки відображає зміст відкритого практичного заняття з англійської мови. Методична розробка складена на основі робочої навчальної програми.
Тема розробки є актуальною, тому що дозволяє студентам узагальнити лексичний матеріал, розвинути навички читання та аудіювання і наблизитися до обговорення теми.
Заняття з англійської мови на тему
«Internet in modern life»
А. Наочні посібники: Карп’юк О.Д. Англійська мова (11 рік навчання. Рівень стандарту): підручник: Астон, 2019.
Б. Роздатковий матеріал: презентація до теми «Internet in modern life», відео “Digital detox”, “10 rules for digital minimalism”.
В. Технічні засоби навчання: телевізор, персональний комп’ютер.
ХІД ЗАНЯТТЯ:
I. Організаційна частина заняття. Початкова мотивація навчальної діяльності студентів. Введення в іншомовне середовище
Good morning. How are you doing today? Let’s check who is absent. Today we continue speaking about the Internet and we’ll do our best, won’t we?
II. Повідомлення плану заняття, постановка мети і задач
Today we continue speaking about computers and are going to speak about using the Internet, Internet addiction and Internet detox. So, our topic is “Internet in modern life”.
Plan:
1. Discussion. The ways in which the Internet can be used in human life, possible problems connected with it.
2. Reading, translating and discussing the text “You have an Internet Addiction when…”, work with additional exercises.
3. Watching video “Digital detox” and working with additional pre and post video exercises.
4. Parenthetic words and expresses in working with essay.
План:
1. Дискусія. Сфери використання Інтернету. Можливі проблеми.
2. Робота з текстом “You have an Internet Addiction when…”, виконання вправ до тексту.
3. Перегляд відео “Digital detox”, дискусія.
4. Вставні слова та вислови у роботі з есе.
1.Перевірка лексики з теми та її практичне застосування в реченнях для подальшого використання.
2.Прослуховування аудіозапису у форматі ЗНО та виконання вправ до нього. (Додаток №1).
Listen to the text. For statements a-e choose T if the statement is true according to the text or F if it is false.
a) Computers are still unable to hold a normal conversation with people.
b) Modern computers are based on the same principles as the human brain.
c) Today computers combine a great number of various abilities.
d) The greatest success has been increasing the speed of processing information.
e) The greatest problem in teaching computers to talk is the diversity of human language.
3. Взаємоперевірка студентів.
4. Підведення підсумків.
IV. Сприймання та практичне вживання студентами нового навчального матеріалу
1. Дискусія
- Обговорення способів використання Інтернету в сферах освіти, комунікації, роботи, розваг та пов’язаних з ними проблем.
What areas of human life are connected with the Internet? Let`s name them!
Студенти долучаються до обговорення і виділяють такі сфери діяльності, в яких використовується Інтернет – education, entertainment, communication and work.
Discuss the ways in which the Internet can be used in the following areas of human life. What possible problems might be connected with it?
Educational sphere:
Sphere of entertainment:
Communicational sphere:
Sphere of work:
Problems which might be connected with using the Internet:
2. Введення нових Л.О. теми, робота з текстом
Text “You have an Internet Addiction when…”.
Виконання вправ до тексту у форматі ЗНО (Карп’юк О.Д. стор 122-123).
3. Перегляд відео “Digital detox”
https://www.youtube.com/watch?v=P_m_u85O6ko
- Перегляд відео та пошук відповідей на запитання.
Watch video “Digital detox” for the first time and say what does the speaker mean under word-combination “digital detox”?
- Перегляд відео з метою виділення основних пунктів. Дискусія.
Watch video “Digital detox” for the second time and write down main steps of digital detox which the speaker gives us.
Steps of digital detox:
1.
2.
3.
4.
How much time are you on your smart phone? Don’t you think that it is too much?
4. Вставні слова та вислови у роботі з есе
- Робота з есе (Додаток 2).
Пояснення правил вживання вставних слів та словосполучень у роботі з есе.
V. Узагальнення та систематизація знань
- Фронтальна бесіда.
VI. Повідомлення домашнього завдання
Follow the QR link, watch one more video and using the information from videos write an essay “Ways to overcome the Internet addiction” or “How to start a digital detox?”. Use Parenthetic words and expresses in working with essay. Use not less than 15 sentences.
Перейдіть за посиланням QR коду (Додаток 3), перегляньте ще одне відео про правила цифрової мінімалізації та, використовуючи отриману інформацію, напишіть есе «Способи подолати залежність від Інтернету» або
«Як почати Інтернет-детокс?». У роботі використовуйте вивчені вставні слова та словосполучення.
VII. Заключна частина заняття
Чи досягнута мета заняття?
Що найбільше сподобалось на занятті?
- Оцінювання роботи студентів.
Обґрунтування та виставлення оцінок за роботу на занятті.
Список використаних джерел:
1. Карп’юк О.Д. Англійська мова (11 рік навчання. Рівень стандарту): підручник: Астон, 2019.
2. Верба Г.В., Верба Л.Г. «Довідник з граматики англійської мови», Київ: Освіта,1995. – 320с
3. Валігура О.Р., Давиденко Л.М.: «Комплексна підготовка до ЗНО» -Тернопіль 2019.
Ресурси інтернету:
https://www.youtube.com/watch?v=P_m_u85O6ko
https://youtu.be/5CA6bNFt9dU
Додаток 1
Tapescript
When computers appeared in 1950s, many people thought that it would not be long before these impressive machines started talking, thinking for themselves and taking over the world. People predicted all kinds of things, from robot servants to computerized houses. None of it happened.
Despite the billions of dollars and years of research given to developing artificial intelligence, computers are still unable to hold a normal conversation with a human being. Although computers today can process information thousands of times faster than they could fifty years ago, they are only two or three times better at using human language than they were back then.
In addition, the huge increase in computer use has proved that today`s computers, with their Windows, mice, icons and commands, do not operate the same way as the human brain. If this were not true, there would be no need fot the thousands of tech support stuff employed by call centers.
The trouble is that, even though computers can turn? Recognize objects by using cameras, search through endless amounts of data and even use robots mechanisms to move like human beings? They are unable to put all these abilities together and actually think and function like human beings.
One of the reasons for this is that scientists still don’t know much about how the human brain works? So it is impossible to program computers to copy the brain`s processes. As for language, there is no much hope of computers even being able to chat with human beings. Human language is complex and does not follow clear enough rules for computers to understand.
A machine may be able to work out the grammar of a sentence, but it still cannot understand its meaning. It looks like the science fiction fans, who dream of robots which look and act just like us, had better keep on dreaming.
Додаток 2
Додаток 3