Інтерактивна гра допоможе навчити учнів пояснювати, використовувати положення Конституції України, юридичний зміст права на працю і наводити приклади відносин, що регулюються нормами трудового права; називати основні причини безробіття в Україні, описувати шляхи пошуку роботи та оцінювати їх ефективність;складати за зразком резюме для працевлаштування; пояснювати, що таке підприємницька діяльність, та наводити приклади її основних організаційно-правових форм, моделювати процедуру реєстрації підприємницької діяльності; розвивати вміння формулювати власну позицію щодо важливості права людини на працю; виховувати свідому позицію щодо важливості права людини на працю.
Тема. ПРАВО НА ПРАЦЮ В УКРАЇНІ
Мета:
Навчальна: навчити учнів пояснювати, використовувати положення Конституції України, юридичний зміст права на працю і наводити приклади відносин, що регулюються нормами трудового права; називати основні причини безробіття в Україні, описувати шляхи пошуку роботи та оцінювати їх ефективність; складати за зразком резюме для працевлаштування; пояснювати, що таке підприємницька діяльність, та наводити приклади її основних організаційно-правових форм, моделювати процедуру реєстрації підприємницької діяльності;
Розвиваюча: розвивати вміння формулювати власну позицію щодо важливості права людини на працю;
Виховна: виховувати свідому позицію щодо важливості права людини на працю.
Епіграф:
Тільки праця надає право насолоджуватися життям.
М. 0. Добролюбов
Форма проведення: інтерактивна гра
Хід проведення:
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ( бесіда)
Бесіда
1. Які шляхи захисту прав дитини ви знаєте? У якому віці дитина може самостійно звернутися до суду за захистом своїх прав?
2. Хто може порушити питання про позбавлення батьківських прав? Які підстави для позбавлення батьків прав ви знаєте?
3. Розкрийте шляхи влаштування дитини, яка залишилася без батьківської опіки.
4. Визначте, в яких із наведених випадків є підстави для позбавлення особи батьківських прав:
• батько зачинив сина в кімнаті, щоб той зробив домашнє завдання;
• мати дворічної дитини, залишившись без роботи й не маючи грошей на існування, вкрала продукти в супермаркеті й була засуджена до 2 років позбавлення волі;
• батько примусив своїх 7-річного сина та 9-річну доньку жебракувати біля станції метрополітену в Харкові;
• мати після народження сина зникла з полового будинку та протягом року не цікавилася долею дитини, яка була передана до Будинку малюка.
5. Визначте, що є позитивного і негативного у кожному з існуючих шляхів влаштування дітей, які залишилися без батьківської опіки.
6. Висловіть свою думку щодо рівня розвитку в Україні системи захисту прав дитини. Запропонуйте шляхи її вдосконалення.
III. Інтерактивна гра
1. Право на працю
1. За допомогою шифротаблиці, визначити тему нашої гри. Розшифрувавши слова і замінивши цифри відповідними літерами, діти прочитають назву гри.
а |
б |
в |
г |
г |
д |
е |
є |
ж |
з |
и |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
і |
ї |
й |
к |
л |
м |
н |
о |
п |
р |
с |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
т |
у |
ф |
х |
ц |
ч |
ш |
щ |
ь |
ю |
я |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
20 21 1 3 19 18 1 20 21 1 27 32
(Право на працю)
2. За допомогою шифротаблиці, визначити основні правові документи, що регулюють трудове право.
а |
б |
в |
г |
г |
д |
е |
є |
ж |
з |
и |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
і |
ї |
й |
к |
л |
м |
н |
о |
п |
р |
с |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
т |
у |
ф |
х |
ц |
ч |
ш |
щ |
ь |
ю |
я |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
15 19 18 22 23 11 23 24 27 12 33 24 15 21 1 13 18 11
(Конституція України.)
15 19 6 7 15 22 10 1 15 19 18
12 20 21 19 20 21 1 27 32
(Кодекс законів про працю)
Конституція України. Ст. 43.
Кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку погоджується.
Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії та роду трудової діяльності, реалізовує програми професійно-технічного навчання, підготовки і перепідготовки кадрів відповідно до суспільних потреб.
Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом.
Використання праці жінок і неповнолітніх на небезпечних для їхнього здоров’я роботах забороняється.
Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.
Право на своєчасне одержання винагороди за працю захищається законом.
Метод «Попс-формула» Складіть усний виступ на тему: «Праця — це право чи обов’язок?».
2. Як законодавство регулює трудові відносини?
Метод «Мозкового штурму»
Опрацюйте ст. 3 КЗПП і вкажіть, які саме трудові відносини регулює цей Кодекс.
Кодекс законів про працю (невдовзі його має замінити Трудовий кодекс України, проект якого вже розроблено).
КЗППУ Ст. 3. Регулювання трудових відносин
Законодавство про працю регулює трудові відносини працівників усіх підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, виду діяльності і галузевої належності, а також осіб, які працюють за трудовим договором з фізичними особами.
Особливості праці членів кооперативів та їх об’єднань, колективних с/г підприємств, селянських (фермерських) господарств, працівників підприємств з іноземними інвестиціями визначаються законодавством та їх статутами. При цьому гарантії щодо зайнятості, охорони праці, праці жінок, молоді, інвалідів надаються в порядку, передбаченому законодавством про працю.
Бесіда
1. Чи регулює трудове законодавство трудові правовідносини на приватних підприємствах?
2. Висловіть власну думку щодо необхідності регулювання трудових відносин в усіх установах, підприємствах, організаціях незалежно від форми власності.
3. Чи належать до трудових такі відносини?
1) Хлопець влітку влаштувався на роботу у фермерське господарство сусіда, за роботу отримує гроші.
2) У вільний від навчання час та під час літніх канікул дівчина допомагає батькам, працюючи в їхньому фермерському господарстві;
3) Під час літніх канікул батько влаштував свою дочку секретаркою до себе на фірму.
3. Роботодавці та працівники на ринку праці
Учасниками трудових відносин є роботодавці та наймані працівники. Робітником виступає дієздатна фізична особа, що досягла 16 років. Як роботодавець може виступати окремий підприємець або уповноважені ним особи, адміністрація підприємства.
Завдання
Виявіть робітника та роботодавця.
• Громадянин А. був прийнятий на роботу до будівельної фірми.
• Громадянин Н. працює реалізатором у магазині, що належить приватному підприємцю.
• Громадянин К. найнявся на роботу до фермерського господарства.
• Громадянка С. була прийнята до школи вчителем молодших класів.
Ситуаційні задачі
1. Робітник М. був відсутній на робочому місці без поважних причин впродовж 5 годин.
Якими можуть бути дії адміністрації в даному випадку?
2. Громадянину Б. було відмовлено в прийомі на роботу в зв’язку з його національною приналежністю.
Чи правомірні в даному випадку дії адміністрації?
3. Слюсар В. прийшов на роботу у нетверезому стані. Власник заводу негайно усунув слюсаря від роботи.
Чи може бути прихід на роботу у нетверезому стані підставою звільнення з роботи? Які юридичні дії потрібно здійснити для доказу нетверезого стану слюсаря В.?
Яким чином можна засвідчити факт приходу робітника на роботу у стані наркотичного або токсичного сп’яніння?
4. Добираючись до місця роботи в період зимової ожеледиці працівник М. впав і зламав ногу.
Чи повинна адміністрація підприємства відшкодувати витрати на лікування у зв’язку із травмою.
5. Працівниця Р. має дочку 7 років, яка захворіла.
Чи має вона право на лікарняний лист по догляду за хворою дитиною?
6. М.П. Андрієнко працював слюсарем на заводі. Наказом № 150 від 10 лютого 2005 р. він був звільнений за відсутність на роботі понад три години протягом робочого дня без поважних причин згідно з нормами КЗпП України. Звільнення М.П. Андрієнко вважав незаконним. Він проживав за межами міста, на роботу діставався власною автомашиною. 9 лютого 2005 р. через сильну ожеледицю на дорогах М.П. Андрієнко став учасником дорожньо-транспортної пригоди, внаслідок чого запізнився на роботу на 3 год. 15 хвилин, а попередити про запізнення адміністрацію заводу не було можливості. Таким чином, М.П. Андрієнко не був на роботі з поважних причин. З 10 лютого він не працює.
Чи може М.П. Андрієнко бути поновлений на роботі?
Що для цього він повинен зробити?
7. Робітник Г. запізнився на роботу на 30 хвилин через відсутність громадського транспорту. За це він був звільнений з роботи адміністрацією підприємства.
Чи правомірні дії адміністрації?
8. Громадянин Л. з’явився на роботу в нетверезому стані, внаслідок чого брутально поводився із колегами.
Якими повинні бути дії адміністрації?
9. Керівник звільнив працівника, коли він перебував у відпустці.
Чи мав він на це право? Відповідь пояснити.
10.Директор підприємства прийняв на роботу працівника, встановивши йому випробувальний термін.
Якими можуть бути дії директора по закінченню випробувального терміну працівником?
11. Н. був прийнятий на роботу в приватну фірму за контрактом, в якому були передбачені всі умови, що повинні бути виконані двома сторонами. Згодом керівник додав Н. додаткову роботу, з якою він не справився. Чи може керівник звільнити Н. з роботи?
12.Неповнолітньому П. керівництво надало відпустку з 11 липня.
Визначте, коли його відпустка має закінчитися.
13.Чи має право на скорочений робочий день:
а) 17-річний поштар;
б) швачка, яка виховує 3-річну дитину;
в) робітник, що працює на хімічному підприємстві;
г) бухгалтер, який навчається на заочному відділенні університету.
14. Учня 11 класу було звільнено з роботи на підставі клопотання школи про незадовільне відвідування учнем школи.
Чи правомірні дії адміністрації? Відповідь обґрунтуйте.
15. Дмитру виповнилось 16 років. Адміністрація заводу встановила для нього тривалість робочого тижня 38 год., а також призначила відпустку восени тривалістю 25 днів.
Чи правомірні дії адміністрації? Відповідь обґрунтуйте.
16. Учень 10-го класу С. був прийнятий на посаду вантажника будівельно-монтажного управління.
Чи правомірні дії адміністрації управління? Відповідь обґрунтуйте.
17. Віталію виповнилось 17 років. Адміністрація заводу встановила тривалість робочого тижня 38 год., мотивуючи це виробничою необхідністю. До того ж, адміністрація встановила Віталію відпустку згідно із Законом України «Про відпустки» кількістю 28 календарних днів.
Чи правомірні дії адміністрації заводу?
Які порушення трудового законодавства України допущені адміністрацією?
Які дії повинен вчинити Віталій або його батьки (законні представники)?
3. Працевлаштування неповнолітніх за КЗГІПУ. Ст. 196.
Броня прийняття молоді на роботу і професійне навчання
на виробництві
Для всіх підприємств і організацій встановлюється броня для працевлаштування і професійного навчання на виробництві молоді, яка закінчила загальноосвітні школи, професійні навчально-виховні заклади, а також інших осіб, молодших за 18 років.
Районні і міські Ради народних депутатів затверджують програми і квоти для працевлаштування випускників загальноосвітніх шкіл, забезпечують їх виконання всіма підприємствами, установами, організаціями.
Відмова у прийомі на роботу і професійне навчання на виробництві зазначеним особам, направленим за рахунок броні, забороняється. Така відмова може бути оскаржена ними до суду.
Задача
Випускник середньої школи (17,5 року) не міг вступити до університету і прийшов до служби зайнятості, щоб одержати направлення на роботу. Йому відповіли, що в наш час не всім кваліфікованим працівникам знаходять робочі місця, а вчорашніх школярів, які нічого не вміють, взагалі ніхто не бажає приймати на роботу. Наскільки це відповідає дійсності і наскільки — законодавству?
Місцеві ради, згідно із законодавством, зобов’язані встановлювати спеціальну броню для працевлаштування і професійного навчання на виробництві випускників шкіл, ПТУ, інших осіб віком до 18 років.
4. Ст. 197. Надання молоді першого робочого місця
• Молоді віком від 15 до 28 років після закінчення або припинення навчання, після звільнення зі строкової військової або альтернативної служби надається перше робоче місце на строк не менше 2 років.
• Молодим спеціалістам — випускникам державних навчальних закладів, потреба в яких раніше була заявлена підприємствами, установами, організаціями, надається робота за фахом на період не менше 3 років.
IV. Підведення підсумків
1. Які відносини регулюють дані нормативні акти?
А Конституція України, ст. 43, 44;
Б Кодекс законів про працю України.
На який із вищенаведених нормативно-правових актів ви будете посилатися в разі працевлаштування?
2. Учені вважають, що лише 3-5 % населення від народження наділені підприємницькими здібностями, інші розвивають їх у собі. Щоб займатися підприємництвом, потрібно мати певні якості: волю, здатність визначати головні моменти діяльності, долати соціальні стереотипи і «плисти проти течії», впливати на інших результатами своєї діяльності. Не обійтися сучасному підприємцю і без знання ділової етики, економічних і правових знань.
— Чи маєте ви особисто такі якості? Які знання, вміння та навички, набуті вами на уроці, знадобляться, якщо ви вирішите займатися підприємницькою діяльністю?