Історична вікторина «Стежинами давнини»
Мета: розширити знання учнів про історичне минуле українського народу; формувати історичне уявлення про давні часи, залучати учнів до вивчення джерел національної історії та культури;
Розвивати увагу, пам’ять, мислення, культуру спілкування, вміння узагальнювати та аргументувати власні висновки;
Виховувати інтерес до історії України, сприяти патріотичному вихованню кожного учня, осмисленню себе як частинки українського народу; продовжувати формування наукового світогляду.
Обладнання: над сценою назва вікторини; виставка літератури, ілюстрації
про життя людей в найдавніші часи, карта «Найдавніше минуле України».
Вступне слово вчителя.
З давніх – давен людям відомо: «Дерево життя – це гілочка, на якій ростуть три листочки. Перший листочок – символ минулого, другий – сучасного, а третій – майбутнього». Зображення «дерева життя» зустрічаємо на каменях давніх часів і це свідчить про те, що люди ще в сиву давнину знали про нерозривний зв’язок “трьох листочків”. Щоб правильно обрати свій шлях у житті, щоб бути освіченою людиною, треба знати минуле свого народу, його історію. І хоч давня історія України така віддалена від нас у часі, ми все одно можемо зазирнути за її лаштунки.
Правила вікторини.
Обираються від кожного класу дві команди учасників по 7 чоловік. Оцінює відповіді учнів, слідкує за грою команд та за поведінкою уболівальників журі. Вікторина складається з різних конкурсів, за правильну відповідь команда отримує бали. Команди відповідають по черзі.
І Конкурс «Візитка» (кожна команда обирає свою назву і девіз) (Оцінюється в 1бал).
ІІ Конкурс «Відгадай слово» (1 б.)
ІІІ Конкурс «Бліц-турнір» ( 1бал за правильну відповідь):
(Ф. Вовк).
ІV Конкурс «Поясни дату» (2б)
V Конкурс «Що означає історичний термін» (2б)
Команди почергово вибирають картки з написаними на них словами і пояснюють значення історичного поняття.
УІ Конкурс «Гість з минулого» ( 3б) Скласти розповідь, насичену історичними подіями, термінами, цікавими фактами.
VІІ Конкурс «Відгадай загадку» (2б).
Зумів наш давній чоловік
Розумне власне мати
У справ метал домішати (який?) / Мідь/
Крикливою часом буває.
Коли ж вона сваритись перестане,
То статуєю в скіфів стане / Баба/
Мною захоплюються всюду,
Коли в язичництво повернусь,
То в божество знов обернусь / Кумир/
Над будь-ким вершити розправу.
Правлю у слов’ян я - власть.
Я правитель або .... / Князь/
Ми поклоняємось донині.
Вона – любов, вона – відрада.
Краси богиня або .... / Лада/
Три різних брати і сестра
Частенько так відпочивали.
Там і місто заснували.
А здогадатись ми зумієм,
Що дали місту назву ..... / Київ/
VІІІ Конкурс «Знайди зайве» (2б) – Поясніть, чому ви вважаєте це слово зайвим:
Відповідь має бути аргументована, розкривати зміст питання, містити історичні приклади, терміни.
4) Чим зумовлена подібність зовнішнього вигляду та мови народів Східної Європи?
Журі оголошує підсумки гри-вікторини, визначає команду-переможця, вручає грамоти учням-учасникам.
Слово вчителя.
Час невпинно біжить уперед, відкладаючи в пам’яті спогади про дати, події, людей, що жили до нас. Згодом ви будете згадувати про них, розповідати іншим. Бо тільки знаючи історію свого народу, своєї держави, можна будувати сьогоднішнє, прогнозувати майбутнє.