Історичні джерела. Місця, де зберігаються історичні джерела.

Про матеріал
Охарактеризувати роль та значення речових історичних джерел у вивченні історії; подати початкові відомості про науки, які досліджують речові історичні джерела; розвивати навички роботи з джерелами інформації; з’ясовувати роль речових джерел у вивченні історії, на елементарному рівні здобувати інформацію, що містять історичні джерела; виховувати шанобливе ставлення до історичних пам’яток.
Перегляд файлу

Дата 21/11/19р.                                          Урок № 11,12                         Історія  5    клас

 

Тема: Історичні джерела. Місця, де зберігаються історичні джерела. 

Мета: охарактеризувати роль та значення речових історичних джерел у вивченні

історії; подати початкові відомості про науки, які досліджують речові історичні джерела;  розвивати  навички  роботи  з джерелами  інформації;  з’ясовувати  роль  речових джерел  у вивченні  історії,  на  елементарному  рівні  здобувати  інформацію,  що  містять  історичні  джерела;  виховувати  шанобливе  ставлення  до  історичних  пам’яток.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання: підручники, зошити, картки, роздатковий та ілюстративний матеріал.

Поняття та терміни: історичні  джерела.

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

  •    пояснювати й розрізняти види історичних  джерел;
  •    розповідати  про  те,  як  історики  дізнаються  про  минулі  часи  на  основі  археологічних розкопок;
  •    наводити приклади історичних пам’яток, речових джерел, з яких можна дізнатися про давні часи;
  •    висловлювати судження щодо ролі музеїв, архівів, бібліотек у збереженні пам’яті про минуле.

 

ХІД УРОКУ

І.  Організаційний момент

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Учні зачитують, які місця України, пов’язані з історичними подіями, відвідали їхні батьки та показують їх на карті.

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності

  •     Як  ви  вважаєте,  чи  можуть  історики відтворити  картини  минулого,  коли свідків  подій  уже  немає?  Що їм  для цього потрібно?

Повідомлення теми та мети уроку

 

ІV. Вивчення нового матеріалу 

Завданням  історика  є  відтворення  картини  минулого.  Проте, навіть  розпитавши  свідків  події,  ми  не  отримаємо  цілісної  достовірної  інформації, тим паче якщо свідків подій уже нема в живих.  Аби  дізнатися  про  реальні  події  минулого, історики звертаються до  історичних джерел.  Учені досліджують, порівнюють і зіставляють їх,  адже саме історичні джерела є відображенням минулого, без яких це минуле неможливо відтворити.

Історичні  джерела    це  письмові  документи,  предмети,  будівлі та  інші  пам’ятки,  які  відображають  історичні  події  та  явища  і  дають можливість досліджувати життя людей  в минулому.

Історичні  джерела    це  все те, що допомагає вивчати історію.

 

Види історичних джерел

 

              Речові                                Писемні                                  Усні                                 Візуальні                        

 

  •   Речові джерела - пам'ятки матеріальної культури – археологічні знахідки (знаряддя виробництва, предмети побуту, монети тощо), архітектурні пам'ятники;
  •   Писемні джерела –  записи на папірусі, на папері, письмові документи, малюнки;
  •   Усні джерела – народні пісні, перекази, казки, легенди, народні прислів'я, приказки та ін.

Про що історикам можуть розповісти зброя, глечик, одяг, легенда?

  •    Візуальні джерела – історична карта, фотографія, плакати, відеофільми.

Бесіда про зберігання історичних джерел

  •     Як ви вважаєте де зберігаються речові джерела? В МУЗЕЯХ
  •     Де зберігаються писемні джерела? В АРХІВАХ ТА БІБЛІОТЕКАХ
  •     А як до наших днів дійшли усні або етнографічні джерела? Зберігаються в народі. Переходять з покоління в покоління.
  •     А де зберігаються зображувальні джерела? В МУЗЕЯХ, ГАЛЕРЕЯХ

 

2. Уявіть  себе  істориком-дослідником.

Дидактична гра «Сортувальник» (додаток в кінці)

На дошці 4 конверти з написами видів історичних джерел. Діти витягують зображення або напис історичного джерела та мають визначити до якого конверту їх покласти.

Похожее изображениеПохожее изображениеПохожее изображениеПохожее изображение

 

  •     Тепер уявимо, що ви археологи це науковці, які вивчають минуле за речовими історичними джерелами. Роздивіться уважно малюнки на ст. 68-69, як працюють археологи і які знаряддя в своїй роботі вони використовують. У вас на парті лежать малюночки, зафарбуйте ті речі, які можуть знадобитись під час археологічних розкопок. ПЕРЕВІРКА.

Отже ми з вами побували на розкопках. А тепер побуваємо в музеї СТ. 70.

https://www.youtube.com/watch?v=mYxYGDm_hNs

  •     Як ви гадаєте з якою метою створюють музеї?
  •     В яких музеях ви були?

На СТ. 77 зображено приклад писемних джерел, а саме документів, які зберігаються в архіві. Нажаль в м. Прилуки не має архіву. Є в Ніжині, в Чернігові. А тепер подивіться читальну залу Британської бібліотеки на СТ.78.

 

Що стосується усних джерел то на СТ. 80 зображено відомого українського фольклориста та етнографа, автора слів Державного гімну України Павло Чубинський, який опублікував сім томів пам’яток усної народної творчості.  ЛЕГЕНДИ, МІФИ, БИЛИНИ, ДУМИ, ПРИКАЗКИ, ПРИСЛІВˊЯ

Уривок із легенди про заснування Києва. СТ. 87

 

Тепер розглянемо як працювати з візуальним джерелом, а саме з фотографією СТ. 89, фото СТ. 90-92

 

Історичні джерела - це  письмові  документи,  предмети,  будівлі та  інші  пам’ятки,  які  відображають  історичні  події  та  явища  і  дають можливість досліджувати життя людей  в минулому

Археологія – наука, яка вивчає минуле за речовими історичними джерелами

Музей - установа, у яких зберігаються важливі історичні пам'ятки

Писемність – засіб передачі мови людини за допомогою спеціальних знаків

Усні історичні джерела – історичне джерело, що зберігається в усній формі і передається через покоління

 

V.  Закріплення знань учнів.

 Завершіть речення:  «Історичними джерелами можуть бути...»

1.  Що знаходять археологи?

2.  Навіщо люди створюють музеї?

3.  Поясніть,  чому  історичні джерела  називають  «слідами  минулого»  або

«мимовільними свідками часу».

4.  Яка роль археології у вивченні найдавнішого минулого?

5.  Підберіть синоніми д о слова «музей».

 

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати §10-14.

Підготуватись до к/р.

Принести фото сім'ї, або ваше власне на якій відображені події з історії. Або речове джерело, яке пов’язане з якоюсь історичною подією (вишитий рушник, ручку, якою писала листи ваша прабабуся…) І розповісти про це. Алгоритм дослідження фото джерел на ст. 89.

 

 

 

РИЦАРСЬКИЙ ОБЛАДУНОК

ЛЕГЕНДА ПРО ТАМПЛІЄРІВ

ТКАЦЬКИЙ ВЕРСТАТ

ФОРТЕЦЯ «ТАУЕР»

КАЗКА «ТИСЯЧА І ОДНА НІЧ»

КНИГА

ПЕРГАМЕНТ

ПІСНЯ «ОЙ МОРОЗ, МОРОЗЕНКУ»

ЛЕГЕНДА ПРО ЗАСНУВАННЯ КИЄВА

«ДУМА ПРО КОЗАКА ГОЛОТУ»

КОРОНА ДАНИЛА ГАЛИЦЬКОГО

ДОКУМЕНТ

СТІЛЕЦЬ

БУДИНОК ЛІСНИЧОГО

ДОКУМЕНТАЛЬНИЙ ФІЛЬМ

ФОТО РОДИНИ

ІСТОРИЧНА КАРТА

БУЛАВА Б. ХМЕЛЬНИЦЬКОГО

ПРИСЛІВˊЯ

ШАРОВАРИ

ЛІТОПИС «ПОВІСТЬ МИНУЛИХ ЛІТ»

ЛИСТ

КАРТИНА «МОНА ЛІЗА»

ЗАГАДКА

УКРАЇНСЬКИЙ ПРАПОР

 

 

1

 

docx
Додано
15 березня 2020
Переглядів
4472
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку