Історія розвитку обчислювальної техніки. Архітектура персонального комп’ютера

Про матеріал

ознайомити учнів з історією обчислювальної техніки та еволюцією ЕОМ. Дати уявлення про покоління ЕОМ, розвиток вітчизняної індустрії в галузі обчислювальної техніки. Надати поняття про типову архітектуру персонального комп'ютера, призначення його структурних компонентів; навести приклади пристроїв введення, виведення, зберігання та опрацювання інформації.

Перегляд файлу

Тема уроку:  Історія розвитку обчислювальної техніки. Архітектура персонального комп’ютера.

Мета уроку: ознайомити учнів з історією обчислювальної техніки та еволюцією ЕОМ. Дати уявлення про покоління ЕОМ, розвиток вітчизняної індустрії в галузі обчислювальної техніки. Надати поняття про типову архітектуру персонального комп’ютера, призначення його структурних компонентів; навести приклади пристроїв введення, виведення, зберігання та опрацювання інформації.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: портрети видатних учених, які зробили внесок у розвиток обчислювальної техніки; комп’ютери, підручники.

Хід уроку:

Етап і зміст

Методи, прийоми, засоби

І. Організація класу.

Вітання з учнями, перевірка домашнього завдання.

II. Мотивація та актуалізація навчальної діяльності.

Бесіда

1. Пригадайте з матеріалу попереднього уроку етапи розвитку інформаційних технологій.

2. Які засоби обчислення, що використовувались у попередні часи, вам відомі?

Учні називають: пальці, рахівниці, спеціальні таблиці, калькулятор, комп’ютер тощо

3. До якого етапу можна віднести кожний із них?

4. Чому, вивчаючи етапи розвитку комп’ютерів та його складові, ми заговорили про засоби обчислення?

Передусім комп’ютери, а точніше ЕОМ, створювалися для полегшення числових обчислень. У дослівному перекладі з англійської computer означає «обчислювач». Сучасне трактування цього терміна є ширшим. Комп’ютер сьогодні виконує не тільки обчислювальні  операції.  А  які  ще?

На цьому етапі уроку учнів треба підвести до того, що все, що на сьогодні може виконувати комп’ютер (опрацьовувати, зберігати, вводити та виводити інформацію), називають інформаційними процесами. Слід підкреслити, що комп’ютер — це програмований засіб.

Запропонувати учням навести означення комп’ютера, використовуючи матеріал цього уроку, а також знання, які вони отримали на попередніх уроках.

Комп’ютер — це програмований електронний пристрій, який приймає дані, опрацьовує їх, відображає результати опрацювання як нові дані і за потреби зберігає їх для подальшого використання.

 ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Суттєвий внесок у створення ЕОМ зробив американський математик і фізик Джон фон Нейман, який брав участь у створенні ENIAC. Фон Нейман запропонував ідею зберігання програми у пам’яті ЕОМ. Це було значним кроком уперед на шляху створення більш досконалих машин.

Загальні принципи побудови цифрової обчислювальної машини Джона фон Неймана (1945 р.):

1. Принцип двійкового кодування.

2. Принцип програмного керування.

3. Принцип однорідності пам’яті.

4. Принцип адресності.

 

Як підсумок треба зазначити, що перший комп’ютер, у якому на практиці було реалізовано принципи фон Неймана, створено у 1949 р. у Великій Британії Морісом Уілксом. Він мав назву EDSAC. Таким чином, відбувся перехід у конструкціях обчислювальних машин від пристроїв на основі електричних реле до при- строїв на основі електронних ламп. Далі ЕОМ у своєму розвитку пройшли декілька етапів, які мають назву покоління ЕОМ.

 

 

 

Покоління

 

 

елементна база

 

 

 

Швидкодія

 

 

обсяг оперативної пам’яті

Пристрої введення, виведення, носії інформації

 

 

 

Приклади

Перше

елект-

20 тисяч

50 Кбайт

перфо-

ENIAC,

(1940

ронні

операцій

карти,

EDSAC,

середина

лампи

за

перфо-

UNIVAC

1950-х рр.)

секунду

ленти,

МЭСМ,

магнітні

БЭСМ-1

стрічки

Друге (кінець 1950-х рр.)

транзи- стори

100 тисяч операцій за

секунду

300 Кбайт

дисплеї, магнітні стрічки

М-220,

«МИР», IBM

Третє (1960-ті

рр.)

інте- гральні схеми

10 міль- йонів операцій за секунду

декілька Мбайт

накопи- чувачі на маг- нітних дисках, графобу- дівники

«Минск-32», IBM/360

Четверте (кінець 1970-х

початок 1980-х рр.)

великі інте- гральні схеми

сотні мільйонів операцій за секунду

сотні Мбайт

кольо- ровий дисплей, маніпуля- тори, кла- віатура тощо

перші ПК IBM PС,

Macintosh,

«Ельбрус»

Про особливості розвитку обчислювальної техніки (ОТ) в Україні можна говорити як доповнення до основного матеріалу під час розмови про покоління ЕОМ, а можна сказати окремо, виділивши основні етапи та найбільш відомі імена вчених.

Незважаючи на розмір або особливості різних комп’ютерів, відповідно до принципів фон Неймана всі вони мають подібну будову, яку ще називають архітектурою комп’ютера.

  Пристрої введення

 

                     Пам’ять        Процесор

                  Пристрої виведення

 

 

 

Слід звернути увагу учнів, що про ці складові (швидкодія, обсяг оперативної пам’яті, пристрої введення та виведення інформації) вже йшла мова, коли розглядалися покоління ЕОМ.

Архітектурою ПК називають його характеристику на деякому загальному рівні, який включає опис системи команд, системи адресації, організації пам’яті та ін.

Архітектура визначає принцип дії, інформаційні зв’язки і взаємодію головних пристроїв ПК: процесора, внутрішньої, зовнішньої пам’яті та периферійних пристроїв. Уніфікація архітектури ПК забезпечує їх сумісність із точки зору користувача.

Основні вузли комп’ютера:

 процесор;

 оперативна пам’ять;

 зовнішня пам’ять;

 пристрої введення та виведення інформації.

IV. Засвоєння набутих знань.

Інтерактивна гра «Скільки»

1. Скільки існує етапів розвитку обчислювальної техніки?

2. Скільки є принципів побудови цифрової обчислювальної машини за Джоном фон Нейманом?

3. Скільки існує ознак, що відрізняють покоління комп’ютерів? Назвіть їх.

4. Скільки існує поколінь комп’ютерів?

5. Скільки основних вузлів комп’ютера ви знаєте?

V. Узагальнення та систематизація знань.

Усна вправа

Використовуючи конспекти та плакати, учням пропонуються вправи. Учитель називає:

 ім’я вченого, а діти — обчислювальний пристрій, пов’язаний з ім’ям цього вченого;

 елементну базу, а учні — покоління, яке їй відповідає.

VI. Підсумок уроку.

    Рефлексія

Учитель просить без допомоги підручника та конспекту назвати ознаки, що відрізняють покоління комп’ютерів (елементна база, швидкодія, обсяг оперативної пам’яті, пристрої введення та виведення інформації). Провести аналіз таблиці поколінь ЕОМ.

VII. Домашнє завдання.

 

 

 

Запитання до класу

 Учитель або учень записує варіанти відповідей на дошці.

Учні разом з учителем проставляють номери етапів розвитку інформаційних технологій поряд із назвами засобів обчислення.

 

 

 

docx
Додано
1 квітня 2018
Переглядів
1604
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку