Історія "Топоніми та Етноніми в історичній науці"

Про матеріал
Ознайомитись з поняттям топоніміка,етноніміка, пояснити сутність та походження географічних назв; розвивати вміння користуватися історичним атласом, знаходити історичні регіони, показувати столицю України; сприяти вихованню патріотичних почуттів.
Перегляд файлу

Тема: Топоніми та Етноніми в історичній науці

 

Мета:ознайомитись з поняттям топоніміка,етноніміка, пояснити сутність та походження  географічних назв; розвивати вміння користуватися історичним атласом, знаходити історичні регіони, показувати столицю України; сприяти вихованню патріотичних почуттів.

Обладнання: історична карта, портрети історичних діячів, картки з текстовими і візуальними джерелами.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування нових навичок.

Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть: розповідати, звідки історики дізнаються про минулі часи на основі назв населених пунктів; пояснювати, що таке історичні джерела та якими вони бувають; наводити приклади історичних назв своєї місцевості.

 

ХІД УРОКУ

 

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ

Увага! Перевірить клас,

Чи готові ви розпочати урок!

Чи все на місці? Чи все в порядку:

Підручник, атлас, ручката щоденник?

Є у нас девіз такий:

Все, що потрібно під рукою!

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1. ВІКТОРИНА 


а) Співвіднесіть рік і століття. 10 р. - …ст., 1327р. - …ст., 56р.-…ст., 996р. - …ст. 


а) Співвіднесіть рік і століття. 1 р. - …ст., 1427р. - …ст., 69р.-…ст., 889р. - …ст. 

 

-  Дослідник – учений, який розшукує, розкопує і вивчає давні речі та споруди (археолог);

-  Установа, яка зберігає та впорядковує документи (архів);

-  Наука, що вивчає минуле за речовими історичними джерелами (археологія);

- Установа, яка збирає та зберігає книжки, а також організовує громадське користування ними (бібліотека);

-  Одне з найдавніших людських занять, сутність якого полягає у вирощуванні зернових (землеробство);

-  Записи найважливіших подій з року в рік, «з літа в літо», як казали за давнини (літопис);

-  Установа, де зберігаються важливі для пам,яті про минулі часи речі: знаряддя праці, вироби давніх майстрів, витвори мистецтв, монети, книги тощо (музей);

- зменшене зображення земної поверхні, її частини або окремих країн світу, на якому позначають ті або інші події (карта).

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Кожна людина має ім,я та прізвище. Гори, ріки, моря, країни, континенти міста і села мають назви. У минулому назви ніколи не давали випадково. Вони поєднували особливості навколишньої природи зі способом життя людей.

IV.СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

  Часто ми зустрічаємо географічні назви з яких ми отримуємо важливу інформацію про природу краю, про заняття людей, які тут мешкали, про історичні події, що відбувалися саме на цій території.Вивчає назви та їхню історію наука топоніміка.

 

Робота з підручником

Звернімося до підручника (ст.54)(визначення історична топоніміка)

Досліджуючи минулі часи, історики звертаються до назв містечок, сіл, річок, озер , оскільки їхнє походження сягає сивої давнини.

 

Робота з термінами

-   Топоніми — географічні назви.

-   Топоніміка — наука, що вивчає географічні назви.

-    Етноніми — назви народів.

-    Етноніміка — наука, що вивчає назви народів.

 

https://uahistory.co/pidruchniki/panarin-ukraine-and-world-introduction-to-history-and-civil-education-integrated-course-5-class-2022/panarin-ukraine-and-world-introduction-to-history-and-civil-education-integrated-course-5-class-2022.files/image091.jpg

 

(Робота з таблицею)

- Записати на дошці запропоновані назви у відповідний стовпчик. Чернігів, українці, Десна, Галичина, поляни, білоруси, Дніпро.

http://fiz-cultura.ucoz.ua/_nw/4/s83140004.jpg

Учитель.Часто, щоб зрозуміти сутність назви, необхідно знати не лише географічні особливості місцевості, а й мови багатьох народів. Наприклад, що означає найменування річки Сули – лівої притоки Дніпра? Хто і якою мовою її назвав? Знавці тюркських мов допомогли це з,ясувати. Вони розшифрували назву: су – річка, лай чи лей - глина. Тобто Сула – це

«глиняна річка». Так утворилась назва, якою користуються вже багато років.

 

. Найдавнішими назвами, якими користувались наші предки для визначення їхньої землі та себе самих, були назви племен. Наших предків називали слов'янами. Слов'ян, які жили в давні часи, ще називають «давніми слов'янами». Саме давні слов'яни і є предками усіх слов'янських народів. Жили вони племенами, а іноді об'єднувались у племінні об'єднання або союзи племен. Вони ділились на 3 гілки: західні, південні та східні.

 

 

 

3. Які союзи племен східних слов'ян були безпосередніми предками українців? Покажіть на карті територію їх розселення. (Поляни, деревляни, волиняни, хорвати, уличі, тиверці, сіверяни.)

4. Яка наука вивчає назви народів?(етноніміка)

 

 V. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА  

Хто ж там, хто вже так втомився,

І наліво нахилився?

Треба дружно всім нам встати           (вийти із-за парт)

Фізкультпаузу почати.

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій уклоніться

За щасливий день вчорашній.

Всі до сонця потягніться,

Вліво, вправо нахиліться,

Веретенцем покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

 

Учитель. Здавна щодо окремих регіонів України застосовували такі назви, як Волинь, Полісся, Поділля, Галичина, Лівобережжя, Чернігово-Сіверщина та ін. Вони різняться особливостями одягу, народного будівництва, господарськими заняттями, які сформувалися у зв'язку з природнім середовищем та історичними особливостями. Про них розповідають музеї народної архітектури та побуту. Найбільший з них розташований у селищі Пирогово, наоколиці міста Києва. На його території розміщено понад 300 пам'яток народного будівництва, 80 тисяч одиниць сягає кількість хатнього начиння, одягу, знарядь праці, творів мистецтва.

Свою розповідь учитель супроводжує показом на карті.

Робота з картою

 Використовуючи карту атласу «Історико-етнографічні регіони України», виконайте завдання: (атлас 5 клас. ст.6) позначити

2. Назвіть найбільші річки України та історико-етнографічні землі, якими вони протікають.

(про походження назв обласних центрів України)

Інколи населені пункти називають на честь видатних людей. Наприклад, Івано-Франківськ назвали на честь поета й мислителя Івана Франка, Хмельницький - гетьмана Богдана Хмельницького, Кропивницький - засновника українського театру Марка Кропивницького. Деякі назви походять від імені чи прізвища засновника міста чи села або власника місцевості (Київ - князя Кия, Львів - князя Лева Даниловича, Тернопіль - польських магнатів Тарновських).

Є топоніми, пов’язані з природними об’єктами - деревами, які там зростають, тваринами, що водяться в околицях. За приклад можна взяти міста Дубно (від «дуб») і Жовті Води (від однойменної річки), гору Кобила, села Жаботин і Ведмеже Вушко. Деякі міста отримали назву через особливості ландшафту. Наприклад, Рівне розташоване на рівній місцевості, Запоріжжя лежить за порогами Дніпра. Назва Луцька походить від слова «лук», що означає «вигин річки

Походження назви річки Дніпро досі не з'ясовано. Його пов'язують зі скіфським словом «дана», тобто «річка». Дехто вважає, що це «західн

Назва Дніпро є скіфською за походженням. Скіфське Данапр перекладається як «глибока річка» (дан — річка + апр — глибокий). Найдавніші письмові відомості про Дніпро залишив грецький історик і географ Геродот у четвертій книзі своєї історії, що називається «Мельпомена»: Борисфен — так він називав Дніпро.

Найдавніша згадка про сучасну столицю України та адміністративний центр однойменної області міститься у літописі «Повість минулих літ», у якій йдеться про трьох братів Кия, Щека, Хорива та сестру Либідь. За легендою, від імені найстаршого брата Кия і походить назва Київ. У топоніміці Києва є і давні назви гори Щекавиці, річки Либідь

 

- Які легенди про походження назви вашого міста ви знаєте?

 

ДОМАШНЯ ЗАВДАННЯ- ІСТОРІЯ СІЛ

 

VІ.УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1.  Розшифруйте слова, розташувавши букви у правильному порядку. (робота на дошці)

1;

2) Н И С Л В' Я О;

3) К Щ Е;

4) В И X О Р;

5) И Й К;

6) І Л Б И Д Ь.

  • Розвяжіть ребус, розташувавши склади у правильній послідовності: мі-, по-, ет-, ка-, ні-.
  • Розвяжіть ребус, розташувавши склади у правильній послідовності: по-, ка-, то-, мі-, ні-.

Що вивчає наука етноніміка?

 

3. Мозковий штурм

1) Що таке етноніми?

2) Яку науку називають етнонімікою?

3) Що таке топоніми?

4) Яку науку називають топонімікою?

КРОСВОРД

VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати відповідні параграфи підручників ([1], § 8; [2], § 7).

 

 

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ

Назва Україна вперше зафіксована у літописі під 1187 р. для позначення Київщини, земель Переяславщини і Чернігівщини. Слово «Україна» має слов'янське походження. Воно означає «первіснокрай» або «територія». Історики схиляються до думки, що назва має Індоєвропейський корінь, що в перекладі означає «відокремлювати». Єдиної думки щодо етимології слова немає, проте схиляються до прямого синонімічного зв'язку зі словом «князівство», що означає земля наділена, «відрізана» князю.

У давнину люди не розрізняли загальних І власних назв. Так, під словом «вода» наші пращури розуміли І річку, І море, й озеро, І джерело, І воду в посудині. Освоюючи нові місця, люди давали власні назви новим річкам, джерелам чи горам, щоб їх розрізняти, наприклад: Велика Вода, Мала Вода, гора Чорна, гора Біла тощо. Якщо на березі якоїсь річки росло багато сосен, то її могли назвати СоснІвкою. Річку, у якій водилося багато бобрів, Іменували БобрІвкою. На території України в різні часи жили різні кочові народи, які згинули у вирі Історії. Та назви, які вони дали річкам, озерам, вершинам гір, байракам, залишилися й збереглися в пам'яті тих, хто тут оселився згодом.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Татусько Леся
До підручника
Історія України (Вступ до історії) 5 клас (Власов В.С.)
Додано
24 березня 2023
Переглядів
881
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку