До розіграшу
залишилось:
22 дні
Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

історія України 9 клас на тему "Культура кінця ХVІІІ - початку ХІХ століття. Минуле і сьогодення"

Про матеріал

Заболотна Ю.В., учитель історії

Костиря С.Г., учитель зарубіжної літератури

Тищенко О.В., учитель української літератури

с. Червона Кам'янка

Олександрійського району

Кіровоградської області

Тема: Культура кінця ХVІІІ - початку ХІХ століття.

Минуле і сьогодення

Мета: - познайомити учнів з основними тенденціями розвитку філософії, літератури, музики;

- допомогти учням поєднати історію, філософію, літературу, фольклор для самостійного аналізу, синтезу подій даного періоду;

- поглибити і доповнити знання учнів про розвиток культури в Україні кінця ХVІІІ початку ХІХ століття, зокрема носіїв художнього слова-кобзарів і лірників, їхньої ролі і значення у розвитку поетичного слова, місця у розвитку культури України загалом з давніх часів і до сьогоднішнього дня;

- розвивати навички самостійної роботи, спостережливість, вміння аналізувати і співставляти;

- виховувати почуття гордості за рідний народ, його мову, культуру, за гідне місце його серед інших народів світу, бажання бути гідним ім'я українець.

Тип уроку: інтегрований урок (історія, українська література, зарубіжна література), урок узагальнення та пізнання світу.

Методи і прийоми: бесіда, робота у групах, усний журнал, «асоціативний кущ».

Обладнання: дошка, портрети видатних осіб періоду, картки з завданнями, фонохрестоматія, комп'ютер, вислови видатних людей Європи про українські пісні, думи, бандуристів, портрети бандуристів, жонглерів, шпільманів.

Хід уроку

Епіграф: Хто не знає свого минулого,

той не вартий майбутнього!

О. Довженко

1.Слово вчителя історії про розвиток філософської думки в Європі та Україні.

2.Усний журнал „Кобзарі та лірники” - українська література.

3. Слово вчителя зарубіжної літератури про розвиток літературних напрямів кін. ХVІІІ – поч. ХІХ ст..

Учитель історії. 1. Діти, давайте пригадаємо період історії, що ми вивчаємо.

2. А як його називали в літературі?

3. Що нового відбулося в цей період і в яких країнах? (Експромтом діти записують на дошці нововведення).

Любі друзі! Наша зустріч невипадкова, і зібралися ми за незвичних обставин. Наша добра знайома муза історії Кліо перенесе нас на два століття назад. Так, це були

-промисловий переворот;

-парова машина;

-фабрики, заводи;

-революції;

-пролетаріат, буржуазія.

І все це були ознаки нового століття. Нового часу.

Та невід'ємною складовою була і залишається культура. Людський розум намагався осягнути зміни, і тому цей час позначений стрімким злетом не лише науки і техніки, але й філософії, музики, літератури, живопису. Сьогодні, знайомлячись з поглядами видатних осіб культури, спробуємо поєднати в них найкращі стремління людини.

(Вчитель роздає групам дітей портрети Канта, Гегеля, Сковороди, Максимовича, короткий опис з їх біографії. Діти знайомляться зі змістом. Вчитель ставить запитання на клас. Діти повинні впізнати свого героя:

-хто це?

-чим він близький чи далекий нам сьогодні?

Запитання. 1. Хто з ваших героїв жив у Німеччині?

2. Хто поділив народи на історичні та решту?

3. Хто стояв на позиціях конституційної монархії?

4. Хто розумів невідворотність воєн, але вважав її справою лише верхівки?

5. Чи є серед ваших героїв українці за походженням?

6. Чи мали вони свою державу? Яким було у них ставлення до цього?

Чи зустріли ви серед них своїх героїв?

То ким вони були?

А як ви думаєте звідки всі вони черпали матеріал для творчості? Хто допомагав їм краще пізнати український народ, суспільство? Хто був носієм українського слова для неписьменних? Хто зберіг пам'ять народу і проніс її через століття?

(Звучить кобза, спочатку ледь чутно, а потім гучніше. На фоні музики говорить учитель.)

Учитель української літератури. Вслухаймось в звуки прадавньої кобзи...Вчувається в них і гудіння вітру в дикому степу, і ніжний шепіт придніпровських трав, і голос сивого Славути. А ще доносить нам кобза брязкіт зброї на кривавих шляхах визвольних змагань, плач невільників у Кафі, клич славних козаків-запорожців у переможній битві, слово матері-чайки при битій дорозі...

Хто ж вони, володарі цього інструменту, які піднімали на бій, розраджували у хвилини горя, несли на своїх струнах пісню, серце народу, його пам'ять, історію? Хто ж вони, що несли незрячим - світло, неписьменним –живе слово?

На ці та інші питання ми знайдемо відповіді на сторінках нашого усного журналу.

Перша сторінка. З історії виникнення кобзарства. (Виступ учня з повідомленнями-матеріал взято із ж-лу „Дивослово”№6,1998,с.25-28).

Учитель (до всіх учнів).

Авторитетні вчені довели, що кобзарство-унікальне явище у світовій культурі. За часів Запорозької Січі козаки жили бурхливим життям, насиченим героїкою життям :важкі бої, постійні небезпеки, тривалі бойові походи...Але були й години перепочинку, які годі уявити без пісень, танців, цікавих бувальщин.

Виступ учня про музикантів серед запорожців (матеріал взято із ж-лу „Дивослово”№6,1998,с.25)

Учитель. Звідки ж узялися на Січі кобзарі?

Виступ учнів із відповіддю на це питання (матеріал взято із ж-лу „Дивослово”№6,1998, с.25)

Учитель. Друга сторінка нашого журналу „Багатство внутрішнього світу народних співців – носіїв народної моралі”.

Виступ учнів (матеріал взято із ж-лу „Дивослово”№6,1998,с.25-26).

Учитель. Про які риси характеру кобзарів свідчать наведені приклади? (учні відповідають).

Учитель. Наступна сторінка нашого журналу-навчання кобзарів та лірників.

Виступ учнів з повідомленням (матеріал взято із ж-лу „Дивослово”№6,1998,с.26-т.ж.)

. Учитель Остання сторінка нашого журналу допоможе нам розкрити величезну роль кобзарів і лірників у духовному та суспільно-політичному житті України.

Виступ учнів з повідомленням .

Учитель. Слава талановитому народу українському, який створив яскраві зразки народної поезії! Хай живуть у віках славні імена співців – українців ! Хай лине їхня слава і слава неньки України по всьому світі!

Слово має вчитель зарубіжної літератури.

Учитель. Слава про Україну вийшла за її кордони і розлетілась по всій Європі. Свідченням цього є вислови, які є на дошці. Зачитайте їх.

Українські пісні та думи, з їх скорботою, близькою всім, сповнені великого вселюдського змісту.

В.Ральстон, Англія

Музичний талант українського народу добре відомий в усьому світі.

Акіра Хасімато, Японія

З давніх – давен славилася українська земля своїми співцями-бандуристами. В їхній музиці відбита історія народу, його славне героїчне минуле, а в піснях втілені його мрії про щастя.

М.Тодоров, Болгарія

Учитель. Діти, давайте пригадаємо, а як називали співців в Європі, поезія, яких була близька до творчості бандуристів.

-В яких країнах їх можна було зустріти?

Учні. Жонглери – у Франції; шпільмани – Німеччина;

хуглари –Іспанія; скальди – співці Норвегії та Ісландії;

менестрель –мандрівний народний співець Франції,

Англії;

бард – народний співець, що славив подвиги в Ірландії;

трубадури, трувери - поети – лірники у Франції.

Учитель. Ці народні співці прийшли із Середньовіччя і живуть з нами до сьогодні.

Змінювався час, змінювалися вимоги до народних співців, поетів, письменників, одне світобачення змінювалося іншим. «Я мислю, отже, я існую», - говорив Декарт. Античний розум продовжився в морально – художній доцільності класицизму.

- Що означає термін «класицизм»?

- Пригадайте характерні ознаки класицизму.

- Що таке романтизм?

Інтерактивна вправа «Складання асоціативного куща» зі словосполученням ідеали романтизму.

Додаток: краса, ненависть, гармонія, бездуховність, свобода, заздрість, кохання, лінощі, природа., злоба.

-Назвіть імена найвизначніших письменників романтизму різних національних літератур.

-Що таке реалізм?

-Вкажіть представників цього напряму

Учитель. Україна приваблювали письменників різних країн, течій, напрямів своєю красою, багатством. В багатьох художників слова є твори присвячені Україні, її минулому.

(Проаналізувати твори, де йде розповідь про Україну, історичні постаті держави).

Учитель. Україна з її мелодійною мовою була і буде джерелом натхнення, музою творчості для митців слова. Давайте перегорнемо щоденники, окремі сторінки листів, які належать сьогодні людству, і пригадаємо слова, сказані про Україну.

Учитель. Україна, наша рідна Батьківщина ніжна, мов пісня; бурхлива, як стрімка гірська річка; замордована, поневолена й визволена; неймовірно маленька й неосяжно велика водночас, ввійшла в життя багатьох зарубіжних поетів і письменників.

Учитель історії. Та для повного розуміння зв'язку філософії, історії та літератури пропонуємо вам проектні завдання. Так, як кожна людина індивідуум, то ми радимо обрати галузь, що найбільше сподобалася:

-історію,

-українознавство,

-літературу.

Завдання, що вам будуть запропоновані, зможете виконати групами.

Демонструється учительська презентація.

Перегляд файлу

Заболотна Ю.В., учитель історії

Костиря С.Г., учитель зарубіжної літератури

Тищенко О.В., учитель української літератури

с. Червона Кам’янка

Олександрійського району

Кіровоградської області

Тема: Культура кінця ХVІІІ - початку ХІХ століття.

          Минуле і сьогодення

Мета: - познайомити учнів з основними тенденціями розвитку філософії, літератури, музики;

                - допомогти учням поєднати історію, філософію, літературу, фольклор для самостійного аналізу, синтезу подій даного періоду;

                            - поглибити і доповнити знання учнів про розвиток культури в Україні кінця ХVІІІ початку ХІХ століття, зокрема носіїв художнього слова-кобзарів і лірників, їхньої ролі і значення у розвитку поетичного слова, місця у розвитку культури України загалом з давніх часів і до сьогоднішнього дня;

                           - розвивати навички самостійної роботи, спостережливість, вміння аналізувати і співставляти; 

                           - виховувати почуття гордості за рідний народ, його мову, культуру, за гідне місце його серед інших народів світу, бажання бути гідним ім’я українець.

 

Тип уроку: інтегрований урок (історія, українська література, зарубіжна література),  урок узагальнення та пізнання світу.

 

Методи і прийоми: бесіда, робота у групах, усний журнал, «асоціативний кущ».

 

Обладнання: дошка,  портрети видатних осіб періоду, картки з завданнями, фонохрестоматія, комп’ютер, вислови видатних людей Європи про українські пісні, думи, бандуристів, портрети бандуристів, жонглерів, шпільманів.

Хід уроку

 

Епіграф:        Хто не знає свого минулого,

                          той не вартий майбутнього!

                                           О. Довженко

1.Слово вчителя історії про розвиток філософської думки в Європі та  Україні.

2.Усний журнал „Кобзарі та лірники” - українська література.

3. Слово вчителя зарубіжної літератури про розвиток літературних напрямів кін. ХVІІІ – поч. ХІХ ст..

   Учитель історії. 1. Діти, давайте пригадаємо період історії, що ми вивчаємо.

                               2. А як його називали в літературі?

                               3. Що нового відбулося в цей період і в яких країнах? (Експромтом діти записують на дошці нововведення).

Любі друзі! Наша зустріч невипадкова, і зібралися ми за незвичних обставин. Наша добра знайома муза історії Кліо перенесе нас на два століття назад. Так, це були

  • промисловий переворот;
  • парова машина;
  • фабрики, заводи;
  • революції;
  • пролетаріат, буржуазія.

І все це були ознаки нового століття. Нового часу.

Та невід’ємною складовою була і залишається культура. Людський розум намагався осягнути зміни, і тому цей час позначений стрімким злетом не лише науки і техніки, але й філософії, музики, літератури, живопису. Сьогодні, знайомлячись з поглядами видатних осіб культури, спробуємо поєднати в них найкращі стремління людини.

(Вчитель роздає групам дітей портрети Канта, Гегеля, Сковороди, Максимовича, короткий опис з їх біографії. Діти знайомляться зі змістом. Вчитель ставить запитання на клас. Діти повинні впізнати свого героя:

  • хто це?
  • чим він близький чи далекий нам сьогодні?

Запитання. 1. Хто з ваших героїв жив у Німеччині?

    2. Хто поділив народи на історичні та решту?

                    3. Хто стояв на позиціях конституційної монархії?

                   4. Хто розумів невідворотність воєн, але вважав її справою лише верхівки?

     5. Чи є серед ваших героїв українці за походженням?

                    6. Чи мали вони свою державу? Яким було у них ставлення до цього?

Чи зустріли ви серед них своїх героїв?

То ким вони були?

А як ви думаєте звідки всі вони черпали матеріал для творчості?  Хто допомагав їм краще пізнати український народ, суспільство? Хто був носієм українського слова для неписьменних? Хто зберіг пам'ять народу  і проніс її через століття?

 

(Звучить кобза, спочатку ледь чутно, а потім гучніше. На фоні музики говорить учитель.)

 

   Учитель української літератури. Вслухаймось в звуки прадавньої кобзи...Вчувається в них і гудіння вітру в дикому степу, і ніжний шепіт придніпровських трав, і голос сивого Славути. А ще доносить нам кобза брязкіт зброї на кривавих шляхах визвольних змагань, плач невільників у Кафі, клич славних козаків-запорожців у переможній битві, слово матері-чайки при битій дорозі...

      Хто ж вони, володарі цього інструменту, які піднімали на бій, розраджували у хвилини горя, несли на своїх струнах пісню, серце народу, його пам’ять, історію? Хто ж вони, що несли незрячим - світло, неписьменним –живе слово? 

       На ці та інші питання ми знайдемо відповіді на сторінках нашого усного журналу.

  Перша сторінка. З історії виникнення кобзарства. (Виступ учня з повідомленнями-матеріал взято із ж-лу „Дивослово”№6,1998,с.25-28).

       Учитель (до всіх учнів).

Авторитетні вчені довели, що кобзарство-унікальне явище у світовій культурі. За часів Запорозької Січі козаки жили бурхливим життям, насиченим героїкою життям :важкі бої, постійні небезпеки, тривалі бойові походи...Але були й години перепочинку, які годі уявити без пісень, танців, цікавих бувальщин.

     Виступ учня про музикантів серед запорожців (матеріал взято із ж-лу „Дивослово”№6,1998,с.25)

     Учитель. Звідки ж узялися на Січі кобзарі?

     Виступ учнів із відповіддю на це питання (матеріал взято із ж-лу „Дивослово”№6,1998, с.25)

      Учитель. Друга сторінка нашого журналу „Багатство внутрішнього світу народних співців – носіїв народної моралі”.

        Виступ учнів (матеріал взято із ж-лу „Дивослово”№6,1998,с.25-26).

         Учитель. Про які риси характеру кобзарів свідчать наведені приклади? (учні відповідають).

         Учитель. Наступна сторінка нашого журналу-навчання кобзарів та лірників.

          Виступ учнів з повідомленням (матеріал взято із ж-лу „Дивослово”№6,1998,с.26-т.ж.)

.       Учитель Остання сторінка нашого журналу допоможе нам розкрити величезну роль кобзарів і лірників у духовному та суспільно-політичному житті України.

       Виступ учнів з повідомленням .

       Учитель. Слава талановитому народу українському, який створив яскраві зразки народної поезії! Хай живуть у віках славні імена співців – українців ! Хай лине їхня слава і слава неньки України по всьому світі!

      Слово має вчитель зарубіжної літератури.

Учитель. Слава про Україну вийшла за її кордони і розлетілась по всій Європі. Свідченням цього є вислови, які є на дошці. Зачитайте їх.

Українські пісні та думи, з їх скорботою, близькою всім, сповнені великого вселюдського змісту.

                                     В.Ральстон, Англія

Музичний талант українського народу добре відомий в усьому світі.

                                   Акіра Хасімато, Японія

З давніх – давен славилася українська земля своїми співцями-бандуристами. В їхній музиці відбита історія народу, його славне героїчне минуле, а в піснях втілені його мрії про щастя.

                                М.Тодоров, Болгарія

Учитель. Діти, давайте пригадаємо, а як називали співців в Європі, поезія, яких була близька до творчості бандуристів.

  • В яких країнах їх можна було зустріти?

Учні.  Жонглери – у Франції;  шпільмани – Німеччина;

          хуглари –Іспанія; скальди – співці Норвегії та Ісландії;

         менестрель –мандрівний народний співець Франції,

          Англії;

          бард – народний співець, що славив подвиги в Ірландії;

        трубадури, трувери - поети – лірники у Франції.

Учитель. Ці народні співці прийшли  із Середньовіччя і живуть з нами до сьогодні.

                 Змінювався час, змінювалися вимоги до народних співців, поетів, письменників, одне світобачення змінювалося іншим. «Я мислю, отже,  я існую», - говорив Декарт. Античний розум продовжився в морально – художній доцільності класицизму.

               - Що означає термін «класицизм»?

               - Пригадайте характерні ознаки класицизму.

               - Що таке романтизм?

 Інтерактивна вправа «Складання асоціативного куща» зі словосполученням  ідеали романтизму.

Додаток: краса, ненависть, гармонія, бездуховність, свобода, заздрість, кохання,  лінощі, природа., злоба.

 

 

 

 

 

  • Назвіть імена найвизначніших письменників романтизму різних національних літератур.
  • Що таке реалізм?
  • Вкажіть представників цього напряму

Учитель. Україна приваблювали письменників різних країн, течій, напрямів своєю красою, багатством. В багатьох художників слова є твори присвячені Україні, її минулому.

(Проаналізувати твори, де йде розповідь про Україну, історичні постаті держави).

Учитель. Україна з її мелодійною мовою була і буде джерелом натхнення, музою творчості для митців слова. Давайте перегорнемо щоденники, окремі сторінки листів, які належать сьогодні людству, і пригадаємо слова, сказані про Україну.

Учитель. Україна, наша рідна Батьківщина ніжна, мов пісня; бурхлива, як стрімка гірська річка; замордована, поневолена й визволена; неймовірно маленька й неосяжно велика водночас, ввійшла в життя багатьох зарубіжних поетів і письменників.  

   Учитель історії. Та для повного розуміння зв’язку філософії, історії та літератури пропонуємо вам проектні завдання. Так, як кожна людина індивідуум, то ми радимо  обрати галузь, що найбільше сподобалася:

  • історію,
  • українознавство,
  • літературу.

         Завдання, що вам будуть запропоновані, зможете виконати групами.

Демонструється учительська презентація.

 

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
doc
До підручника
Історія України 9 клас (Сорочанська Н.М., Гісем О.О.)
Додано
26 грудня 2017
Переглядів
513
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку