історія України 9 клас на тему "Культура кінця ХVІІІ - початку ХІХ століття. Минуле і сьогодення"

Про матеріал

Заболотна Ю.В., учитель історії

Костиря С.Г., учитель зарубіжної літератури

Тищенко О.В., учитель української літератури

с. Червона Кам'янка

Олександрійського району

Кіровоградської області

Тема: Культура кінця ХVІІІ - початку ХІХ століття.

Минуле і сьогодення

Мета: - познайомити учнів з основними тенденціями розвитку філософії, літератури, музики;

- допомогти учням поєднати історію, філософію, літературу, фольклор для самостійного аналізу, синтезу подій даного періоду;

- поглибити і доповнити знання учнів про розвиток культури в Україні кінця ХVІІІ початку ХІХ століття, зокрема носіїв художнього слова-кобзарів і лірників, їхньої ролі і значення у розвитку поетичного слова, місця у розвитку культури України загалом з давніх часів і до сьогоднішнього дня;

- розвивати навички самостійної роботи, спостережливість, вміння аналізувати і співставляти;

- виховувати почуття гордості за рідний народ, його мову, культуру, за гідне місце його серед інших народів світу, бажання бути гідним ім'я українець.

Тип уроку: інтегрований урок (історія, українська література, зарубіжна література), урок узагальнення та пізнання світу.

Методи і прийоми: бесіда, робота у групах, усний журнал, «асоціативний кущ».

Обладнання: дошка, портрети видатних осіб періоду, картки з завданнями, фонохрестоматія, комп'ютер, вислови видатних людей Європи про українські пісні, думи, бандуристів, портрети бандуристів, жонглерів, шпільманів.

Хід уроку

Епіграф: Хто не знає свого минулого,

той не вартий майбутнього!

О. Довженко

1.Слово вчителя історії про розвиток філософської думки в Європі та Україні.

2.Усний журнал „Кобзарі та лірники” - українська література.

3. Слово вчителя зарубіжної літератури про розвиток літературних напрямів кін. ХVІІІ – поч. ХІХ ст..

Учитель історії. 1. Діти, давайте пригадаємо період історії, що ми вивчаємо.

2. А як його називали в літературі?

3. Що нового відбулося в цей період і в яких країнах? (Експромтом діти записують на дошці нововведення).

Любі друзі! Наша зустріч невипадкова, і зібралися ми за незвичних обставин. Наша добра знайома муза історії Кліо перенесе нас на два століття назад. Так, це були

-промисловий переворот;

-парова машина;

-фабрики, заводи;

-революції;

-пролетаріат, буржуазія.

І все це були ознаки нового століття. Нового часу.

Та невід'ємною складовою була і залишається культура. Людський розум намагався осягнути зміни, і тому цей час позначений стрімким злетом не лише науки і техніки, але й філософії, музики, літератури, живопису. Сьогодні, знайомлячись з поглядами видатних осіб культури, спробуємо поєднати в них найкращі стремління людини.

(Вчитель роздає групам дітей портрети Канта, Гегеля, Сковороди, Максимовича, короткий опис з їх біографії. Діти знайомляться зі змістом. Вчитель ставить запитання на клас. Діти повинні впізнати свого героя:

-хто це?

-чим він близький чи далекий нам сьогодні?

Запитання. 1. Хто з ваших героїв жив у Німеччині?

2. Хто поділив народи на історичні та решту?

3. Хто стояв на позиціях конституційної монархії?

4. Хто розумів невідворотність воєн, але вважав її справою лише верхівки?

5. Чи є серед ваших героїв українці за походженням?

6. Чи мали вони свою державу? Яким було у них ставлення до цього?

Чи зустріли ви серед них своїх героїв?

То ким вони були?

А як ви думаєте звідки всі вони черпали матеріал для творчості? Хто допомагав їм краще пізнати український народ, суспільство? Хто був носієм українського слова для неписьменних? Хто зберіг пам'ять народу і проніс її через століття?

(Звучить кобза, спочатку ледь чутно, а потім гучніше. На фоні музики говорить учитель.)

Учитель української літератури. Вслухаймось в звуки прадавньої кобзи...Вчувається в них і гудіння вітру в дикому степу, і ніжний шепіт придніпровських трав, і голос сивого Славути. А ще доносить нам кобза брязкіт зброї на кривавих шляхах визвольних змагань, плач невільників у Кафі, клич славних козаків-запорожців у переможній битві, слово матері-чайки при битій дорозі...

Хто ж вони, володарі цього інструменту, які піднімали на бій, розраджували у хвилини горя, несли на своїх струнах пісню, серце народу, його пам'ять, історію? Хто ж вони, що несли незрячим - світло, неписьменним –живе слово?

На ці та інші питання ми знайдемо відповіді на сторінках нашого усного журналу.

Перша сторінка. З історії виникнення кобзарства. (Виступ учня з повідомленнями-матеріал взято із ж-лу „Дивослово”№6,1998,с.25-28).

Учитель (до всіх учнів).

Авторитетні вчені довели, що кобзарство-унікальне явище у світовій культурі. За часів Запорозької Січі козаки жили бурхливим життям, насиченим героїкою життям :важкі бої, постійні небезпеки, тривалі бойові походи...Але були й години перепочинку, які годі уявити без пісень, танців, цікавих бувальщин.

Виступ учня про музикантів серед запорожців (матеріал взято із ж-лу „Дивослово”№6,1998,с.25)

Учитель. Звідки ж узялися на Січі кобзарі?

Виступ учнів із відповіддю на це питання (матеріал взято із ж-лу „Дивослово”№6,1998, с.25)

Учитель. Друга сторінка нашого журналу „Багатство внутрішнього світу народних співців – носіїв народної моралі”.

Виступ учнів (матеріал взято із ж-лу „Дивослово”№6,1998,с.25-26).

Учитель. Про які риси характеру кобзарів свідчать наведені приклади? (учні відповідають).

Учитель. Наступна сторінка нашого журналу-навчання кобзарів та лірників.

Виступ учнів з повідомленням (матеріал взято із ж-лу „Дивослово”№6,1998,с.26-т.ж.)

. Учитель Остання сторінка нашого журналу допоможе нам розкрити величезну роль кобзарів і лірників у духовному та суспільно-політичному житті України.

Виступ учнів з повідомленням .

Учитель. Слава талановитому народу українському, який створив яскраві зразки народної поезії! Хай живуть у віках славні імена співців – українців ! Хай лине їхня слава і слава неньки України по всьому світі!

Слово має вчитель зарубіжної літератури.

Учитель. Слава про Україну вийшла за її кордони і розлетілась по всій Європі. Свідченням цього є вислови, які є на дошці. Зачитайте їх.

Українські пісні та думи, з їх скорботою, близькою всім, сповнені великого вселюдського змісту.

В.Ральстон, Англія

Музичний талант українського народу добре відомий в усьому світі.

Акіра Хасімато, Японія

З давніх – давен славилася українська земля своїми співцями-бандуристами. В їхній музиці відбита історія народу, його славне героїчне минуле, а в піснях втілені його мрії про щастя.

М.Тодоров, Болгарія

Учитель. Діти, давайте пригадаємо, а як називали співців в Європі, поезія, яких була близька до творчості бандуристів.

-В яких країнах їх можна було зустріти?

Учні. Жонглери – у Франції; шпільмани – Німеччина;

хуглари –Іспанія; скальди – співці Норвегії та Ісландії;

менестрель –мандрівний народний співець Франції,

Англії;

бард – народний співець, що славив подвиги в Ірландії;

трубадури, трувери - поети – лірники у Франції.

Учитель. Ці народні співці прийшли із Середньовіччя і живуть з нами до сьогодні.

Змінювався час, змінювалися вимоги до народних співців, поетів, письменників, одне світобачення змінювалося іншим. «Я мислю, отже, я існую», - говорив Декарт. Античний розум продовжився в морально – художній доцільності класицизму.

- Що означає термін «класицизм»?

- Пригадайте характерні ознаки класицизму.

- Що таке романтизм?

Інтерактивна вправа «Складання асоціативного куща» зі словосполученням ідеали романтизму.

Додаток: краса, ненависть, гармонія, бездуховність, свобода, заздрість, кохання, лінощі, природа., злоба.

-Назвіть імена найвизначніших письменників романтизму різних національних літератур.

-Що таке реалізм?

-Вкажіть представників цього напряму

Учитель. Україна приваблювали письменників різних країн, течій, напрямів своєю красою, багатством. В багатьох художників слова є твори присвячені Україні, її минулому.

(Проаналізувати твори, де йде розповідь про Україну, історичні постаті держави).

Учитель. Україна з її мелодійною мовою була і буде джерелом натхнення, музою творчості для митців слова. Давайте перегорнемо щоденники, окремі сторінки листів, які належать сьогодні людству, і пригадаємо слова, сказані про Україну.

Учитель. Україна, наша рідна Батьківщина ніжна, мов пісня; бурхлива, як стрімка гірська річка; замордована, поневолена й визволена; неймовірно маленька й неосяжно велика водночас, ввійшла в життя багатьох зарубіжних поетів і письменників.

Учитель історії. Та для повного розуміння зв'язку філософії, історії та літератури пропонуємо вам проектні завдання. Так, як кожна людина індивідуум, то ми радимо обрати галузь, що найбільше сподобалася:

-історію,

-українознавство,

-літературу.

Завдання, що вам будуть запропоновані, зможете виконати групами.

Демонструється учительська презентація.

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Перегляд файлу

Заболотна Ю.В., учитель історії

Костиря С.Г., учитель зарубіжної літератури

Тищенко О.В., учитель української літератури

с. Червона Кам’янка

Олександрійського району

Кіровоградської області

Тема: Культура кінця ХVІІІ - початку ХІХ століття.

          Минуле і сьогодення

Мета: - познайомити учнів з основними тенденціями розвитку філософії, літератури, музики;

                - допомогти учням поєднати історію, філософію, літературу, фольклор для самостійного аналізу, синтезу подій даного періоду;

                            - поглибити і доповнити знання учнів про розвиток культури в Україні кінця ХVІІІ початку ХІХ століття, зокрема носіїв художнього слова-кобзарів і лірників, їхньої ролі і значення у розвитку поетичного слова, місця у розвитку культури України загалом з давніх часів і до сьогоднішнього дня;

                           - розвивати навички самостійної роботи, спостережливість, вміння аналізувати і співставляти; 

                           - виховувати почуття гордості за рідний народ, його мову, культуру, за гідне місце його серед інших народів світу, бажання бути гідним ім’я українець.

 

Тип уроку: інтегрований урок (історія, українська література, зарубіжна література),  урок узагальнення та пізнання світу.

 

Методи і прийоми: бесіда, робота у групах, усний журнал, «асоціативний кущ».

 

Обладнання: дошка,  портрети видатних осіб періоду, картки з завданнями, фонохрестоматія, комп’ютер, вислови видатних людей Європи про українські пісні, думи, бандуристів, портрети бандуристів, жонглерів, шпільманів.

Хід уроку

 

Епіграф:        Хто не знає свого минулого,

                          той не вартий майбутнього!

                                           О. Довженко

1.Слово вчителя історії про розвиток філософської думки в Європі та  Україні.

2.Усний журнал „Кобзарі та лірники” - українська література.

3. Слово вчителя зарубіжної літератури про розвиток літературних напрямів кін. ХVІІІ – поч. ХІХ ст..

   Учитель історії. 1. Діти, давайте пригадаємо період історії, що ми вивчаємо.

                               2. А як його називали в літературі?

                               3. Що нового відбулося в цей період і в яких країнах? (Експромтом діти записують на дошці нововведення).

Любі друзі! Наша зустріч невипадкова, і зібралися ми за незвичних обставин. Наша добра знайома муза історії Кліо перенесе нас на два століття назад. Так, це були

  • промисловий переворот;
  • парова машина;
  • фабрики, заводи;
  • революції;
  • пролетаріат, буржуазія.

І все це були ознаки нового століття. Нового часу.

Та невід’ємною складовою була і залишається культура. Людський розум намагався осягнути зміни, і тому цей час позначений стрімким злетом не лише науки і техніки, але й філософії, музики, літератури, живопису. Сьогодні, знайомлячись з поглядами видатних осіб культури, спробуємо поєднати в них найкращі стремління людини.

(Вчитель роздає групам дітей портрети Канта, Гегеля, Сковороди, Максимовича, короткий опис з їх біографії. Діти знайомляться зі змістом. Вчитель ставить запитання на клас. Діти повинні впізнати свого героя:

  • хто це?
  • чим він близький чи далекий нам сьогодні?

Запитання. 1. Хто з ваших героїв жив у Німеччині?

    2. Хто поділив народи на історичні та решту?

                    3. Хто стояв на позиціях конституційної монархії?

                   4. Хто розумів невідворотність воєн, але вважав її справою лише верхівки?

     5. Чи є серед ваших героїв українці за походженням?

                    6. Чи мали вони свою державу? Яким було у них ставлення до цього?

Чи зустріли ви серед них своїх героїв?

То ким вони були?

А як ви думаєте звідки всі вони черпали матеріал для творчості?  Хто допомагав їм краще пізнати український народ, суспільство? Хто був носієм українського слова для неписьменних? Хто зберіг пам'ять народу  і проніс її через століття?

 

(Звучить кобза, спочатку ледь чутно, а потім гучніше. На фоні музики говорить учитель.)

 

   Учитель української літератури. Вслухаймось в звуки прадавньої кобзи...Вчувається в них і гудіння вітру в дикому степу, і ніжний шепіт придніпровських трав, і голос сивого Славути. А ще доносить нам кобза брязкіт зброї на кривавих шляхах визвольних змагань, плач невільників у Кафі, клич славних козаків-запорожців у переможній битві, слово матері-чайки при битій дорозі...

      Хто ж вони, володарі цього інструменту, які піднімали на бій, розраджували у хвилини горя, несли на своїх струнах пісню, серце народу, його пам’ять, історію? Хто ж вони, що несли незрячим - світло, неписьменним –живе слово? 

       На ці та інші питання ми знайдемо відповіді на сторінках нашого усного журналу.

  Перша сторінка. З історії виникнення кобзарства. (Виступ учня з повідомленнями-матеріал взято із ж-лу „Дивослово”№6,1998,с.25-28).

       Учитель (до всіх учнів).

Авторитетні вчені довели, що кобзарство-унікальне явище у світовій культурі. За часів Запорозької Січі козаки жили бурхливим життям, насиченим героїкою життям :важкі бої, постійні небезпеки, тривалі бойові походи...Але були й години перепочинку, які годі уявити без пісень, танців, цікавих бувальщин.

     Виступ учня про музикантів серед запорожців (матеріал взято із ж-лу „Дивослово”№6,1998,с.25)

     Учитель. Звідки ж узялися на Січі кобзарі?

     Виступ учнів із відповіддю на це питання (матеріал взято із ж-лу „Дивослово”№6,1998, с.25)

      Учитель. Друга сторінка нашого журналу „Багатство внутрішнього світу народних співців – носіїв народної моралі”.

        Виступ учнів (матеріал взято із ж-лу „Дивослово”№6,1998,с.25-26).

         Учитель. Про які риси характеру кобзарів свідчать наведені приклади? (учні відповідають).

         Учитель. Наступна сторінка нашого журналу-навчання кобзарів та лірників.

          Виступ учнів з повідомленням (матеріал взято із ж-лу „Дивослово”№6,1998,с.26-т.ж.)

.       Учитель Остання сторінка нашого журналу допоможе нам розкрити величезну роль кобзарів і лірників у духовному та суспільно-політичному житті України.

       Виступ учнів з повідомленням .

       Учитель. Слава талановитому народу українському, який створив яскраві зразки народної поезії! Хай живуть у віках славні імена співців – українців ! Хай лине їхня слава і слава неньки України по всьому світі!

      Слово має вчитель зарубіжної літератури.

Учитель. Слава про Україну вийшла за її кордони і розлетілась по всій Європі. Свідченням цього є вислови, які є на дошці. Зачитайте їх.

Українські пісні та думи, з їх скорботою, близькою всім, сповнені великого вселюдського змісту.

                                     В.Ральстон, Англія

Музичний талант українського народу добре відомий в усьому світі.

                                   Акіра Хасімато, Японія

З давніх – давен славилася українська земля своїми співцями-бандуристами. В їхній музиці відбита історія народу, його славне героїчне минуле, а в піснях втілені його мрії про щастя.

                                М.Тодоров, Болгарія

Учитель. Діти, давайте пригадаємо, а як називали співців в Європі, поезія, яких була близька до творчості бандуристів.

  • В яких країнах їх можна було зустріти?

Учні.  Жонглери – у Франції;  шпільмани – Німеччина;

          хуглари –Іспанія; скальди – співці Норвегії та Ісландії;

         менестрель –мандрівний народний співець Франції,

          Англії;

          бард – народний співець, що славив подвиги в Ірландії;

        трубадури, трувери - поети – лірники у Франції.

Учитель. Ці народні співці прийшли  із Середньовіччя і живуть з нами до сьогодні.

                 Змінювався час, змінювалися вимоги до народних співців, поетів, письменників, одне світобачення змінювалося іншим. «Я мислю, отже,  я існую», - говорив Декарт. Античний розум продовжився в морально – художній доцільності класицизму.

               - Що означає термін «класицизм»?

               - Пригадайте характерні ознаки класицизму.

               - Що таке романтизм?

 Інтерактивна вправа «Складання асоціативного куща» зі словосполученням  ідеали романтизму.

Додаток: краса, ненависть, гармонія, бездуховність, свобода, заздрість, кохання,  лінощі, природа., злоба.

 

 

 

 

 

  • Назвіть імена найвизначніших письменників романтизму різних національних літератур.
  • Що таке реалізм?
  • Вкажіть представників цього напряму

Учитель. Україна приваблювали письменників різних країн, течій, напрямів своєю красою, багатством. В багатьох художників слова є твори присвячені Україні, її минулому.

(Проаналізувати твори, де йде розповідь про Україну, історичні постаті держави).

Учитель. Україна з її мелодійною мовою була і буде джерелом натхнення, музою творчості для митців слова. Давайте перегорнемо щоденники, окремі сторінки листів, які належать сьогодні людству, і пригадаємо слова, сказані про Україну.

Учитель. Україна, наша рідна Батьківщина ніжна, мов пісня; бурхлива, як стрімка гірська річка; замордована, поневолена й визволена; неймовірно маленька й неосяжно велика водночас, ввійшла в життя багатьох зарубіжних поетів і письменників.  

   Учитель історії. Та для повного розуміння зв’язку філософії, історії та літератури пропонуємо вам проектні завдання. Так, як кожна людина індивідуум, то ми радимо  обрати галузь, що найбільше сподобалася:

  • історію,
  • українознавство,
  • літературу.

         Завдання, що вам будуть запропоновані, зможете виконати групами.

Демонструється учительська презентація.

 

 

doc
До підручника
Історія України 9 клас (Сорочанська Н.М., Гісем О.О.)
Додано
26 грудня 2017
Переглядів
47
Оцінка розробки
Відгуки відсутні

Отримайте безкоштовний сертифікат про публікацію авторської розробки

Кожна публікація гарантує участь у конкурсі для вчителів

Додати розробку