Конспект уроку з історії України в 9 класі на тему "Селянська реформа 1861 року в Наддніпрянській Україні".

Про матеріал

.

Перегляд файлу

Тема уроку. Селянська реформа 1861 року в Наддніпрянській Україні.(слайд №1)

Мета уроку.Охарактеризувати  особливості соціально-економічного розвитку українських земель напередодні  1861 року та показати,  що аграрна реформа 1861 року була закономірним його результатом,  конкретизувати  причини проведення аграрної реформи, розкрити суть викупної операції, показати наслідки реформи та проаналізувати їх вплив на процес  модернізації українських земель;(слайд №2)

 

Виховувати в учнів почуття міжнаціональної толерантності, сприяти вихованню в них полікультурної компетентності,  розуміння важливості об’єктивного сприйняття реалій української історії;

 

Розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, удосконалювати навички роботи з підручником, історичними джерелами, довідковим матеріалом, формувати ІКТ-компетентність.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: технічні засоби навчання (проектор, комп’ютер, екран), презентація.

Ключові терміни та поняття: криза кріпосництва, аграрна реформа, викупна операція, модернізація українського суспільства, соціальне розшарування, середняки, вільнонаймана праця, аграрне перенаселення, переселенський рух, відрізки, тимчасовозобов’язані селяни.

 

 

 Хід уроку

 

                                      Проблемне питання уроку.

     Чи могла б відбутись модернізація українського суспільства без земельної реформи.

 

І. Актуалізація знань і вмінь учнів. (слайди №3 та 4)

 Згрупуйте негативні та позитивні наслідки селянської реформи 1848 року в Західній Україні

1.Західна України після реформи була сільськогосподарським краєм.

2.Господарство Західної України носило моно галузевий характер.

3.Ліквідація панщини.

4.Юридичне звільнення селян.

5.Капіталізація сільського господарства.

6.Збільшення кількості вільнонайманої робочої сили.

7.Селяни не користувались сервітутним правом.

8.Більшість великих поміщиків – поляки.

9.Орієнтація господарства на ринок.

10.Збільшення застосування сільськогосподарської техніки в поміщицьких господарствах.

11.Сільськогосподарська спеціалізація районів.

12.Розширення в панських маєтках посівів тютюну, конопель, хмелю та льону.

13.Поява кредитних спілок..

14.Зростання зовнішньої торгівлі.

15.Зростання кількості неукраїнського населення в Західній Україні.

16.Велика кількість лихварів.

17.Аграрне перенаселення.

18.Дешева робоча сила.

19.Зростання сезонної міграції населення.

20.Відсутність банківської справи.

 

(загальна сума балів – 10, 0,5 бала за 1 питання)

 

 

                                                       План нової теми

1.Аграрна реформа 1861 року (причини здійснення реформи, особливість викупної операції, становище державних селян)

Кріпацька праця-гальмо економічного зростання. Кримська війна показала гнилість Російської імперії. Наростання соціально – протестних настроїв («Київська козаччина», «Похід в Таврію за волею»).Катастрофічне зменшення ролі Російської імперії в політичному та економічному житті Європи. Царизм не бачить іншого виходу, як піти на комплекс реформ, щоб модернізувати імперію. «Положення про селян» та «Маніфест».Суть викупної операції (її грабіжницький характер), становище державних селян (добавили землі, звільнивши від обов’язкової роботи на державних землях. Швидкий розвиток фермерських господарств).(слайд №5).

Селяни здобули ряд  громадянських свобод. (слайд №6)

(учні працюють самостійно. На слайді-перелік основних свобод селян. Запитання до учнів: «Виберіть з переліку одну свободу, яка, на вашу думку, найвагоміша. Свою позицію аргументуйте»

 

 

2.Особливість проведення земельної реформи на Правобережжі (селянам нарізали більше землі, ліквідували тимчасову зобовязаність селян).

(слайди  №7, 8)

Самостійна робота учнів. Прочитайте абзац 3 на ст..184. Що спонукало російську царську владу піти на зустріч селянам Правобережжя в земельному питанні? (робота з текстом підручника)

 

3.Вплив земельної реформи на активізацію ринкових механізмів в сільському господарстві (зростання виробництва, поширення сільськогосподарської спеціалізації, розшарування селянства, поширення вільнонайманої праці).

 Сільськогосподарська спеціалізація районів

Степова Україна

Швидке зростання зернового господарства

Зростання площ під олійні культури-спочатку льон, а потім соняшник.

Правобережна Україна

Зростання потужного цукрового виробництва

 

(основною причиною поділу України на райони товарного землеробства та тваринництва було зростання попиту на продукцію як на внутрішньому і, особливо, на зовнішньому ринку)

Соціальне розшарування селянства

15-20% - заможні селяни

25% - середняки

Решта –селяни-бідняки

 

Поширення вільнонайманої праці

На 1900 рік – в Україні було 1 млн. найманих робітників + 200 тис. поденників

Великий робітничий ринок в Єлисаветграді.

Найбільше вільнонайманих робітників було в Південній Україні (активно розвивались фермерські господарства через зростання попиту на хліб на європейському ринку).

 

 

4.Аграрне перенаселення  і переселенський рух (особливості переселенського руху на підросійській Україні порівняно із Західною Україною).

Причини трудової міграції і зростання переселенського руху.

1.Малоземелля значної частини селян.

2.Через демографічний вибух  був надлишок робочої сили.

Вплив переселенського руху на подальшу історію України (історична драма України).

 

А зараз давайте повернемось до нашого проблемного питання.

     Чи могла б відбутись модернізація українського суспільства без земельної реформи.

Бажана відповідь. Так, могла б. Але це зайняло б тривалий період  розвитку,  і в результаті   українські землі як частина Російської імперії і вся Російська імперія відстали б від передових європейських держав значно більше ніж це було до реформи.

Повторення вивченого на уроці.

1.Слайди №9, 10

 

Домашнє завдання.

Опрацювати параграф 20.

1.Дайте відповіді на запитання (ст.193).

2.Проаналізуйте джерело (таблиця) та зробіть висновки  (1 та 2 завдання на ст.194)

Додаткове завдання. Порівняйте земельні реформи в Західній Україні та на Наддніпрянщині. Що було спільного та відмінного в наслідках цих реформ? Думку аргументуйте.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
2 січня 2018
Переглядів
3377
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку