Календарно - тематичне планування з історії України за оновленою програмою 2019 року
ІСТОРІЯ УКРАЇНИ 7 клас ( 35 год.)
Затверджена наказом МОН України від 21.02.2019 № 236
№ з/п |
Дата |
Зміст навчального матеріалу |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
||||
Розділ І. ВИНИКНЕННЯ ТА СТАНОВЛЕННЯ РУСІ-УКРАЇНИ |
|||||||
1 |
|
Розселення слов’янських племінних союзів на території України внаслідок Великого переселення народів. |
Знаю: – час утворення Київської держави (Русі-України), дати перших русько-візантійських договорів, повстання древлян проти князя Ігоря;– території розселення слов’янських племен на теренах України, напрямки походів перших київських князів. Розумію: – основні версії походження назви «Русь» («Русь-Україна»);– передумови утворення держави у слов’ян, які жили на теренах України;– роль міста Києва в утворенні Русі;– поняття «Русь» («Русь-Україна»), «князь», «дружина», «полюддя», «данина», «печеніги», «язичництво»;– історичний портрет особистості як опис, що включає перелік ключових рис зовнішності й характеру, особисту оцінку вдачі особи та думку про неї сучасників, характеристику публічної (політичної, наукової, громадської та ін.) діяльності особи, ставлення сучасників і власне ставлення до цієї діяльності та її результатів. Умію: – розмістити в хронологічній послідовності відомості про утворення Київської держави (Русі-України), правління перших князів (Аскольда, Олега, Ігоря, Ольги, Святослава), їхні походи/реформи; – показати на карті території розселення слов’янських племен на теренах України, напрямки походів київських князів ІХ–Х ст.;– охарактеризувати спосіб життя (господарство, побут, організацію суспільства і влади, світосприйняття) слов’ян, які жили на теренах України; – визначити напрямки внутрішньої й зовнішньої політики перших князів; – визначити внесок у розбудову Київської держави її правителів Аскольда, Олега, Ігоря, Ольги і Святослава;– укласти історичний портрет руського князя. |
||||
2 |
|
Господарство східних слов’ян. Суспільний устрій. Вірування. Сусіди східних слов’ян.
|
|||||
3 |
|
Літописні легенди про зародження Русі - України. Правління Аскольда. Князювання Олега, його походи проти Візантії .Князювання Ігоря та Ольги. Зовнішньополітичні заходи княгині Ольги. |
|||||
4 |
|
Практичне заняття. Князь Святослав та його походи –внести у синхронізовану хронологічну таблицю відомості про утворення Київської держави (Русі-України), правління перших князів (Аскольда, Олега, Ігоря, Ольги, Святослава), їхні походи/реформи;– позначити на контурній карті територію розселення слов’янських племен на теренах України та їхніх сусідів, напрямки походів київських князів ІХ–Х ст.; визначити (за доступними текстовими джерелами) особливості повсякденного життя та світобачення слов’ян на теренах України в ІХ–Х ст.;на підставі доступних джерел укласти (за допомогою вчителя) історичний портрет княгині Ольги або князя Святослава. |
|||||
5 |
|
Узагальнення знань з теми : " ВИНИКНЕННЯ ТА СТАНОВЛЕННЯ РУСІ-УКРАЇНИ "(тематична)
|
|||||
Розділ ІІ. Русь – Україна наприкінці Х — у першій половині ХІ ст. |
|||||||
6 |
|
Внутрішня та зовнішня політика Володимира Великого. Територіальне зростання Київської Русі. Запровадження християнства як державної релігії. |
Знаю: – роки правління князів Володимира Великого та Ярослава Мудрого, дати впровадження християнства як державної релігії, розгрому печенігів під Києвом, час зведення Софійського собору, укладення «Руської правди»;територію Київської держави (Русі-України) за часів правління Володимира Великого та Ярослава Мудрого. Розумію: – суспільну роль різних верств населення Київської держави (Русі-України); Русь часів Володимира Великого та Ярослава Мудрого як середньовічну централізовану монархію – імперію;історичне значення впровадження християнства як державної релігії Київської держави (Русі-України), кодифікації звичаєвого права (укладення «Руської правди»);– місце Русі-України серед європейських держав після прийняття християнства;поняття «вотчина», «бояри», «шлюбна дипломатія», «собор», «ікона», «графіті», «мозаїка», «фреска», «митрополія», «книжкові мініатюри». Умію: – розташувати в хронологічній послідовності відомості про правління князів Володимира Великого та Ярослава Мудрого, хрещення Русі та розбудову Київської митрополії, боротьбу русичів з печенігами, кодифікацію руського звичаєвого права; показати на карті територію Київської держави (Русі-України) за правління Володимира Святославовича та Ярослава Мудрого;охарактеризувати господарське та суспільне життя населення Русі в Х–ХІ ст., правове становище різних верств, внутрішню та зовнішню політику Володимира Великого та Ярослава Мудрого, порівняти її (за напрямами) з політикою перших київських князів;визначити причини впровадження християнства як державної релігії Київської держави (Русі-України);зіставити політичний устрій і соціальний розвиток руського та західноєвропейських суспільств в ХІ ст.;розпізнавати пам’ятки архітектури з часів Київської держави (Русі-України). |
||||
7 |
|
Київська Держава Ярослава |
|||||
8 |
|
Суспільний устрій. Влада князя. Повсякденне життя. Господарство. Міста. Ремесла. Торгівля.
|
|||||
9 |
|
Практичне заняття: «Християнська релігія і церква в житті давньоруського (давньоукраїнського) суспільства» / «Уявна подорож Києвом часів Ярослава Мудрого» (на вибір вчителя). |
|||||
10 |
|
Архітектура та монументальний живопис. Писемність та освіта. Українська мова. |
|||||
11 |
|
Узагальнення знань з теми : " РУСЬ – Україна наприкінці Х — у першій половині ХІ ст."
|
|||||
Міжпредметні зв’язки: 7 клас. Образотворче мистецтво. Розділ: Мистецтво: діалог традицій і новаторства. Тема: Мистецтво в нашому житті (Учень/учениця усвідомлює необхідність збереження пам’яток архітектури як художнього надбання людства); 7 клас. Українська мова. Розділ: Дієслово. Тема: Дієслово: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль (Учень/учениця складає допис, есе про значення родинних традицій у житті людини). |
|||||||
Розділ ІІІ. Русь – Україна у другій половині XI – першій половині XIII ст. |
|||||||
12 |
|
Передумови і причини політичного дроблення Русі – України. Половці. Любецький з’їзд князів.. |
Знаю: – дату Любецького з’їзду князів, період правління Володимира Мономаха, дату першої писемної згадки назви «Україна»; – території князівств у період роздробленості Київської держави (Русі-України) та половецьких земель. Розумію: – передумови політичної децентралізації (дроблення) Київської держави; – період правління наступників Ярослава Мудрого (Мономаховичів, Ігоревичів, Ростиславовичів та ін.) як час політичної децентралізації (дроблення) Русі, перетворення її у федеративну монархію; – існування відмінностей між елітарною (княжо-дружинною) культурою Русі, яка тяжіла до цілісності, та народною культурою, яка була просякнута старими, племінними відмінностями. Умію: – розташувати в хронологічній послідовності відомості про політичне дроблення Київської держави; – показати на карті території князівств періоду роздробленості Київської держави (Русі-України), половецькі землі; – визначити особливості політичного і соціально-економічного життя Київського, Переяславського, Чернігово-Сіверського, Волинського та Галицького князівств у ХІІ – першій третині ХІІІ ст.; – охарактеризувати господарську та політичну культуру Русі в ХІІ – першій половині ХІІІ ст., розвиток церкви і мистецтв у цей період; – встановити історичне значення Любецького з’їзду князів; – укласти історичний портрет руського князя. |
||||
13 |
|
Русь – Україна в у другій половині ХІ — першій третині ХІІ ст. Правління Володимира Мономаха та його сина Мстислава Великого. |
|||||
14 |
|
Роздробленість Київської держави. Київське, Переяславське та Чернігівське князівства в середині XII – першій половині XIIІ ст. Політичне і соціально-економічне життя. |
|||||
15 |
|
Галицьке і Волинське князівства в другій половині ХІІ ст. Ярослав Осмомисл.
|
|||||
16 |
|
Культура Русі–України в другій половині ХІ – першій половині ХІІІ ст.
|
|||||
17 |
|
Практичне заняття: «Повчання дітям» Володимира Мономаха – кодекс настанов князівської родини» / «Слово о полку Ігоревім» як історичне джерело» (на вибір вчителя). |
|||||
18 |
|
Узагальнення знань з теми : " Русь – Україна у другій половині XI – першій половині XIII ст. " самостійна робота
|
|||||
Міжпредметні зв’язки: 7 клас. Зарубіжна література. Розділ: Билини і балади. Тема: Билина як жанр. Поетичне відображення історії Київської Русі в билинах (Учень/учениця поважає загальнолюдські чесноти, родинні цінності, героїзм і відданість вітчизні). |
|||||||
Розділ IV. КОРОЛІВСТВО РУСЬКЕ .ГАЛИЦЬКОВОЛИНСЬКА ДЕРЖАВА |
|||||||
19 |
|
Утворення Галицько – Волинської держави. Романом Мстиславовичем. Возз’єднання князівства за синів Романа. |
Знаю: – дати утворення Галицько-Волинської держави, битви на річці Калці, час монгольської навали на Русь, дату коронування Данила Романовича; – території Галицько-Волинської держави та сусідніх держав, напрямки походів монголів на Русь. Розумію: – особливості підпорядкування окремих руських князівств Монгольській імперії (Золотій Орді); – передумови посилення західноєвропейських культурних впливів на теренах Королівства Руського; – поняття «ярлик», «баскак», «берестяна грамота»; – особливості політичного устрою, господарського розвитку і культури русько-українського суспільства як визначальні умови збереження його самобутності під час монгольського завоювання. Умію: – розташувати в хронологічній послідовності відомості про об’єднання Волинського і Галицького князівства в єдину державу; походи монголів на землі Русі, розбудову Галицько-Волинської держави; – показати на карті територію Королівства Руського, території держав – сусідів Королівства Руського, напрямки монгольських походів на Русь у 1239–1242 рр.; – охарактеризувати внутрішню та зовнішню політику короля Данила; – встановити історичне значення коронації Данила Галицького, причини розпаду Галицько-Волинської держави; – укласти і представити історичний портрет одного з правителів Галицько-Волинської держави. |
||||
20 |
|
Походи монголів на Русь. Встановлення панування Золотої Орди на українських землях.
|
|||||
21 |
|
Король Данило – будівничий Галицько-Волинської держави.
|
|||||
22 |
|
Практичне заняття: «Зовнішня політика Данила Романовича. Коронація»/ «Данило Романович - будівничий Галицько-Волинської держави» (на вибір вчителя). |
|||||
23 |
|
Культура Галицько-Волинської держави у другій половині ХІ – ХІІІ ст.
|
|||||
24 |
|
Галицько-Волинська держава за наступників Данила Романовича. |
|||||
25 |
|
Узагальнення знань з теми : " ГАЛИЦЬКО-ВОЛИНСЬКА ДЕРЖАВА творча робота
|
|||||
Розділ V. РУСЬКІ УДІЛЬНІ КНЯЗІВСТВА У СКЛАДІ СУСІДНІХ ДЕРЖАВ. КРИМСЬКЕ ХАНСТВО (друга половина ХІV—ХV ст.) |
|||||||
26 |
|
Інкорпорація руських удільних князівств до складу Великого князівства Литовського та інших держав. |
Знаю: – час входження українських земель до складу різних держав, утворення Кримського ханства і його підпорядкування Османській імперії, дату Кревської унії;територію русько-українських земель у складі різних держав. Розумію: – інкорпорацію (включення) руських князівств до складу сусідніх держав як обмеження владних повноважень місцевих правителів;наслідки ліквідації удільних князівств для українського суспільства;причини утворення незалежного Кримського ханства і встановлення над ним протекторату Османської імперії;роль у житті давньоукраїнського суспільства різних соціальних верств і етнічних груп; європейський характер культури русько-українського суспільства княжої доби;поняття «унія», «шляхта», «магнат», «султан», «магдебурзьке право». Умію: – розташувати в хронологічній послідовності відомості про входження руських князівств до складу сусідніх держав, опір руських князів політиці централізації, утворення Кримського ханства і його підпорядкування Османській імперії; показати на карті територію українських удільних князівств у складі сусідніх держав; територію Кримського ханства; місця подій, що визначали процес інкорпорації князівств південно-західної Русі в XІV–XV ст. до складу сусідніх держав; визначити особливості господарського і культурного розвитку, зокрема розвитку міст на магдебурзькому праві; організації суспільства та влади в українських князівствах, що входили до складу Литовсько-Руської держави / Королівства Польського;охарактеризувати господарство, політичний устрій та культуру Кримського ханства, повсякденне життя його населення (знаті й простолюдинів / кочовиків і осілого люду); визначити причини та наслідки Кревської унії для української спільноти; укласти історичний портрет русько-українського діяча XIV–XV ст. |
||||
27 |
|
Кревська унія 1385 р. і українські землі. Остаточна ліквідація Волинського та Київського удільних князівств. |
|||||
28 |
|
Держава Феодоро в Криму. Утворення Кримського ханства. Гіреї. Суспільний устрій та культура ханства. |
|||||
29 |
|
Суспільне і церковне життя. Сільське господарство. Ремесла і торгівля. Міста, магдебурзьке право. |
|||||
30 |
|
Культура та освіта. Костянтин Острозький. Юрій Дрогобич.
|
|||||
31 |
|
Практичне заняття: «Етнічний склад населення України. Повсякденне життя». |
|||||
32 |
|
Історія рідного краю
|
|||||
33 |
|
Узагальнення знань з теми : " УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ У СКЛАДІ ВЕЛИКОГО КНЯЗІВСТВА ЛИТОВСЬКОГО ТА ІНШИХ ДЕРЖАВ (ДРУГА ПОЛОВИНА ХІV-ХV ст.) " усне опитування |
|||||
Узагальнення до курсу. ІСТОРІЯ РУСІ-УКРАЇНИ В КОНТЕКСТІ ЕПОХИ СЕРЕДНІХ ВІКІВ |
|||||||
34 |
|
Здобутки середньовічного русько-українського суспільства. Особливості суспільного життя Русі-України. Внесок Русі-України у формування європейської цивілізації. |
Розумію: – взаємопов’язаність і взаємозалежність процесів господарського, соціального, політичного і культурного життя русько-українського, візантійського і європейських суспільств. Умію: встановити цивілізаційні здобутки русько-українського суспільства в період Середньовіччя;визначити внесок русько-українського суспільства ІХ–ХV ст. в загальноєвропейську культурну спадщину;порівняти типові процеси і явища європейської та української історії доби Середньовіччя;розкрити особливості українського середньовіччя (порівняно з історією тогочасної Візантії та Західної Європи). |
||||
35 |
|
Практичне завдання. –на підставі укладеної протягом навчального року синхронізованої хронологічної таблиці «Європа в добу Середньовіччя» сформулювати висновок про місце Русі-України в загальноєвропейських політичних, господарських і культурних процесах. |
|||||