№ уроку
|
Дата уроку, клас
|
Тема уроку,
зміст навчального матеріалу
|
Результати
навчально-пізнавальної діяльності
|
Домашнє завдання
|
7-А
|
7-Б
|
Розділ 1. ВИНИКНЕННЯ ТА СТАНОВЛЕННЯ РУСІ-УКРАЇНИ
|
-
|
|
|
Вступ до Середньовічної історії України
|
Знаю:
-
час утворення Русі-України, дати перших русько-візантійських договорів, повстання древлян проти князя Ігоря;
-
території розселення слов’янських племен на теренах України, напрямки походів перших руських князів.
Розумію:
-
основні версії походження назви «Русь» («Русь-Україна»);
-
передумови утворення держави у слов’ян, які жили на теренах України;
-
роль міста Києва в утворенні Русі-України;
-
поняття «Русь» («Русь-Україна»), «князь», «дружина», «полюддя», «данина», «печеніги», «язичництво»;
-
історичний портрет особистості як опис, що включає перелік ключових рис зовнішності й характеру, особисту оцінку вдачі особи та думку про неї сучасників, характеристику публічної (політичної, наукової, громадської та ін.) діяльності особи, ставлення сучасників і власне ставлення до цієї діяльності та її результатів.
Умію:
-
розмістити в хронологічній послідовності відомості про утворення Русі-України, правління князів Аскольда, Олега, Ігоря, Ольги, Святослава, їхні походи/реформи;
-
показати на карті території розселення слов’янських племен на теренах України, напрямки походів руських князів середини ІХ – Х ст.;
-
охарактеризувати спосіб життя (господарство, побут, організацію суспільства і влади, світосприйняття) слов’ян, які жили на теренах України;
-
визначити напрямки внутрішньої й зовнішньої політики перших руських князів;
-
визначити внесок у розбудову Русі-України її правителів Аскольда, Олега, Ігоря, Ольги і Святослава;
укласти історичний портрет руського князя.
|
|
-
|
|
|
Розселення слов’янських племен на території України
|
|
-
|
|
|
Господарство та суспільство слов’ян. Сусіди східних слов’ян. Практичне заняття № 1 визначити (за доступними текстовими джерелами) «Особливості повсякденного життя та світобачення слов’ян на теренах України в ІХ – Х ст.»
|
|
-
|
|
|
Утворення Русі-України.
|
|
-
|
|
|
Руські князі середини ІХ – Х ст
|
|
-
|
|
|
Практичне заняття №2 «Історичний портрет княгині Ольги або князя Святослава» на підставі доступних джерел укласти (за допомогою вчителя)
|
|
-
|
|
|
Узагальнення знань з теми
|
|
Розділ 2. РУСЬ-УКРАЇНА наприкінці X – у першій половині XI ст.
|
-
|
|
|
Внутрішня і зовнішня політика руських князів наприкінці X – у першій половині XI ст. Впровадження християнства. Пактичне заняття № 3 « Роль і вплив християнської релігії й церкви в житті руського (давньоукраїнського) суспільства»
|
Знаю:
-
роки правління князів Володимира Великого та Ярослава Мудрого, дати впровадження християнства як державної релігії, розгрому печенігів під Києвом, час зведення Софійського собору, укладення «Руської правди»;
-
територію Русі-України за часів правління Володимира Великого та Ярослава Мудрого.
Розумію:
-
суспільну роль різних верств населення Русі-України;
-
Русь-Україну часів Володимира Великого та Ярослава Мудрого як середньовічну централізовану монархію – імперію;
-
історичне значення впровадження християнства як державної релігії Русі-України, кодифікації звичаєвого права (укладення «Руської правди»);
-
місце Русі-України серед європейських держав після прийняття християнства;
-
поняття «вотчина», «бояри», «шлюбна дипломатія», «собор», «ікона», «графіті», «мозаїка», «фреска», «митрополія», «книжкові мініатюри».
Умію:
-
розташувати в хронологічній послідовності відомості про правління князів Володимира Великого та Ярослава Мудрого, хрещення Русі-України та розбудову Київської митрополії, боротьбу русичів з печенігами, кодифікацію руського звичаєвого права;
-
показати на карті територію Русі-України за правління Володимира Святославовича та Ярослава Мудрого;
-
охарактеризувати господарське та суспільне життя населення Русі-України в Х – ХІ ст., правове становище різних верств, внутрішню та зовнішню політику Володимира Великого та Ярослава Мудрого, порівняти її (за напрямами) з політикою перших руських князів;
-
визначити передумови та причини впровадження християнства як державної релігії Русі-України;
-
зіставити політичний устрій і соціальний розвиток руського та західноєвропейських суспільств в ХІ ст.;
розпізнавати пам’ятки архітектури з часів Русі-України.
|
|
-
|
|
|
Правління Ярослава Мудрого «Руська правда».
|
|
-
|
|
|
Суспільний устрій. Влада князя. Повсякденне життя. Господарство. Міста. Ремесла. Торгівля. Культура
|
|
-
|
|
|
Практичне заняття №4 «Уявна подорож Києвом часів Володимира Великого / Ярослава Мудрого.»
|
|
-
|
|
|
-
Практичне заняття №5внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про внести у синхронізовану хронологічну таблицю відомості про утворення Русі-України, правління перших князів Аскольда, Олега, Ігоря, Ольги, Святослава, їхні походи/реформи ,правління Володимира Великого та Ярослава Мудрого, хрещення Русі-України, утворення Київської митрополії, розгром Ярославом Мудрим печенігів під Києвом, кодифікацію руського звичаєвого права, інші (на розсуд учителя/учительки);
|
|
-
|
|
|
Узагальнення знань з теми
|
|
Розділ 3. РУСЬ-УКРАЇНА у другій половині XI – першій половині XIII ст.
|
|
|
Передумови та причини політичного дроблення Русі-України. Любецький з’їзд князів.
|
Знаю:
-
дату Любецького з’їзду князів, період правління Володимира Мономаха, дату першої писемної згадки назви «Україна»;
-
території князівств у період роздробленості Русі-України та половецьких земель.
Розумію:
-
передумови та причини політичної децентралізації (дроблення) Русі-України;
-
період правління наступників Ярослава Мудрого (Мономаховичів, Ігоревичів, Ростиславовичів та ін.) як час політичної децентралізації (дроблення) Русі-України, перетворення її у федеративну монархію;
-
існування відмінностей між елітарною (княжо-дружинною) культурою Русі-України, яка тяжіла до цілісності, та народною культурою, яка була просякнута старими, племінними відмінностями.
Умію:
-
розташувати в хронологічній послідовності відомості про політичне дроблення Русі-України;
-
показати на карті території князівств періоду роздробленості Русі-України, половецькі землі;
-
визначити особливості політичного і соціально-економічного життя Київського, Переяславського, Чернігово-Сіверського, Волинського та Галицького князівств у ХІІ – першій третині ХІІІ ст.;
-
охарактеризувати господарську та політичну культуру Русі-України в ХІІ – першій половині ХІІІ ст., розвиток церкви і мистецтв у цей період;
-
встановити історичне значення Любецького з’їзду князів;
укласти історичний портрет руського князя.
|
|
-
|
-
|
|
|
Русь-Україна в другій половині ХІ – першій третині ХІІ ст. Київське, Переяславське та Чернігівське князівства в середині XII – першій половині XIIІ ст. Політичне і соціально-економічне життя (оглядово).
|
|
-
|
|
|
Галицьке і Волинське князівства в другій половині ХІІ ст. (оглядово).
|
|
-
|
|
|
Практичне заняття №7
визначити (за «Повчанням дітям», «Словом о полку Ігоревім» та іншими доступними джерелами) характерні для Володимира Мономаха, Ярослава Осмомисла, Ігоря Святославовича (на вибір учня/учениці) вчинки і риси характеру, а також ставлення до цього князя його сучасників
|
|
-
|
|
|
Культура Русі-України в другій половині ХІ – першій половині ХІІІ ст.
|
|
-
|
|
|
Кочові народи степів України Х – ХІІІ ст. Крим у складі Візантійської імперії (оглядово). Практичне заняття №8 внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про Любецький з’їзд князів, правління спадкоємців Ярослава Мудрого (Володимира Мономаха та ін.), першу писемну згадку назви «Україна», зведення Успенського собору Києво-Печерської лаври, інші
|
|
-
|
|
|
Узагальнення знань з теми
|
|
Розділ 4. КОРОЛІВСТВО РУСЬКЕ (ГАЛИЦЬКО-ВОЛИНСЬКА ДЕРЖАВА)
|
-
|
|
|
Утворення Галицько-Волинської держави.
|
Знаю:
-
дати утворення Галицько-Волинської держави, битви на річці Калці, час монгольської навали на Русь-Україну, дату коронування Данила Романовича;
-
території королівства Руського (Галицько-Волинської держави) та сусідніх держав, напрямки походів монголів на Русь-Україну.
Розумію:
-
особливості підпорядкування окремих руських князівств Монгольській імперії (Золотій Орді);
-
передумови посилення західноєвропейських культурних впливів на теренах королівства Руського (Галицько-Волинської держави);
-
поняття «ярлик», «баскак», «берестяна грамота»;
-
особливості політичного устрою, господарського розвитку і культури русько-українського суспільства як визначальні умови збереження його самобутності під час монгольського завоювання.
Умію:
-
розташувати в хронологічній послідовності відомості про об’єднання Волинського і Галицького князівства в єдину державу; походи монголів на землі Русі-України, розбудову королівства Руського (Галицько-Волинської держави);
-
показати на карті територію королівства Руського (Галицько-Волинської держави), території держав – сусідів королівства Руського (Галицько-Волинської держави), напрямки монгольських походів на Русь-Україну в 1239–1242 рр.;
-
охарактеризувати внутрішню та зовнішню політику короля Данила;
-
встановити історичне значення коронації Данила Романовича, причини розпаду королівства Руського (Галицько-Волинської держави);
укласти і представити історичний портрет одного з правителів королівства Руського (Галицько-Волинської держави).
|
|
-
|
|
|
Походи монголів на Русь-Україну. Підпорядкування руських князівств Монгольській імперії (Золотій Орді). Практичне заняття позначити на контурній карті територію королівства Руського (Галицько-Волинської держави), території держав – сусідів королівства Руського (Галицько-Волинської держави), напрямки монгольських походів на Русь-Україну у 1239–1242 рр
|
|
-
|
|
|
Королівство Руське (Галицько-Волинська держава) в період піднесення (друга третина – середина ХІІІ ст.).
|
|
-
|
|
|
Королівство Руське (Галицько-Волинська держава) в періоди стабільності та поступового занепаду (середина ХІІІ – перша половина XІV ст.).
|
|
-
|
|
|
Культура королівства Руського (Галицько-Волинської держави) ХІІІ – першої половини XІV ст. Практичне заняття
внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про об’єднання Волинського і Галицького князівства в єдину державу, битву на р. Калці, вторгнення монголів на Русь-Україну, оборону Києва від монголів, коронування Данила Романовича, інші (на розсуд учителя /учительки);
|
|
-
|
|
|
Практичне заняття «Історичний портрет короля Данила» /або іншого князя з династії Романовичів
|
|
-
|
|
|
Узагальнення знань з теми
|
|
|
Розділ 5. РУСЬКІ УДІЛЬНІ КНЯЗІВСТВА У СКЛАДІ СУСІДНІХ ДЕРЖАВ. КРИМСЬКЕ ХАНСТВО
|
-
|
|
|
Інкорпорація руських удільних князівств до складу Великого князівства Литовського, Руського і Жемайтійського, інших держав.
|
Знаю:
-
час входження українських земель до складу різних держав, утворення Кримського ханства і його підпорядкування Османській імперії, дату Кревської унії;
-
територію русько-українських земель у складі різних держав.
Розумію:
-
інкорпорацію (включення) руських князівств до складу сусідніх держав як обмеження владних повноважень місцевих правителів;
-
наслідки ліквідації удільних князівств для українського суспільства;
-
передумови та причини утворення незалежного Кримського ханства і встановлення над ним протекторату Османської імперії;
-
роль у житті давньоукраїнського суспільства різних соціальних верств і етнічних груп;
-
європейський характер культури русько-українського суспільства післякняжої доби;
-
поняття «унія», «шляхта», «магнат», «султан», «магдебурзьке право».
Умію:
-
розташувати в хронологічній послідовності відомості про входження руських князівств до складу сусідніх держав, опір руських князів політиці централізації, утворення Кримського ханства і його підпорядкування Османській імперії;
-
показати на карті територію українських удільних князівств у складі сусідніх держав; територію Кримського ханства; місця подій, що визначали процес інкорпорації князівств південно-західної Русі в XІV – XV ст. до складу сусідніх держав;
-
визначити особливості господарського і культурного розвитку, зокрема розвитку міст на магдебурзькому праві; організації суспільства та влади в українських князівствах, що входили до складу Великого князівства Литовського, Руського і Жемайтійського / королівства Польського;
-
охарактеризувати господарство, політичний устрій та культуру Кримського ханства, повсякденне життя його населення (знаті й простолюдинів / кочовиків і осілого люду);
-
визначити причини та наслідки Кревської унії для української спільноти;
укласти історичний портрет русько-українського діяча XIV – XV ст. (Костянтина Івановича Острозького, Юрія Котермака-Дрогобича)
|
|
-
|
|
|
Кревська унія 1385 р. і українські території. Опір руських князів політиці централізації та його наслідки.
|
|
-
|
|
|
Держава Феодоро в Криму (оглядово). Утворення Кримського ханства. Суспільний устрій та культура ханства.
|
|
-
|
|
|
Суспільне і церковне життя на теренах України в XІV – XV ст. Сільське господарство. Ремесла і торгівля. Міста, магдебурзьке право. Пам’ятки середньовічної культури XІV – XV ст
|
|
-
|
|
|
Узагальнення знань з теми
|
|
-
|
|
|
Практичне заняття № «історичний портрет Костянтина Івановича Острозького»
|
|
Узагальнення до курсу. ІСТОРІЯ РУСІ-УКРАЇНИ В КОНТЕКСТІ ЕПОХИ СЕРЕДНІХ ВІКІВ
|
-
|
|
|
Здобутки середньовічного русько-українського суспільства. Особливості суспільного життя Русі-України. Внесок Русі-України у формування європейської цивілізації.
|
Розумію:
-
взаємопов’язаність і взаємозалежність процесів господарського, соціального, політичного і культурного життя русько-українського, візантійського і європейських суспільств.
Умію:
-
встановити цивілізаційні здобутки русько-українського суспільства в період Середньовіччя;
-
визначити внесок русько-українського суспільства ІХ – ХV ст. в загальноєвропейську культурну спадщину;
-
порівняти типові процеси і явища європейської та української історії доби Середньовіччя;
розкрити особливості українського середньовіччя (порівняно з історією тогочасної Візантії та Західної Європи).
|
|
-
|
|
|
на підставі укладеної протягом навчального року синхронізованої хронологічної таблиці «Європа в добу Середньовіччя» сформулювати висновок про місце Русі-України в загальноєвропейських політичних, господарських і культурних процесах.
|
|