Тема: Історія України — складова європейської історії
Мета:Ознайомити учнів з історією України як наукою та навчальним предметом; дізнатися якими є джерела вивчення середньовічної історії України; навчитися працювати з підручником.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання:підручник, робочий зошит.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Повідомлення теми та мети уроку.
ІІ. Актуалізація знань
1. Що таке історія?
2. Що вивчає наука історія?
3. Які події стародавньої історії України вам запам’яталися найбільше?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІV. Вивчення нового матеріалу
Історія України як наука і навчальний предмет.
У 7 класі ми продовжимо вивчення систематичного курсу історії,— як всесвітньої, так і історії України.
Історія, як слово давньогрецького походження й перекладається як «дослідження», «оповідь про події». Давньогрецький письменник і вчений Геродот, якого вважають «батьком історії», називав «історіями» свої оповідання про греко-перські війни.
Термін «історія» має кілька значень. Історія як наука вивчає минуле людських спільнот, котрі заселяли нашу планету від найдавніших часів і до сьогодення.
Учених, які досліджують те, що відбувалося в минулому людських спільнот, називають істориками. В основу їхньої цікавої, але й дуже складної праці покладені дослідження історичних фактів та історичних подій.
Невід’ємною складовою всесвітньої історії є історія України. Це наука, що вивчає розвиток людського суспільства на українських землях у хронологічній послідовності та визначає його основні закономірності. Вона досліджує історію українського народу, його боротьбу за державну незалежність та пов’язані з нею подвиги, драми, тріумфи і трагедії.
Історична наука не стоїть на місці. Завдяки новим відкриттям вона оновлює й поглиблює наші знання про історичні події. На основі досліджень учених-істориків створено навчальний предмет «історія України», вивчення якого ви продовжите цього року. Він відображає сучасне бачення минулого нашої Батьківщини.
Періодизація історії України.
Джерела вивчення середньовічної історії України. Історію людства, як ви вже знаєте, дослідники поділяють на певні періоди. Періодизація історії України в цілому відповідає всесвітній історії, але має також особливості, які відображають специфіку становлення та розвитку людського суспільства на українських землях.
Історію України поділяють на такі періоди:
Пізнання минулого відбувається на основі вивчення й аналізу дослідниками історичних джерел.
Досліджуючи різноманітні історичні джерела, учені дізнаються про те, яким було життя людей у різні історичні періоди. Існують різні типи історичних джерел, серед яких основними є речові, усні, писемні, мовні, етнографічні, фото- і кінодокументи. Кожне окреме джерело відображає лише певну грань минулого і містить обмежений обсяг історичної інформації. Оскільки творцями всіх пам’яток минулого були люди, то історичні джерела відображають їхнє бачення і сприйняття подій. Унаслідок цього повну картину життя людей у певний період можна відтворити лише шляхом поєднання і порівняння інформації з різних історичних джерел.
Основними історичними джерелами, за якими вчені досліджують середньовічну історію України, є речові, писемні, усні, мовні та етнографічні.
Джерела вивчення середньовічної історії України
V. Закріплення знань учнів
Запитання і завдання
1. Як перекладається слово «історія»?
2. Що таке історичні факти та історичні події?
3. Що вивчає і досліджує історія України?
4. Що таке історична періодизація?
5. На які періоди поділяється історія України?
6. Що таке історичні джерела?
7. Які існують типи історичних джерел?
VІ. Домашнє завдання