Розробка уроку з Історії України 9 клас.
Тема уроку: Соціально-економічний розвиток західноукраїнських земель в другій половині 19 століття.
Мета: охарактеризувати соціально-економічний розвиток західноукраїнських земель;
з’ясувати наслідки аграрної реформи 1848 р., визначити причини трудової міграції українців;
розвивати вміння працювати з текстовими історичними джерелами, установлювати причинно-наслідкові зв’язки, висловлювати й аргументувати власну точку зору.
Обладнання: карта світу, контурні карти, дидактичний матеріал, підручник, відео-фрагменти фільму „Наші в Канаді”, сигнальні картки „Так”, „Ні”.
Хід уроку
I. Повторення вивченого матеріалу
1. Історичний диктант. (Завдання на 3 бали)
а) В якому році скасовано кріпацтво в Наддніпрянській Україні? (1861р.)
б) Які міста поєднала перша залізниця в Наддніпрянщині? (Одеса-Балта)
в) Валуєвський циркуляр видано в якому році? (1863р.)
г) Ємський указ видано в якому році? (1876р.)
д)Південно-західний відділ Російського географічного товариства відкрито в якому році? (1873р.)
е) Кримська війна тривала з якого по який роки? (1853-1856 р.р.)
2. Перевірка завдання.
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Мотивація навчальної діяльності
Запитання: - Чи змінилося життя в підросійських губерніях після 1861 року?
Очікувані відповіді учнів: Прискорився розвиток промисловості, широке використання машин і обладнання. Цукрове виробництво сприяло розвитку машинобудування, металургії, транспорту, вугледобування, залізорудної галузі. Росте число міст і потреба в робочих руках. Селянство, не маючи змоги вести господарство самостійно, шукало заробіток у містах. А землю або продавали, або здавали в оренду більш підприємливим господарям. В цілому проведені реформи мали позитивне значення).
- А сьогодні ми дізнаємось, як відбувалось соціально-економічне життя в західноукраїнських землях у другій половині 19 століття.
2. Запис теми і плану в зошиті учнями.
План.
1.Селянська реформа 1848 р.
2. Економічний розвиток.
3. Трудова міграція.
3. Прийом „Мозковий штурм” На дошці записано „Західноукраїнські землі”.
- З якими словами у вас асоціюється це поняття?
Діти називають і записують на дошці (Галичина, Львів, Мукачеве, Австрія, панщина, Габсбурги, Йосип II, Карпати, гуцули)
4. Розповідь вчителя „Реформи 1848 р.”
Під час „Весни народів”, як називали події революції 1848-1849 р.р., австрійський імператор підписав указ про скасування панщини (22 квітня 1848р.) за сплату грошової компенсації землевласникам. Селяни отримали громадянські права. Але викуп землі коштував дорого. Більшість селян залишились малоземельними. З роками наділи ще зменшувались. Після 1848 р. гостро постала проблема сервітутів-права користуватись лісами і пасовищами.
5. Робота з фрагментом джерела (підр. Стор. 171 Історія України В.Власов 2017 р.) Бесіда.
- Чи змінилося становище селян після реформи?
6. Повідомлення учня „Розвиток аграрних відносин після реформи 1848р.”
7. Повідомлення учня „Розвиток міст” (Завдання 2 бали)
8. Завдання за контурними картами. Нанести на контурну карту міста Львів, Чернівці, Дрогобич, Тернопіль.
9. Завдання за варіантами. Робота в парах.
I. Проаналізувати графік 1 стор. 173.
II.Проаналізувати графік 2, 3 стор. 173.
10. Проблемне завдання
- Дізнатись, які галузі промисловості розвивались в західноукраїнських землях в другій половині 19 століття. (Завдання 2 бали)
Опрацювати підручник стор. 173-174.
Перевірка через 5 хвилин.
11. Перегляд ілюстрацій „Добування нафти на бориславських промислах”.
12. Читання уривку з твору І.Франка „Борислав сміється”
13. Практична робота за варіантами. (Завдання 2 бали)
а) Опрацювати історичне джерело „Із брошури І.Лейхнера «Нафта і газ. Образок із галицької промисловості»”
б) „Витяг із статистичного опису стану промисловості в Станіславській окрузі”
14. Завдання учням „Чим пояснити повільний розвиток промислового виробництва?”
1) Австрійський уряд бачив західноукраїнські землі як джерело сировини і ринок збуту.
2) Переважання іноземного капіталу.
3) Низькій рівень техніки.
4) Ввезення готових виробів з Австрії.
5) Переважання дрібних підприємств.
15. Розповідь вчителя „Початок трудової міграції”
Перегляд відео-фрагменту „Наші в Канаді”.
Робота за історичними джерелами (підр. с.177)
Бесіда – З якими труднощами стикалися переселенці?
III. Закріплення вивченого (За завдання 3 бали) Гра „Так”, „Ні”.
IV. Підсумок. Назвати події, які мали вплив на розвиток західноукраїнських земель.
Оцінювання учнів.
V. Домашнє завдання Опрацювати § 21, написати листа від імені трудового мігранта до своїх близьких, описати умови життя, переглянути весь фільм „Наші в Канаді”*