історія України Тема уроку: Соціально-економічний розвиток західноукраїнських земель в другій половині 19 століття.

Про матеріал
Тема уроку: Соціально-економічний розвиток західноукраїнських земель в другій половині 19 століття.
Перегляд файлу

Розробка уроку з Історії України 9 клас.

Тема уроку: Соціально-економічний розвиток західноукраїнських земель в другій половині 19 століття.

Мета: охарактеризувати соціально-економічний розвиток західноукраїнських земель;

з’ясувати наслідки аграрної реформи 1848 р., визначити причини трудової міграції українців;

розвивати вміння працювати з текстовими історичними джерелами, установлювати причинно-наслідкові зв’язки, висловлювати й аргументувати власну точку зору.

Обладнання: карта світу, контурні карти, дидактичний матеріал, підручник, відео-фрагменти фільму „Наші в Канаді”, сигнальні картки „Так”, „Ні”.

Хід уроку

I. Повторення вивченого матеріалу

1. Історичний диктант. (Завдання на 3 бали)

а) В якому році скасовано кріпацтво в Наддніпрянській Україні? (1861р.)

б) Які міста поєднала перша залізниця в Наддніпрянщині? (Одеса-Балта)

в) Валуєвський циркуляр видано в якому році? (1863р.)

г) Ємський указ видано в якому році? (1876р.)

д)Південно-західний відділ Російського географічного товариства відкрито в якому році? (1873р.)

е) Кримська війна тривала з якого по який роки? (1853-1856 р.р.)

2. Перевірка завдання.

II. Вивчення нового матеріалу.

1. Мотивація навчальної діяльності

Запитання: - Чи змінилося життя в підросійських губерніях після 1861 року?

     Очікувані відповіді учнів: Прискорився розвиток промисловості, широке використання машин і обладнання. Цукрове виробництво сприяло розвитку машинобудування, металургії, транспорту, вугледобування, залізорудної галузі. Росте число міст і потреба в робочих руках. Селянство, не маючи  змоги вести господарство самостійно, шукало заробіток у містах. А землю або продавали, або здавали в оренду більш підприємливим господарям. В цілому проведені реформи мали позитивне значення).

- А сьогодні ми дізнаємось, як відбувалось соціально-економічне життя в західноукраїнських землях у другій половині 19 століття.

2. Запис теми і плану в зошиті учнями.

                    План.

       1.Селянська реформа 1848 р.

       2. Економічний розвиток.

       3. Трудова міграція.

3. Прийом „Мозковий штурм” На дошці записано „Західноукраїнські землі”.

- З якими словами у вас асоціюється це поняття?

     Діти називають і записують на дошці (Галичина, Львів, Мукачеве, Австрія, панщина, Габсбурги, Йосип II, Карпати, гуцули)

4. Розповідь вчителя „Реформи 1848 р.”

     Під час „Весни народів”, як називали події революції 1848-1849 р.р., австрійський імператор підписав указ про скасування панщини (22 квітня 1848р.) за сплату грошової компенсації землевласникам. Селяни отримали громадянські права. Але викуп землі коштував дорого. Більшість селян залишились малоземельними. З роками наділи ще зменшувались. Після 1848 р. гостро постала проблема сервітутів-права користуватись лісами і пасовищами.

5. Робота з фрагментом джерела (підр. Стор. 171 Історія України В.Власов 2017 р.) Бесіда.

- Чи змінилося становище селян після реформи?

6. Повідомлення учня „Розвиток аграрних відносин після реформи 1848р.”

7. Повідомлення учня „Розвиток міст” (Завдання 2 бали)

8. Завдання за контурними картами. Нанести на контурну карту міста Львів, Чернівці, Дрогобич, Тернопіль.

9. Завдання за варіантами. Робота в парах.

     I. Проаналізувати графік 1 стор. 173.

     II.Проаналізувати графік 2, 3 стор. 173.

10. Проблемне завдання

- Дізнатись, які галузі промисловості розвивались в західноукраїнських землях в другій половині 19 століття. (Завдання 2 бали)

     Опрацювати підручник стор. 173-174.

Перевірка через 5 хвилин.

11. Перегляд ілюстрацій „Добування нафти на бориславських промислах”.

12. Читання уривку з твору І.Франка „Борислав сміється”

13. Практична робота за варіантами. (Завдання 2 бали)

      а) Опрацювати історичне джерело „Із брошури І.Лейхнера «Нафта і газ. Образок із галицької промисловості»”

      б) „Витяг із статистичного опису стану промисловості в Станіславській окрузі”

14. Завдання учням „Чим пояснити повільний розвиток промислового виробництва?”

       1) Австрійський уряд бачив західноукраїнські землі як джерело сировини і ринок збуту.

       2) Переважання іноземного капіталу.

       3) Низькій рівень техніки.

       4) Ввезення готових виробів з Австрії.

       5) Переважання дрібних підприємств.

15. Розповідь вчителя „Початок трудової міграції”

      Перегляд відео-фрагменту „Наші в Канаді”.

      Робота за історичними джерелами (підр. с.177)

      Бесіда – З якими труднощами стикалися переселенці?

III. Закріплення вивченого (За завдання 3 бали) Гра „Так”, „Ні”.

  1. Промисловість західної України розвивалась інтенсивніше ніж в Наддніпрянщині. (Ні)
  2. Переважна більшість підприємств західноукраїнських земель були дрібними, маломеханізованими. (Так)
  3. У Бориславі і Дрогобичі були засновані залізорудні підприємства (Ні)
  4. Перша залізниця в західноукраїнських землях була прокладена від Перемишля до Чернівців у 1861 р. (Ні)
  5. Політика Австрійського уряду була спрямована на перетворення західноукраїнських земель у сировинний регіон (Так)
  6. Сервітути – це право користуватись лісами і пасовищами (Так)

IV. Підсумок. Назвати події, які мали вплив на розвиток західноукраїнських земель.

Оцінювання учнів.

V. Домашнє завдання Опрацювати § 21, написати листа від імені трудового мігранта до своїх близьких, описати умови життя, переглянути весь фільм „Наші в Канаді”*

doc
Додано
16 квітня 2019
Переглядів
1854
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку