Історія України. Всесвітня історія (інтегрований курс). 6 клас.
Тема: «Падіння республіки та рання Римська імперія».
Мета: Систематизувати знання та вміння шестикласників з теми, використовуючи інтерактивні форми навчання, ігрові елементи.
Розвивати навички і вміння учнів, працюючи в групах, індивідуально, само реалізовувати себе як суб’єкта навчального процесу, як партнера, незалежно від рівня підготовленості.
Виховувати в школярів шанобливе ставлення до надбань античної цивілізації, прагнення їх глибше пізнавати.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Форма уроку : урок самореалізації.
Обладнання: ілюстрації найвідоміших архітектурних споруд Риму, портрети відомих діячів культури Стародавнього Риму, портрети імператорів Ранньої Римської імперії, анімаційна карта зростання території Риму від заснування міста до правління Траяна.
І.Організаційна частина уроку.
Звернення вчителя до шестикласників, у ході якого уточнюється тема, матеріал якої пропонується для узагальнення. Оскільки до тематичного оцінювання на наступному уроці включено ще й матеріал попередньої теми, вчитель пропонує школярам повернутися з деяких питань і до її розгляду.
Завдання уроку:
ІІ. Запитання та завдання для узагальнення та систематизації знань
Слово вчителя:
Римляни, як відомо, стверджували, що всі дороги ведуть до Риму, бо від міських воріт дороги тяглися до провінцій.
Ми до Стародавнього Риму підемо своєю дорогою. Проведемо уявну траєкторію від античності до сучасності, найвищою точкою якої повинні стати ваші знання, творчість думок і висновків.
(Учні займають місця в групах за бажанням. Ці групи розташовані в чотирьох-п’яти напрямках від центру класу півколом, так, щоб між ними були проміжки — умовні дороги. В центрі класу — вчитель. До нього від учнів дорогами сходяться всі дитячі думки. Решта доріг до вчителя пролягають також півколом від комп’ютера і від дошки, на яких діти працюють з картою, схемами, стрічкою часу, таблицями.)
Як кожен господар, який вказує гостям дорогу до свого дому, знамениті римляни залишили нам свої підказки, поради, які можна розцінювати одночасно і як правила руху до вершини траєкторії:
Я гадаю варто прислухатися до таких порад!
Розпочинаємо роботу із знайомого, легкого і цікавого (розминка).
Таблиця із запитаннями висить на дошці, а з правильними відповідями захована до завершення роботи і відкривається вчителем лише в кінці для звірки.
За правильну відповідь на кожне запитання учень отримує по одному балу.
Учні повинні їх назвати. ( Колізей, терми, колона Траяна та ін.)
Висунення ідей.
Приблизна відповідь.
По-перше, Палестина стала в 63 р. до н. е. римською провінцією.
По-друге, в умовах жорстокого Риму християнська мораль приваблювала людей.
По-третє, римський імператор Константин визнав християнство як офіційну релігію.
Робота з картою.
Запитання: Римляни розпочинали відміряти всі відстані доріг від форуму, від «золотого міліа- рія». Основні шляхи пролягали в трьох напрямках. Яких саме? — Відповідь: Європа, Північна Африка, Близький Схід.
Завдання:Перегляньте анімаційну карту на моніторі. Що вона демонструє?
Відповідь:На карті показано динаміку зростання території Римської держави.
Слово вчителя: На цьому ми завершуємо розминку.
Наступним завданням буде пояснення римських крилатих висловів. Наприклад, що означають такі широковживані з часів Риму висловлювання: «Дволикий Янус», «Посмішка Авгура», «Книги Сивіли» та ін.?
На відміну від римлян ми не будемо ворожити чи передбачати. Але спрогнозувати результат власної роботи протягом уроку ви можете спробувати.
Перед вами кружечки чотирьох кольорів: білі, жовті, сині, червоні. Білий кружечок означає бажання працювати, жовтий вказує на те, що учні, які їх вибирають, упевнені у своїх знаннях з теми, що розглядається на уроці, сині — ознака кмітливості, а червоні — прояв творчості. Отже, тепер кожен із вас, реально оцінивши свої можливості, вибере бажаний для себе колір, чим і засвідчить, як передбачає на уроці спрацювати, де може краше себе проявити. В кінці уроку є право обміняти кружечок на інший колір, якщо прогноз не збудеться, і відповідно оцінити свою роботу стосовно описаних у картці критеріїв оцінювання.
Слово вчителя:
Основні свої відповіді по темі узагальнення ми розпочнемо з порівняння двох понять: республіка та імперія.
На аркуші паперу вони записані у дві колонки. На столі лежать на окремих аркушах частинки їх характеристик та шпильки двох кольорів. Прикріпіть до кожного поняття шпильками одного кольору ці листочки в такому порядку, щоб вийшло логічне пояснення кожного терміна. (За бажанням — два учні. Клас стежить за їх роботою і виправляє у випадку потреби. Після цього 2-3 учні можуть ще раз повторити визначення понять.)
Імперія — держава, утворена внаслідок завоювань, підкорення одним народом інших.
Республіка — держава, якою керують люди, обрані народом на певний термін або форма державного правління, коли громадяни через вибори формують представницькі установи, які управляють державою.
Запитання до класу:
Чи була республіка в Римі дійсно «справою всенародною» ? Відповідь обґрунтуйте.
Завдання:
Вибудуйте логічний ланцюжок зміни влади в Римі (від республіки до імперії) в хронологічній послідовності.
Попрацюйте з таблицею « Додай до титулу номінацію»
(Відповідь проставляється знаком «+» навпроти номінації у вертикальній графі, де вказано ім’я імператора.)
№ |
Номінація |
Октавіан Август |
Веспасіан |
Траян |
Нерон |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 |
«Перший серед рівних» Імператор«років рідкісного щастя» «Батько Батьківщини» Найбагатша людина в Римі Змовник проти матері Майстер винаходу нових податків Найкращий принцепс «Син божественний» імператор-артист |
|
|
|
|
Слово Вчителя: Кому з імператорів присвоєно найбільше номінацій? І що ви можете сказати в підсумку про кожного імператора?
Невеличка пауза «Цікавинки»
Вчитель пропонує учням цікаві повідомлення для відпочинку в проміжку між розглядом основного програмового матеріалу. Наприклад, слово «цукерка» в перекладі з латини означає «приготовлене зілля». У стародавньому Римі цукерки варили з горіхів, макових зерен, меду, посипали кунжутом. (На Русі, для прикладу, варили з кленового сиропу, патоки, меду.)
Найдавнішу газету в світі заснували у Стародавньому Римі в 168 р. до н. е. Назва її «Щоденні діяння римського народу». Це була дерев’яна плита, на якій писали крейдою щоденні новини Риму.
Правила вуличного руху виникли також вперше у Стародавньому Римі. За їх врегулювання взявся Юлій Цезар. Саме він запропонував вулиці з однобічним рухом. Світлофорів, звісно, у Римі не було. Були люди-швид- коходи. їх висилати перед собою мужі, і ті перекривали рух на перехрестях.
У Колізеї були перші ліфти (36), а керували ними раби, котрі сиділи на верхніх рядах.
Творче завдання: «Відкрий сейф — отримай винагороду!»
Сейф у вигляді тріумфальної арки зберігає особливо цінні бали — 12 балів за відповідь всього на одне запитаня: Чи можна вважати справді «золотим віком римської літератури» правління Октавіана Августа ?
Це завдання розв’язується методом «кодованої відповіді».
Кодом є імена: Овідій, Горацій, Сенека, Ювенал, Вергілій, Меценат. Ці імена дітям уже знайомі. Біографічні відомості, цікаві факти з їхнього життя або розповідав попередньо вчитель, або ж шести - класники самі повідомляли у формі додаткових завдань. Суть кодування полягає у вірному і логічному поєднанні цих даних для формулювання найбільш переконливої і доказової відповіді по суті поставленого творчого завдання.
Відповідь бажано розпочинати із слів:
«Дослідивши та проаналізувавши відомі мені факти, я зробив (ла ) висновки: ... Це можна обгрунтувати так:...».
З позиції сучасної епохи людство по-різному оцінює часи стародавнього Риму. Але давайте спробуємо вияснити, що корисного римляни залишили в подарунок сучасному світу.
Все, про що ми довідалися з історії Риму, варто пам’ятати не лише задля оцінки на уроці. Можливо, вам доведеться проявити свої знання, загальний інтелект за межами класу, тому постарайтеся зараз спільними зусиллями привести в певний порядок відомі вам речі — створити такий собі файл у пам’яті.
В ігровій формі — у формі легіону учні вибудовують табличку, яка легко допомагатиме їм згадати римські досягнення в давнину. Легіон завжди на службі, отже й форма символічна — надбання повинні також служити всім.
Вчитель пропонує учням таблицю на зразок схеми легіону: уявіть, що легат дав команду вишикуватися легіонерам. Які з них, на вашу думку, могли б зайняти місце в строю? До яких когорт і центурій їх можна було б віднести? Можна для підказки назвати одну-дві когорти і так самозцентуріями.
У першій когорті — 10 складових надбань (10 заповідей), а в кожній наступній — по 6.
До цього завдання діти готувалися завчасно, тому відносно швидко називають досягнення, роблять висновки (метод творчих проектів).
Слово вчителя. Дещо із цих досягнень не втратило своєї значимості й зараз, а дещо відійшло в минуле. Наприклад, ми живемо в епоху, яка набагато гуманніша, ніж час римських завоювань, і, на щастя, ми не відчуваємо потреби у військових винаходах римлян. Але ми про них знаємо і пам’ятаємо в знак шани і поваги до людського розуму і таланту.
Підсумок уроку.
Самооцінювання (учні здають картки).
Критерії самооцінювання:
Рефлексія (висновки учнів про роботу на уроці):