Інтегрований урок містить матеріали на основі реальних подій та вчинків, у яких брала участь шкільна спільнота. Спрямований на формування активної громадської позиції школярів.
Інтегрований урок в 1 класі
Українська мова, образотворче мистецтво
Тема: Побудова зв’язного висловлювання на основі випадку з життя. Робота над усвідомленням учнями лексичного значення слова. ( українська мова). Зображення на площині. Елементарні поняття про гармонію споріднених кольорів ( образотворче мистецтво).
Очікувані результати: поповнювати словниковий запас учнів; активізувати знання лексики; формувати комунікативну компетентність, мовленнєву культуру школярів; вчити будувати зв’язні висловлювання; ознайомити зі спорідненими кольорами;
розвивати діалогічне мовлення, пам’ять, мислення учнів, розвивати фантазію;
виховувати патріотичні почуття, любов до України.
Словник: Патріот, Україна, українець, нація, вишиванка, оберіг, волонтер .
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форма проведення: інтегрований урок української мови та образотворчого мистецтва.
Методико – дидактичне забезпечення: презентації, дидактичний матеріал, картки, індивідуальні словнички, кольорові олівці.
Матеріально – технічне забезпечення: мультимедійна дошка, комп’ютер.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
1. Звучить пісня «Нам потрібне мирне небо», під пісню заходять до класу учні, зупиняються біля парт.
Привітання.
Любі діти, у наш клас,
Завітали люди щирі.
Прошу, діти, поверніться,
Гостям нашим уклоніться,
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
Ми урок свій починаємо,
І за парти всі сідаємо.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Повідомлення теми і очікуваних результатів навчальної діяльності.
Вчитель: Наш урок сьогодні незвичайний,
Знань він світ відкриє дивний,
Будемо нові слова вивчати,
Будемо вислови складати.
І про край свій говорити -
Вчитися добро творити.
А ще на уроці ми спробуємо побудувати зв’язне висловлювання на основі випадку з вашого життя. Проте візьмемо незвичайні буденні випадки, які трапляються у вашому житті кожен день, а створимо колективне висловлювання про наші гарні та добрі вчинки, що пов’язані з нашим сьогоденням.
ІV. Актуалізація опорних знань.
Вчитель : Діти, до нас сьогодні завітало телебачення і кореспондент нашого класного телебачення, КЛАС - ТВ візьме у вас інтерв’ю. Прошу Іванку бути нашим кореспондентом.
Нашого кореспондента цікавить відповідь лише на одне запитання: Чим для кожного з вас є Україна? (діти дають відповіді, а на екрані ідуть слайди – підтвердження).
- Україна – це моє рідне село.
- Україна – це батько і мати.
- Україна – це поля широкі і ліси.
- Україна – це вишитий рушник.
- Україна – це калина біля хати.
- Україна - це мирне небо.
2. Розчитування.
-Діти, а зараз гляньте, будь ласка на дошку і послухайте вірш про Україну. Давайте прочитаємо цей вірш усі разом – хорове читання.
Україна – це мирна країна
Працьовита, співуча родина.
Вона добра, мудра, сильна.
Україна – неподільна!
3. Динамічна пауза.
-А вірш,який ми з вами вивчили раніше про Україну, ми виконаємо з рухами і трішечки відпочинемо.
Україна - рідний край ,
Поле, річка, синій гай,
Любо стежкою іти.
Тут живемо я і ти.
4. Каліграфічна хвилинка
Сядьте, будь ласка, рівненько, покладіть лікті своїх рук на парту і підготуємо наші ручки до письма: розслаблені кисті, колові рухи кистями рук. Давайте пригадаємо правила письма :
- за партою потрібно сісти рівно;
- зошит положити похило так, щоб кінчик зошита торкався до грудей;
- правильно тримаємо ручку – трьома пальцями;
- при письмі пам’ятаємо , що рух руки іде до себе.
Яка буква є у слові Україна, яку позначає завжди 2 звуки ? ( буква Ї)
Зараз ми повторимо написання букви Ї великої і ї маленької. Отже, поклали зошит похило і приступаємо до роботи.
V. Опрацювання нового матеріалу.
Поповнення словникового запасу учнів – створення словничка учня – патріота:
- Діти, ви вже дуже багато знаєте про нашу рідну країну, але чи відомо вам, як називають людину, яка палко і щиро любить свою Батьківщину, готова її захищати і навіть, в разі потреби, віддати своє життя. ( таких людей називають патріотами)
Ми з вами теж патріоти нашої Батьківщини. У кожного з вас на парті лежить книжечка, яка стане нашим словничком учня – патріота. Давайте запишемо до неї наші перші слова патріота. Розгорніть свої словнички, покладіть їх похило. Сторінка вашої словничка поділена на дві частини – ліва частина має косу сітку , а права має тільки лінії. Ми з вами будемо записувати нові слова у косу лінію, а пізніше, коли станемо старші і вивчимо написання всіх рукописних літер, ми зможемо записати поряд значення цих слів. Всі ми знаємо, що при списуванні слів з друкованого ми маємо уважно прочитати слово, запам’ятати його і самі собі продиктувати його. Отже, діти:
- Як називається країна, в якій ми живемо? (Україна)
- Як називаються люди, які живуть в Україні? (українці)
- Як називаються люди, які живуть в одній країні і розмовляють однією мовою? (нація)
- Який національний одяг в українців? (вишиванка)
- Як називають людину, яка любить свою Батьківщину? ( патріот)
- Ось бачите, діти, як багато ми знаємо про нашу країну.
- Ми будемо рости, дорослішати і з кожним роком навчання в школі, будемо поповнювати свій словничок учня – патріота новими словами.
2. Побудова зв’язного висловлювання.
а) Бесіда на основі власного досвіду.
- А зараз уважно погляньте на ці фотографії. Що на них зображено?
( Наш клас розмальовує прапор для воїнів, які захищають нашу країну. Ми збираємо одяг і продукти. Збираємо гостинці, малюємо малюнки для воїнів. Виходимо на подвір’я школи і беремо участь у шкільному флешмобі, молимось за Україну)
- Діти, чому ми з вами збирали продукти, складали подарунки, брали участь у шкільних акціях, малювали малюнки, розмальовували прапор? ( Тому що ми допомагали українським військовим, які зараз захищають нашу країну)
- Яким словом можна назвати все, що ми з вами робили?
( Ми робили добро)
б) Складання сенкану.
Що? - добро.
Яке? – світле, щире.
Що робить? – захищає, оберігає.
Кого? – батьків, дітей.
Побудова речення: Щире добро оберігає дітей.
Світле добро захищає батьків.
Підбір синоніма. Яким іншим словом можна замінити слово добро.
в) Робота над прислів’ям.
- Діти, ви маленькі громадяни своєї держави, але вже добре знаєте, що тільки гарні, добрі вчинки творять людину. У нашого народу є дуже мудре прислів’я , яке має стати вашим путівником в житті. Послухайте його.
За добро добром платять.
-Як ви розумієте цей вислів? (Відповіді дітей)
- Діти, людей, які роблять добро іншим людям безкорисно, щиро, від душі, називають волонтерами. Оскільки ви допомагаєте військовим , то ви уже і є маленькі волонтери. Слово волонтери для вас нове, прочитайте його і давайте його також запишемо до своїх словничків учня – патріота.
Проте ми маємо бути не тільки добрими, ми маємо бути ще й здоровими, а для цього нам потрібно відпочити і виконати фізкультхвилинку. У цьому нам допоможуть наші казкові друзі.
Фізкультхвилинка.
Мультимедійна фізкультхвилинка з рухами.
3.Удосконалення навички читання .
- Діти, а що потрібно, щоб ви були такі веселі і радісні, як зараз? Потрібно, щоб світило яскраве сонечко, щоб квітла і цвіла земля, щоб було ясне і світле небо, у якому завжди буде білий голуб.
( Виставляються картинки).
Дітки, а з яким словом можна пов’язати все, що ви бачите? ( Зі словом мир)
А)Читання віршів про мир у рухомих групах.
- У вас на партах лежать такі ж малюнки, як на цьому стенді. Переверніть свої малюнки,на них вірші про мир. Зараз ви самостійно прочитаєте кожен свій вірш і підготуєтесь до виразного читання.
( звучить легенька музика , діти самостійно читають.)
-Достатньо, діти, зупиніться. Прошу піднятися групу діток , які мають малюнок зі зображенням сонечка і прочитати свій віршик про мир «ланцюжком».
Ми любимо Україну
Нашу Батьківщину.
Хочемо у мирі жити,
І добро творити.
-Група дітей, які працювали з картками – квітами, прошу піднятися і прочитати вірш про мир «луною» за …. .
Ми так хочемо миру усі,
Щоб спокій був на землі,
Щоб квіти збирати в букет
І не боятись ракет.
Третя група з картками із зображенням голуба читають вірш хором .
А тепер підніміться дітки, у яких картка із зображенням голуба і прочитайте свій віршик про мир хором.
Україна – це наша держава,
Квітуча, щаслива хай буде на славу.
Все буде добре, я це знаю,
І перемоги чекаю!
V. Узагальнення та усвідомлення вивченого.
Фрагмент образотворчого мистецтва - створення оберегів.
1. Слово учителя.
( На дошці з’являються фотографії односельчан)
- Діти, ми не просто чекаємо перемоги, а й допомагаємо нашим воїнам вистояти і перемогти. Чимало наших односельчан сьогодні знаходяться у зоні антитерористичної операції. (слайд) Ось і рідний дядько Іванка Зарувного, який замінив йому батька, Олексій Шпак, і рідний брат Марії Сергіївни - Віталій Попов - зараз там, у зоні бойових дій, відстоюють мир на Україні, захищають своїх рідних, нас з вами та Україну. Ми своїми вчинками і діями віддаємо їм тепло наших сердець, свою повагу і усі пишаємось ними.
2. Робота над деформованим реченням.
- На дошці слова розміщені у неправильному порядку, погляньте на числа під словами. Розмістивши цифри в порядку зростання, ви зможете прочитати речення.
воїнам тепло сердець - наших АТО
4 1 3 2 5
Тепло наших сердець – воїнам АТО.
Ми уже відсилали нашим односельчанам свої малюнки і гостинці, а сьогодні ми виготовимо обереги для них. У мене є великий конверт, в який ми покладемо свої обереги з побажаннями, віддамо його нашому волонтеру – Галині Антонівні , а вона відправить їх нашим янголам – охоронцям, нашим односельцям.
3. Словникова робота
- Що означає слово оберіг?
- Слово «оберіг» дійсно пов’язане зі словом берегти. Оберіг оберігає людину від усього злого і поганого, захищає у горі і нещасті, служить охоронцем і рятівником.
4. Ознайомлення учнів зі спорідненими кольорами.
В житті дуже багато всього подібного , спорідненого – мир, радість , добро ідуть поряд, а існують кольори, які також ідуть поряд.
Дивитесь на небо – воно буває синє, голубе, сіре, навіть прозоре.
Тішитесь сонцем – воно буває яскраво жовте - палюче, буває ніжне і лагідне - ніжно жовте, буває похмуре, засмучене – ледь жовте.
Подорожуєте луками - а там квіти від яскравих насичених кольорів до ніжних і ледь помітних.
Ось погляньте : яскраво жовтий, жовтий, ніжно жовтий – це кольори сонця, кольори тепла. Вони ідуть поряд і гармонійно поєднуються між собою.
А ось кольори яскравих квітів - від червоного до ніжно рожевого.
А гляньте, які кольори неба – синій, голубий, світло голубий – дарують нам радість і спокій, це кольори миру і затишку.
- Кольори, які схожі між собою, називаються спорідненими кольорами. А сьогодні вони ще й стануть нашими помічниками. Адже вони допоможуть створити обереги, які ми передамо нашим односельчанам, нашим – янголам – охоронцям .
- Але для того, щоб оберіг мав таку силу, потрібно створювати його, дотримуючись певних правил.
А) Створюйте оберіг з доброї волі і від чистої душі.
Б) Постійно думайте про людину, для якої робите оберіг і подумки бажайте їй добра.
5. Практична робота – розфарбовування оберегів.
- У кожного на парті лежить аркуш паперу, на якому є малюнок янгола. Ваше завдання обвести малюнок по контру.
Янгол у нас житель неба, а які кольори є характерні для неба ( це голубі кольори і весь їх спектр та жовті кольори – кольори сонця).
А зараз розмалюємо кожен свого янгола – охоронця. Цей маленький оберіг захистить чиєсь життя, врятує чиюсь долю. Пам’ятаймо, що використовуємо в роботі тільки споріднені кольори і керуємось правилами створення оберегів. Під час такої важливої роботи має панувати особлива тиша, а щоб все лихе, яке є навколо нас, не потрапило до янголів, засвітимо свічку, адже світло відгонить зло! (виконання практичної роботи)
- Діти, підніміть своїх янголів і покажіть , які гарні і добрі вони у вас вийшли. Я думаю, що кожен цей оберіг нагадає людині , якій він буде подарований про рідний дім, про свою сім’ю.
6. Удосконалення навички письма.
- Кожен з вас, створюючи свій оберіг, думав про добро, про мир, про щастя, про родину, щось бажав людям, яким створював сій оберіг.
Давайте свої думки, свої побажання скажемо вголос ( діти висловлюють свої думки) .
-Я уважно Вас вислухала, ви молодці, діти, проте на янголах охоронцях ми запишемо спільне побажання.
Повертайся швидше додому з перемогою.
-Наші обереги з побажаннями ми складемо до нашого великого конверта і передамо
волонтеру, який доставить його нашим солдатам.
V. Підсумок уроку .
1. Бесіда.
- Сьогодні на уроці ми багато дізналися про нашу країну, показали, як ми працюємо на благо нашої держави.
- Чи справдились ваші очікування і сподівання на уроці?
- Про що ви дізналися?
- Які нові слова вивчили?
- Чого навчились ?
- Добре, дітки. Мої очікування теж справдилися. Ми поповнили свій словниковий запас, навчились ним користуватися, побудували зв’язне висловлювання на основі випадку з життя, створили оберіг, стали уважніші і добріші до людей, вчились бути патріотами.
- Наш урок добігає кінця, я щиро дякую вам і насамкінець, бажаючи один одному добра і миру, прочитаємо нашу щоденну молитву.
2. Читання молитви за Україну.
О, Боже єдиний, здійсни мою мрію,
Не діли нашу землю на західну й східну.
Бо всі ми єдині, бо всі ми сім’я,
У всіх в нас одна Батьківщина – одна.
Одна і єдина, як вічна любов.
За неї ще пращури лини свою кров.
За волю, за єдність боролись вони,
Щоб у вільній країні ми з вами росли ,
щоб жити народ наш у спокої міг,
щоби Україна завжди була вільна
завжди залишалась одна неподільна
І стяг синьо-жовтий здіймавсь аж до неба
І більше для щастя нічого не треба.
Звучить пісня «Нам потрібне мирне небо», діти виходять з класу.
1