Слова про кохання на уроці української мови у поєднання з інтерактивними методами, викликають лише позитивні емоції.
На уроці учні матимуть можливість повторити основні пунктограми при прямій мові й діалозі; закріпити теоретичні знання й практичні навички з теми; на уроці використанні такі інтерактивні методи як: "Асоціативний кущ", "Клоуз-тест" , "Незакінчене речення"; вправи "Розумне перо", "Відновлювальне письмо", "Теоретична рулетка". Під час проведення уроку використані поезії Ліни Костенко, уривки з твору «Берег любові» О. Гончара, приклади усної народної творчості. Дітям запропоновано виконати випереджальне завдання написати Оду коханню.
Тема уроку. Пунктограми при прямій мові
Мета уроку: повторити основні пунктограми при прямій мові й діалозі; закріпити теоретичні знання й практичні навички з теми; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів повагу до літературної мови й культури надбань рідного народу.
Тип уроку: формування практичних умінь і навичок.
Обладнання уроку: презентація до теми, проектор, екран.
Хід уроку
Очима ти сказав мені: люблю.
Душа складала свій тяжкий екзамен.
Мов тихий дзвін гірського кришталю,
несказане лишилось несказанним.
Життя ішло, минуло той перон.
Гукала тиша рупором вокзальним.
Багато слів написано пером.
Несказане лишилось несказанним.
Світали ночі, вечоріли дні.
Не раз хитнула доля терезами.
Слова , як сонце, сходили в мені.
Несказане лишилось несказанним.
Ліна Костенко
І. Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення з темою, метою та завданнями уроку
Учитель. (зачитує слова Ліни Костенко Слайд №1) Саме такими словами мені захотілось почати наш урок.Про яке почуття так пристрасно говорить Ліна Костенко?
Вірно, кохання.
Давайте створимо асоціативний кущ до слова «кохання».(Створення асоціативного куща. Слайд №2)
Кохання — диво — казка — взаєморозуміння — сила, більша за життя — фізична близькість — вир почуттів — виправдання гріха — трагедія — щастя — ...
Учитель. За тлумачним словником кохання - Почуття глибокої сердечної прихильності до особи іншої статі.
Учитель. Почуття любові, можливо,як жодне інше, прагне висловлення. Ось чому саме воно дає поштовх до творчості, самовираження. На сьогоднішньому уроці саме засобами слова ми намагатимемося передати вічне тлумачення слова кохання. Тож прошу відкрити зошити та записати число, класна робота і тему нашого уроку – Пунктограми при прямій мові
Завдання уроку: - повторити основні пунктограми при прямій мові й діалозі; закріпити теоретичні знання й практичні навички з тем и; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів повагу до літературної мови й культури надбань рідного народу.
Учитель. Кохання - це енергія, яка рухає життям. Й тому наступний етап уроку я розпочну рядками поезії
Посеред розмаїття квітів,
В барвисто-щедрий ранок літа,
Побачила ромашку білу.
Колись таку, мені несміло,
Ти дарував із поцілунком.
Тоді химерні візерунки
Пливли хмарками понад нами,
Ніби небесними човнами.
На мене спогад враз налинув...
Я зазирнула у краплину
Роси, в середині ромашки.
Та враз зітхнулось мені важко,
Думки накинулись юрбою:
- Чи бути, милий, нам з тобою?
- Кохаєш ти мене, чи ні?
Повзуть тривожно-руйнівні
Питання:
- Може погадати
На пелюстках малих, крилатих?
Учитель. І у нас з вами своєрідне гадання клоуз-тест.(Слайд №3)(Якщо твердження вірне – так, якщо ні – ні)(кожне правильна відповідь оцінюється 1 б)
1. Чужа мова — це мова іншої особи, не автора, не мовця? Так
2. Спосіб передачі чужої мови без збереження лексичних, синтаксичних особливостей – це пряма мова? Ні
4. Непряма мова становить складносурядне речення? Ні (СПР)
5. Змістове ядро у конструкції з прямою мовою становлять слова автора? Ні (пряма мова)
6. Невласне пряма мова поєднує в собі елементи прямої та непрямої мови? Так
7. Різновидом прямої мови є діалог? Так
10. Цитати завжди беруться в лапки? Ні (Не беруться , якщо цитується віршований текст)
11. З малої літери пишеться цитата? Так (Коли? – коли є частиною речення)
12. Епіграф є різновидом цитати? Так
(виставлення оцінок)
Учитель. Тож зробимо теоретичний підсумок.(перегляд слайду з правилами. Слайд №4)
Учитель. Кохання здатне на подвиги. Саме через кохання в середньовіччі чоловіки піднімали зброю на дуелях.
Дуель - поєдинок, бій із застосуванням зброї, що відбувається між двома особами за певними правилами і має на меті відновлення честі одного з ображених (ображених) дуелянтів.
Наступний етап уроку «Творча дуель» (Слайд №5)
1.Запишіть вислів у всіх формах прямої мови;
Десь на дні мого серця заплела дивну казку любов.
П. Тичина
2. Замініть пряму мову непрямою;
3. Зробіть синтаксичний розбір підрядної частини;
4. запишіть фонетичною транскрипцією слово любов
Учитель. Часто при діалогах використовуються звертання – слово чи група слів, що називають особу чи предмет, до якого звернена мова.
«Розумне перо» (Слайд №6).
Впишіть звертання у відомі вислови.
1. Розвійтеся з вітром, …,(зів’ялі листочки)
Розвійтесь, як тихе зітхання!
(І. Франко)
2. …Нащо на дужому крилі
На вої любії мої,
На князя, ладо моє миле,
Ти ханові метаєш стріли?(Вітрило-вітре мій єдиний , легкий, крилатий господине!)
(Т. Шевченко)
3. Кохайтеся…., та не з москалями. (чорнобриві)
(Т. Шевченко)
Учитель. Звичайно, кожен мрiє про красиве кохання, романтичне, єдине i неповторне. Та не всi розумiють, що воно не приходить саме собою, що потрiбна ще й велика робота душi i серця. Наступний етап нашого уроку – «Відновлювальне письмо»(Слайд №7)
Перепишіть діалог, розставте розділові знаки.
Кажуть, ви вже одержали призначення? Звернувся до Інни археолог після мовчанки. Так, незабаром з училищем розпрощаюсь. Берете курс на Кураївку. Кличе вас берег любові… Звідки ви це знаєте? Здивовано запитала дівчина. Багато що про вас знаю. Цікавлюсь. Це лише ви не хотіли помічати моїх зацікавлень зітхнув він. Аж дивно чути. Нічого дивного. Люди шукають скарби. Та не завжди шукають їх там, де вони лежать. («Берег любові» О. Гончар)
Перевіримо! (підкресліть виправлення олівцем)(Слайд №8)
- Кажуть, ви вже одержали призначення? – звернувся до Інни археолог після мовчанки.
- Так, незабаром з училищем розпрощаюсь.
- Берете курс на Кураївку. Кличе вас берег любові….
- Звідки ви це знаєте? - здивовано запитала дівчина.
- Багато що про вас знаю. Цікавлюсь. Це лише ви не хотіли помічати моїх зацікавлень, - зітхнув він.
- Аж дивно чути.
- Нічого дивного. Люди шукають скарби. Та не завжди шукають їх там, де вони лежать. (О. Гончар)
(Оцінювання відповідей)
Учитель. Кохання – це загадка з кількома невідомими. Перепіг подій у нашому житті залежить тільки від нас. Тож наступний етап уроку називається «Теоретична рулетка» (Слайд №9)- тестові завдання. (Кожна відповідь оцінюється в 1 бал.)
(перевірка тестових завдань)(Слайд № 10)
Учитель. І знову повертаюсь до поезії Ліни Костенко
У світі злому і холодному,
де щастя зіткане з прощань,
чи ми пробачим одне одному
цю несподівану печаль?
Чи будем вік себе картати?
Але за віщо, Боже мій!
За те, що серце калатати
посміло в ніжності німій?!
За ті передані привіти?
За тихий погляд, що п'янить?
Нехай це сонечко посвітить.
Нехай ця туга продзвенить.
Учитель. Випереджальним завданням було підготувати Оду коханню (Слайд №12)
(Робота з випереджальним завданням)
Учитель. Ось підійшов час зробити підсумки уроку. Використаємо знайому нам методику «Незакінчене речення» Слайд №12)
Сьогодні на уроці я…
У життя візьму….
(Оцінювання учнів)
Учитель. Нині ви, молоді люди, на порозі нового етапу життя. До когось у сердечко вже постукало кохання, чиєсь ще у дорозі, але обов`язково воно досягне вас. Нехай ваше кохання буде щирим, очікуваним та вічним.
Радійте життю кожен день кожну мить,
Радійте життю бо воно пробіжить.
Радійте життю все на світі твердить,
Радійте життю і не думайте нить.
Радійте життю і тоді пощастить,
Радійте життю і будете жить!
В.Назаренко
2007р.
Домашнє завдання. Підтвердіть або спростуйте вислів «Кохання - це здатність розуміти й пробачати»(Слайд №13, 14)