2 червня о 18:00Вебінар: Як розвивати дослідницьку компетентність учнів: створюємо прилади для шкільної лабораторії власними силами

Іван Андрійович Крилов. Байка «Вовк і Ягня». Моральні проблеми у байках І.А.Крилова. Яскравість алегоричних образів.

Про матеріал
В ході уроку представлено авторський метод аналізу літературного героя - поліграма, який розвиває творчі здібності школярів, креативність, підвищує емоційний рівень сприймання героїв художніх творів, допомагає створити емоційну ігрову атмосферу. Використання запропонованих вправ удосконалюватиме вміння дітей розпізнавати власні емоції та розповідати про них іншим, сприятиме розвитку емпатії, однієї зі складових розвитку емоційного мислення школярів.
Перегляд файлу

 Урок зарубіжної літератури в 6 класі 

Тема. Іван Андрійович Крилов. Байка «Вовк і Ягня».  Моральні проблеми у байках  І.А.Крилова.  Яскравість алегоричних образів

 Мета: закріпити знання  учнів  про  байку, її складові; познайомити із  особистістю  і творчістю І.А.Крилова, розкрити на моральні проблеми, які байкар піднімає у своїх творах, звернути увагу на особливу яскравість образів тварин у байках; формувати  навички  аналізу  творів; розвивати  емоційний інтелект, логічне  мислення, навички  виразного  читання, уміння  висловлювати власні думки, аргументувати їх; розвивати уміння працювати у парах, зіставляти описане в байках із сьогоднішнім реальним життям, допомогти учням усвідомити важливість самокритичного погляду для успішної життєдіяльності людини; виховувати критичне ставлення до своїх і чужих вчинків,  вміти розрізняти добро і зло, спонукати до роздумів, запалити бажання самовдосконалюватися, формувати духовний світ учнів, виховувати любов до читання, критичне ставлення до людських вад, прагнення до самовиховання.

Наочні засоби навчання: портрет письменника,  мультимедійний проектор, ілюстрації до байок,  фото пам’ятника І.І.Крилову, «Екран емоцій», папір, кольорові олівці, слова для довідок, шаблон для пантбуку, роздатковий матеріал.

Тип уроку: вивчення  нового матеріалу.

Для того байка коле під ребро,                                                                                              

  Щоб виправлять  людські заблуди                                                                                                           І вихвалять красу й добро.

             Федр (переспів М.Годованця)

Викорінити вади людства можна через їх висміювання.

І. А. Крилов

Хід і структура уроку

  1.                Організаційний етап.

      Психологічна рефлексія «Екран емоцій»

Вчитель. Дорогі діти! Пропоную вам поділитися, з яким настроєм ви прийшли на урок. Перед вами папір та кольорові олівці. Намалюйте на папері смайлик, який відображає ваш настрій, та приклейте його на Екран емоцій.

Сподіваюсь, що наш урок не зіпсує настрій тим, у кого він гарний, і значно покращить тим, хто цього забажає.

  1.                      Перевірка домашнього завдання

    1.  «Асоціативний вернісаж» (Учням пропонуються ілюстрації та ключові слова до теми уроку. Діти повинні розтлумачити, як вони пов’язані з темою «Байки»)

* Езоп (зачинатель жанру байки в світовій літературі),

* алегорія (інакомовне зображення в художньому творі рис характеру, уявлень та взаємин людей, суспільних явищ),

* Леонід Глібов (ім’я найвідомішого українського байкаря ХIХ ст.),

* Федр (першим почав писати віршовані байки на сюжети Езопа), 

* Жан де Лафонтен (французький байкар, переклав французькою мовою «Байки» Езопа та Федра, надавши їм сучасного звучання),

* мораль (повчальна частина байки),

* Лисиця (персонаж байок, що уособлює собою хитрість, лицемірство, обман),

* Езопівська мова (мова, що грунтується на інакомовленні, натяках, які  утворюють прихований зміст твору).

  1. Робота в парах

Учитель.

  • Які  людські заблуди виправляє байка та які чесноти вихваляє? Заповніть порівняльну таблицю, користуючись словами для довідок

 (Учні працюють над завданням  2 хв.)

Людські вади

Людські   чесноти

жорстокість

доброта

лінь

працьовитість

агресивність

стриманість

 бездарність

талант

брехливість(нещирість )

щирість

жадібність

щедрість

тупість,невігластво

розум

грубість

вихованість

легковажність

зваженість, серйозність

підлабузництво

 

 деспотизм, вседозволеність

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку

    Байки називають по праву уроками життєвої мудрості. Ще у часи Давньої Греції та Риму байки були дуже популярні, а школярі  на заняттях читали та обговорювали   їх  зміст та   мораль. Виховне значення  байки люди розуміли ще в ту далеку епоху.

         Сьогодні ми не перестаємо дивуватися  мудрості байок І. А.Крилова. Про них буде наш урок. 

 Епіграф до уроку:  «Викорінити вади людства можна через їх висміювання»

І.А.Крилов

ІУ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

  1. Вступне слово вчителя

Найвідомішим російським байкарем є Іван Андрійович Крилов. Його твори, пронизані справжньою добротою, стали, за влучним висловом Миколи Гоголя, «книгою мудрості самого народу». Відомі від часів Езопа сюжети під пером Крилова набули нового блиску. На відміну від своїх попередників, Крилов створював не просто байки, а маленькі комедійні сценки.

Особливо довершеними його байки стали завдяки широкому використан­ню приказок і прислів'їв. Водночас, багато висловів самого Крилова стали крилатими. «У сильного безсилий винен був завжди»; «тож, як сідати — сварки марні, бо з вас музики незугарні»; «а віз і досі там» — ці та багато інших висловів-перлин долучив Іван Крилов до скарбниці духовних багатств російсько­го народу й людства.

  1. Складання пантбуків (Учням пропонується шаблон для заповнення. В ході розповіді вчителя  про І.А.Крилова школярі заповнюють розділи пантбуку. Можна роздати учням роздруковані матеріали, з яких вони самостійно вибирають необхідні факти).

Роки життя

Похожее изображение

Навчання

 

Місце народження

 

Служба,

 рід занять

 

Батьки

 

Місце проживання

 

?

Відомі байки

?

 

Іван Андрійович Крилов народився 2 (13) лютого 1769 року у Москві в родині бідного армійського лікаря. Батько служив в драгунському полку, вислужившись з солдатів, був головою магістрату в Твері, помер, залишивши вдову з двома малолітніми дітьми. Дитячі роки Івана Крилова пройшли в Твері. Грамоті вивчився вдома, французькою мовою займався у сім'ї знайомих. У 1777 І.Крилов був записаний в цивільну службу підканцеляристом калязінського нижнього земського суду, потім тверського магістрату.

В кінці 1782 Крилов поїхав до Санкт-Петербургу з матір'ю, якій вдалося влаштувати його на службу в Петербурзьку Казенну палату (служив чиновником протягом 1783-87 рр.). Відсутність освіти Іван Андрійович  заповнював самостійним вивченням літератури, математики, французької та італійської мов. З 1787 по травень 1788 служив в Гірській експедиції у Санкт-Петербурзі. У 1788 Крилов залишився без матері і на його руках залишився молодший брат, Лев, про якого він все життя піклувався, як про сина.

Вийшовши в 1791 у відставку, Крилов став власником друкарні і з січня 1792 почав друкувати в ній журнал «Глядач», що мав сатиричний ухил. Поява повісті «Каїб» і кількох сатиричних творів викликала незадоволення Катерини II і в кінці 1793 Крилов був вимушений виїхати з Санкт-Петербургу до провінції і припинити літературну діяльність.

У 1797 він зустрівся в Москві з князем С. Ф. Голіциним і виїхав до нього в село, в Україну, як вчитель дітей і секретар. До того часу Крилов вже мав різнобічну освіту, добре грав на скрипці, знав італійську і виявився чудовим викладачем мови і словесності. У 1801 князя Голіцина було призначено ризьким генерал-губернатором, і Крилов найнявся до нього секретарем. У 1803 знов вийшов у відставку.     У 1809 році вийшла перша книга байок. В 1812 році Крилов отримав посаду бібліотекаря, а в 1816 році став бібліотекарем у Публічній бібліотеці, де пропрацював майже до кінця свого життя — до 1841 року.

Помер Іван Андрійович Крилов в Петербурзі 21 листопада 1844 року. Похований в Олександро-Невській лаврі.

У 1855 році в Літньому саду в Петербурзі був відкритий пам’ятник письменнику. На постаменті ми можемо побачити фігури героїв басень (Демонстрація ілюстрації).

  1. Робота з підручником

(Пошук інформації, якої не вистачає в пантбуці)

  1. Виразне читання байки «Вовк та Ягня» вчителем
  2. Евристична бесіда

-  Чим зацікавила вас байка?

-  Які ознаки байки ви бачите в цьому тексті?

- Прочитайте байку ще раз. Під час читання зверніть увагу на дії, які здійснюють герої.

- Де і коли відбувається дія твору? (На березі струмка, спекотного дня.)

-   Які персонажі діють в байці?

- Із якою метою кожен із героїв опиняється біля струмка?

- Ким є Ягня для Вовка? (пожива)

-  Чому Вовк одразу не з'їв Ягня? Чому почав до нього чіплятися?

-  Які обвинувачення він висуває Ягняті? Зачитайте.

-  Як ви думаєте, чому Ягня виправдовувалося перед Вовком? (Воно намагалося довести свою правоту, не розуміючи, що сила на боці Вовка і він все одно вчинить як захоче.)

  1. Словникова робота
  • Які слова вам незрозумілі й потребують пояснення?

Завсігди – завжди

Случилось – трапилось

Далебі – так і знай

Зволить – бажає, хоче

Сват – родич, батько дружини сина або чоловіка дочки

Розквитаюсь – розрахуюсь, помщуся

Гоноровисте – пихате, гордовите

 У. Етап закріплення нових знань

1.  Ротота з текстом в групах. Дослідницька робота. Аналіз мови героїв

Проаналізуйте, як висловлюються Вовк і Ягня. На що вказу­ють особливості їхнього мовлення? 

Завдання учням (1група): виписати слова, які використовує Вовк, звертаючись до Ягняти.  Прослідкувати за інтонацією. (Про нахабство Вовка свідчать слова, з якими він звертається до Ягняти («нахаба», «негідник», «гоноровисте», «щеня»), його гнівний крик, який передається окличними реченнями, погрози).

Завдання учням (2 група): виписати слова, які використовує Ягня, звертаючись до Вовка. Прослідкувати за інтонацією.

(Про беззахисність Ягняти говорять його обережні відповіді, в яких відчувається страх перед Вовком – «пресвітлий Вовк» , «Світлість».) 

2. Виразне читання байки учнями в особах

3. Бесіда

-  Чи вдалося Вовкові досягти своєї мети? Чому?

-  За що Вовк з'їв Ягня? Яка справжня причина? Зачитайте.

-  В чому полягає мораль байки? (Осуд насильства, треба бути справедливим) Зачитайте.

-  Зверніть увагу на будову байки. У якій частині знаходиться мораль?

-  Розкрийте алегорію в байці.

4. Складання поліграми поведінки героїв

Установіть послідовність подій. Запишіть цифри відповідно до реплік.

Назвіть, які емоції переживають герої в кожному випадку.

            Як, нахабо, смієш ти мутити

             Потік цей прохолодний мій...

             Зірву я голову тобі!” / гнів, презирство

 

                        “ Так це брехня моя? Негіднику!”/лють

                   

                     “Ти винне тим уже, що хочу я, бач, їсти”/злість

 

 

                         “ ... поблизу тих місць голодний Вовк бродив.”/роздратування

 

                         ”Та розквитаюсь я за всі ваші гріхи!”/роздратування

 


   Намалюйте криву, яка відображає зміну внутрішнього стану Вовка

“Напитися у спеку до струмка Ягня зайшло“ /інтерес

 ʻʻТа згляньтеся, нема мені ще й року зроду...”  /надія

                         “Якщо пресвітлий Вовк дозволить..”/ невпевненість,боягузтво

                     

                       “Ах, чим же винен я?”/тривога, страх, беззахисність

                       «Не маю я братів» /рішучість

Намалюйте криву, яка відображає зміну внутрішнього стану Ягня

Ягня

 

 

 

 

 

 

 

Порівняйте поліграми. Зробіть висновок.

      Додатково можна запропонувати учням скласти поліграму власних переживать, які вони відчували протягом читання або прослуховування байки.

УІ. Підведення підсумків уроку

  1. Рольова гра

Уявіть, що ви адвокат. Спробуйте захистити Ягня і знайдіть у тексті байки докази для його виправдання.

  1. Робота з епіграфом

Поясніть значення слів, взятих за епіграф.

  1. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

У давні часи байка допомогала рабам висловлювати свої думки, показувала певні недоречності в житті, висміювали людські вади.

  • Чи потрібна байка сьогодні? Яка роль байки у сучасному суспільстві?

4.  Висновок. Алегоричний зміст байки та її мораль.

Існує думка, що в цій байці алегорично показано безправність простої людини перед тими, хто має владу та гроші. Стає зрозумілим, що завжди виграє той, хто сильніше (фізично або матеріально), а не той, на чийому боці справедливість. Вовк поводить себе грубо, усвідомлюючи свою повну безкарність. Адже часто тим, хто має більше влади та грошей, навіть не потрібно нічого пояснювати, виправдовуватися. І.А. Крилов розуміє, як складно зупинити тих «вовків» суспільства, на боці яких є вигідне положення. Така мораль байки.

5. Психологічна вправа «Наш настрій»

- Чи змінився ваш настрій? Намалюйте смайлик, який відображає ваш настрій зараз.

VІІ. Домашнє завдання

  • Прочитати виразно байку І.А. Крилова, яку вивчали на уроці.
  • Прочитати інші його байки: «Вовк на псарні», «Квартет», «Лебідь, рак і щука», «Ворона і Лисиця», «Свиня під дубом», «Слон і Моська».
  • З кожної прочитаної байки випишіть афоризми («крилаті слова»).
  • Вивчить 1-2 байки напам’ять (за власним вибором).

Творче завдання: створити ілюстрації до байок або сторінку І.Крилова в соціальних мережах.

 

Підготувала: Стоянова Лариса Михайлівна, спеціаліст  вищої категорії, старший вчитель зарубіжної літератури Матроського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» Ізмаїльської районної ради Одеської області

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
31 жовтня 2020
Переглядів
727
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку