Іван Карпенко-Карий "Хазяїн" . Згубний вплив грошей на людину ( за комедією І. Карпенка-Карого)

Про матеріал

Конспект уроку. Іван Карпенко-Карий "Хазяїн" . Згубний вплив грошей на людину ( за комедією І. Карпенка-Карого)

Учитель Шевченко Ольга Анатоліївна. Маріупольський НВК "Школа-ліцей інформаційних технологій" №69

Перегляд файлу

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА 10 КЛАС

Тема. Згубний вплив грошей на людину ( за комедією І. Карпенка-Карого                   « Хазяїн»)

Мета: охарактеризувати образи в комедії, зосереджуючи увагу на рисах характеру хазяйських прихвоснем, узагальнюючи набуті знання; розвивати навички характеристики лі­тературного героїв, сприяти розвитку логічного мислення і творчих здібностей; виховувати загальнолюдські цінності. Переконати молодь, що гроші часто стають причиною морального спотворення.

Обладнання:      портрет, текст п'єси, грона до образів, ілюстрації до п’єси опорні плани, додатковий матеріал.

Тип уроку:           узагальнення і систематизація знань

                                                                    « Гроші не пахнуть»

                                                                                 Крилатий вислів.

ХІД УРОКУ

I. Орг.момент. (Привітання, побажання гарного настрою)

II.  ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ.

  1. Мотивація.

Епіграфом уроку я обрала крилатий вислів « Гроші не пахнуть», що виправдовує добування грошей будь-яким шляхом.

   У першому ст.. н.е. економічне положення Римської імперії в результаті громадянської війни та повстань у провінціях було критичним. Намагаючись встановити державні фінанси, імператор Віспасіан вигадував все нові податки. Римляни були шоковані, коли в один прекрасний день дізналися, що зобов’язані платити в казну за користування…туалетами. Таким нововведенням здивувався навіть син  Віспасіана – Тит. Коли цей податок приніс перші прибутки, імператор приблизив до носа Тита монету і запитав, чи є дурний запах від грошей, а потім сам відповів: «NO OLET» (НЕ ПАХНЕ).

    Карпенко-Карий створив своєрідну комедійну трилогію, що складається із п’єс: « Розумний і дурень», «Сто тисяч», «Хазяїн». Вони об’єднані темою збагачення спритного «хазяїна», який в умовах розвитку нових відносин на селі намагається посісти місце поміщиків будь-яким шляхом.

IV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.

   У центрі комедії «Хазяїн» крупний український капіталіст-землевласник, який виріс із звичайного сільського глитая. З образом Т.Г.Пузиря ви вже знайомі, тому я систематизую ваші знання методом гранування. (такий метод характеристики ще називається асоціативний кущ)

1. Т.Г.Пузир.                                                                                                                                        

- злагода в родині                                                                                      - любов до доньки                                                                                     – уміння господарювати                                                                           – талант господаря-аграрія                                                                        – любов до грошей                                                                                       – хижацькі методи                                                                                            -  мільйонер                                                                                               – павук-стяжатель                                                                           – «дика страшенна сила»                                                                     -  моральна потвора                                                                                  – жертва своїх же мільйонів

Вгорі я розташувала позитивні риси героя….(подивимося уривок із комедії ) Далі ідуть риси і дії, що приведуть героя до повного спотворення і навіть смерті ( пузир лопається).

 Луснув Пузир і розбіглися по Україні «маленькі пузирята».

 

   Організація роботи з учнями. ( учні отримують додаткові матеріали)

 

   Щоб доглядати за всім хазяйством  Пузир мав цілий штат прикажчиків та управителів. Бажання, мрії та життєві прагнення цих людей однакові, а різняться вони лише індивідуальними рисами характеру. Далі йде робота в групах: учні складають грона до образів Феногена та Ліхтаренка.     

 2. Феноген.                                                                                                           – 35 років служби – права рука хазяїна – майстерно обманює хазяїна – «вірний слуга» - підступний і лицемірний – впливає на Пузиря – хабарник – хитрий і потворний – мріє про багатство

3. Ліхтаренко                                                                                                     – незалежний і нахабний – найсритніший економ – приносить господарству користь - мріє про багатство і хазяйство – хижацька вдача – бездушний і жорстокий – привласнює відверто чуже – викоханий хазяїном.

Підсумок роботи учнів над образами.  Обох героїв можна назвати жертвами «хазяйського колеса». Але вони цілком задоволені життям і ніяк не вважають себе жертвами, бо були спотворені хижацькою філософією Пузиря: стяжання заради стягання. Мабуть, і ці люди колись мали чисті душі та високі мрії, але працюючи на хазяїна, вони втратили все це, морально спотворились.

  1. Підсумок уроку.

 Створюючи образи, І. Карпенко-Карий мав на меті створи­ти український варіант антигероїв. Чи можна назвати їх «новими українцями» свого часу? Мабуть, так. Період первісного накопичення капіталу, відображений в комедіях Карпенка-Карого, був перерваний революцією. Та врешті-решт піс­ля падіння комуністичного ладу ми знов (майже через сто років) опинилися в умовах «дикого капіталізму», Пузирі кінця XX ст. багато в чому схожі на свого «прапрадіда». Щоправда, вони не но­сять залоєних кожухів і латаних халатів, та й взагалі, схоже, не мають звички заощаджувати на собі. А Котляревський їм «без надобності», так само, як Терентію Пузирю...

 

( оголошення оцінок)

VI. Інструктаж до домашнього завдання.

 Завдання І рівня.

1. Справжнє ім'я І. Карпенка-Карого:

а) Іван Гнатович Карий;

б) Іван Панасович Карпенко;

в) Іван Карпович Тобілевич.   

2. Народився Карпенко-Карий:

а) на Херсонщині;

б) на Єлисаветградщині;   

в) на Полтавщині.

3. Рік написання п'єси «Хазяїн»:

а) 1900;

б) 1899;   

в) 1901.

4. «Хазяїн» за жанром:

а) соціально-побутова комедія;

б) соціально-сатирична комедія;   

в) сатирична комедія.

 5. «Правою рукою» Пузиря був:

а) Ліхтаренко;

б) Зел енський;

в) Феноген.   

6. Пузир був:

а) українським землевласником;

б) поміщиком;

в) капіталістом-землевласником,   

7. Золотницький був:

а) поміщиком-дворянином;   

б) мільйонером-землевласником;

в) чиновником.

8. Соня кохала:

а) Калиновича;   

б) Золотницького;

в) Чобота.

9. Пузир хотів бачити зятем:

а) Золотницького;

б) Чобота;   

в) Калиновича.

10. Назва історичної драми І. Карпенка-Карого:

а) «Мартин Боруля»;

б) «Сава Чалий»;   

в) «Суєта».

11. Драматургія це:

а) один із родів художньої літератури;

б) драматичний твір з гострим життєвим конфліктом;

в) сукупність драматичних творів певного письменника, наро­ду, історичної епохи.   

12. Родина Тобілевичів це:

а) Карпенко-Карий, Садовський, Саксаганський, Садовська-Барілотті;   

б) Карпенко-Карий, Старицький, Кропивницький, Заньковецька;

в) Карпенко-Карий, Старицький, Садовський, Садовська-Барілотті.

Завдання II рівня.

Дати відповіді на три питання за вибором (письмово).

1 Перелічити основні ознаки драматичного твору.

2 Розкрити поняття «корифеї». Назвати корифеїв українсько­го театру II половини XIX століття.

  1. Підтвердити прикладами з тексту, що «Хазяїн» І. Карпенка-Карого — сатирична комедія.
  2. Дати визначення комедії.
  3. Визначити теми відомих вам п'єс І. Карпенка-Карого.
  4. Виписати цитати, які характеризують Т. Пузиря як неосвічену, безкультурну людину.
  5. За опорною схемою охарактеризувати улюблений образ з ко­медії «Хазяїн» І. Карпенка-Карого (див. схему на с. 289—
    290 посібника).

       Завдання III рівня.

Виконати будь-які три завдання.

  1. Розповісти про історію написання автором п'єси «Хазяїн».
  2. Порівняти образи Пузиря і Золотницького.
  3. Зробити порівняльну характеристику економів Пузиря.
  4. Написати складний план до образу Пузиря.
  5. Охарактеризувати «хазяйську машину управління» Пузиря.
  6. Пояснити ставлення автора до образів п'єси «Хазяїн».
  7. Охарактеризувати жіночі образи п'єси «Хазяїн».
  8. Розкрити зв'язок п'єси «Хазяїн» з іншими п'єсами автора.

      Завдання IV рівня.

Написати твір на одну з тем.

  1. Мій улюблений драматичний твір української драматургії
    II половини XIX століття.

 2  П'єси корифеїв українського театру II половини XIX століт­тя на сценах українських театрів.

  1. Мій улюблений жанр драматургії II половини XIX століття.

Комедія — улюблений жанр І. Карпенка-Карого.                                                     

 

 

 

 

doc
Додано
6 лютого 2022
Переглядів
1292
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку