Тема: Урок позакласного читання. У світі цікавих загадок криворізької поетеси Л.Баранової.
Мета:навчальна: ознайомлення учнів з особистістю поетеси рідного міста, викликати інтерес до її життя та творчості; із загадками поетеси рідного краю; повторення визначення загадки;учити виділяти головний зміст у текстах загадок; показати на прикладі загадок красу рідного слова; вчити працювати в групі;розвивальна: розвивати зв’язне мовлення вміння групувати ознаки, вміння говорити та читати з виразною та правильною інтонацією увагу, кмітливість;виховна: виховувати інтерес до поетів рідного міста, відповідальність,працьовитість,взаємодопомогу.
Обладнання:тематична виставка поетичних та колективних збірок; виставка ілюстрацій, малюнків, сигнальні картки, предметні картки, тлумачний словник.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Пролунав уже дзвінок?
Починається урок.
Тож і ми часу не гаймо,
Працювати починаймо.
- Яким ви уявляєте наш урок? Підніміть картку з таким кольором, який у вас асоціюється з нашим уроком. У дітей картки 4 кольорів: червоний (сонечко) – енергійний, зелений (травка) – веселий, блакитний (небо) – спокій, чорний (земля) – безпокійний, невпевнений.
ІІ. Повідомлення теми й мети уроку.
Розповідь підготовлених учнів.
Баранова (Завірюха) Любов Олександрівна
Криворізька поетеса. Народилася в с. Гурівці Долинського району Кіровоградської області. Після закінчення Олександрійського педагогічного училища працювала музичним керівником у дитячих дошкільних закладах Долинської та Кривого Рогу.
Брала участь у роботі міського літературного об'єднання "Рудана". Друкувалася в місцевій періодиці на Криворіжжі, Дніпропетровщині та Кіровоградщині, в альманасі "Саксагань", часописах "Кур'єр Кривбасу", "Жінка" та колективних збірках "Карачуни", "Степовий вітер". Автор поетичних збірок "Воскресаю в степах" (1995), "Пелюстки любові" (1996), "Сонячні стежини" (1998), "На крилах світлої мети" (2001), "Тріумф і тиша" (2004), а також книги для дітей "Капелюшок для киці" (2003).
Член Асоціації криворізьких літераторів та літоб'єднання при альманасі "Саксагань".
ІІІ. Робота над темою уроку.
1. Вступна бесіда. Робота з тлумачним словником.
- Що таке загадки?
На дошці запис частини загадки Любові Баранової. Друга частина загадки закрита.
В нього ніжки чималі –
Від хмарин аж до землі!
Він веселу вдачу має,
Радо землю поливає!
Стукіт у двері. Входить бабуся – загадка.
Ми дощика сестри,
Ми доньки зими,
А сонечко скресне –
Розтанемо ми. ( Сніжинки)
Золоті баранець має ріжки,
Стелить ріжками срібну доріжку. (Місяць)
На блакитному троні
Сидить красень в короні. (Сонце).
Сім стрічок в її косі,
Сонцем вплетені усі.(Веселка).
Чому кличуть Божою, навіть не знаю,
І сонечко в небі мені не рідня.
Я тлю лише малу з рослинок змітаю,
Щоб квітли і зріли щомиті, щодня! (Божа корівка)
Невидимка цей і рева
Гонить хвилі, гне дерева.(Вітер).
Дивна сурма: й серед ночі
Замига і загуркоче. (Грім).
4.Словникова робота.
Читання «луною» за вчителем слів: скресне, чималі, вдачу,стрічок, квітли, бузковім, мигтять сурма. Знаходження їх у тлумачному словнику.
5. Гра «Бджілки». Напівголосне читання загадок Л. Баранової .
Напівголосне читання загадок учнями, кожен – у своєму темпі.
6. Гра « Дощик».
Діти читають хором.
* Накрапає дощ (тихо);
* дощ пускається сильніше (голоснше);
* злива (голосно);
* дощ перестав (читання припняється).
7. Фізкультхвилинка.
Чух – чух! Чух – чух!
А на дворі дщик вщух.
До веселочки ручки здіймемо,
Танцювати скоріш понемо.
Чок – чок! Чок – чок!
То носок, то каблучок.
У долоньки плескать будемо,
Зранку втому ми забудемо.
Танцювали, відпочили.
Працювати захотіли.
8. Гра «Знайдіть риму».
9. Гра «Збери загадку».
Ті вогні порахувати.
Золоті мигтять вогні.
На бузковім полотні
Та ніхто не може, брате,
10. Гра «Сніжинка». Читає учень, на парту якого впаде сніжинка».
11. Гра «Закінчіть загадку».
На вікні, зимовим ранком,
Забіліли витинанки.
А той майстер – молодець
Всім відомий - … (морозець).
Підставляють мені личка
Сонні квіти і травичка.
Звусь я ніченьки сльозою
І ранковою … (росою).
12. Гра «Обличчям до обличчя». Учні повертаються один до одного, у парах задають один одному загадки».
13. . Робота в групах.
1)Гра «Презентація загадки».
Представники кожної із груп загадують решті загадки, демонструють виконані ними удома ілюстрації.
2)Кожна група отримує малюнок (сніжинки, місяць, дощ, сонце, веселка, зірки, вітер, морозець, грім).
Завдання – за малюнком скласти загадку, загадати її іншим групам.
3). Гра «Складання загадки зі слів»
- А зараз пропоную вам цікаве завдання. У кожного із вас є сигнальна картка, за допомогою якого ми об’єднаємося у 3 групи. Кожна група отримає інструкцію та практичний матеріал до роботи.
Інструкція.
1. Підійди до свого завдання. Дружньо складіть зі слів загадку.
2. Пояснити, за якою ознакою вона складена.
3. Вибрати виступаючого, який викаже загальну думку.
14.Конкурс на кращого відгадувача загадок
15.Учитель зачитує загадки, а діти записують відгадки. Переможе той, що запише більше відгадок.
ІV. Підсумок уроку.
- Мені б хотілося ще…