Іван Карпенко-Карий «Мартин Боруля». Дворянство як міф про краще життя. Підміна особистісних етичних цінностей становою приналежністю.

Про матеріал
Дана розробка пропонує проаналізувати вчителю разом із десятикласникамми та десятикласницями доцільність прагнення Мартина Борулі дворянства, чи, дійсно , зміна статусу покращить життя головного героя трагікомедії І. Карпенка-Карого "Мартин Боруля" та його сім'ї?
Перегляд файлу

Урок української літератури в 10 класі

 

Тема. Іван Карпенко-Карий «Мартин Боруля». Дворянство як міф про краще життя. Підміна особистісних етичних цінностей становою приналежністю.

 

Мета. Проаналізувати образ головного героя трагікомедії «Мартин Боруля», з’ясувати причини його прагнення отримати дворянство та наслідки цього.

Формувати комунікативну, діяльнісну, загальнокультурну, читацьку, інтерпретаційну, соціальну компетенції, розвивати навички аналізу образу літературного героя. критичне мислення, пам’ять, усне мовлення, підвищувати стилістичну культуру мовлення.

Виховувати в учнів краці моральні якості, повагу до спадщини української літературної.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

Форма уроку: дослідження.

 

Обладнання: записи на дошці, завдання, презентація, уривок фільму

                  О. Швачка "Мартин Боруля"

 

                                                    Хід уроку

 І. Етап мотивації

   1. Слово вчителя.

-  Ми ознайомилися з визначною п'єсою І. Карпенка-Карого "Мартин Боруля". Сподіваюся, вона вас вразила. Сьогодні ми продовжимо роботу над цим твором.

- ЗНО

2. Робота з епіграфом

                                          Не можуть бути всі панам, мусять бути й люди

                                                                                      І. Карпенко-Карий

 

ІІ.Етап актуалізації

Виконавши завдання, ви пригадаєте деякі факти з п’єси та покладете початок своєї оцінки (4 б)

         (учні самостійно виконують завдання, після чого обмінюються зошитами для взаємоперевірки)

 

ІІІ. Етап цілепокладання

Проблемне питання

Ми маємо дослідити, чи потрібне героям п’єси дворянство, щоб зробити своє життя кращим.

 

ІV. Етап реалізації мети

1.словникова робота

 Міф -  (від грецHYPERLINK "https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D1%80%D0%B5%D1%86%D1%8C%D0%BA%D0%B0_%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B0". Μύθος, що у перекладі з грецької означає оповідь, розповідь, казка3. Характеристика образу Мартина Борулі

2.Складання та заповнення таблиці

Учні при обговоренні питаннь за текстом мають заповнити таблицю.

Визначення основних фаз життя головного героя, що пов’язувалися із дворянством (колективно)

Робота з таблицею - 4б.

Ситуація з життя

 (фаза життя)

                                                Цитата

1. Сподівання на дворянство

 

2. нові порядки в домі

 

3. Степанова освіта

 

4. Жених- Красовський

 

5. Ставлення рідних до бажання Борулі

 

6. Результат

 

 

Висновок: Чи принесла бородьба за дворянство щасті Борулі (Борулям)

Питання для обговорення (учні, що відповідають на питання, наводять відповідні цитати, мають змогу заробити ще бали - до 4):

- Чи заможний Мартин Боруля? Чи знаходять члени сім'ї спільну мову?(гроші, син в місті, наймити, арендує землю, лад в родині)

- Що спонукає головного героя боротися за дворянство?

- Які нововведення з'являються в родині? Як родина сприймає їх? (самовар, чай, кофій, "мамінька", "папінька" ...)

- Чи подобається Степанові його нове життя в місті? Це Степанове бажання? Як впливає на молодика? (батькова забаганка змінює Степана)

- Чому саме Націєвського обирає Боруля для Марисі? Чого Мартин не хоче вперто помічати? (картяр, гульвіса, ледар)

- Як ставляться близькі люди до бажання Борулі стати дворянином?

- Чому мрія головного героя не здійснилася?

Переглянемо уривок фільму "Мартин Боруля", кульмінаційний момент, визначимо, що усвідомлює Боруля, і насолодимося неперевершеною грою акторів. (перегляд уривка)

Слово вчителя

Тепер подумайте, проаналізуйте матеріали таблиці та сфармулюйте висновок: Чи принесла бородьба за дворянство щасті Борулі (Борулям), і чому?

 

ІV. Рефлексія

- Чому Боруля прагнув дворянства?

- Чому воно виявилось міфічним?

- Що насправді дає людині щастя?

- (Епіграф)

- Що у мене від Борулі? (за наявності часу)

Ми, аналізувавши образ головного героя, звертали увагу не те., що він помилявся. Судити легше, а коли кожен з нас опиниться в подібній ситуації, як вчинемо? (виконання тесту, аналіз)

 

V. Оцінювання.

Підрахунок  балів за усні відповіді.

Збір зошитів.

 

VІ. Домашє завдання.

Д.р. цитатна хароктеристика образу Марисі.

В. р. порівняти образи Марисі та Наталки Полтавки (використавши цитати)

 

 

doc
Додано
8 грудня 2022
Переглядів
1685
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку