Іван Нечуй-Левицький. «Кайдашева сім’я». Колоритні людські характери в повісті. Образи-персонажі, засоби їх зображення.

Про матеріал
Презентація для проведення уроку української літератури на тему: "Іван Нечуй-Левицький. «Кайдашева сім’я». Колоритні людські характери в повісті. Образи-персонажі, засоби їх зображення." в онлайн форматі.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Іван Нечуй-Левицький. «Кайдашева сім’я»Колоритні людські характери в повісті. Образи-персонажі, засоби їх зображення.

Номер слайду 2

Охарактеризуємо образи повісті «Кайдашева сім’я», Розкриємо майстерність І. С. Нечуя-Левицького у їх творенні; Будемо розвивати навички складання порівняльної характеристики персонажів, поглиблювати вміння обґрунтовувати свої міркування; Вчитимемося виходити з конфліктних ситуацій екологічно. Сьогодні на уроці ми:

Номер слайду 3

У чому полягає своєрідність композиції «Кайдашевої сім’ї». Чому «Кайдашева сім’я» — соціально-побутова повість?Як би ви сформулювали основну думку повісті? Що в Україні стало символом родинних чвар?Перевірка домашнього завдання

Номер слайду 4

У розгортанні сюжету за принципом нагнітання епізодів, сцен, колізій, завдяки чому виразно окреслюється характер конфлікту. Смислову роль відіграють численні діалоги. За жанром “Кайдашева сім’я” – це соціально-побутова повість, оскільки повсякденне життя Кайдашів розгортається в найрізноманітніших побутових виявах, які часто окреслюються у гумористичному плані. Схильність до відтворення комічних недоречностей письменник вважав однією з характерних рис українського народу, елементом національної психіки, багатої на «жарти, смішки, штукарства» та загалом на гумор, ще часом і дуже сатиричний. Через показ буденних ситуацій автор змальовує здрібніння людської душі. Духовна роз’єднаність, небажання зрозуміти одне одного — це те лихо, яке отруює життя родини Кайдашів. Груша. Відповіді

Номер слайду 5

Письменник у хронологічній послідовності з багатьма подробицями відтворює життя персонажів повісті. А разом з цим показує нам чинники, які впливали на формування їх характерів. Автор у творі виступає як тонкий психолог, що здатен підмічати найхарактерніші індивідуальні риси і створювати типові характери. Мабуть, недаремно у селах над Россю хвалилися тим, що прототипів для своїх знаменитих баби Параски та баби Палажки Нечуй знайшов саме у них, і кожне село наполягало на своїй першості. Цікаво, що Іван Семенович вірив, що «в кожній людині, одколи світ животіє, сидить трохи чорта, трохи й Бога, або в декого й багато Бога, і отой Бог вижене колись чорта та й прожене його на очерета та болота». А поки цього не сталося, ми, на жаль, змушені говорити про родину, члени якої не змогли чи не захотіли досягти порозуміння і перетворили своє життя в низку сварок.Інформація до міркування:

Номер слайду 6

Складання карт пам’яті персонажів твору«Сидів у повітці на ослоні й майстрував... У білій сорочці з широкими рукавами. З-під рукавів було видно здорові загорілі жилаві руки. Широке лице було сухорляве й бліде, наче лице в ченця»

Номер слайду 7

– звичайний селянин. Тяжка праця, панщина підірвали його здоров’я та сили. У нього «здорові жилаві руки, широке лице було сухорляве й бліде, наче лице в ченця». Омелько дуже працьовитий, ніколи не сидів без діла, щось завжди майстрував, лагодив. Від своїх синів він також вимагав працьовитості. Але Кайдаш любив випити- це, мабуть, було його найбільшою вадою. Тяжке життя зробило його нервовим та забобонним. Питання: Чи міг би Омелько змінити ситуацію в сім’ї як її голова? Поясніть. Чи заслуговує Кайдаш на повагу в родині, у селі? Чому?Омелько Кайдаш

Номер слайду 8

Складання карт пам’яті персонажів твору«Проїхала коло шинку, де стояла купа чоловіків, гордовито підняла голову й «добридень» людям не сказала… Виставила навмисне напоказ громаді жовті нові сап’янці. Сонце грало на чоботях. Сап’янці жовтіли на всю вулицю»

Номер слайду 9

Вона сварлива, бездушна жінка. Маруся гарно готувала і замолоду служила у панів покоївкою, від них і сама «набралась трохи панства». Кайдашиха з погордою ставиться до бідніших від себе, любить вихвалятись. Позитивні риси її характеру – це те, що вона працьовита, дбайлива хазяйка, любляча мати і бабуся. Але приватна власність, жадоба до землі зробила її жорстокою, жадібною. Це призводило до частих сварок і розладів у сім’ї, і, навіть, бійок. Питання: Чи є в ній позитивні риси? Назвіть їх. Яка Кайдашиха як дружина, мати, свекруха, бабуся, господиня, сусідка?Маруся

Номер слайду 10

Складання карт пам’яті персонажів твору«Був широкий у плечах, з батьківськими карими гострими очима, з блідуватим лицем. Тонкі пружки його блідого лиця з тонкими губами мали в собі щось неласкаве»

Номер слайду 11

Енергійний, суворий, впертий. Про горб «… цілий куток їздить через гору, а я буду її розкопувать. Як хтось почне, то й я копирсну заступом скільки там разів». “Його насуплене, жовтувате лице не розвиднювалось навіть тоді, як губи осміхались.” На селі його обрали десятським. Хотів, щоб жінка була «з перцем». Питання: Як Карпо ставиться до батьків? Чи підтримуєте ви його?Чи поважають його односельці? Чому?Як Карпо ставиться до своєї дружини,дітей?А як, на вашу думку, ставитимуться до Карпа та Мотрі їхні діти?Карпо

Номер слайду 12

Складання карт пам’яті персонажів твору«Висока на зріст, рівна станом, але не дуже тонка, з кремезними ногами, з рукавами, позакочуваними по лікоть, з чорними косами, вона була ніби намальована на білій стіні. Загоріле рум'яне лице ще виразніше малювалось з чорними тонкими бровами, з темними блискучими, як терен, облитий дощем, очима» 

Номер слайду 13

дружина Карпа, «робоча та проворна, та трохи куслива, як мухи в спасівку». «Має серце з перцем». Дівчина була із заможної родини, але добра і не вихвалялася на селі. Узявши шлюб, поринула у тяжкі будні. Зла свекруха звалила на неї всю хатню роботу. Щоденна гризня зробила Мотрю злою, сварливою жінкою. А лютість її не мала меж. Виколола свекрусі око та не переймалась, а раділа цьому. Питання: Чи відповідає Мотря народним уявленням про справжню жінку, шанобливу невістку?Який у Мотрі міг бути вихід при такому недоброзичливому до неї ставленні з боку свекрухи?Як би ви себе повели в ситуації, в якій опинилась Мотря?Мотря

Номер слайду 14

Складання карт пам’яті персонажів твору«Дівчина була невелика на зріст, але рівна, як струна, гнучка, як тополя, гарна, як червона калина, довгобраза, повновида, з тонким носиком. Щоки червоніли, як червонобокі яблучка, губи були повні та червоні, як калина. На чистому лобі були ніби намальовані веселі тонкі чорні брови, густі-прегусті, як шовк»

Номер слайду 15

Щира, тиха, спокійна, лагідна, чутлива, з бідної сім’ї. Вона тяжко переживала безладдя в родині. Та поступово і Мелашка втягується в сварки й бійки. Питання: Як і чому змінилися ці ніжна, чуйна дівчина? Чим вона відрізняється від Мотрі?Мелашка

Номер слайду 16

Складання карт пам’яті персонажів твору«Молоде довгасте лице було рум'яне. Веселі сині, як небо, очі світились привітно і ласкаво. Тонкі брови, русяві дрібні кучері на голові, тонкий ніс, рум'яні губи - все дихало молодою парубочою красою. Він був схожий з виду на матір» 

Номер слайду 17

Лагідний, м’який, жартівливий, дотепний, веселий. У нього приваблива зовнішність: «Лаврінове молоде довгасте лице було рум’яне, веселі, сині, як небо, очі світилися привітно й ласкаво». Він у всьому бачить хороше, добре, шанує людей, захоплюється красою природи, має ліричну душу і грає на сопілці. Але, нажаль, зрештою і Лаврін стає егоїстом. Питання: Чим відрізняється він від брата?Як ставиться до батьків,дружини?Чому він теж став егоїстом?Лаврін

Номер слайду 18

https://wordwall.net/resource/38174466 Систематизація вивченого: Визначте, якого персонажа повісті «Кайдашева сім’я» охарактеризовано:

Номер слайду 19

https://wordwall.net/uk/resource/1974163 Систематизація вивченого: Впізнайте, хто з родини Кайдашів зображений на малюнку:

Номер слайду 20

Чи можна сказати, що сім’я Кайдашів є типовою українською сім’єю? (Ні, для української сім'ї характерна повага до старших, увага до молодших, стриманість.) Чи можемо ми стверджувати, що характери, виведені в повісті, є типовими?(Ні, українцям властиве почуття власної гідності, взаєморозуміння, взаємоповаги.) Чи можна було уникнути ситуації, яка склалася в родині Кайдашів? Що і кому для цього потрібно було зробити? З якою ж метою Нечуй-Левицький писав свій твір? (Щоб показати, як не треба жити.)«Мозковий штурм»

Номер слайду 21

Вивчити матеріал теми за презентацією «Кайдашева сім’я». Образи-персонажі»Переглянути відео «Колоритні людські характери в повісті «Кайдашева сім'я». Українська література 10 клас»Дібрати прислів’я до образів повісті, які б вказували на основну рису їхнього характеру. Мелашка, прийшовши в хату Кайдашів, терпить наругу з боку свекрухи, але не наважується сказати їй ні слова. Складіть монолог Мелашки, звернений до Кайдашихи, яким вона могла б змусити злу свекруху не знущатися з неї. Домашнє завдання:

pptx
Додано
21 вересня 2023
Переглядів
1571
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку