ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Програма з корекційно-розвиткової роботи «Розвиток мовлення» для підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей із затримкою психічного розвитку розроблена на виконання Постанови Кабінету Міністрів України від 21. 08. 13 р. № 607 про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти для дітей з особливими потребами та Наказу Міністерства освіти і науки України від 23. 01. 2015 р. №44 «Про розроблення корекційно-розвиткового та методичного забезпечення спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів».
Корекційно-розвиткові заняття з курсу «Розвиток мовлення» – важлива складова навчальних планів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів та інших типів навчальних закладів для дітей із затримкою психічного розвитку (навчально-реабілітаційних центрів, інтегрованих та інклюзивних класів), яка покликана сприяти цілеспрямованому подоланню порушень мовлення та удосконаленню мовних, мовленнєвих і соціально-комунікативних умінь і навичок у зазначеної категорії дітей. Його основною метою є подолання порушень мовленнєвого розвитку (фонетико-фонематичного недорозвитку, загального недорозвитку мовлення ІІІ і IV рівнів, дизартрій, дисграфій і дислексій) та формування на цьому підґрунті ключової комунікативної компетентності через розвиток основних предметних компетентностей: мовної, мовленнєвої, читацької, соціокультурної у молодших школярів із затримкою психічного розвитку (далі ЗПР).
Алгоритми корекційно-розвиткової роботи з розвитку мовлення
У третіх класах спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів (чи інших типах закладів) для дітей із ЗПР вчитель-логопед і вчитель-початкових класів реалізують зміст із формування видів мовленнєвої діяльності із врахуванням наступних алгоритмів:
1. Корекційно-розвиткової роботи з дітьми із ЗПР, які мають порушення лексико-граматичного боку мовлення. Мета алгоритму: усунути недоліки усного мовлення і сприяти розвитку його лексико-граматичної складової та формуванню зв'язного мовлення як базису для становлення комунікативної компетентності. Завдання алгоритму: закріплення навичок звукобуквенного аналізу зі встановленням співвідношення між буквами та звуками в слові; морфологічного складу слова; уточнення і збагачення словникового запасу; оволодіння дітьми словосполученням, зв'язком слів у реченні, моделями речень різних синтаксичних конструкцій; развиток навички побудови зв'язного висловлювання і розвиток спілкування.
2. Корекційно-розвиткової роботи з дітьми із ЗПР, які мають дислексію (змішану). Специфічні порушення читання (дислексії) слід відрізняти від помилок читання, що закономірно зустрічаються на перших етапах оволодіння читанням. Особливістю дислексичних помилок є їх специфічний характер, що виявляється у вигляді: незасвоєння букв, побуквенного читання, спотворення звуко-складової структури слова, порушенні розуміння прочитаного. Дислексія часто набуває змішаного характеру і корекційно-розвиткова робота передбачає інтегрований зміст впливу на різних рівнях розвитку мовленнєвої діяльності. Мета алгоритму: усунути порушення та розвивати складові механізмів, що забезпечують опанування читанням на фонетико-фонематичному, лексико-граматичному та синтаксичному рівнях для успішного оволодіння читанням букв, складів, слів, речень, текстів. Завдання алгоритму: розвивати навички звукобуквенного аналізу зі встановленням співвідношення між буквами та звуками в слові; морфологічним складом, словозміною і словотворенням слів; різними синтаксичними конструкціями.
3. Корекційно-розвиткової роботи з дітьми із ЗПР, які мають дисграфію (змішану). Дисграфії в учнів третіх класів із ЗПР мають змішаний характер й передбачають роботу фахівців у напрямі подолання прогалин у фонетико-фонематичній, лексико-граматичній та синтаксичній складовій мовлення. Мета алгоритму: усунути порушення механізмів, що забезпечують оволодіння процесом письма в нормі на фонетико-фонематичному, лексико-граматичному та синтаксичному рівнях для успішного оволодіння грамотним письмом. Завдання алгоритму: розвивати навички звукобуквенного аналізу зі встановленням співвідношення між буквами та звуками в слові; морфологічним складом, словозміною і словотворенням слів; різними синтаксичними конструкціями.
Розвиток мовлення
3 клас
2 години на тиждень
№ уроку |
Дата |
Зміст навчального матеріалу |
1 |
|
Сприймання на слух текстів художнього, розмовного або науково-популярного стилів, різних жанрів (казка, оповідання, вірш) і типів (розповідь, опис, міркування) |
2 |
|
Робота над усвідомленням елементів фактичного змісту (дійові особи, місце і час дії, тема і мета) висловлювань |
3 |
|
Запам’ятовування послідовності подій. Відтворення змісту прослуханого. |
4 |
|
Вираження власної думки щодо змісту прослуханого, персонажів, фактів чи подій |
5 |
|
Слухання, сприймання і розуміння навчальних інструкцій і настанов з боку вчителя |
6 |
|
Розвиток загальномовленнєвих умінь і навичок |
7 |
|
Удосконалення звукового боку мовлення |
8 |
|
Речення. Звуки мови. |
9 |
|
Звукобуквенний аналіз слів |
10 |
|
Склад. Наголос. |
11 |
|
Диференціація голосних [а, е, у, і] |
12 |
|
Позначення м'якості приголосних |
13 |
|
Робота з словом. Утворення нових форм слова |
14 |
|
Удосконалення лексико-граматичного боку мовлення |
15 |
|
Удосконалення словникового запасу. Робота з синонімами і багатозначністю слів |
16 |
|
Удосконалення словникового запасу. Робота з анонімами і омонімами |
17 |
|
Морфологічний склад слова |
18 |
|
Морфологічний склад слова |
19 |
|
Словотворення: знайомство з суфіксами |
20 |
|
Словотворення іменників |
21 |
|
Словотворення прикметників |
22 |
|
Словотворення дієслів |
23 |
|
Робота над побудовою речень і зв'язним мовленням |
24 |
|
Речення. Уточнення уявлень про текст |
25 |
|
Розвиток розуміння змістовної сторони висловлювання |
26 |
|
Монологічне та діалогічне мовлення |
27 |
|
Побудова самостійного зв'язного висловлювання |