БІОЛОГІЯ
11-й клас
№ уроку |
11-А |
11-Б |
Тема уроку |
Примітки |
Тема 5. Адаптації |
|
|||
|
|
|
Тема 5. Адаптації Адаптація як загальна властивість біологічних систем. Рівні організації життя |
Підготовка до НМТ |
|
|
|
Властивості адаптацій |
Опрацювати презентацію |
|
|
|
Загальні закономірності формування адаптацій. Поняття про преадаптацію та постадаптацію |
Опрацювати параграф 2 |
|
|
|
Поняття про еволюцію. Еволюційна гіпотеза Ж.-Б. Ламарка. Основні положення еволюційної теорії Ч. Дарвіна. |
Тестування https://vseosvita.ua/test/start/asc274
|
|
|
|
Стратегії адаптацій організмів. Поняття про спряжену еволюцію (коеволюцію) та коадаптацію. Поняття про адаптивну радіацію |
Підготовка до НМТ https://zno.osvita.ua/biology/tag-osnovy_evoljucijnogho_vchennja/ |
|
|
|
Поняття про адаптивну радіацію. Формування адаптацій на молекулярному та клітинному рівнях організації |
Опрацювати параграф 3 |
|
|
|
Екологічна ніша як наслідок адаптацій організмів певного виду до існування в екосистемі. Поняття про екологічно пластичні та екологічно непластичні види
|
опрацювати параграф 5 |
|
|
|
Життєві форми тварин та рослин як адаптації до середовища мешкання |
опрацювати параграф 6 |
|
|
|
Наземно-повітряне середовище існування та адаптації до нього організмів. Водне та ґрунтове середовища існування та адаптації до них організмів. Способи терморегуляції організмів. |
|
|
|
|
Симбіоз та його форми. Організм як середовище мешкання. Поширення паразитизму серед різних груп організмів |
Підготовка до НМТ “Паразитизм” |
|
|
|
Адаптації паразитів до мешкання в організмі хазяїна. Відповідь організму хазяїна на оселення паразитів
|
|
|
|
|
Практична робота 1. Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування |
|
|
|
|
Адаптивні біологічні ритми біологічних систем різного рівня організації. Типи адаптивних біологічних ритмів організмів. Фотоперіодизм та його адаптивне значення |
Підготовка до НМТ https://zno.osvita.ua/biology/tag-adaptaciya_biosistem/ |
|
|
|
Контрольна робота № 1 |
|
|
|
|
Закономірності мінливості організмів. |
Підготовка до НМТ https://zno.osvita.ua/biology/tag-zakonomirnosti_minlivosti/ |
|
|
|
Генетика як наука. Закономірності спадковості організмів |
Підготовка до НМТ https://zno.osvita.ua/biology/tag-ghenetyka_jak_nauka_zakonomirnosti_spadkovosti_orghanizmiv/
|
Тема 6. Екологія |
|
|||
|
|
|
Предмет вивчення екології, її завдання та методи. Зв’язки екології з іншими науками |
|
|
|
|
Екологічні чинники та їхня класифікація. Стено- та еврибіонтні види |
|
|
|
|
Закономірності впливу екологічних чинників на організми та їх угруповання. Екосистеми. |
Підготовка до НМТ https://zno.osvita.ua/biology/tag-ekosistemi/
|
|
|
|
Екологічні закони |
|
|
|
|
Популяції. Класифікація популяцій. Структура та характеристики популяцій |
|
|
|
|
Механізми регуляції густоти та чисельності популяцій. Функціональна роль популяцій в екосистемах |
|
|
|
|
Властивості та характеристики екосистем |
|
|
|
|
Типи зв’язків між популяціями різних видів в екосистемах |
|
|
|
|
Екологічні сукцесії як процеси саморозвитку екосистем. Причини сукцесій та їхні типи. Закономірності сукцесій |
|
|
|
|
Агроценози, їхня структура та особливості функціонування. Шляхи підвищення продуктивності агроценозів |
|
|
|
|
Біосфера як глобальна екосистема, її структура та межі |
Підготовка до НМТ https://zno.osvita.ua/biology/tag-biosfera_yak_ekosistema/ |
|
|
|
Біогеохімічні цикли як необхідна умова існування біосфери |
|
|
|
|
Вчення В. І. Вернадського про біосферу та ноосферу та його значення для уникнення глобальної екологічної кризи |
Підготовка до НМТ https://zno.osvita.ua/biology/tag-ekologichni_chinniki_populyaciya/
|
|
|
|
Проект. Дослідження особливостей структури місцевих екосистем (природних чи штучних) |
|
|
|
|
Тематичне оцінювання та корегування знань учнів з теми «Екологія» |
|
Тема 7. Сталий розвиток та раціональне природокористування |
|
|||
|
|
|
Біологія як наука про живе |
https://zno.osvita.ua/biology/tag-biologhija_jak_nauka_pro_zhyve/ |
|
|
|
Збереження спадкової інформації |
https://zno.osvita.ua/biology/tag-zberezhennja_spadkovoyi_informaciyi/ |
|
|
|
Реалізація спадкової інформації |
https://zno.osvita.ua/biology/tag-realizacija_spadkovoyi_informaciyi/ |
|
|
|
Сучасні екологічні проблеми у світі та в Україні. Практична робота 2. Оцінка екологічного стану свого регіону |
|
|
|
|
Екологічна політика в Україні. Червона книга та чорні списки видів тварин. Зелена книга України. Види забруднення, їхні наслідки для природних і штучних екосистем та людини. Поняття про якість довкілля. Критерії забруднення довкілля |
|
|
|
|
Антропічний вплив на атмосферу Наслідки забруднення атмосферного повітря та його охорона |
|
|
|
|
Антропічний вплив на гідросферу. Причини порушення якості природних вод, дефіцит водних ресурсів, принципи оцінки екологічного стану водойм. Охорона водойм |
|
|
|
|
Основні джерела антропічного забруднення ґрунтів, їхні наслідки. Необхідність охорони ґрунтів |
|
|
|
|
Антропічний вплив на біорізноманіття. Проблеми акліматизації та реакліматизації видів. Збереження біорізноманіття як необхідна умова стабільності біосфери |
|
|
|
|
Концепція сталого розвитку та її значення. Природокористування в контексті сталого розвитку. Поняття про екологічне мислення. Необхідність міжнародної взаємодії у справі охорони довкілля |
|
|
|
|
Тематичне оцінювання та корегування знань учнів з теми «Сталий розвиток та раціональне природокористування» |
|
Тема 8. Біологічні основи здорового способу життя |
|
|||
|
|
|
Здоров’я людини. Науки, що вивчають здоров’я людини. Складові здорового способу життя: раціональне харчування, рухова активність, особиста і побутова гігієна, відпочинок |
|
|
|
|
Принципи здорового способу життя. Негативний вплив на здоров’я людини алкоголю, куріння та наркотиків |
|
|
|
|
Вплив стресових факторів на організм людини. Вплив навколишнього середовища на здоров’я людини. Безпека і статева культура. |
|
|
|
|
Профілактика інфекцій, що передаються статевим шляхом. Профілактика неінфекційних, інфекційних, інвазійних захворювань людини. Практична робота 3. Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань |
|
|
|
|
Імунна система людини, особливості її функціонування. Імунокорекція. Імунотерапія |
|
|
|
|
Внутрішнє середовище організму людини. Кров. Лімфа |
|
|
|
|
Кровоносна та лімфатична системи людини |
https://zno.osvita.ua/biology/tag-krovonosna_ta_limfatichna_sistemi/ |
|
|
|
Нервова регуляція. Нервова система. Вища нервова діяльність людини |
|
|
|
|
Гуморальна регуляція. Ендокринна система людини |
https://zno.osvita.ua/biology/tag-gumoralna_regulyaciya_endokrinna_sistema/ |
|
|
|
Навчальний проект 1. Особиста програма зміцнення здоров’я |
|
|
|
|
Контрольна робота № 2 |
|
Тема 9. Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології |
|
|||
|
|
|
Завдання та досягнення сучасної селекції. Внесок вітчизняних учених-селекціонерів |
|
|
|
|
Сучасні методи селекції тварин і рослин. Явище гетерозису та його генетичні основи |
|
|
|
|
Сучасні методи селекції мікроорганізмів |
|
|
|
|
Застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції |
|
|
|
|
Генна інженерія людини: досягнення та ризики. Біоетичні проблеми сучасної медицини |
|
|
|
|
Сучасна біотехнологія та її основні напрямки |
Підготовка до НМТ https://zno.osvita.ua/biology/tag-selekciya_organizmiv/
|
|
|
|
Застосування досягнень молекулярної генетики, молекулярної біології та біохімії у біотехнології |
|
|
|
|
Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та біологічний захист. Біологічна безпека та основні напрямки її реалізації |
|
|
|
|
Проект (один на вибір; створення бук-трейлеру, презентації, буклету, скрайбу, постеру тощо) Клонування організмів. Нанотехнології в біології. Трансгенні організми: за і проти |
|
|
|
|
Біологія та майбутнє людства. Розмноження та індивідуальний розвиток організмів |
https://zno.osvita.ua/biology/tag-rozmnozhennja_ta_indyvidualnyj_rozvytok_orghanizmiv/ |