Календарно-тематичне планування
навчального матеріалу «Біологія та екологія», 10-Б клас
70 годин – 2 години на тиждень, із них 6 годин – резервні
Програма: Навчальна програма з біології і екології для 10-11 класів закладів загальної середньої освіти: рівень стандарту, затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 23.10.2017 № 1407;
№ з/п |
Дата |
Тема уроку |
Практична частина |
Примітка |
10-Б |
||||
Вступ (4 год.). |
||||
|
|
1.Інструктаж з БЖД. Міждисциплінарні зв’язки біології та екології. |
|
|
|
|
2.Рівні організації біологічних систем та їхній взаємозв’язок |
|
|
|
|
3.Фундаментальні властивості живого. |
|
|
|
|
4.Стратегія сталого розвитку природи і суспільства |
|
|
Тема 1. Біорізноманіття (13 год. + 1 год. резервна). |
||||
|
|
1.Систематика – наука про різноманітність. |
Лабораторна робота №1: Визначення таксономічного виду в системі органічного світу |
|
|
|
2.Принципи наукової класифікації організмів. |
|
|
|
|
3.Сучасні критерії виду.
|
Навчальний проект «Складання характеристики виду за видовими критеріями». |
|
|
|
4.Віруси, віроїди, пріони. |
|
|
|
|
5.Особливості організації та функціонування вірусів, віроїдів та пріонів . |
|
|
|
|
6.Гіпотези походження вірусів. |
|
|
|
|
7.Взаємодія вірусів з клітиною-хазяїном та їхній вплив на її функціонування. |
|
|
|
|
8.Роль вірусів в еволюції організмів. |
|
|
|
|
9.Використання вірусів у біологічних методах боротьби зі шкідливими видами. |
|
|
|
|
10. Прокаріотичні організми: археї та бактерії. |
|
|
|
|
11.Особливості організації та функціонування прокаріотичних організмів. |
|
|
|
|
12.Сучасні погляди на систему еукаріотичних організмів. |
|
|
|
|
13.Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції. |
|
|
|
|
14. Тематична контрольна робота. Тематичне оцінювання. |
|
|
Тема 2. Обмін речовин і перетворення енергії ( 15 год + 1 год. резервна) |
||||
|
|
1.Білки, нуклеїнові кислоти, вуглеводи: огляд будови й біологічні ролі. |
|
|
|
|
2.Обмін речовин та енергії – основа функціонування біологічних систем. |
|
|
|
|
3.Особливості обміну речовин в автотрофних та гетеротрофних організмів. |
|
|
|
|
4.Енергетичне забезпечення процесів метаболізму. |
|
|
|
|
5.Способи отримання енергії в різних груп автотрофних та гетеротрофних організмів. |
|
|
|
|
6.Структури клітини які забезпечують процеси метаболізму. |
|
|
|
|
7.Роль процесів дихання в забезпеченні організмів енергією. |
|
|
|
|
8.Роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму клітини та цілісного організму. |
|
|
|
|
9.Вітаміни, їх роль в обміні речовин. Тематичне оцінювання |
|
|
|
|
10. Практична робота №1: Складання схем обміну вуглеводів, ліпідів, та білків в організмі людини. Інструктаж з техніки БЖ |
|
|
|
|
11. Порушення обміну речовин (метаболізму), пов’язані з нестачею чи надлишком надходження певних хімічних елементів, речовин. |
|
|
|
|
12.Значення якості питної води для збереження здоров’я людини. Раціональне харчування – основа нормального обміну речовин. |
|
|
|
|
13. Негативний вплив на метаболізм токсичних речовин. |
|
|
|
|
14. Знешкодження токсичних сполук в організмі людини. |
|
|
|
|
15. Нейрогуморальна регуляція процесів метаболізму |
|
|
|
|
16. Узагальнення знань з теми «Обмін речовин і перетворення енергії». Тематичне оцінювання |
|
|
Тема 3. Спадковість і мінливість (20 год. + 4 год. резервні) |
||||
|
|
1.Основні поняття генетики. |
|
|
|
2.Закономірності спадковості. |
|
|
|
|
|
3.Гібридологічний аналіз: основні типи схрещувань та їхні наслідки. |
|
|
|
|
4.Сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини. |
|
|
|
|
5.Організація спадкового матеріалу еукаріотичної клітини. |
|
|
|
|
6.Гени структурні та регуляторні. |
|
|
|
|
7.Регуляція активності генів і еукаріотичній клітині. |
|
|
|
|
8.Каріотип людини та його особливості. |
|
|
|
|
9.Хромосомний аналіз як метод виявлення порушень у структурі каріотипу. |
|
|
|
|
10.Сучасний стан досліджень геному. |
|
|
|
|
11.Моногенне та полігенне успадкування ознак у людини. |
|
|
|
|
12.Позахромна (цитоплазматична) спадковість у людини. |
|
|
|
|
13.Закономірності мінливості (спадкової, неспадкової) людини
|
Лабораторна робота №2: Вивчення закономірностей модифікаційної мінливості. |
|
|
|
14.Мутації та їхні властивості. |
|
|
|
|
15.Поняття про спонтанні мутації. Біологічні антимутаційні механізми. Захист геному людини від шкідливих мутагенних впливів. |
|
|
|
|
16.Тематична контрольна робота. Тематичне оцінювання |
|
|
|
|
17.Генетичний моніторинг в людських спільнотах. |
|
|
|
|
18. Особливості генофонду людських спільнота чинники, які впливають на їх формування. |
|
|
|
|
19. Закономірності розподілу алелів в популяціях. |
|
|
|
|
20. Сучасні завдання медичної генетики. |
|
|
|
|
21.Спадкові хвороби і вади людини, хвороби людини зі спадковою схильністю, їхні причини. |
|
|
|
|
22. Практична робота №2: Розв’язування типових генетичних задач |
|
|
|
|
23. Методи діагностики та профілактики спадкових хвороб людини. Методико-генетичне консультування та його організація. |
|
|
|
|
24.Узагальнення знань з теми «Спадковість і мінливість». Проект. Тематичне оцінювання. |
|
|
Тема 4. Репродукція та розвиток (12 год.) |
||||
|
|
1.Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів. |
|
|
|
|
2.Особливості процесів регенерації організму людини. Трансплантація тканин та органів у людини, її перспективи. Правила біологічної етики |
|
|
|
|
3.Ріст та розвиток клітин та фактори, які на нього впливають. |
|
|
|
4.Старіння та смерть клітин. Причини порушення клітинного циклу та їхні наслідки. |
|
|
|
|
|
5. Поняття про онкогенні фактори. Профілактика онкологічних захворювань. |
|
|
|
|
6.Статеві клітини. Особливості гаметогенезу у людини. |
Лабораторна робота №3: Вивчення будови статевих клітин людини. |
|
|
7. Суть та біологічне значення запліднення. |
|
|
|
|
|
8.Причини порушення процесів запліднення у людини. Особливості репродукції людини у зв’язку з її біосоціальною сутністю. |
|
|
|
|
9.Репродуктивне здоров’я. Сучасні перспективи репродуктивної медицини. Біологічні і соціальні аспекти регуляції розмноження у людини. |
|
|
|
|
10. Ембріогенез людини. Взаємодія частин зародка, що розвивається (явище ембріональної індукції) |
Лабораторна робота №4: Вивчення етапів ембріогенезу. |
|
|
|
11. Чинники здатні справляти позитивний і негативний вплив на процеси росту. |
|
|
|
Узагальнення знань з теми «Репродукція та розвиток». Тематичне оцінювання |
|
|