Зміст корекційної роботи |
Корекція загальної, артикуляційної , дрібної моторики. Розвиток дихання. Розвиток фонематичного сприйняття, мовного аналізу |
Корекція лексичної будови мовлення |
Корекція граматичної будови мовлення. Розвиток зв’язного мовлення та мовленнєвого спілкування |
Корекція пізнавальної та особистісної діяльності. |
||||||
|
І семестр (64 год) І етап (діагностичний) Збір анамнезу, даних про ранній розвиток, захворювання. Ранній мовленнєвий розвиток. Дослідження не мовленнєвих психічних функцій. Стан звуковимови. Анатомічна будова артикуляційного апарату. Артикуляційна моторика. Стан дихання і голосової функції. Відтворювання звукоскладової структури слова. Стан фонематичного сприйняття. Стан фонематичного аналізу і синтезу. Дослідження розуміння мовлення. Дослідження стану лексики і граматичної будови експресивного мовлення. Стан зв’язного мовлення. Дослідження навичок письма, читання. Логопедичний висновок. |
|||||||||
ІІ етап (підготовчий)
|
||||||||||
|
|
Розвиток артикуляції. Створення умов для набуття позитивного досвіду. (5-10 хв.на початку кожного заняття протягом року) Сила голосу, темп мовлення, ритм. Серії вправ: алфавіт; числовий ряд від 1 до 20;частини доби: ранок, день, вечір, ніч; назви днів тижня;пори року; місяці року. Читання, «проспівування» з опорою на графічне зображення цифр, букв, піктограм днів тижня, пір року (з підписами).Розвиток слухового сприймання, фонематичного слуху.Ігрові вправи на звуконаслідування. Розрізнення та повторення звуків.Повторення за вчителем чистомовок.Вивчення невеликих віршиків, що супроводжують виконання вправ для пальчикової гімнастики. |
|
|
|
Учень:
*уважно слухає та повторює за вчителем окремі звуки. |
||||
ІІІ етап (корекційий)
|
||||||||||
16 год
2 год
2 год
2год
6год
6год
1 год
20 год
2 год
2 год
2 год
1 год
2 год
1 год
2 год
2 год
1 год
20год
4 год
3 год
3 год
8 год
2 год
2 год
4 год
3 год
1 год
8 год
1 год
2 Год
2 Год
2 Год
1 год
|
І. Формування уявлення про себе, про родину.
Сім’я. Родина. Спогади про літні канікули. Як провели час з сім’єю, родиною влітку? .
Формування словника.
ТАН-вправа «Чарівний кубик». Створення родинного дерева.
Практичне вживання займенників я, ти, ми, він, вона, вони з опорою на малюнкові зображення, піктограми. Ідентифікація себе. Відмінкові форми особового займенника Я {практично, без вживання термінів)
Доповнення речень власними назвами у розповіді про своїх рідних.
.
Складання невеликої розповіді про особисті інтереси шляхом вибору
Культура поведінки. Практичне засвоєння таких слів у мовленні (в природних і створюваних мовленнєвих ситуаціях).
Перегляд фотографій (сюжетні, відповідно до ситуації) з обговоренням: хто зображений? що робить?, що роблять?, що відбувається? Тощо. Узагальнення та систематизація знань з теми.
ІІ.Формування уявлення про пори року, про осінь, ознаки осені, осінні місяці, збір урожаю.
Формування уявлення про різні пори року.
Формування словника
Робота з книжкою «Осінь». Екскурсія в шкільний сквер з метою спостереження за змінами у живій та неживійприроді. Перегляд фотографій. Обговорення зображеного за запитаннями вчителя.
Вивчення вірша «Осінь» І.Блажкевич.
Формування уявлень про працю людей восени.
Складання та вивчення ТАН-історії.
Узагальнення та систематизація знань з теми
ІІІ. Формування уявлення про рослини
Формування словника.
Вивчення вірша «Ідуть дощі» М.Познанської з опорою на малюнкове та графічне зображення тексту, підкріплюючи мовою рухів
Розвиток слухової уваги до мовлення.
Класифікація засвоєних назв рослин за видовими ознаками: дерева, кущі, трав ’янисті рослини.
Розвиток уваги та спостережливості, формування здатності до узагальнення.
Розпізнавання слів (практично), що означають один і кілька однакових предметів: дерево - дерева, кущ - кущі тощо.
Практичне вивчення дієслів та службових слів (без вживання термінів): у, на, в, ростуть.
Вивчення ТАН-історії. Повторення за вчителем.
Узагальнення та систематизація знань з теми.
ІV. Формування уявлення про зиму, зимові місяці, зимові розваги дітей.
Робота з книжкою «Зима».
Засвоєння слів з теми. Формування уявлення про погоду в процесі співвіднесення слів з відповідними малюнковими зображеннями. ТАН-вправи за вибором вчителя
Ознайомлення з віршем «Даруночки зими» Т.Корольової. Пошук словникових слів у тексті вірша. Відповіді на запитання до змісту вірша.
Складання ТАН-історії «Зимові розваги дітей». Вивчення ТАН-історії. Повторення за вчителем.
Відгадування загадок про зиму, сани, ковзани, лижі.
Повторення
|
Чистомовка ТИ-ТИ-ТИ- РІДНА МАТИ ТУСЯ-ТУСЯ-ТУСЯ- КОХАНА МАТУСЯ ОЧКА-ОЧКА-ОЧКА-ТУРБОТЛИВА МАМОЧКА ЕНЬКА-ЕНЬКА-ЕНЬКА- ДОБРА МОЯ НЕНЬКА
Розвиток дихання Люлі-люлі, мій синочку, справлю тобі колисочку, справлю тобі колисочку та й повішу на дубочку
Кульбаба Говорила діду баба: - Ти не дмухай на кульбабу, Бо з кульбаби полетять, Сто малих кульбабенят.
Пальчикова гімнастика (рухи з мовленням) Оцей пальчик – наш дідусь, Оцей пальчик – баба, Оцей пальчик –наш татусь, Оцей пальчик – мама. Оцей пальчик – хлопчик наш, Звати його - Ваня
Прочитайте вірш, виділяючи ключові слова голосом « Доброго ранку!» - мовлю за звичаєм, « Доброго ранку!» - кожному зичу я! « Доброго дня!» - вам , люди, бажаю! «Вечором добрим!» - стрічних вітаю Рухи з мовленням Треба разом привітатись: « Добрий день!» Дружно, голосно сказати: « Добрий день!» Вліво, вправо поверніться, Один одному всміхніться: « Добрий день!» У долоні поплескайте: « Добрий день!» Дружновсі, не відставайте: « Добрий день!»
Розвиток дихання: «Осінні листочки» , «Листячко летить, летить», « Вітер гойдає дерева»
Корекція звуковимови: іс-іс-іс- ми ідемо в ліс. ас-ас-ас- гриби чекають нас, си-си- си – кошик швидко ти неси, су-су-су- я ще кошик принесу, кру – кру-кру- чути журавлине «КРУ» і-і-і- проливні ідуть дощі.
Рухи з мовленням Листопад, листопад, пада з неба сніг і град, Ллють холоднії дощі Мерзнуть дерева і кущі
Промовляємо: Чоловічий, жіночий, дитячий, Для дівчаток він є і хлоп’ячий Легкий літній і теплий зимовий , Ще домашній, спортивний, святковий. Його шиють, перуть, вишивають, Що це одяг - малята вже знають
Осінь, осінь… Лист жовтіє, З неба часом дощик сіє. Червонясте, золотисте Опадає з кленів листя
Інсценуємо вірш Г.Демченко - Де ти, білочко, живеш? Що ти, білочко, гризеш? - У зеленому ліску, У дуплі, у соснячку, Я гризу горішки, І гриби, і шишки
Промовляємо В парку, у лісі, над яром Кущі, дерева і трави. Цвіту не вирви зад даром, гілки не гни для забави, Оберігай же повсюди Шлях і стежиночку в гаї. Все те окрасою буде Нашого рідного краю
Рухи з мовленням Листя з лип і беріз осипається. За стебло верболіз зачіпляється. Стали трави, стежки золотистими А тоненькі гілки – та й безлистими А як буде весні путь простелено, Знов на тому гіллі стане зелено. Розвиток динамічної координації артикуляційного апарату Ми садили ліс у полі і дубочки, і тополі, і осику, і калину, і червону горобину
Рухи з мовленям Я-я-я! Я-я-я! В гору тягнеться верба Яс-яс-яс! Яс-яс-яс! Нахилились вправо-раз! Я-Я-Я! Я-Я-Я! Нахилились вліво- два! Да-да-да! Да-да-да! Знає верба, де вода. Низько нахиляється і Дніпру вклоняється
Вивчення швидкомовки «Калинка». Каже Килинка: Калинка - не малинка! Так, так, Килинко, Гірка калинка
Чистомовка: Ло-ло-ло( 2 р.) – снігом землю замело Ля-ля-ля( 2 р.) - стала білою земля Лі-лі-лі( 2 р.) - ось замети чималі Рухи з мовленням Сипле, сипле, сипле сніг.. Мов метелики сріблясті . Ті сніжинки білі , чисті тихо стеляться до ніг Мімічна гімнастика Зима, скажу вам, дуже гарна: То сонячна /посміхаються/ То часом хмарна /лице похмуре/ Насунуть хмари звідусіль /заплющують очі, жмуряться/ І закружляє заметіль /У-у-у/ А іноді така напруга: /напрягаються куточки губи/ Завія, віхола і хуга А вітер свище, /с-с-с/ Вітер виє /з-з-з/ На кучугурах сніг біліє І тягнеться все до тепла /Зігрівають долоні диханням/ Така зима буває зла /Вираз злості на обличчі/
|
А, О, У
М, Н
Е, И
П, Б Диференціація П-Б
Т, Д Диференціація Т-Д
С
З
Диференціація С-З
Ш
Ж
Ш-Ж
К
Х
Диференціація К-Г-Х
Закріплення диференціації дзвінких-глухіх звуків |
Словник: мама, тато, син, донька, брат, сестра, дідусь, бабуся, тітка, дядько, родичі, родина, прізвище, місто, адреса, село, вулиця. Прізвище, ім‘я, по батькові батьків, дідусів, бабусь (співвіднесення, вибір, називання). Співвіднесення власних назв із загальними.
Класифікація слів-назв членів родини за родами без вживання терміну з використанням займенників він, вона
Практичне розрізнення дієслів, вжитих у формі однини та множини шляхом поєднання з відповідними займенниками я, ми. Наприклад: я пишу, ми пишемо....
Словник: осінь, пора року, вересень, жовтень, листопад, похолодання, дощ, туман, заморозки, відліт птахів, листя, листопад, в’януть трави, в’януть квіти, з’являється насіння, теплі краї, вирій, з’являються плоди.
Читання речень, запитань. Конструювання речень про осінь, її ознаки.
Пояснення значень слів з опорою на зображення, з використанням рухів, жестів. Формування уявлень про переносне значення слів (практично, без вживання поняття) на основі сприймання предметних зображень (сіє (насіння) і сіє (іде дощ)), безпосереднє відтворення дій (сіє, опадає).
Словник: урожай овочів, збір урожаю, урожай фруктів, город, поле, сад, яблуня, назви овочів, фруктів (поширених у вашій місцевості).
Знаходження словникових слів в тексті речень, ТАН-історії: дерева ( дуб, каштан, ялина, береза, сосна, горобина, клен, тополя), фруктові дерева (груша, слива, яблуня, персик); кущі (бузок, жасмин, калина, малина, шипшина); трав‘янисті рослини (льон, м’ята, картопля, хризантема, будяк, кульбабка). Засвоєння слів шляхом співвіднесення картинка до картинки, слово до слова, слово до картинки. .
Пошук в тексті вказаних слів та їх співвіднесення (дощі, кущі, дерева, дуб, калинонька). Йдуть, і йдуть, і йдуть дощі. Стали чорними кущі, І дерева чорні стали, Бо листочки всі опали. Тільки дуб стоїть у листі І калинонька в намисті
Розпізнавання слова в реченні за певними візуальними характеристиками: малюнок, перша буква у слові, впізнавання словникових слів (читання глобально).
Словник: назви зимових місяців, погода: холод, сніг, снігопад, лід, ожеледь, мороз, заметіль, назви зимового одягу.
Орієнтовний словник: зима, взимку, сніг, випав, діти, грають, сніжки, весело, ліпити, сніговики, кататися, ковзани, лижі, санки, прикрашати, ялинка, подарунки, прикраси. Виділення словникових слів зі змісту тексту. Вивчення слів.
|
Перегляд фотографій {зроблених під час літніх канікул) з коментуванням, відповіді на запитання щодо зображеного на фотографіях
Вибір відповідної групи слів (я - хлопчик, школяр, учень; я - дівчинка, школярка, учениця).
Доповнення речень словами-назвами дій за малюнком. (Дієслова подаються у формі теперішнього часу, ПІ особи однини).Доповнення речень дієсловами відповідно до виконуваної дії, що визначається поданим іменником. Наприклад: Я ... книжку; я ... у зошиті. *Конструювання речень з поданих слів
Доповнення речень у розповіді про себе. Я.... Мене звуть ... Моє прізвище ... Мені ... років. Я живу у місті... Моя адреса... Я навчаюся у ... поданих словосполучень. Розповідь про свою родину з використанням фотоальбому
Ознайомленнями з книжечками «Літо, «Осінь», «Зима», «Весна». Читання речень, запитань.
Конструювання речень про осінь, її ознаки. Читання речень під малюнками. Конструювання речень за зразком. Конструювання відповідей на запитання з розрізаних слів. Класифікація одягу, взуття відносно пори року.
Складання речень-підписів до фотографій. Орієнтовні речення: Артур збирає осіннє листя. Ми підкидаємо осіннє листя. Надворі іде дощ. У Влади та Іллі є парасоля. Читання речень. *Співвіднесення однакових речень. Конструювання речень з розрізаних слів: 1) способом накладання; 2) за зразком; 3) з голосу вчителя.
Конструювання вірша шляхом накладання віршованих рядків.. Вибір вказаного вчителем віршованого рядка. Співвіднесення речення до малюнка з підписом.
Добір підписів-речень до малюнка. Конструювання вірша з віршованих рядків за зразком. Конструювання вірша з віршованих рядків на слух. Складання малюнкового плану.
Робота з реченнями: Ознайомлення з реченнями (підписи під малюнками); Знаходження (впізнавання) вивчених слів у реченнях; Співвіднесення речень способом накладання; - Добір речень до малюнків. Пропоновані речення: Діти підмітають алею. Діти згрібають листя у парку. Дідусь навантажує листя на причіп. Хлопчик саджає дерево. Люди збирають урожай.
Доведи це. Усі дерева мають дерев’янистий стовбур. У дуба, берези, клена є такий стовбур. Отже, дуб, береза, клен - це дерева. Узагальнення та систематизація знань з теми.
ТАН-вправи за вибором вчителя на клумбі , у лісі).
Слухання вірша, добір малюнків до строф, віршованих рядків.
Орієнтовні речення: Клен – це дерево. Клен росте у парку. Малина – це кущ. Малина росте в саду. Шипшина – це кущ. Шипшина росте у лісі. Хризантема – це квітка. Хризантема росте на клумбі.
Рекомендований порядок для засвоєння речень: слухання- сприймання речення; слухання-візуальне сприймання; співвіднесення однакових речень; вибір вказаного вчителем речення, впізнавання/глобальне читання речення); співвіднесення - речення до малюнка. Конструювання засвоєних речень з розрізаних слів: способом накладання, за зразком, на слух. Формування здатності до логічного мислення. Створення міркувань за зразком. Наприклад: Твердження: Дуб, береза, клен - це дерева.Читання речень: Дерева ростуть у лісі (парку). Квіти ростуть на клумбі. Кущі ростуть у саду (у парку
|
Доповнення особистих фотоальбомів учнів новими фотографіями, складання підписів до фотографій зі слів учнів. Зосереджує увагу на фотографії, проявляє інтерес до зображеного (позитивно); коментує зображене одним словом, фразою; зосереджує увагу на фотографії при підтримці дорослого; *невербально відповідає на запитання: так, ні; вміє чекати своєї черги; *намагається слухати однокласників; називає слова (читає глобально), добирає підписи до зображень.
Співвідносить однакові зображення, слова, вибирає за вказівкою вчителя, демонструє розуміння; вміє чекати своєї черги; намагається чекати своєї черги; використовує слова в усному мовленні; демонструє розуміння лексичного значення слів шляхом вибору відповідного слова/зображення за описом вчителя; *за завданням вчителя вибирає вказане слово з двох запропонованих (з підтримкою); називає членів своєї сім’ї; Наслідуючи вчителя, називає членів сім’ї, найближчих родичів; знає прізвище, імена та по батькові батьків, найближчих родичів; *з допомогою називає; добирає/розміщує фото до відповідних підписів на родинному дереві: тато, мама...; *під керівництвом вчителя розміщує фотографії на родинному дереві;
демонструє розуміння значення слів ввічливості в процесі відповідного співвіднесення з частиною доби (вітання), ситуацією (прохання, вибачення, прощання); - *з допомогою вчителя співвідносить слова ввічливості з відповідною піктограмою; - застосовує ввічливі слова відповідно до ситуації: вітається прощається, вибачається, у поєднанні із зоровим контактом, *після нагадування, повторює за вчителем ввічливі слова у відповідній ситуації; - *невербально вітається (рукостискання, візуальний контакт, міміка, умовні жести), прощається (умовні жести, візуальний контакт, міміка); - розуміє ситуацію, зображену на малюнку, добирає відповідні ввічливі слова; *після обговорення.
Розрізняє пори року за малюнками; - називає ознаки кожної пори року за запитаннями; * з допомогою; - порівнює пори року за запитаннями; - виявляє сталий інтерес до зображеного, читає підписи; *повторює підписи; - дає відповіді на запитання про зображене на малюнку; *повторює відповідь; - конструює речення з розрізаних слів; *з допомогою; - розуміє зміст запитання, дає відповідь одним словом; *повторює; - класифікує одяг відносно пори року; *з допомогою; - називає слова (читає глобально), добирає підписи
демонструє вміння спостерігати за об‘єктами живої та неживої природи на екскурсії; - вербально реагує на побачене, відповідає на запитання; - *з допомогою та за вказівкою вчителя спостерігає за об‘єктами навколишньої дійсності; - *відповідає на запитання, повторюючи за вчителем; - адекватно реагує на інструкції вчителя під час екскурсії та слідує їх виконанню; - *намагається з допомогою вчителя дотримуватися виконання інструкцій під час екскурсії; - з допомогою вчителя висловлює враження від побаченого (почутого) (сподобалася – не сподобалася
ТАН-вправи на вибір вчителя.
Бере активну участь в колективному складанні підписів до фотографій; відповідає на запитання вчителя; *реагує невербально на зображення; демонструє здатність відтворити вербально зображене на фотографії демонструє вміння спостерігати за об’єктами живої та неживої природи на екскурсії; вербально реагує на побачене, відповідає на запитання; *з допомогою та за вказівкою вчителя спостерігає за об’єктами навколишньої дійсності; відповідає на запитання, повторюючи за вчителем; адекватно реагує на інструкції вчителя під час екскурсії та слідує їх виконанню; намагається з допомогою вчителя дотримуватися виконання інструкцій під час екскурсії; з допомогою вчителя висловлює враження від побаченого (почутого) (ісподобалася - не сподобалася).
ТАН-вправи за вибором вчителя. Вправа «Четвертий зайвий» з використанням предметних малюнків рослин.
Разом з учителем знаходить у тексті речення потрібне слово; знаходить і називає один або багато предметів, узгоджує слова (один дуб - багато дубів), * повторює за вчителем; класифікує рослини за видовими ознаками з опорою на графічне зображення слів: дерева, кущі, квіти; *розрізняє дерева, кущі, квіти з опорою на зображення з допомогою вчителя;
уважно слухає та розуміє зміст вірша, відповідає одним словом на запитання за змістом прослуханого; *повторює відповідь; демонструє розуміння змісту шляхом добору предметних, сюжетних ілюстрацій; *разом із учителем уважно розглядає ілюстрації до вірша, співвідносить їх з його змістом;повторює за вчителем віршовані рядки, рухи, які підкріплюють зміствірша;
- знаходить і називає один або багато предметів, узгоджує слова (один дуб – багато дубів), * повторює за вчителем; - класифікує рослини за видовими ознаками з опорою на графічне зображення слів: дерева, кущі, квіти; - *розрізняє дерева, кущі, квіти з опорою на зображення з допомогою вчителя; - демонструє здатність відтворити речення/підписи; - *повторює речення за вчителем; - читає речення; * з допомогою; - добирає речення до відповідного малюнка, ілюстрації; *з допомогою вчителя;
Фотографування учнів на природі в процесі діяльності (спостереження, підгодовування голубів, білочок)Співвідносить однакові зображення, слова, вибирає за вказівкою вчителя, демонструє розуміння; вміє чекати своєї черги; *з підтримкою; використовує слова в усному мовленні; співвідносить зміст знайомих слів з ілюстрацією, малюнком (предметним, сюжетним); , вірш; читає вірш напам’ять з опорою на малюнковий план, супроводжуючи рухами; *повторює вірш за вчителем з опорою на малюнковий план.
демонструє розуміння значення речення шляхом вибору відповідного малюнка; *за завданням вчителя вибирає вказане речення з двох запропонованих (з підтримкою); з допомогою вчителя розпізнає в реченні, не перечитуючи його, слова, за певними візуальними характеристиками (орієнтуючись на малюнок, першу букву в слові);
уважно слухає та розуміє зміст вірша відповідає одним словом на запитання про кого, про що розповідається?; *повторює відповідь; вдало добирає малюнки до змісту строф, віршованих рядків; *з допомогою; бере активну участь в колективному складанні ТАН-історії; відповідає на запитання вчителя; *реагує емоційно на зображення; *знає, що картинки/фото і текст зображають ТАН-історію |
||||
1