Тема. Арт-дизайн — високе мистецтво сучасності.
Практичне завдання: створення ескізу речей побуту у вигляді об’єктів арт-дизайну
Мета уроку: формування ключових компетентностей: вміння вчитися: організовувати своє робоче місце, планувати свої дії, доводити роботу до кінця; здійснювати самоконтроль і самооцінку; інформаційну компетентність: здатність учня орієнтуватися в інформаційному просторі, володіти і оперувати інформацією;
міжпредметну естетичну компетентність: спроможність аналізувати й оцінювати найважливіші досягнення національної, європейської та світової культури;
предметних мистецьких компетентностей: дати поняття про «арт-дизайн», ознайомити із способами створення об’єктів арт-дизайну. Сформувати уявлення учнів про специфіку візуального оформлення речей, розвивати навички роботи графічними матеріалами, уяву Виховувати почуття впевненості у собі для підтримки творчих успіхів.
Оснащення уроку: графічні матеріали (кольорові олівці, фломастери) гумки, альбом.
Зоровий ряд: графічні замальовки, презентація.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
Побудова понятійного ланцюжка із поняттями «дизайн», «промисловий дизайн», «графічний дизайн».
Серед витворів художників-дизайнерів є речі, які вражають вже з першого погляду своїм незвичним виглядом. Їхні творці кидають виклик буденності та пересічності, створюючи неймовірні форми, яскраві поєднання кольорів. Коли милуєшся такими речами, то, передусім, відчуваєш захоплення від краси − сміливої та неочікуваної, і лише потім здогадуєшся, що це предмети побуту. Але, поміркувавши, розумієш, що головне тут − не функціональність, а естетична насолода. Про такі дизайнерські рішення піде мова на сьогоднішньому уроці – це предмети арт-дизайну.
4. Вивчення нового матеріалу
Особливістю напряму «Арт-дизайну» в художньому конструюванні є виразна художня складова, що ґрунтується на принципах високого мистецтва.
Термін «арт-дизайн» виник у 80-ті роки XX століття в Італії з появою там двох дизайнерських об'єднань - «Алхімія» (засновники А. Мендіні, А. Гуеррьєро) і «Мемфіс» (Е. Соттсасс), які кинули виклик звичним правилам функціонального дизайну. Художні знахідки в розробках цих дизайнерів, а спочатку вони займалися дизайном меблів та інтер'єрів, почали переважати над установленою прагматикою загальновживаних дизайн-продуктів.
Відмінні риси нового напряму:
• несподівані комбінації кольору та світла;
• використання різних стилів;
• поєднання стилів в одному об'єкті;
• застосування екзотичних, нових у дизаин стилів;
• використання нестандартних образів;
• застосування нестандартних матеріалів;
• висока якість композиції;
• художня деталізація форми, якості поверхні, загального колориту;
• переважання принципу «ручна робота» під час створення об'єкта дизайну.
Арт-дизайн, здавалося б, мав би зацікавити лише обмежене коло людей - естетів із нестандартним мисленням. Проте виявилося, що пересічні споживачі із захопленням сприйняли новий напрям. Усім припав до смаку дизайн, в якому закладено тонкі інтонації, глибокі почуття, тепло людських рук. Пересічний споживач, як завжди і буває при спілкуванні зі справжнім мистецтвом, відчував сильні емоції, душевний контакт з об'єктом арт-дизайну.
Художники цього напряму ставили на чільне місце ідеї, закладені у творі мистецтва. Своїми роботами вони висловлювали протест проти комерціалізації мистецтва.
Сьогодні арт-дизайн поширений у багатьох сферах, пов'язаних із дизайном предметів і середовища: від інтер'єрів кав'ярень і квартир до арт-дизайну власного тіла (боді-арт - дизайн шкіри, нігтів, зачісок). Арт-дизайн широко застосовується при створенні різних видів друкованої продукції.
Таким чином, в арт-дизайні художня та емоційно-образна складові створеного об'єкта завжди переважатимуть над традиціями класичного дизайну, такими як раціональність і технічна доцільність.
Вражають витвори італійського дизайнера Гаетано Пеше. Його роботи надзвичайно емоційні, яскраві, а деколи й шокуючі. Коли на них дивишся в інтер'єрі, то розумієш, що твори цього автора мають особливу гармонію й енергію. Різноманітні вази, браслети, а також шафи, стільці та крісла вносять у життєвий простір людини позитивні емоції та добрий гумор. Це і не дивно, адже Гаетано Пеше є засновником так званого «емоційного» дизайну.
Усі речі Гаетано Пеше – мов прекрасна мистецька загадка! Нещодавно ми виготовляли підставку для олівців. Але сьогодні, після ознайомлення із арт-дизайном, хочеться і себе відчути модним художником. Давайте перетворимо нашу підставку у витвір арт-дизайну - виконаємо її ескіз так, щоб головним у ньому була якась неочікувана та яскрава ідея. Та перш ніш братися до роботи, перегляньмо ще раз світлини з витворами сучасних майстрів арт-дизайну і подані в підручнику варіанти ідей із підставкою у виконанні дизайнерів.
5.Виконання практичного завдання.
Варіант 1. Виконання ескізу розпису чохла для мобільного телефону
Варіант 2. Виконання ескізу або макету підставки для мобільного телефону.
6. Домашнє завдання.
У вільний час уважно розгляньте предмети побуту, аксесуари, спробуйте, з дозволу батьків, надати їм нового життя яскравим нестандартним оздобленням.
Арт-дизайн — високе мистецтво сучасності
План-конспект уроку
образотворчого мистецтва,
проведеного у 7 класі
Яковенко Т.І.