Календарно-тематичне планування
Пізнаємо природу
5 клас (2 год на тиждень, 70 год за рік)
Складено за модельною навчальною програмою «Пізнаємо природу. 5-6 класи (інтегрований курс), авт. Д. Біда, Т. Гільберг, Я. Колісник» для закладів загальної середньої освіти, затвердженою Наказом Міністерства освіти і науки України від 13.12.2021 року № 1358
Адаптований до підручника: https://pidruchnyk.com.ua/1718-piznaiemo-pryrodu-bida-5-klas.html
№ |
Дата |
Тема |
Домашнє завдання |
І семестр Тема 1 Пізнаємо світ науки |
|||
1. |
|
Природничі науки. Об’єкт і предмет природничих наук. Взаємозв’язок природничих наук. Наукові терміни та факти. |
§ 1 |
2. |
|
Наукові відкриття та винаходи. Відкриття та винаходи. Патенти природи. Учені-натуралісти та дослідники природи. Значення науки та техніки. |
§ 2 |
3. |
|
Методи наукових досліджень. Роль органів чуття у вивченні природи. Інструменти та методи дослідження природи. Вибір методу, визначення його етапів. Спостереження. Гіпотеза. Моделювання. Експеримент. Правила безпеки життєдіяльності під час досліджень природи. Віртуальна екскурсія до наукової лабораторії. |
§ 3 |
4. |
|
Фізичні величини. Одиниця фізичної величини. Вимірювальні прилади та інструменти. Маса. Еталони маси та довжини. Температура. Об’єм. Час. Вимірювання маси, температури, об’єму та проміжків часу. |
§ 4 (§ 5, ПР №1) |
5. |
|
Узагальнення та контроль знань за темою «Пізнаємо світ науки». |
|
Тема 2. Пізнаємо будову речовини |
|||
6. |
|
Фізичні тіла. Фізичні тіла та їх характеристики. Речовини та їх властивості. Основні речовини, що входять до складу атмосфери (кисень, азот, вуглекислий газ), гідросфери (вода) та літосфери (пісок, вапняк, вугілля). |
§ 7 |
7. |
|
Атоми та молекули. Три стани речовин. Розташування, рух та взаємодія частинок у твердих тілах, рідинах, газах. |
§ 8 |
8. |
|
Властивості твердих тіл. Розташування, рух та взаємодія частинок у твердих тілах, рідинах і газах. Властивостей твердих тіл на основі знань про будову речовини. Механічні (твердість, пластичність, пружність, крихкість, міцність) та магнітні властивості твердих тіл. Застосування властивостей твердих тіл. |
§ 9 |
9. |
|
Властивості рідин. Пояснення властивостей рідин на основі знань про будову речовини. Чи можна змінити форму і об’єм рідини? Спостереження явища дифузії та взаємодії частинок речовини. Залежність швидкості дифузії від температури. Дифузія у природі й організмі людини. Випаровування. |
§ 10 |
10. |
|
Вода – найдивовижніша речовина на Землі. Одночасне перебування води в трьох агрегатних станах. Вода в природі та організмі людини. Колообіг води в природі. |
§ 11 |
11. |
|
Властивості газів. Пояснення властивостей газів на основі знань про будову речовини. Чи можна змінити об’єм газу? Дифузія в газах. Застосування властивостей газів. Повітря – природна суміш газів. |
§ 12 (§ 13, ПР №2) |
12. |
|
Вимірювання маси. Маса. Еталон маси. Вимірювання маси. |
§ 14 |
13. |
|
Розчинні та нерозчинні речовини. Чисті речовини та суміші. Повітря та морська вода – природні суміші. Вода як розчинник. Розчин. Розчинні та нерозчинні речовини. Приготування та вивчення розчинів. Розчини у природі, побуті та організмі людини. Приготування розчинів. Розділення розчинних і нерозчинних речовин фільтруванням. |
§ 15 (§ 16, ПР №3) |
14. |
|
Різноманіття речовин в довкіллі. Хімічні елементи, їх символи. Хімічні сполуки. Склад молекул. Різноманіття речовин, їхні властивості та застосування. Речовини, створені людиною. Матеріали (камінь, дерево, скло, пластик тощо). |
§ 17 |
15. |
|
Узагальнення та контроль знань за темою «Пізнаємо будову речовини». |
§ 18 |
Тема 3. Пізнаємо природу землі |
|||
16. |
|
Виникнення Землі. Гіпотези виникнення Землі в працях науковців минулих епох. Сучасні уявлення про виникнення нашої планети. |
§ 19 |
17. |
|
Віртуальна екскурсія до планетарію. |
|
18. |
|
Будова Землі. Внутрішня будова і склад Земної кулі та методи її вивчення. Літосфера. Континенти і Світовий океан. Рух літосферних плит. |
§ 20 |
19. |
|
Мінерали та гірські породи. Мінерали та гірські породи. Руйнування гірських порід. Речовини підземного царства: метали і неметали. Корисні копалини. Раціональне використання природних ресурсів. Віртуальна екскурсія до геологічного музею. |
§ 21 |
20. |
|
Форма і розміри Землі. Глобус як модель Землі. Види глобусів. Інтерактивний глобус. Цифровий глобус Google Earth. Розміри Землі. Широта та довгота, паралелі і меридіани. Визначення координат місцевості. Використання координат для визначення місцезнаходження. Система GPS та користування нею. |
§ 22 |
21. |
|
Способи зображення Землі. Хто і як складає сучасні карти. В який спосіб можна зобразити земну поверхню. Малюнок, фотознімок, аерофотознімок. Плани, карти, глобуси. |
§ 23 |
22. |
|
Географічні карти. Елементи оформлення географічних карт. Умовні знаки та пояснення до карти. Шкала висот та глибин. Значення географічної карти у життєдіяльності людини. |
§ 24 (§ 24, ПР №4) |
23. |
|
Масштаб географічних карт. Масштаб карт і глобусів. Види масштабу. Вимірювання відстаней на місцевості і карті. Від карти до плану. |
§ 25 (§ 25, ПР №5) |
24. |
|
Суходіл Землі. Материки і частини світу. Острови, півострови й архіпелаги. |
§ 27 |
25. |
|
Форми земної поверхні. Рельєф. Зміни рельєфу. Внутрішні та зовнішні чинники змін. Рельєф гірський та рівнинний. |
§ 28 |
26. |
|
Рельєф України. Основні форми рельєфу України. Низовини та височини. Українські Карпати та Кримські гори. Чинники впливу на рельєф. |
§ 29 |
27. |
|
Гідросфера. Розподіл води на Землі. Колообіг води в природі. Малий та великий колообіги води. Джерела прісної води на Землі. |
§ 30 |
28. |
|
Світовий океан. Дослідження морів та океанів. Моря, затоки й протоки. Солоність морської води. |
§ 31 |
29. |
|
Води суходолу. Поверхневі та підземні води. Річки. Будова річки. Рівнинні та гірські річки. Озера. Робота води в природі. |
§ 32 |
30. |
|
Значення води на Землі. Вплив води на клімат. Значення води для рослин і тварин. Значення води для людини. Охорона водойм. Самоочищення води у природі. |
§ 33 |
31. |
|
Узагальнення та контроль знань за темою «Пізнаємо природу Землі». |
|
ІІ семестр Тема 2 Пізнаємо природу Землі |
|||
32. |
|
Атмосфера. Склад повітря. Будова атмосфери. Властивості повітря. Використання властивостей повітря людиною. |
§ 34 |
33. |
|
Погода. Метеорологічні спостереження. Прогноз погоди. Температура та вологість повітря. Опади. Клімат. Кліматичні пояси Землі. |
§ 35 |
34. |
|
Небезпечні природні явища. Атмосферне і грунтове повітря. Склад грунтового повітря. Забруднення повітря. Охорона повітря. Небезпечні природні явища. |
§ 36 |
35. |
|
Віртуальна екскурсія до Гідрометцентру України. |
|
36. |
|
Унікальність планети Земля. Передумови появи життя на Землі. Взаємозв’язок між оболонками Землі. Вплив діяльності людини на Землю. |
§ 37 |
37. |
|
Узагальнення та контроль знань за темою «Пізнаємо природу Землі». |
§ 38 |
Тема 4. Пізнаємо різноманіття організмів |
|||
38. |
|
Бактерії та віруси. Дослідження мікроорганізмів. Особливості життєдіяльності бактерій. Розмноження бактерій. Віруси. |
§ 41 |
39. |
|
Значення бактерій і вірусів. Хвороботворні бактерії. Вірусні хвороби. Роль бактерій в природі. Значення бактерій для людини. |
§ 42 |
40. |
|
Гриби та лишайники. Шапинкові гриби. Дріжжові гриби. Цвілеві гриби. Значення грибів у природі та для людини. Лишайники. |
§ 47 |
41. |
|
Квіткові рослини. Будова квіткової рослини. Функції органів квіткової рослини. Цвітіння і плодоношення. |
§ 43 |
42. |
|
Водорості та спорові рослини. Будова і значення водоростей. Будова і значення мохів. Будова і значення плаунів. Будова і значення хвощів. Будова і значення папоротей. |
§ 44 |
43. |
|
Голонасінні та покритонасінні рослини. Будова, поширення, значення голонасінних рослин. Різноманітність голонасінних рослин. Будова, поширення, значення покритонасінних рослин. Різноманітність покритонасінних рослин. |
§ 45 (§ 45, ПР №6) |
44. |
|
Пристосування рослин до середовища. Значення пристосування живих організмів до середовищаіснування. Пристосування рослин до запилення та поширення насіння і плодів. Кімнатні рослини. Отруйні кімнатні рослини. |
§ 46 (§ 46, ПР №7) |
45. |
|
Безхребетні тварини. Класифікація тварин. Безхребетні тварини. Будова та спосіб життя безхребетних. Різноманітність безхребетних. |
§ 48 |
46. |
|
Хребетні тварини. Будова хребетних тварин. Спосіб життя хребетних. Різноманітність хребетних. |
§ 49 (§ 49, ПР №8) |
47. |
|
Віртуальна екскурсія до природничого музею. |
|
48. |
|
Домашні тварини. Одомашнення тварин. Вибір домашнього улюбленця. Правила догляду за різними тваринами. |
§ 50 |
49. |
|
Значення тварин для природи і людини. Значення тварин в природі. Грунтотворення. Значення тварин для людини. Охорона тваринного світу. |
§ 51 |
50. |
|
Узагальнення та контроль знань за темою «Пізнаємо різноманіття організмів» |
§ 52 |
Тема 5. Пізнаємо організм людини |
|||
51. |
|
Травна система людини. Поживні речовини. Травлення. Будова травної системи людини. Функції органів травної системи. |
§ 53 |
52. |
|
Система дихання людини. Значення кисню для людини. Дихання. Будова дихальної системи людини. Газообмін в легенях. |
§ 54 |
53. |
|
Кровоносна система людини. Склад крові. Артеріальна і венозна кров. Будова кровоносної системи. Кола кровообігу. Фізичне навантаження і робота серця. |
§ 55 |
54. |
|
Імунна система людини. Імунітет. Рівні захисту організму. Будова імунної системи організму. Види імунітету. Вакцини. |
§ 56 |
55. |
|
Сечовидільна система людини. Продукти обміну речовин. Виділення. Будова видільної системи організму. Фільтрація крові. |
§ 57 |
56. |
|
Нервова система людини. Будова нервової системи. Рефлекси людини. Будова і функції головного мозку. |
§ 58 |
57. |
|
Органи чуття. Сигнали середовища організму. Види і органи чуття. Око. Вухо. Сприйняття запахів і смаків. Дотик. |
§ 59 |
58. |
|
Віртуальна екскурсія до анатомічного музею. |
|
59. |
|
Узагальнення та контроль знань за темою «Пізнаємо організм людини» |
§ 60 |
Тема 6. Пізнаємо себе і світ навколо |
|||
60. |
|
Секрети здоров’я. Здоровий спосіб життя. «Тарілка здоров’я». Українські традиції здорового способу життя. |
§ 61 |
61. |
|
Опора організму. Скелет людини. Будова хребта. Постава. Плоскостопість. Ємність легень. Фізична активність. |
§ 62 |
62. |
|
Режим дня. Тайм-менеджмент. Хронофаги. Повноцінний сон. Емоційний інтелект. |
§ 63 |
63. |
|
Природні скарби України. Біорізноманіття. Інвазійні види. Охорона природи України. Червона і Зелена книги. Природно-заповідний фонд. |
§ 64 |
64. |
|
Природа у творчості людини. Людина і природа. Природа і мистецтво. Живопис. Поезія. Народні промисли. |
§ 65 |
65. |
|
Віртуальна екскурсія до художнього музею. |
|
66. |
|
Узагальнення та контроль знань за темою «Пізнаємо себе і світ навколо» |
§ 66 |
67. |
|
Підсумковий урок |
|