Особлива увага при складанні календарного плану було звернено на:
- відповідність календарного планування до програми МОН України;
- доцільність розбивки тем за тематичним оцінюванням;
- форми проведення практичної частини програми.
Календарне планування Історія України (35 годин)
7 клас
№ |
Дата |
Зміст навчально-пізнавальної діяльності |
Результати навчально-пізнавальної діяльності
|
Домашнє завдання |
|
Розділ 1. ВИНИКНЕННЯ ТА СТАНОВЛЕННЯ РУСІ-УКРАЇНИ |
|||||
1 |
|
Розселення слов’янських племен на території України. |
Знаю:
Розумію:
Умію:
укласти історичний портрет руського князя. Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт:
на підставі доступних джерел укласти (за допомогою вчителя) історичний портрет княгині Ольги або князя Святослава. |
|
|
2 |
|
Господарство та суспільство слов’ян. Практична робота: визначити (за доступними текстовими джерелами) особливості повсякденного життя та світобачення слов’ян на теренах України в ІХ–Х ст. |
|||
3 |
|
Сусіди східних слов’ян. Утворення Русі-України. Практична робота: позначити на контурній карті територію розселення слов’янських племен на теренах України та їхніх сусідів, напрямки походів київських князів ІХ–Х ст. |
|||
4 |
|
Київські князі. Аскольд, Олег. Практична робота: внести у синхронізовану хронологічну таблицю відомості про утворення Київської держави (Русі-України), правління перших князів (Аскольда, Олега, Ігоря, Ольги, Святослава), їхні походи/реформи |
|||
5 |
|
Київські князі. Ігор, Ольга, Святослав. Практична робота: на підставі доступних джерел укласти (за допомогою вчителя) історичний портрет княгині Ольги або князя Святослава. |
|||
6 |
|
Узагальнення. Тематичне оцінювання |
|||
Розділ 2. КИЇВСЬКА ДЕРЖАВА (РУСЬ-УКРАЇНА) наприкінці X – у першій половині XI ст. |
|||||
7 |
|
Внутрішня і зовнішня політика Володимира Великого. Практична робота: внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про правління Володимира Великого та Ярослава Мудрого, хрещення Русі, утворення Київської митрополії, розгром Ярославом Мудрим печенігів під Києвом, кодифікацію руського звичаєвого права, інші (на розсуд учителя) |
Знаю:
Розумію:
Умію:
розпізнавати пам’ятки архітектури з часів Київської держави (Русі-України). Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт:
здійснити уявну подорож Києвом часів Володимира Великого / Ярослава Мудрого. Міжпредметні зв’язки: 7 клас. Образотворче мистецтво. Розділ: Мистецтво: діалог традицій і новаторства. Тема: Мистецтво в нашому житті (Учень усвідомлює необхідність збереження пам’яток архітектури як художнього надбання людства); 7 клас. Українська мова. Розділ: Дієслово. Тема: Дієслово: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль (Учень складає допис, есе про значення родинних традицій у житті людини). |
|
|
8 |
|
Впровадження християнства. Практична робота: визначити (за доступними джерелами) роль і вплив християнської релігії й церкви в житті руського (давньоукраїнського) суспільства |
|||
9 |
|
Київська держава (Русь-Україна) за Ярослава Мудрого. Практична робота: позначити на контурній карті територію Київської держави (Русі-України) за правління князів Володимира Святославовича та Ярослава Мудрого. |
|||
10 |
|
«Руська правда». Суспільний устрій. Влада князя. Практична робота: охарактеризувати – на основі витягів з відомих правових пам’яток доби («Руська правда» Ярослава Мудрого, «Правда Ярославичів», «Статут» Володимира Мономаха) – правове становище різних верств населення Русі-України. |
|||
11 |
|
Повсякденне життя. Господарство. Практична робота: зіставити (за доступними текстовими джерелами) світосприйняття, господарство (економіку), структуру та політичний устрій руського суспільства в період становлення (ІХ – перша половина Х ст.) і розквіту (кінець Х – перша половина ХІ ст.) Київської держави |
|||
12 |
|
Міста. Ремесла. Торгівля. Культура. Практична робота: здійснити уявну подорож Києвом часів Володимира Великого / Ярослава Мудрого. |
|||
13 |
|
Узагальнення. Тематичне оцінювання |
|||
Розділ 3. КИЇВСЬКА ДЕРЖАВА у другій половині XI – першій половині XIII ст. |
|||||
14 |
|
Передумови політичного дроблення Київської держави. Любецький з’їзд князів. Практична робота: внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про Любецький з’їзд князів, правління спадкоємців Ярослава Мудрого (Володимира Мономаха та ін.), першу писемну згадку назви «Україна», зведення Успенського собору Києво-Печерської лаври, інші (на розсуд учителя) |
Знаю:
Розумію:
Умію:
укласти історичний портрет руського князя Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт:
визначити (за «Повчанням дітям», «Словом о полку Ігоревім» та іншими доступними джерелами) характерні для Володимира Мономаха, Ярослава Осмомисла, Ігоря Святославовича (на вибір учня) вчинки і риси характеру, а також ставлення до цього князя його сучасників; висловити та обґрунтувати власну думку про цього князя. Міжпредметні зв’язки: 7 клас. Зарубіжна література. Розділ: Билини і балади. Тема: Билина як жанр. Поетичне відображення історії Київської Русі в билинах (Учень поважає загальнолюдські чесноти, родинні цінності, героїзм і відданість вітчизні). |
|
|
15 |
|
Правління Володимира Мономаха. |
|||
16 |
|
Київське, Переяславське та Чернігівське князівства в середині XII – першій половині XIIІ ст. Політичне і соціально-економічне життя (оглядово). Практична робота: позначити на контурній карті й надписати території князівств часів роздробленості Київської держави (Русі-України) та половецькі землі |
|||
17 |
|
Галицьке і Волинське князівства в другій половині ХІІ ст. Ярослав Осмомисл (оглядово). |
|||
18 |
|
Культура Русі-України в другій половині ХІ – першій половині ХІІІ ст. Практична робота: визначити (за «Повчанням дітям», «Словом о полку Ігоревім» та іншими доступними джерелами) характерні для Володимира Мономаха, Ярослава Осмомисла, Ігоря Святославовича (на вибір учня) вчинки і риси характеру, а також ставлення до цього князя його сучасників; висловити та обґрунтувати власну думку про цього князя |
|||
19 |
|
Кочові народи степів України Х–ХІІІ ст. Крим у складі Візантійської імперії (оглядово). |
|||
20 |
|
Узагальнення. Тематичне оцінювання |
|||
Розділ 4. КОРОЛІВСТВО РУСЬКЕ (ГАЛИЦЬКО-ВОЛИНСЬКА ДЕРЖАВА) |
|
||||
21 |
|
Утворення Галицько-Волинської держави. Практична робота: внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про об’єднання Волинського і Галицького князівства в єдину державу, битву на р. Калці, вторгнення монголів на Русь, оборону Києва від монголів, коронування Данила Романовича, інші (на розсуд учителя) |
Знаю:
Розумію:
Умію:
укласти і представити історичний портрет одного з правителів Галицько-Волинської держави. Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт:
підготувати та представити історичний портрет короля Данила / іншого князя з династії Романовичів (на вибір учня).
|
|
|
22 |
|
Походи монголів на Русь. Підпорядкування руських князівств Монгольській імперії (Золотій Орді). Практична робота: позначити на контурній карті територію Королівства Руського, території держав – сусідів Королівства Руського, напрямки монгольських походів на Русь у 1239–1242 рр. |
|||
23 |
|
Король Данило – будівничий Галицько-Волинської держави. Практична робота: підготувати та представити історичний портрет короля Данила / іншого князя з династії Романовичів (на вибір учня) |
|||
24 |
|
Галицько-Волинська держава за наступників Данила Романовича та її розпад. |
|||
25 |
|
Культура Галицько-Волинської держави ХІІІ – першої половини XІV ст. Практична робота: виявити (за доступними візуальними і текстовими джерелами) свідчення впливу західноєвропейських культур на повсякденне життя і розвиток мистецтв у Королівстві Руському |
|||
26 |
|
Узагальнення. Тематичне оцінювання |
|||
Розділ 5. РУСЬКІ УДІЛЬНІ КНЯЗІВСТВА У СКЛАДІ СУСІДНІХ ДЕРЖАВ. КРИМСЬКЕ ХАНСТВО |
|||||
27 |
|
Інкорпорація руських удільних князівств до складу Великого князівства Литовського, Руського і Жемайтійського, інших держав. внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про входження руських князівств до складу сусідніх держав, Кревську унію, існування князівства Феодоро, утворення Кримського ханства і його підпорядкування Османській імперії, інші (на розсуд учителя); |
Знаю:
Розумію:
Умію:
укласти історичний портрет русько-українського діяча XIV–XV ст. Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт:
укласти історичний портрет Костянтина Острозького. |
|
|
28 |
|
Кревська унія 1385 р. і українські території. Опір руських князів політиці централізації та його наслідки. |
|||
29 |
|
Держава Феодоро в Криму. Утворення Кримського ханства. Гіреї. Суспільний устрій та культура ханства. (оглядово). Практична робота: позначити на контурній карті територію українських удільних князівств у складі сусідніх держав, територію Кримського ханства, місця подій, що визначили інкорпорацію князівств південно-західної Русі в XІV–XV ст. до складу сусідніх держав |
|||
30 |
|
Практична робота: зіставити організацію суспільства (соціальну стратифікацію) і влади (державний устрій) у руських удільних князівствах, Кримському ханстві, Великому князівстві Литовському та Королівстві Польському в XV ст. |
|||
31 |
|
Суспільне і церковне життя на теренах України в XІV–XV ст. Сільське господарство. Ремесла і торгівля. Міста, магдебурзьке право. Практична робота: порівняти (за відомостями з наданих учителем джерел) правовий статус і повсякденне життя на теренах України в XІV–XV ст. представників різних станів, верств і етносів |
|||
32 |
|
Пам’ятки середньовічної культури XІV–XV ст. Костянтин Острозький. Юрій Дрогобич. Практична робота: укласти історичний портрет Костянтина Острозького |
|||
33 |
|
Узагальнення. Тематичне оцінювання |
|||
Узагальнення до курсу. ІСТОРІЯ РУСІ-УКРАЇНИ В КОНТЕКСТІ ЕПОХИ СЕРЕДНІХ ВІКІВ |
|
||||
34 |
|
Здобутки середньовічного русько-українського суспільства. Особливості суспільного життя Русі-України. |
Розумію:
Умію:
розкрити особливості українського середньовіччя (порівняно з історією тогочасної Візантії та Західної Європи). Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт: на підставі укладеної протягом навчального року синхронізованої хронологічної таблиці «Європа в добу Середньовіччя» сформулювати висновок про місце Русі-України в загальноєвропейських політичних, господарських і культурних процесах. |
|
|
35 |
|
Внесок Русі-України у формування європейської цивілізації. Практична робота: на підставі укладеної протягом навчального року синхронізованої хронологічної таблиці «Європа в добу Середньовіччя» сформулювати висновок про місце Русі-України в загальноєвропейських політичних, господарських і культурних процесах. |
|||