Тема: Християнська релігія і церква в житті давньо - руського суспільства

Про матеріал

Завдання учнів спираючись на свої знаннявиділити парадоксальні моменти та довести, у чому полягає їх хибність. Під час виконання цієї вправи розвиваються вміння швидко і логічно мислити, чітко висловлювати свою думку.

Перша кам'яна будівля на Русі з'явилася наприкінці XII ст. - знаменитийСофійський собор в Києві, споруджений за вказівкою князя Володимира Мудрого. На жаль, вона не збереглася. Зато донині стоїть знаменита Десятинна церква, зведена декількомадесятиліттями пізніше.
Обидва храми були побудовані німецькими майстрами зі звичної для них деревини. Живопис, скульптура, музика - із прийняттям католицтва також пережив суттєві зміни.Особливою популярністю користувалися скоморохи, які створювали незрівняні витвори із глини.

Перегляд файлу

Розділ ІІ. ДЕРЖАВА КИЇВСЬКА РУСЬ
наприкінці Х — у першій половині ХІ ст.

Практичне заняття № 2.

Тема: Християнська релігія і церква в житті давньо­руського суспільства

Навчальна: Розширити уявлення про язичництво як попередника християнства на Русі; розкрити процес становлення єдиної релігії; дати оцінку прийняття християнства для соціально-політичного і освітнього розвитку держави і в якості цивілізаційного вибору. Розвиваюча:

 визначати поняття й терміни (пантеон, християнство, монотеїзм, пантеїзм, язичництво, мораль, централізована держава, конфесіональна єдність, юрисдикція, месіанізм, монополія);причинно-наслідкові зв'язки між історичними подіями, явищами;працювати з першоджерелами, науковою й художньою літературою (відбирати, розшукувати, порівнювати, співставляти, систематизувати інформацію);

критично мислити, аналізувати, оцінювати історичні події, явища, роль історичних осіб; брати участь у обговоренні, дискусії, робити логічні висновки, доводи, захищати власні думки.

ВиховнаВиховувати естетичні смаки, повагу до культурних надбань українського народу.

Тип уроку: Комбінований (урок формування й вдосконалення вмінь та навичок з елементами театралізації).

Обладнання: підручник, контурна карта,  таблиці, схеми, наочність. Мультимедійний матеріал.

Методи і прийоми роботи:  наочні (ілюстрації); репродуктивні (бесіда) та пошукові (евристична бесіда, створення та розв’язування проблемних ситуацій),«Мозковий штурм», «Парадоксальна розповідь», робота з історичними документами.

 

І. Організаційний момент:

 

  1. Музичне вітання. Ніяких слів, тільки музика, яка налаштує на урок, буде перекликатися з темою. Вчитель може використати музику церковного співу чи церковні дзвони.
  2. "Малюнкове вітання". Використовую для цього смайлики. Є декілька варіантів такого вітання:
  • Прикріпляю на дошці смайл "Радість" і бажаю всім учням гарного настрою, легкого засвоєння теми.

C:\Documents and Settings\Администратор\Мои документы\Мои рисунки\Million_Dollar_Smilies.jpg

 

II. Актуалізація опорних знань учнів. Перевірка домашнього завдання.

 «Парадоксальна розповідь»

Завдання учнів спираючись на свої знання виділити парадоксальні моменти та довести, у чому полягає їх хибність. Під час виконання цієї вправи розвиваються вміння швидко і логічно мислити, чітко висловлювати свою думку.

      Перша кам'яна будівля на Русі з'явилася наприкінці XII ст. - знаменитий Софійський собор в Києві, споруджений за вказівкою князя Володимира Мудрого. На жаль, вона не збереглася. Зато донині стоїть знаменита Десятинна церква, зведена декількома десятиліттями пізніше. 
Обидва храми були побудовані німецькими майстрами зі звичної для них деревини.  Живопис, скульптура, музика - із прийняттям католицтва також пережив суттєві зміни. Особливою популярністю користувалися скоморохи, які створювали незрівняні витвори із глини.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Постановка проблемного питання:

Важливою рисою державності є особлива ідеологія або релігія. З плином часу, з тих чи інших причин вона припиняє відповідати сучасним вимогам держави, і тоді відбувається зміна державної ідеології. Подібний розвиток характеризує і історію Київської Русі, де панування однієї релігії було змінено на іншу. Природно постає питання:

Чому і за яких обставин відбулась ця зміна, та як вона вплинула на розвиток життя і освіти на Русі.

Саме на це запитання ми будемо шукати відповіді під час уроку.

ІV. Сприйняття і усвідомлення навчального матеріалу

Учитель пропонує звернутися учням до мультимедійної презентації, де продемонстрований план уроку.

1. Язичництво на Русі

2. Русь перед вибором

3. Хрещення Русі: альтернативні погляди

4. Зміни в державі після  прийняття християнства на Русі

5. Православ'я та освіта.

 

  1. Язичництво на Русі

           Учні переглядають відеоролики де демонструється слов’янська, грецька, скандинавська релігії.

« Мозковий штурм»

  • В що вірили слов'яни до впровадження християнства на Русі?
  • Яка відмінність язичницького культу на Русі від античного або скандинавського?
  • Як ви думаєте з чим це було пов'язано?

Учитель підводить учнів до думки, що обожнення різних слов'янських богів у кожному племінному союзі не давало єдності усіх як громадян однієї держави.

  • Як князь Володимир намагався вирішити цю проблему?

Театралізований елемент уроку. Виходить учень, який зображує літописця Нестора і зачитує фрагмент з «Повісті минулих літ».

«І поставив ідолів на горбі над двором теремним: Перуна дерев'яного, а голова його срібна, а вус золотий, і Хорса, і Дажбога, і Стрибога, і Сімарга і Макош».

Рефлексія.

Про яку подію іде мова?

Коли вона відбулась?

З якою метою її провів Володимир?

Чи виправдала вона сподівання князя?

2. Русь перед вибором

Театралізований елемент уроку. Учні класу розігрують вибір віри Володимиром. (  учитель залучає учнів які мають середній чи початковий рівень знань.)

Володимир «Оце приходили до мене болгари, хвалили закон свій. Після сих приходили жиди, а потім греки і багато говорили вони. Тож виберемо мужів добрих і тямущих і доручимо розізнати та роздивитися віру та службу в болгар, греків, німців».

Посол «І прибули ми до греків; нас привели туди, де вони служать Богові своєму, і ми не знаємо, чи на небі, чи на землі були ми, бо немає ж на землі такого  виду чи такої краси – не вміємо сказати».

Хроніст. «За легендою року 988, повернувшись до Києва, князь віддає розпорядження…»

Метод «Мікрофон» учні за допомогою уявного мікрофона продовжують думку хроніста.

Робота з таблицею додаток 1

Чи можна вважати вибір князя Володимира випадковим?

Які переваги на користь православ'я побачили ви?

Чи не хитрили візантійці, намагаючись щоб не трапилось залучити слов'ян до православ'я?

«Мозковий штурм»

 Давайте визначимо за яких умов відбувалось прийняття християнства

  • невдала перша релігійна реформа
  • вплив сусідніх християнських держав
  • дружні стосунки з Візантією
  • династичний брак з принцесою Ганною

А які цілі переслідувались?

  • укріплення великокняжої влади
  • об'єднання слов'янських племен в єдину державу

 

3. Хрещення Русі: альтернативні погляди

Робота з історичними документами додаток 2

Завдання:

Порівняйте дві версії однієї події, які подаються відомими російськими вченими С. Соловйовим та М. Карамзіним.

Зитання:

Чому на вашу думку Соловйов описує лише захоплення народу, а Карамзін перш за  все гіркоту та біль з приводу повалення своїх старих богів?

Учні переглядають фрагменти відеороликів про інші погляди на цю подію ( якщо дозволяє час).

4. Зміни в державі після  прийняття християнства на Русі

Робота з підручником.

Учням пропонується самим визначити, що змінилося в державі завдяки прийняттю християнства, і визначити це заповнюючи схему додаток 3 і таблицю додаток 4,

Також учні наносять на контурну карту храми та інші культові споруди побудовані Володимиром у Київській Русі, та підписують їх назви.

5. Православ'я та освіта

Учень - літописець зачитує фрагмент літопису: «І почав Володимир, посилати забирати дітей у нарочитих мужів своїх і віддавати їх на навчання книжне»

Метод «Прес»

Як ставились спочатку до навчання?

З чим це було пов`язано?

Де розташовувались освітні центри Русі.( учні наносять їх на контурну карту).

Учитель підводить учнів до думки, що освіта і релігія були пов`язані між собою.

Учитель. Після церковної реформи Володимира Великого виникла потреба у навчанні та вихованні освічених людей. Вони були потрібні не тільки для впровадження нового християнського культу, але й для функціонування органів державного управління та розвитку торгівлі. Утворилися три типи шкіл: палацова школа підвищеного типу, школа «книжного вчення» для підготовки священників та світська (приватна) школа домашнього навчання, переважно для купецького і ремісничого населення. У школах вивчали основи письма, читання, арифметику, спів, музику, поетику, риторику, іноземні мови (передусім грецьку і латинську). Вищу освіту визначали філософія і риторика. Центрами освіти були міста Київ, Новгород, Полоцьк, Чернігів, Галич та Володимир-Суздальський. Освітнім центром у Києві був собор Святої Софії. 

Учні роблять висновок, що освіта на Русі набувала європейського зразка.

V. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок.

Структурно-функціональний аналіз історичного матеріалу. ( ТАБЛИЦЯ ЗАПОВНЮЄТЬСЯ РАЗОМ З ВЧИТЕЛЕМ).

(Як роздатковий матеріал)

Інформаційний компонент

(академічна компетентність)

Операційний

компонент

(практична компетентність)

Творчо

пошуковий

компонент

(креативна компетентність)

 

Ціннісно-

смисловий

 компонент

(аксіологічна компетентність)

 

Факти:

  • 980 р. – перша релігійна реформа
  • 988 р. запровадження християнства
  • Хрещення киян у Дніпрі
  • Побудова першої кам'яної церкви
  • Відкриття першої школи, бібліотеки
  • Будівництво церков, храмів, собору, монастирів.

Поняття:

  • релігія
  • церков,
  • ідеологія

 

Зв'язки:

  • Впровадження християнства  - консолідація східнослов'янських племен – рівноправність з європейськими державами.
  • Впровадження християнства  - розвиток освіти

 

1. Розвивати спеціальні уміння: працювати з текстом та ілюстраціями, уміти виявляти причинно-наслідкові зв'язки.

2. Розвивати мовні вміння: висказувати власну точку зору, описувати події використовуючи карти та ілюстрації підручника

3. Чому постала необхідність нової релігійної реформи?

 

 

  • Яка відмінність язичницького культу на Русі від античного або скандинавського
  • Як би розвивалась освіта як би не було прийнято християнство?

 

 

1. Чому, на вашу думку, Володимир зробив державною релігією саме православне християнство?

2. Чи можливо вважати вибір Володимира випадковим?

3. Чи не хитрили візантійці, намагаючись щоб не трапилось залучити слов'ян до православ'я?

4. Як би у вас була можливість змінити історичний вибір віри, чи пристали ви до якоїсь іншої? Відповідь обґрунтуйте.

 

 

VІ. Підсумки уроку.

Учень ерудит.

Релігійна реформа почалася спробою модернізувати язичництво. Чудово розуміючи, що в централізованій державів релігійній сфері має панувати монотеїзм, Великий князь спочатку намагався протиставити культ верховного божества Перуна цілому пантеону богів підкорених племен.Проте стара язичницька віра не сприяла процессу формування нових суспільних відносин, її державотворчий потенціал був явно недостатнім для такої великої та поліетнічної держави, як Київська Русь. Саме тому наприкінці 80-х років X ст. Володимир вирішує запровадити  християнство як державну релігію.

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати параграф.

Створити макет десятинної церкви.

Створити власні ілюстрації до теми.

 

 

 

doc
Додано
15 лютого 2018
Переглядів
3718
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку