Календарне планування розроблено згідно оновленої програми «Історія України. Всесвітня історія» для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів.
Кількість годин – 52 год. 1,5 години на тиждень.(з яких 0,5 на розширення)
№ з/п |
Тема уроку |
Дата |
При мітка |
|
Повторення. Історія України в стародавні часи. |
|
|
|
Вступ. Історія України в Середні віки. Періодизація. Джерела з історії України. Вхідне діагностичне оцінювання |
|
|
РОЗДІЛ 1. ВИНИКНЕННЯ ТА СТАНОВЛЕННЯ РУСІ-УКРАЇНИ |
|||
|
Розселення слов’янських племен на території України. |
|
|
|
Заснування Києва |
|
|
|
Господарство та суспільство слов’ян. Практична робота: визначити (за доступними текстовими джерелами) особливості повсякденного життя та світобачення слов’ян на теренах України в ІХ–Х ст. |
|
|
|
Сусіди східних слов’ян. Утворення Русі-України. Практична робота: позначити на контурній карті територію розселення слов’янських племен на теренах України та їхніх сусідів, напрямки походів київських князів ІХ–Х ст. |
|
|
|
Київські князі. Аскольд, Олег. Практична робота: внести у синхронізовану хронологічну таблицю відомості про утворення Київської держави (Русі-України), правління перших князів (Аскольда, Олега, Ігоря, Ольги, Святослава), їхні походи. |
|
|
|
Політика Київських князів. |
|
|
|
Київські князі. Ігор, Ольга, Святослав. Практична робота: на підставі доступних джерел укласти (за допомогою вчителя) історичний портрет княгині Ольги або князя Святослава. Дослідити історичні постаті. |
|
|
|
Практичне заняття: Русь –Україна від літописних антів до Святослава (пар.6). |
|
|
|
Узагальнення до Розділу I ст. 37- 38. |
|
|
|
Перевірка знань. |
|
|
РОЗДІЛ 2. КИЇВСЬКА ДЕРЖАВА (РУСЬ-УКРАЇНА) НАПРИКІНЦІ X – У ПЕРШІЙ ПОЛОВИНІ XI СТ. |
|||
|
Внутрішня політика Володимира Великого. Впровадження християнства. Практична робота: внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про правління Володимира Великого, хрещення Русі |
|
|
|
Зовнішня політика Володимира Великого. |
|
|
|
Київська держава (Русь-Україна) за Ярослава Мудрого. «Руська правда». Суспільний устрій. Влада князя Практична робота: позначити на контурній карті територію Київської держави (Русі-України) за правління князів Володимира Святославовича та Ярослава Мудрого. |
|
|
|
Урок – подорож Практична робота: уявна подорож Київською Руссю за часів правління Володимира Великого та Ярослава Мудрого |
|
|
|
Повсякденне життя. Господарство. Практична робота: зіставити (за доступними текстовими джерелами) світосприйняття, господарство (економіку), структуру та політичний устрій руського суспільства в період становлення (ІХ – перша половина Х ст.) і розквіту (кінець Х – перша половина ХІ ст.) Київської держави |
|
|
|
Суспільний устрій Русі - України |
|
|
|
Міста. Ремесла. Торгівля. |
|
|
|
Зовнішня торгівля Русі – України. |
|
|
|
Культура Русі – України наприкінці X - перша половина ХІ століття. |
|
|
|
Практичне заняття: Розквіт Русі – України. (пар. 13). |
|
|
|
Узагальнення до Розділу II |
|
|
|
Перевірка знань. |
|
|
РОЗДІЛ 3. РУСЬ - УКРАЇНА У ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ XI – ПЕРШІЙ ПОЛОВИНІ XIII СТ. |
|||
|
Передумови політичного дроблення Київської держави. Любецький з’їзд князів. Правління Володимира Мономаха. Практична робота: внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про Любецький з’їзд князів, правління спадкоємців Ярослава Мудрого (Володимира Мономаха та ін.), першу писемну згадку назви «Україна», зведення Успенського собору Києво-Печерської лаври, інші (на розсуд учителя) |
|
|
|
Русь – Україна за Володимира Мономаха та Мстислава Великого. Київське, Переяславське та Чернігівське князівства в середині XII – першій половині XIIІ ст. Політичне і соціально-економічне життя (оглядово). Практична робота: позначити на контурній карті й надписати території князівств часів роздробленості Київської держави (Русі-України) та половецькі землі |
|
|
|
Роздробленість Русі-України середина XIIстоліття –XIII століття. Практична робота:простежити територіальні зміни за доби роздробленості. |
|
|
|
Галицьке і Волинське князівства в другій половині ХІІ ст. Ярослав Осмомисл. |
|
|
|
Кочові народи на півдні Русі – України та Крим у X – XII ст. |
|
|
|
Культура Русі-України в другій половині ХІ – першій половині ХІІІ ст. Кочові народи степів України Х–ХІІІ ст. Крим у складі Візантійської імперії (оглядово).Практична робота: визначити (за «Повчанням дітям», «Словом о полку Ігоревім» та іншими доступними джерелами) характерні для Володимира Мономаха, Ярослава Осмомисла, Ігоря Святославовича (на вибір учня) вчинки і риси характеру, а також ставлення до цього князя його сучасників; висловити та обґрунтувати власну думку про цього князя |
|
|
|
Практичне заняття: Русь – Україна від Ярославичів до політичного роздроблення. Пар. 20. |
|
|
|
Узагальнення за Розділом III. Пар.21. |
|
|
|
Перевірка знань. |
|
|
Розділ 4. КОРОЛІВСТВО РУСЬКЕ (ГАЛИЦЬКО-ВОЛИНСЬКА ДЕРЖАВА) |
|||
|
Утворення Галицько-Волинської держави. Практична робота: внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про об’єднання Волинського і Галицького князівства в єдину державу, битву на р. Калці, вторгнення монголів на Русь, оборону Києва від монголів, коронування Данила Романовича, інші (на розсуд учителя) |
|
|
|
Походи монголів на Русь. Підпорядкування руських князівств Монгольській імперії (Золотій Орді). Практична робота: позначити на контурній карті територію Королівства Руського, території держав – сусідів Королівства Руського, напрямки монгольських походів на Русь у 1239–1242 рр. |
|
|
|
Король Данило – будівничий Галицько-Волинської держави. Практична робота: підготувати та представити історичний портрет короля Данила / іншого князя з династії Романовичів (на вибір учня) |
|
|
|
Галицько-Волинська держава за наступників Данила Романовича та її розпад. |
|
|
|
Культура Галицько-Волинської держави ХІІІ – першої половини XІV ст. Практична робота: виявити (за доступними візуальними і текстовими джерелами) свідчення впливу західноєвропейських культур на повсякденне життя і розвиток мистецтв у Королівстві Руському |
|
|
|
Практичне заняття: Королівство Руське (Галицько – Волинська держава)та монгольська навала. |
|
|
|
Узагальнення за Розділом IV. |
|
|
|
Перевірка знань. |
|
|
РОЗДІЛ 5. РУСЬКІ УДІЛЬНІ КНЯЗІВСТВА У СКЛАДІ СУСІДНІХ ДЕРЖАВ. КРИМСЬКЕ ХАНСТВО |
|||
|
Інкорпорація (включення) руських удільних князівств до складу Великого князівства Литовського, Руського і Жемайтійського, інших держав. Практична робота: внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про входження руських князівств до складу сусідніх держав, Кревську унію, існування князівства Феодоро, утворення Кримського ханства і його підпорядкування Османській імперії, інші (на розсуд учителя); |
|
|
|
Кревська унія 1385 р. і українські території. Опір руських князів політиці централізації та його наслідки. |
|
|
|
Держава Феодоро в Криму. Утворення Кримського ханства. Гіреї. Суспільний устрій та культура ханства. (оглядово). Практична робота: позначити на контурній карті територію українських удільних князівств у складі сусідніх держав, територію Кримського ханства, місця подій, що визначили інкорпорацію князівств південно-західної Русі в XІV–XV ст. до складу сусідніх держав |
|
|
|
Практична робота: зіставити організацію суспільства (соціальну стратифікацію) і влади (державний устрій) у руських удільних князівствах, Кримському ханстві, Великому князівстві Литовському та Королівстві Польському в XV ст. |
|
|
|
Суспільне і церковне життя на теренах України в XІV–XV ст. Сільське господарство. Ремесла і торгівля. Міста, магдебурзьке право. Практична робота: порівняти (за відомостями з наданих учителем джерел) правовий статус і повсякденне життя на теренах України в XІV–XV ст. представників різних станів, верств і етносів |
|
|
|
Пам’ятки середньовічної культури XІV–XV ст. Костянтин Острозький. Юрій Дрогобич. Практична робота: скласти історичний портрет Костянтина Острозького |
|
|
|
Практичне заняття: Українські землі в середині XIV – XVст. Кримське ханство. Пар. 33. |
|
|
|
Узагальнення. Пар. 34. |
|
|
|
Річна контрольна робота |
|
|
УЗАГАЛЬНЕННЯ ДО КУРСУ. ІСТОРІЯ РУСІ-УКРАЇНИ В КОНТЕКСТІ ЕПОХИ СЕРЕДНІХ ВІКІВ |
|||
|
Здобутки середньовічного русько-українського суспільства. Особливості суспільного життя Русі-України. |
|
|
|
Внесок Русі-України у формування європейської цивілізації. Практична робота: на підставі укладеної протягом навчального року синхронізованої хронологічної таблиці «Європа в добу Середньовіччя» сформулювати висновок про місце Русі-України в загальноєвропейських політичних, господарських і культурних процесах. |
|
|