Календарно-тематичне планування
«Біологія і екологія», профільний рівень, 10 клас
(175 годин, 2 год на тиждень)
№ |
Дата |
Тема уроку |
Прак та лабор роботи |
Д/з |
|
Тема 1. Вступ (10 годин) |
|||||
1 |
|
Біологія як комплексна наука про біосистеми. Екологія як комплексна наука про екосистеми. Міждисциплінарні зв’язки біології та екології. |
|
|
|
2 |
|
Відмінності живого та неживого. Критерії та форми життя. Основи системного підходу в біології та екології: системні зв’язки та елементи, системний ефект. |
|
|
|
3 |
|
Поняття про біологічну систему та екосистему. |
|
|
|
4 |
|
Основні ієрархічні рівні організації життя на Землі. Нерозривність життя від середовища існування, функції навколишнього середовища. |
|
|
|
5 |
|
Природне, антропогенно змінене та штучне середовище. |
|
|
|
6 |
|
Поняття гомеостазу як необхідної умови функціонування біологічних та екологічних систем різних рівнів організації. |
|
|
|
7 |
|
Поняття про науку та науковий метод пізнання. Загальнонаукові методи (форми) дослідження в біології та екології – емпіричні та теоретичні дослідження. Відмінності гіпотези та теорії. |
|
|
|
8 |
|
Поняття про об’єктивність та суб’єктивність, методи досягнення об’єктивності. Принципи планування біологічного та екологічного дослідження. |
П.Р. 1. Створити план проведення біологічного/екологічного дослідження
|
|
|
9 |
|
Формулювання проблеми, мети, завдання. Визначення об’єкту та предмету дослідження. Принципи аналізу наукових результатів. |
П.Р. 2. Візуалізувати результати дослідження за допомогою таблиць, діаграм, графіків.
|
|
|
10 |
|
Загальна схема представлення результатів наукових досліджень. Основні види наукових творів. |
П.Р. 3. Проаналізувати різні види біологічних/ екологічних наукових творів, визначити їх особливості, мету та завдання, недоліки |
|
|
Тема 2. Біорізноманіття (25 годин) |
|||||
11 |
|
Біологічна систематика живого світу: завдання, методи дослідження, значення. |
|
|
|
12 |
|
Поняття про штучні (формальні) та природні (філогенетичні) системи живого світу. |
|
|
|
13 |
|
Бінарна номенклатура. Історія розвитку систем класифікації організмів. |
|
|
|
14 |
|
Принципи сучасної класифікації організмів. Філогенетика та молекулярна філогенетика. |
|
|
|
15 |
|
Еволюційна таксономія та кладистика. Таксономічна ієрархія. Монофілетичні і парафілетичні таксони. |
|
|
|
16 |
|
Вид як базовий таксон. Критерії виду. |
П. Р. 4.Вивчення критеріїв виду на прикладі рослин та тварин, що належать до однієї родини.
|
|
|
17 |
|
Рівні і типи біологічного різноманіття. Значення біорізноманіття у природі і житті людини. |
|
|
|
18 |
|
Систематика, біогеографія – розділи біології, що вивчають біорізноманіття на різних рівнях. |
|
|
|
19 |
|
Методи вивчення біорізноманітності: інвентаризація, моніторинг і складання екологічного прогнозу. |
П. Р. 5.Вивчення видового складу екосистем своєї місцевості. Видова біорізноманітність.
|
|
|
20 |
|
Біоіндикація - метод визначення екологічного стану екосистем за видовим складом організмів-індикаторів. |
|
|
|
21 |
|
Трьохдоменна система живого світу. Загальна характеристика Архей, Бактерій та Еукаріотів. Місце вірусів у системі живої природи. |
|
|
|
22 |
|
Основні характеристики, таксони та різноманітність представників домену Археї. |
|
|
|
23 |
|
Різноманітність, систематика та значення представників домену Бактерії. |
|
|
|
24 |
|
Сучасна систематика еукаріот: п’ять основних супергруп (Екскавати, Амебозої, Опістоконти, Архепластиди, SAR) та некласифіковані таксони, основні представники цих груп. |
|
|
|
25 |
|
Еволюційні зв’язки між еукаріотами та прокаріотами. |
|
|
|
26 |
|
Загальна характеристика та різноманітність наземних рослини. |
|
|
|
27 |
|
Різноманітність вищих спорових рослин. |
|
|
|
28 |
|
Різноманітність насінних рослин.
|
|
|
|
29 |
|
Загальна характеристика та різноманітність грибів. |
|
|
|
30 |
|
Загальна характеристика царства Тварини. |
П. Р. 6. Порівняльна характеристика фауністичних царств |
|
|
31 |
|
Різноманітність безхребетних та хребетних тварин їх значення в екосистемах та житті людини. Анамнії та амніоти. |
|
|
|
32 |
|
Екосистемне біорізноманіття. Флористичні та фауністичні царства – найвищий ранг біорізноманіття. |
|
|
|
33 |
|
Ендеміки, аборигени та космополіти. |
|
|
|
34 |
|
Зміни в біорізноманіття шляхом інтродукції та інвазії: причини, наслідки, перспективи. |
ПРОЕКТ. Вивчення стану інтродуцентів у зелених насадженнях населеного пункту, мікрорайону, навчального закладу. |
|
|
35 |
|
Узагальнення. Біорізноманіття як ресурс і основа збереження життя на Землі. |
|
|
|
Тема 3. Обмін речовин і енергії (50 годин) |
|||||
36 |
|
Потреба людини у речовинах і хімічних елементах. Перетворення речовин в організмі людини. |
|
|
|
37 |
|
Джерела енергії і речовин для організмів. Харчова та енергетична цінність продуктів харчування. |
П. Р. 7. Розрахунок основного обміну і власної добового витрати енергії, складання харчового раціону. |
|
|
38 |
|
Органічні та неорганічні сполуки, необхідні для життєдіяльності організмів. |
|
|
|
39 |
|
Типи живлення організмів за джерелом енергії та джерелом Карбону. Субстрати, умови, етапи метаболізму. Хімічні й фізичні основи метаболізму. |
П. Р. 8. Розв’язування задач на тему «Енергетичний обмін».
|
|
|
40 |
|
Фактори, що впливають на метаболізм: спадковість, умови середовища, вік, стать, спосіб життя. |
|
|
|
41 |
|
Внутрішнє середовище організму та підтримання його сталості. Транспортування речовин через мембрану в клітину. |
|
|
|
42 |
|
Типи гетеротрофного живлення за механізмом поглинання і джерелом органічних речовин. |
|
|
|
43 |
|
Надходження газів до організмів тварин. Виникнення і еволюція дихальної системи. Різновиди органів дихання. |
|
|
|
44 |
|
Надходження газів до організмів рослин і грибів. Роль продихів. Всмоктування речовин з ґрунту. |
|
|
|
45 |
|
Дифузія. Білки-транспортери. Мікротрубочки й моторні білки: динеїни та кінезини. Везикулярний транспорт. |
|
|
|
46 |
|
Транспорт речовин у кишковопорожнинних, губок, плоских і круглих червів. Поняття про гідролімфу, гемолімфу, кров. |
|
|
|
47 |
|
Основні компоненти кровоносної системи. Типи кровоносних систем. Еволюція кровоносних систем. |
|
|
|
48 |
|
Транспортні функції крові: транспорт білків, жирів, вуглеводів, йонів, гормонів, вітамінів, продуктів екскреції. |
|
|
|
49 |
|
Основні транспортні білки крові: альбуміни та глобуліни. Гемоглобін. Транспорт газів. |
|
|
|
50 |
|
Дихальні пігменти безхребетних та хребетних. Роль міоглобіну у транспорті кисню в м’язах. |
|
|
|
51 |
|
Провідна тканина. Еволюція транспортної системи у рослин. |
|
|
|
52 |
|
Переміщення води і мінеральних речовин у горизонтальній площині кореня та стебла. Поняття про осмотичний та тургорний тиск, сисну силу. |
|
|
|
53 |
|
Апопластитчний та симпластичний шлях транспорту води та мінеральних речовин. |
|
|
|
54 |
|
Механізми транспорту речовин по ксилемі. Шляхи пересування води у листках. Будова ситоподібних трубок. |
|
|
|
55 |
|
Механізм переміщення речовин по флоемі. |
|
|
|
56 |
|
Основні функції травлення. |
|
|
|
57 |
|
Зовнішнє травлення у павуків та личинок жуків-плавунців. Позаклітинне травлення у бактерій, архей, грибів, хижих рослин. Локалізація і функціонування травних ферментів цих організмів. |
|
|
|
58 |
|
Внутрішньоклітинне травлення. Формування первинних та вторинних лізосом. Гідролітичні ферменти. Залишкові тільця. |
|
|
|
59 |
|
Аутофагоцитоз і автоліз. Роль протеосом у розщеплені білків клітини. Порожнинне травлення у багатоклітинних організмів. |
|
|
|
60 |
|
Пристінкове травлення на поверхні мікроворсинок тонкого кишківника. Будова мікроворсинок. Активний та пасивний процес всмоктування речовин у кишківнику. |
|
|
|
61 |
|
Травлення у товстому кишківнику. Розщеплення клітковини. Поняття про пробіотики і пребіотики. Синтез вітамінів у товстому кишківнику. |
|
|
|
62 |
|
Особливості ферментативного каталізу: зміна енергії в ході реакції, механізм каталізу, коферменти, способи регуляція активності ферментів. Типи метаболічних шляхів клітини. |
|
|
|
63 |
|
Регуляція метаболічних шляхів: контроль транскрипції, активація ферментів, вплив субстратів, коферментів, продуктів. |
|
|
|
64 |
|
Анаеробне та аеробне дихання. Гліколіз. Принцип субстратного фосфорилювання. Енергетичний баланс гліколізу. Молочнокисле та спиртове бродіння. |
|
|
|
65 |
|
Утворення ацетил-КоА. Цикл трикарбонових кислот. Переносники Гідрогену. |
|
|
|
66 |
|
Окисне фосфорилювання. Робота дихального ланцюга. |
|
|
|
67 |
|
Енергетичний баланс аеробного окиснення глюкози та його порівняння з енергетичним балансом гліколізу. β-окиснення жирних кислот. Спряження β-окиснення з циклом трикарбонових кислот. |
|
|
|
68 |
|
Дезамінування амінокислот. Утворення сечовини і сечової кислоти при розщепленні нітрогеновмісних основ нуклеотидів. |
|
|
|
69 |
|
Поняття про матричні синтези. Етапи біосинтезу білка. Транскрипція: етапи, механізми, ферменти. Процесинг мРНК. Альтернативний сплайсинг. Транскрипція тРНК і рРНК. |
|
|
|
70 |
|
Генетичний код. Відхилення від універсальності генетичного коду. Утворення аміноацил-тРНК. |
|
|
|
71 |
|
Трансляція: етапи, механізми. Структура рибосома і роль рРНК у трансляції. |
|
|
|
72 |
|
Особливості трансляції мембранних і секреторних білків. Фолдінг білка. Роль шаперонів. Посттрансляційна модифікація білків. |
П. Р. 9. Розв’язування задач на тему «Біосинтез білка».
|
|
|
73 |
|
Поняття про пластичний обмін у клітині. Світлова фаза фотосинтезу. Фотоліз води. |
|
|
|
74 |
|
Циклічне і нециклічне фотофосфорилювання. Темнова фаза фотосинтезу. Цикл Кальвіна. |
|
|
|
75 |
|
Особливості фотосинтезу у прокаріотів. Планетарне значення фотосинтезу. |
|
|
|
76 |
|
Загальні риси процесу хемосинтезу. Етапи хемосинтезу. Значення хемосинтезу для колообігу елементів у природі. |
П. Р. 10. Розв’язування задач на тему «Фотосинтез і хемосинтез». |
|
|
77 |
|
Біосинтез жирних кислот і складних ліпідів. Утворення, запасання і використання глікогену |
|
|
|
78 |
|
Основні функції екскреції та осморегуляції: виділення побічних продуктів метаболізму, регуляція концентрації йонів, виділення токсинів. |
|
|
|
79 |
|
Способи виділення продуктів метаболізму клітиною: мембранний транспорт, екзоцитоз. |
|
|
|
80 |
|
Різноманітність органів виділення багатоклітинних тварин, їх будова і функції. Еволюція видільної системи. Роль шкіри, легень, печінки і кишечнику у виділенні продуктів обміну речовин. |
|
|
|
81 |
|
Виділення води рослиною. Гутація. Транспірація. Регуляція транспірації |
|
|
|
82 |
|
Роль виділення у підтриманні гомеостазу. Токсичний вплив продуктів обміну речовин на організми. |
П. Р. 11. Критичний аналіз реклами харчових продуктів та біодобавок. |
|
|
83 |
|
Єдність процесів обміну речовин і енергії. Взаємоперетворення речовин у організмі. |
|
|
|
84 |
|
Відкритість біологічних систем. Метаболічна інженерія. |
|
|
|
85 |
|
Узагальнюючий урок по темі. |
|
|
|
Тема 4. Спадковість та мінливість (35 годин) |
|||||
86 |
|
Складові здоров’я людини Антропогенетика та медична генетика, євгеніка. |
|
|
|
87 |
|
Людина як об’єкт генетичних досліджень. Генетика особистості |
|
|
|
88 |
|
Шляхи передачі інформації в живих системах (центральна догма). Реплікація, транскрипція, трансляція. |
|
|
|
89 |
|
Основні ферменти, що забезпечують функціонування нуклеїнових кислот (полімерази, гелікази, топоізомерази, і т.і.) |
|
|
|
90 |
|
Сучасні уявлення про структуру гена. Некодувальні послідовності ДНК. |
|
|
|
91 |
|
Генетичний код та його властивості. |
|
|
|
92 |
|
Генетична система прокаріотичних (нуклеоїд, плазміди) та еукаріотичних (пласти) клітин. |
|
|
|
93 |
|
Геном. Регуляція активності генів. |
|
|
|
94 |
|
3. Генетика – наука про закономірності успадкування ознак та їх мінливість. Основні етапи розвитку генетики. |
|
|
|
95 |
|
Методи генетичних досліджень |
|
|
|
96 |
|
Генетична термінологія та символіка. Гібридологічний метод. Типи схрещувань. |
|
|
|
97 |
|
Закономірності успадкування, встановлені Г. Менделем. |
|
|
|
98 |
|
Закон чистоти гамет. Їх цитологічні основи. |
|
|
|
99 |
|
Множинний алелізм. Взаємодія алельних генів. Плейотропія. |
|
|
|
100 |
|
4. Хромосомна теорія спадковості. Зчеплене успадкування. Кросинговер. |
|
|
|
101 |
|
Групи зчеплення генів. Генетичні карти хромосом. |
|
|
|
102 |
|
Генетика статі. |
|
|
|
103 |
|
Успадкування, зчеплене зі статтю. |
|
|
|
104 |
|
5. Взаємозв’язок між генотипом і фенотипом. |
|
|
|
105 |
|
Взаємодія неалельних генів (компліментарність, епістаз, полімерія). |
|
|
|
106 |
|
Генотип як цілісна система. |
|
|
|
107 |
|
6. Мінливість ознак та її типи. Спадкова і неспадкова мінливість. Мінливість бактерій та вірусів. |
|
|
|
108 |
|
Мутації, їх молекулярна основа. Типи і загальні властивості мутацій. |
|
|
|
109 |
|
Мутагенні чинники: фізичні, хімічні, біологічні; їх вплив на живі системи. Значення мутацій. |
|
|
|
110 |
|
Властивості модифікаційної мінливості. Поняття норми реакції, варіаційного ряду, варіаційної кривої. |
|
|
|
111 |
|
|
П. Р. 12. Вивчення мінливості рослин. Побудова варіаційного ряду і варіаційної кривої.
|
|
|
112 |
|
7. Генетика людини. |
|
|
|
113 |
|
Методи вивчення та особливості успадкування. |
|
|
|
114 |
|
Спадкові хвороби, їх виявлення (генетичне обстеження, пренатальна діагностика і т.і.) та профілактика (медико-генетичне консультування). |
|
|
|
115 |
|
|
П.Р. 13. Складання родоводів. |
|
|
116 |
|
8. Вид і популяція. Популяційна генетика. |
|
|
|
117 |
|
Елементарні процеси еволюції: Закон Харді-Вайнберга, мутації, міграція, випадковий дрейф генів. |
|
|
|
118 |
|
Процес видоутворення. |
|
|
|
119 |
|
|
П. Р. 14.Розв’язування типових задач з генетики: успадкування ознак.
|
|
|
120 |
|
Узагальнення по темі. |
|
|
|
Тема 5. Репродукція та розвиток (55 годин) |
|||||
121 |
|
1.Репродукція молекул Реплікація ДНК: етапи, фактори, регуляція, значення. Зворотна транскрипція :механізми, значення |
|
|
|
122 |
|
Місце вірусів у системі органічного світу. Поняття про віроїди, пріони. Значення їх у природі та житті людини. Будова і особливості репродукції різних систематичних груп вірусів та пріонів. |
|
|
|
123 |
|
2Репродукція клітин. Репродукція прокаріотичних клітин. Бінарний поділ. |
|
|
|
124 |
|
Репродукція еукаріотичних клітин. Соматичні і статеві клітини. Каріотип. |
|
|
|
125 |
|
Життєвий цикл клітин. Інтерфаза: періоди та тривалість. Значення інтерфази. Регуляція інтерфази |
|
|
|
126 |
|
Мітоз (каріокінез та цитокінез). |
|
|
|
127 |
|
Мейоз. Фази мейозу. Кросинговер. Порушення мейозу. Біологічне значення мейозу у тварин та рослин. |
|
|
|
128 |
|
|
П.Р. 15. Порівняльна характеристика мітозу та мейозу. Складання аплікаційних схем мітозу і мейозу. |
|
|
129 |
|
Прямий поділ - амітоз. Значення. Приклади. Старіння і загибель клітин. Апоптоз, некроз. Клітинні технології в біології та медицині. |
|
|
|
130 |
|
3. Репродукція організмів Форми розмноження організмів. |
|
|
|
131 |
|
Нестатеве і статеве розмноження: цитологічні основи, форми, біологічне значення. Поліембріонія. Клонування. |
|
|
|
132 |
|
Способи статевого розмноження. Будова статевих клітин різних систематичних груп організмів. |
|
|
|
133 |
|
Гаметогенез у рослин та грибів. |
|
|
|
134 |
|
Гаметогенез у тварин на прикладі ссавців. Будова статевих залоз. |
|
|
|
135 |
|
Особливості сперматогенезу та овогенезу у людини. |
|
|
|
136 |
|
|
П.Р. 16. Відмінність сперматогенезу та овогенезу у людини.
|
|
|
137 |
|
Запліднення: його форми, етапи значення. Запліднення у нижчих, вищих спорових та голонасінних рослин. |
П.Р.17.Форми розмноження організмів.
|
|
|
138 |
|
Подвійне запліднення у покритонасінних рослин. |
|
|
|
139 |
|
Зовнішнє та внутрішнє запліднення у тварин. Партеногенез. Апоміксис. Неотенія, Педогенез. |
|
|
|
140 |
|
Етапи запліднення у людини. |
|
|
|
141 |
|
Причини порушення процесів запліднення у людини. |
|
|
|
142 |
|
Екстракорпоральне запліднення.Способи контрацепції. |
|
|
|
143 |
|
Механізми визначення статі. Стать і гендер у людини. |
|
|
|
144 |
|
Гермафродитизм. Види гермафродитизму |
|
|
|
145 |
|
Типи народження. |
|
|
|
146 |
|
1. Індивідуальний розвиток організмів (онтогенез). Типи онтогенезу у тварин. Періодизація онтогенезу багатоклітинних організмів. |
|
|
|
147 |
|
Етапи ембріонального розвитку у тварин. |
|
|
|
148 |
|
Ооплазматична сегрегація та презумптивні зони зиготи. Типи та закономірності процесів дроблення. |
|
|
|
149 |
|
Тотипотентність бластомерів як передумова появи однояйцевих близнюків. Поява багатоклітинного одношарового зародка – бластули. Типи бластул у хордових. Способи гаструляції. |
|
|
|
150 |
|
Способи закладки мезодерми у безхребетних та хордових. Гістогенез, органогенез. |
|
|
|
151 |
|
Поняття про стовбурові клітини та їхні властивості. Диференціація клітин, поява тканин. |
|
|
|
152 |
|
Ембріональна індукція. Процес нейруляції, формування комплексу осьових органів. |
|
|
|
153 |
|
Первиннороті та вториннороті організми. Похідні зародкових листків. |
|
|
|
154 |
|
Поняття про провізорні органи. Амніоти та анамнії. |
|
|
|
155 |
|
Ембріологічні теорії та закони. Періодизація ембріонального розвитку людини. Критичні періоди розвитку зародка людини. |
|
|
|
156 |
|
Будова та функції плаценти людини. Вплив алкоголю, нікотину, наркотичних речовин та фізико-хімічних факторів зовнішнього середовища на розвиток зародка людини. Поняття про тератогенез. |
|
|
|
157 |
|
Ембріональний розвиток та його етапи у рослин (ембріогенез та спокій). |
|
|
|
158 |
|
Сучасні методи ембріології. Тканинна та ембріональна інженерія,химерні організми.
|
|
|
|
159 |
|
Репродуктивна медицина. |
|
|
|
160 |
|
Типи постембріонального розвитку у тварин. Прямий розвиток. Поняття ембріонізації. |
|
|
|
161 |
|
Розвиток з повним та неповним перетворенням. Біологічне значення метаморфозу. Регуляція постембріонального розвитку. |
П.Р. 18. Спостереження та опис комах на різних стадіях розвитку.
|
|
|
162 |
|
Етапи постембріонального розвитку насінних рослин (догенеративний, генеративний, постгенеративний). |
|
|
|
163 |
|
Вікові періоди індивідуального розвитку людини. Статеве дозрівання. Профілактика захворювань, що передаються статевим шляхом. |
|
|
|
164 |
|
Старість як етап онтогенезу. Теорії старіння на молекулярному, клітинному та організмовому рівнях. |
|
|
|
165 |
|
Життєві цикли та чергування поколінь. Прості та складні життєві цикли рослин та тварин. |
|
|
|
166 |
|
Біологічні основи процесів росту та регенерації. Поняття про проліферацію та диференціацію клітин. |
|
|
|
167 |
|
Типи, швидкість, тривалість росту різних груп організмів. Регуляція росту у тварин та рослин. |
|
|
|
168 |
|
Вплив на ріст організму людини екзогенних та ендогенних чинників (поживних речовин, мікроелементів, вітамінів, гормонів). |
|
|
|
169 |
|
Роль незбалансованого харчування, вживання алкоголю та тютюну на ріст людини. |
|
|
|
170 |
|
Типи регенерації. |
|
|
|
171 |
|
Рівні регенерації: репарація ДНК, регенерація на субклітинному, клітинному, тканинному, органному рівнях. |
|
|
|
172 |
|
Здатність до регенерації у різних тварин. Стимуляція регенераційних процесів. |
|
|
|
173 |
|
Трансплантація органів. Використання 3 D друку у відтворені тканин та органів. |
|
|
|
174 |
|
Повторення матеріалу. |
|
|
|
175 |
|
Узагальнення матеріалу по темі. |
|
|
|