Календарне планування уроків біологія 6 клас
(70 годин – 2 години на тиждень, із них 6 годин – резервних)
Роботи |
І семестр |
ІІ семестр |
Всього за рік |
Контрольні роботи |
1 |
1 |
2 |
Практичні роботи |
2 |
3 |
5 |
Лабораторні дослідження |
6 |
8 |
14 |
Дослідницький практикум |
3 |
2 |
5 |
Міні-проекти |
1 |
3 |
4 |
Тема уроку |
лабораторні роботи, досліди, проекти, практичні роботи
|
|||||||
Вступ. (4 год) |
||||||||
розрізняє: об’єкти живої природи; практикує: метод спостереження біологічних об’єктів оперує термінами: - біологія, спостереження, експеримент називає: - основні властивості живого (ріст, розмноження, взаємодія із зовнішнім середовищем); наводить приклади: - основних груп організмів (бактерії, рослини, тварини, гриби); - методів біологічних досліджень організмів (спостереження, опис, порівняння, експеримент)
|
Ставлення усвідомлює:взаємозв’язки між об’єктами природи робить висновки:про пізнаванність природи оцінює значення:біологічних знань у практичній діяльності людини (медицині, сільському господарстві, у справі охорони природи тощо) Наскрізні змістовні лінії Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на формування в учнів екологічної свідомості для збереження та захисту довкілля) Здоров’я і безпека (сприяє усвідомленню значимості безпечного здорового життєвого середовища) |
|||||||
1 |
|
|
|
Первинний інструктаж з БЖД. Біологія – наука про життя. Основні властивості живого. |
|
§ 1 |
||
2 |
|
|
|
Різноманітність життя (на прикладах тварин, рослин, грибів, бактерій). Поняття про Віруси. |
|
§ 2 |
||
3 |
|
|
|
Основні розділи біології |
|
§ 3 |
||
4 |
|
|
|
Методи вивчення організмів.
|
|
§ 4 |
||
Тема 1. Клітина (10 год) |
||||||||
Діяльність (уміння) розпізнає: - на моделях, фотографіяхрослинну і тваринну клітини та їхні складові частини; - на мікропрепаратах рослинних клітин їхні складові; уміє: - налаштувати шкільний оптичний мікроскоп та отримати чітке зображення мікроскопічного об’єкта; - виготовляти прості мікропрепарати рослинних клітин; дотримується правил: - роботи з мікроскопомта лабораторним обладнанням Знання оперує термінами: - клітина, клітинна мембрана, клітинна стінка, цитоплазма, ядро, пластиди, мітохондрії, вакуоля називає: - основні елементи світлового мікроскопа; - основні властивості клітини: ріст, поділ, обмін з навколишнім середовищем; наводить приклади: - складових частин клітини (клітинна мембрана, клітинна стінка, цитоплазма, ядро, органели: пластиди, мітохондрії, вакуоля); |
Ставлення робить висновок: - клітина була відкрита завдяки винаходу мікроскопа; - організми мають клітинну будову; - клітини рослин і тварин мають спільні та відмінні риси будови; усвідомлює: - можливість глибшого дослідження будови клітини за допомогою сучасних приладів (електронний мікроскоп) та методів досліджень; оцінює: внесок учених у розвиток знань про клітину; обґрунтовує судження: клітина – цілісний об’єкт живої природи
НАСКРІЗНІ ЗМІСТОВНІ ЛІНІЇ: Підприємливість і фінансова грамотність (сприяє розвитку здатності успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі) |
|||||||
5 |
|
|
|
Клітина - одиниця живого. Історія вивчення клітини. |
|
§ 5 |
||
6 |
|
|
|
Збільшувальні прилади (лупа, мікроскопи).. |
|
§ 6 |
||
7 |
|
|
|
Практична робота: 1. Будова світлового мікроскопа та робота з ним. Інструктаж з БЖД. |
|
повт. § 6 |
||
8 |
|
|
|
Загальний план будови рослинної клітини.
|
Лабораторне дослідження1: Будова клітини (листка елодеї, горобини, кавуна, помідора тощо) Інструктаж БЖД. |
§ 7 |
||
9 |
|
|
|
Практична робота: 2.Виготовлення мікропрепаратів шкірки луски цибулі та розгляд її за допомогою оптичного мікроскопа. Інструктаж БЖД. |
|
повт. §7 |
||
10 |
|
|
|
Спільні ознаки рослинної і тваринної клітини |
|
§ 8 |
||
11 |
|
|
|
Відмінні риси будови рослинної і тваринної клітин |
|
§ 9 |
||
12 |
|
|
|
Основні властивості клітини (ріст, поділ). |
|
§ 10 |
||
13 |
|
|
|
Основні властивості клітини (обмін з навколишнім середовищем). |
|
повт. § 1-10 |
||
14 |
|
|
|
Узагальнення і систематизація знань з теми «Вступ. Клітина» |
|
|
||
Тема 2. Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності (орієнтовно 8 + 1р. год) |
||||||||
Діяльність (уміння) розпізнає (на моделях і фотографіях): - одноклітинні організми (із числа вивчених); описує: - середовища існування та будову одноклітинних організмів (на прикладі вивчених); - процеси життєдіяльності одноклітинних організмів;
порівнює за вказаними ознаками: застосовує знання: - для профілактики інфекційних та паразитарних захворювань; - про процеси життєдіяльності одноклітинних у побуті; дотримується правил: - роботи з мікроскопом Знання оперує термінами: - бактерії, одноклітинні організми, колоніальні організми, багатоклітинні організми
називає: - ознаки бактеріальної клітини; наводить приклади: - одноклітинних, колоніальних та багатоклітинних організмів без тканин; |
знає: - особливості будови одноклітинних; розуміє: - процеси життєдіяльності (живлення, дихання, подразливість, розмноження, рух) Ставлення оцінює: - роль одноклітинних організмів в екосистемах; усвідомлює: - небезпеку інфекційних та паразитарних захворювань робить висновок: - клітини можуть бути самостійними організмами висловлює судження: - про пристосувальне значення переходу до багатоклітинності Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на усвідомлення ролі одноклітинних в екосистемах) Здоров’я і безпека (сприяє усвідомленню небезпеки інфекційних та паразитарних захворювань) Підприємливість і фінансова грамотність (сприяє усвідомленню можливостей практичного використання одноклітинних для отримання біогумусу, біопалива тощо) |
|||||||
15 |
|
|
|
Бактерії – найменші одноклітинні організми. Будова, поширення, розмноження бактерій.
|
|
§ 11 підготовка поекту |
||
16 |
|
|
|
Шкідливі бактерії. Корисні бактерії |
|
§ 12, 13 |
||
17 |
|
|
|
Різноманітність та роль бактерій у природі та значення в житті людини. |
|
§ 14 |
||
18 |
|
|
|
Одноклітинні еукаріоти. Евглена зелена, амеба, інфузорія - одноклітинні тварини (середовища існування, процеси життєдіяльності, будова, роль у природі). |
Лабораторне дослідження 2 Спостереження інфузорій. Інструктаж БЖД. |
§ 15 |
||
19 |
|
|
|
Твариноподібні одноклітинні організми |
|
§ 16 |
||
20 |
|
|
|
Одноклітинні водорості |
|
§ 17 |
||
21 |
|
|
|
Губка та ульва (зелений морський салат) - багатоклітинні організми. |
|
§ 18,19 |
||
22 |
|
|
|
Міні-проект (за вибором) Чому скисає молоко? Корисний йогурт. Живі фільтри. |
|
|
повт. § 11-19 |
|
23 |
|
|
|
Узагальнення і систематизація знань з теми "Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності". |
|
|
||
Тема 3. Рослини (орієнтовно 20 год + 1 р.) |
|
|
||||||
Діяльність (уміння) описує:- ріст і розвиток рослинного організму (розвиток рослини з насінини); розпізнає: - клітини, тканинита органи рослини; - цибулину, кореневище, бульбу картоплі як видозмінені підземні пагони; порівнює за вказаними ознаками: - процеси фотосинтезу та дихання; - статеве й нестатеве розмноження; установлює:- біологічне значення видозмін вегетативних органів (на прикладах); - біологічне значення суцвіть, плодів; аналізує: - значення фотосинтезу, живлення, дихання, випаровування води в житті рослин; планує: - власні спостереження будови та життєдіяльності рослини; прогнозує:- результати власних спостережень; практикує: - дослідження будови органів рослини; - досліди, що підтверджують основні процеси життєдіяльності рослин; уміє:- розмножувати рослини; - пророщувати насінини; - фіксувати результати дослідів і досліджень; - моделювати біологічні об’єкти та процеси; дотримується правил: - роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням; застосовує знання: - для догляду за рослинами ЗНАННЯ: оперує термінами: - рослини, вегетативні органи рослини (корінь, стебло, листок, брунька), статеве розмноження рослин, нестатеве розмноження рослин, фотосинтез, живлення рослин, квітка, суцвіття, запилення, запліднення, насінина, плід називає: - основні процеси життєдіяльності рослини (ріст, живлення, фотосинтез, дихання, транспорт речовин);
|
умови та речовини, необхідні для життєдіяльності рослин; - умови, за яких відбувається фотосинтез; - форми розмноження рослин (статеве, нестатеве); - будову кореня, стебла, листка у зв’язку з функціями; - бруньку як зачаток пагона; - квітку як орган насіннєвого розмноження рослин Ставлення усвідомлює:рослина – цілісний організм; оцінює:- значення фотосинтезу; висловлює судження:- видозміни органів рослин, різні способи запилення, поширення плодів мають пристосувальний характер робить висновок:- про фотосинтез як характерну особливість рослин наводить приклади: - тканин, органів рослин; - способів запилення; - способів розмноження рослин (3-4); - рухів рослин; - рослин з видозмінами кореня (3-4), - рослин з видозмінами пагона та його частин (3-4); - рослин з різними типами суцвіть, різними типами плодів, різними способами поширення плодів і насінин (3-4); пояснює: - запилення та запліднення; характеризує: Наскрізні змістові лінії Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на усвідомлення ролі рослин в екосистемах) Здоров’я і безпека (сприяє усвідомленню значення зелених насаджень для створення сприятливого середовища життя). Підприємливість і фінансова грамотність (сприяє забезпеченню кращого розуміння молодими українцями практичних аспектів фінансових питань: овочівництво, садівництво, біотехнології тощо) |
|||||||
24 |
|
|
|
Рослина – живий організм. Будова молодої рослини |
|
§ 20 |
||
25 |
|
|
|
Основні процеси життєдіяльності рослини |
|
§ 21, підгот. проекту |
||
26 |
|
|
|
Тканини рослин |
|
§ 22 |
||
27 |
|
|
|
Основні групи постійних тканин у рослин |
|
§ 23 |
||
28 |
|
|
|
Будова і функції кореня Демонстрування: досліду, що підтверджує поглинання коренем води. |
Лабораторне дослідження 3 Будова кореня Інструктаж БЖД. |
§ 24 |
||
29 |
|
|
|
Кореневі системи. Видозміни кореня. Дослідницький практикум 1. Транспорт речовин по рослині. Демонстрування: досліду, що підтверджує вплив мінеральних речовин на розвиток рослин; |
|
§ 25 повт. §20-24 |
||
30 |
|
|
|
Контрольна робота №1 з теми «Рослини» |
|
|
||
31 |
|
|
|
Пагін. Його будова, |
Лабораторні дослідження 4,5 Будова пагона; Будова бруньки Інструктаж БЖД. |
§ 26 |
||
32 |
|
|
|
Стебло - осьова частина пагона. Первинний інструктаж |
Дослідницький практикум Дослідження росту вегетативних органів. |
§ 27 |
||
33 |
|
|
|
Листок - бічний орган пагона. |
|
§ 28 |
||
34 |
|
|
|
Внутрішня будова листка. |
|
§ 29 |
||
35 |
|
|
|
Різноманітність та видозміни вегетативних органів.
|
Лабораторне дослідження 6 Будова цибулини, кореневища, бульби картоплі, коренеплоду (на прикладі моркви) Інструктаж БЖД. |
§30 |
||
36 |
|
|
|
Розмноження рослин: статеве та нестатеве. Вегетативне розмноження рослин. |
|
§31 |
||
37 |
|
|
|
Квітка - орган статевого розмноження. |
Лабораторне дослідження 7 будова квітки; Інструктаж БЖД. |
§32 |
||
38 |
|
|
|
Запилення і запліднення у квіткових рослин. |
|
§33 |
||
39 |
|
|
|
Суцвіття. |
|
|
§34 |
|
40 |
|
|
|
Насінина. |
Лабораторне Дослідження 8 Будова насінини Інструктаж БЖД. |
§35 |
||
41 |
|
|
|
Плід, поширення плодів.
|
Лабораторне дослідження 9 Будова плоду. Інструктаж БЖД. |
§36 |
||
42 |
|
|
|
Рухи рослин. Дослідницький практикум Дослідження умов проростання насінин |
|
|
§37 |
|
43 |
|
|
|
Міні-проект (за вибором): Листопад. Квіти і комахи. Рослини мандрівники. Рослини хижаки. |
|
|
повт.§20-37 |
|
44 |
|
|
|
Узагальнення і систематизація знань з теми «Рослини» |
|
|
|
|
Тема 4. Різноманітність рослин (Орієнтовно 12 год + 1р.) |
||||||||
Діяльність (уміння) розпізнає: - рослини різних груп (водоростей, мохів, хвощів, плаунів, папоротей, голонасінних і покритонасінних);
- основні життєві форми рослин; описує: - будову тіла водоростей, мохів, хвощів, плаунів, папоротей, голонасінних (на прикладі хвойних) і покритонасінних (квіткових) рослин; - розмноження мохів, хвощів, плаунів, папоротей, голонасінних і покритонасінних (квіткових) рослин; порівнює за вказаними ознаками: рослини різних груп, життєвих форм тощо; уміє: підбирати види кімнатних рослин для вирощування в певних умовах Знання оперує термінами: - рослинні угруповання, водорості, мохи, папороті, голонасінні, покритонасінні, Червона книга України називає: - середовища існування водоростей, мохів, хвощів, плаунів, папоротей, голонасінних і покритонасінних рослин; - групи рослин, які розмножуються спорами та насінням;
- основні життєві форми рослин;
|
наводить приклади: - водоростей (2-3); - мохів, хвощів, плаунів, папоротей (2-3); - голонасінних і покритонасінних рослин (4-5); - рослин різних екологічних груп (2-3); - рослин різних життєвих форм (4-5); - панівних рослин різних рослинних угруповань: лісів, степів, лук, боліт (4-5); - пристосувань рослин до середовища існування (4-5); розуміє: особливості розмноження рослин спорами та насінням Ставлення робить висновок:- будова, особливості життєдіяльності рослинних організмів — це результат їх пристосування до умов середовища; оцінює:- значення рослин для існування життя на планеті Земля. Наскрізні змістові лінії Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на усвідомлення необхідності збереження рослин та їх угруповань) Громадянська відповідальність (сприяє формуванню відповідального члена громади, суспільства, який розуміє важливість раціонального використання людиною рослинних угруповань) Здоров'я і безпека (сприяє усвідомленню значення рослин для зміцнення здоров’я) Підприємливість і фінансова грамотність (сприяє забезпеченню кращого розуміння молодими українцями практичних аспектів фінансових питань: фітодизайн, декоративні рослини, створення колекцій, сувенірів тощо) |
|||||||
45 |
|
|
|
Водорості (зелені, бурі, червоні, діатомові). |
Лабораторне дослідження 10 Будова зелених нитчастих водоростей. Інструктаж БЖД. |
§38 підгот. проекту |
||
46 |
|
|
|
Мохи. |
Лабораторне дослідження 11 Будова моху. Інструктаж БЖД. |
§39 |
||
47 |
|
|
|
Плауни, хвощі |
|
§40 |
||
48 |
|
|
|
Папороті |
Лабораторне дослідження 12 Будова папоротей. Інструктаж БЖД. |
§41 |
||
49 |
|
|
|
Голонасінні. |
Лабораторне дослідження 13 Будова пагонів та шишок голонасінних голонасінних. Інструктаж БЖД. |
§42 |
||
50 |
|
|
|
Покритонасінні (Квіткові). Дводольні покритонасінні |
|
§43 |
||
51 |
|
|
|
Покритонасінні (Квіткові). Однодольні покритонасінні |
|
повт §43, конспект |
||
52 |
|
|
|
Принципи біологічної систематики і різноманітність покритонасінних Практична робота: 3. Порівняння будови мохів, папоротей та покритонасінних (квіткових) рослин. Інструктаж БЖД. |
|
§44 |
||
53 |
|
|
|
Екологічні групи рослин і життєві форми рослин.
|
Практична робота: 4. Визначення видів кімнатних рослин, придатних для вирощування в певних умовах. Інструктаж БЖД. |
§45 |
||
54 |
|
|
|
Рослинні угруповання. |
|
§46 |
||
55 |
|
|
|
Значення рослин для існування життя на планеті Земля. Значення рослин для людини. Сільськогосподарські рослини. |
|
матеріли проекту |
||
56 |
|
|
|
Міні проект. Значення рослин в природі та в житті людини. |
|
повт. § 38-46 |
||
57 |
|
|
|
Контрольна робота №2 з теми «Різноманітність рослин» |
|
|
||
Тема 5. Гриби. (Орієнтовно 9 год) Узагальнення 2 год |
||||||||
Діяльність (уміння) порівнює за визначними ознаками: - гриби і рослини;
- цвілеві та шапинкові гриби; розпізнає:- їстівні та отруйні гриби своєї місцевості;- лишайники; дотримується правил: - роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням; аналізує: - використання людиною грибів і лишайників; уміє:- відрізняти отруйні гриби (на прикладах видів своєї місцевості)
застосовує знання для:- зберігання продуктів харчування; - профілактики отруєння грибами Знання оперує термінами: - гриби, лишайники називає: - найпоширеніші види грибів своєї місцевості; - ознаки грибної клітини; - спільні та відмінні риси в будові клітин грибів, рослин і тварин;
- основні групи грибів за їх способом живлення; - групи лишайників (накипні, листуваті, кущисті); |
наводить приклади: - їстівних та отруйних грибів свого краю; - співіснування грибів з рослинами; характеризує:
- особливості живлення грибів; - будову лишайників Ставлення оцінює:значення грибів і лишайників у біосфері та житті людини; усвідомлює:небезпеку захворювань, що спричинюються грибами небезпеку отруєння грибами, які виросли в різних екологічних умовах зростання ЗМІСТОВНІ ЛІНІЇ: Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на усвідомлення значення грибів та лишайників у біосфері) Здоров’я і безпека (сприяє усвідомленню небезпеки захворювань, що спричинюються грибами) Підприємливість і фінансова грамотність (сприяє забезпеченню кращого розуміння молодими українцями практичних аспектів фінансових питань: вирощування шапинкових грибів, виробництво продуктів харчування з використанням грибів тощо) |
|||||||
58 |
|
|
|
Поняття про гриби та особливості їх живлення |
|
проект §47 |
||
59 |
|
|
|
Особливості будови грибів: грибниця, плодове тіло. Розмноження та поширення грибів. |
Лабораторне дослідження 14 Будова шапинкових грибів. Інструктаж БЖД. |
§48 |
||
60 |
|
|
|
Макроскопічні гриби: особливості живлення та роль у природі |
|
§49 |
||
61 |
|
|
|
Отруйні гриби. гриби неїстівні та їстівні. |
|
§50, 51 |
||
62 |
|
|
|
Практична робота: 5. Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості. Інструктаж з БЖД. |
|
|
||
63 |
|
|
|
Мікроскопічні гриби — цвільові гриби, дріжджі |
Лабораторне дослідження15 Будова цвілевих грибів (за допомогою оптичного мікроскопа) Інструктаж БЖД. |
§52 |
||
64 |
|
|
|
Лишайники. |
|
§53 |
||
65 |
|
|
|
Значення грибів у природі та житті людини. |
|
§54, проект |
||
66 |
|
|
|
Міні-проект Гриби у біосфері та житті людини. |
|
|
||
67 |
|
|
|
Узагальнення і систематизація знань з теми "Гриби". |
|
|
||
Узагальнення (2 год + 1р.) |
||||||||
Діяльність (уміння) описує: - особливості будови та життєдіяльності клітин рослин, тварин, грибів, бактерій; порівнює: - будову і процеси життєдіяльності основних груп організмів; класифікує: - організми за певними ознаками, об’єднує їх у групи Знання називає: - ознаки основних груп організмів; пояснює: - залежність особливостей будови та життєдіяльності організмів від середовища існування |
Ставлення робить висновок: - будова організмів та особливості їхньої життєдіяльності – це результат пристосування до умов середовища Наскрізні змістові лінії Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на усвідомлення важливості сталого розвитку, готовності брати участь у вирішенні питань довкілля та розвитку суспільства) |
|||||||
68 |
|
|
|
Будова та життєдіяльність організмів рідного краю |
|
повт § 20, 21 |
||
69 |
|
|
|
Будова та життєдіяльність організмів. Віртуальна екскурсія : "Різноманітність рослин своєї місцевості". |
|
звіт |
||
70 |
|
|
|
Екскурсія"Рослини шкільного подвір'я" |
|
|
||