Календарне планування навчального матеріалу
БІОЛОГІЯ 7 клас
(70 год – 2 години на тиждень, з них 6 год – резервні)
Складено згідно програми «Біологія для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів (оновлена)»,
затвердженої Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804.
№п/п уроку |
Тема уроку |
Практичні роботи Лабораторні дослідження Міні-проекти |
Дата проведення уроку |
Корекція |
Вступ – 4 години
|
||||
1 |
Основні відмінності тварин від рослин та грибів. Вступний інструктаж з БЖД. |
|
|
|
2 |
Особливості живлення тварин. |
|
|
|
3 |
|
|
|
|
4 |
Будова тварин: органи і системиорганів. |
|
|
|
Тема 1. Різноманітність тварин – 26 годин
|
||||
5 |
Способи класифікації тварин (за середовищем існування. способом пересування, способом життя тощо). |
|
|
|
6 |
Міні-проект Як утворюються коралові острови? |
|
|
|
7 |
Лабораторне дослідження № 1 зовнішньої будови та руху кільчастих червив (на прикладі дощового черв’яка або трубочника); |
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
Ракоподібні. |
|
|
|
10 |
Павукоподібні. |
|
|
|
11 |
Будова комах. |
|
|
|
12 |
|
Практична робота № 1 Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у комах. |
|
|
13 |
Різноманітність комах. |
|
|
|
14 |
Молюски. |
Лабораторне дослідження № 2. будови черепашки (мушлі) черевоногих та двостулкових молюсків. Міні-проект Як утворюються перлини? |
|
|
15 |
Паразитичні безхребетні тварини. |
|
|
|
16 |
Узагальнення з теми " Різноманітність Тварин" (І частина) |
|
|
|
17 |
Риби. |
|
|
|
18 |
Різноманітність риб. |
|
|
|
19 |
Амфібії. |
|
|
|
20 |
Рептилії. |
|
|
|
21 |
Птахи: риси пристосованості до польоту. |
|
|
|
22 |
Птахи: розмноження та розвиток. Сезонні явища в житті птахів. |
|
|
|
23 |
Різноманітність птахів, їхня роль у природі та житті людини. |
|
|
|
24 |
|
Практична робота № 2 Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представниківрізних екологічних груп птахів |
|
|
25 |
Ссавці: загальна характеристика. |
Міні-проект Зуби ссавців. |
|
|
26 |
|
Практична робота № 3. Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування. |
|
|
27 |
Різноманітність ссавців: Яйцекладні, сумчасті, комахоїдні, рукокрилі. |
|
|
|
28 |
Різноманітність ссавців: гризуни, зайцеподібні, копитні. |
Міні-проект Тварини - будівельники.
|
|
|
29 |
Різноманітність ссавців: хижі, китоподібні, примати. |
Міні-проект Тварини рекордсмени. |
|
|
30 |
Узагальнення з теми " Різноманітність Тварин" (ІІ частина) Контрольна робота №1 |
|
|
|
Тема 2.Процеси життєдіяльності тварин – 16 годин + 2 година резерв
|
||||
31 |
Живлення і травлення.Особливості обміну речовин гетеротрофного організму. |
|
|
|
32 |
Різноманітність травних систем. |
|
|
|
33 |
Дихання та газообмін у тварин. Значення процесів дихання.
|
|
|
|
34 |
Органи дихання, їх різноманітність. |
|
|
|
35 |
Транспорт речовин у тварин. Незамкнена та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції |
|
|
|
36 |
|
Практична робота № 4. Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин |
|
|
37 |
Виділення, його значення для організму. Органи виділення тварин.
|
|
|
|
38 |
Узагальнення з теми «Процеси життєдіяльності тварин» (І частина) |
|
|
|
39 |
Опора і рух. Види скелета. Значення опорно-рухової системи. Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин |
|
|
|
40 |
|
Практична робота № 5. Порівняння будови скелетів хребетних тварин.
|
|
|
41 |
Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції.
|
Лабораторне дослідження № 3 особливостей покривів тіла тварин;
|
|
|
42 |
Органи чуття їх значення.
|
Міні-проект Як бачать тварини. Як тварини визначають напрям руху. |
|
|
43 |
Нервова система, її значення і розвиток у різних тварин.
|
|
|
|
44 |
|
Практична робота № 6.Порівняння будови головного мозку хребетних тварин (на муляжах/моделях |
|
|
45 |
Розмноження та його значення. Форми розмноження тварин. Статеві клітини та запліднення.
|
|
|
|
46 |
Розвиток тварин (з перетворенням та без перетворення).
|
Лабораторне дослідження № 4 визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб).
|
|
|
47 |
Періоди та тривалість життя тварин.
|
|
|
|
48 |
Узагальнення вивченого з теми «Процеси життєдіяльності тварин» ( ІІ частина) |
|
|
|
Тема 3. Поведінка тварин – 10 годин |
||||
49 |
Поведінка тварин, методи її вивчення.
|
Лабораторне дослідження № 5 спостереження за поведінкою тварин (вид визначається учителем). |
|
|
50 |
Вроджена і набута поведінка. |
|
|
|
51 |
Способи орієнтування тварин. Хомінг. Міграції тварин. |
|
|
|
52 |
Форми поведінки тварин: дослідницька, харчова, захисна, гігієнічна, репродуктивна (пошук партнерів, батьківська поведінка та турбота про потомство), територіальна. |
|
|
|
53 |
Соціальна поведінка тварин. Типи угруповань тварин за К. Лоренцем. Ієрархія у групі. |
Міні-проект (за вибором): Угруповання тварин. Чому мігрують тварини. |
|
|
54 |
|
Практична робота № 7 Визначення форм поведінки (або типів угруповань) тварин (за відео матеріалами або описом). |
|
|
55 |
Комунікація тварин. |
Міні-проект Як спілкуються тварини. |
|
|
56 |
Використання тваринами знарядь праці. Елементарна розумова діяльність. |
Міні-проект Як вчаться пташенята. Як тварини користуються знаряддями праці. |
|
|
57 |
Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення. |
|
|
|
58 |
Узагальнення вивченого з теми «Поведінка тварин». Контрольна робота№2 |
|
|
|
Тема 4. Організми і середовище існування – 6 годин + 2 години резервних |
||||
59 |
Поняття про екосистему та чинники середовища.
|
Міні-проект Як тварини пристосовані до життя в різних умовах. |
|
|
60 |
Ланцюги живлення. Кругообіг речовин і потік енергії в екосистемі. |
|
|
|
61 |
Співіснування організмів в угрупованнях. |
|
|
|
62 |
|
Екскурсія. Пристосованість рослин і тварин до сумісного життя в природному угрупованні. |
|
|
63
|
Вплив людини та її діяльності на екосистеми. Екологічна етика. |
|
|
|
64 |
Природоохоронні території.
|
Заповідні території України. |
|
|
65 |
Червона книга України. |
|
|
|
66 |
|
Екскурсія. Різноманітність тварин свого краю. |
|
|
Узагальнення - 2 години + 2 години резервних |
||||
67 |
Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин - свідчення єдності живої природи |
|
|
|
68 |
Узагальнення вивченого з теми «Організми і середовище існування». |
|
|
|
69 |
Узагальнююче повторення |
|
|
|
70 |
Підсумок роботи за рік |
|
|
|