Календарне планування уроків хімії для 7 класу розроблено згідно з навчальною програмою, що затверджена Міністерством освіти і науки України від 07.06.2017 № 804.
Календарно - тематичне планування
хімія 7 клас, 51 год,(1,5 год на тиждень)
Складено згідно з навчальною программою «Програма для загальноосвітніх навчальних закладів хімія 7-9 клас» затвердженою Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804 (Київ. Видавничий дім освіта ) |
|
№ уроку |
Корекція № уроку |
Дата проведення уроку |
Корекція дати проведення уроку |
Зміст (тема) уроку |
Практична частина |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності |
|
Вступ (3 год.) |
Учень/учениця Знаннєвий компонент називає лабораторний посуд і основне обладнання кабінету хімії; знає і розуміє правила поведінки учнів у хімічному кабінеті та правила безпеки під час роботи з лабораторним посудом і обладнанням кабінету хімії; пояснюєпризначення лабораторного посуду та обладнання кабінету хімії. Діяльнісний компонент виконуєнайпростіші лабораторні операції з використанням обладнання кабінету хімії за вказівкою вчителя; дотримується правил поведінки учнів у хімічному кабінеті та правил безпеки під час роботи з лабораторним посудом та обладнанням кабінету хімії. Ціннісний компонент висловлює судження про застосування хімічних знань та історію їхнього розвитку; доцільність марковання небезпечних речовин, які входять до складу харчових продуктів і побутових хімікатів; робить висновки щодо безпечного використання речовин, з урахуванням їхнього марковання; усвідомлює право на власний вибір і прийняття рішення. |
|
|||||
1 |
|
|
|
Первинний інструктаж з БЖД Хімія — природнича наука. Речовини та їх перетворення у навколишньому світі. Короткі відомості з історії хімії.
|
Навчальний проект №1: «Хімічні речовини навколо нас.» Демонстрації 1. Взаємодія харчової соди (натрій гідрогенкарбонату) з оцтом (водним розчином етанової кислоти). 2. Зміна забарвлення природних індикаторів у середовищі побутових хімікатів і харчових продуктів. |
|
|
2 |
|
|
|
Правила поведінки учнів у хімічному кабінеті. Ознайомлення з лабораторним посудом та обладнанням кабінету хімії, маркуванням небезпечних речовин. Навчальний проект №2:«Історичне значення вогню.»
|
Інструктаж з БЖД Лабораторні досліди 1. Дослідження будови полум’я. 2. Ознайомлення з маркуванням небезпечних речовин (на прикладі побутових хімікатів). |
|
|
3 |
|
|
|
Правила безпеки під час роботи з лабораторним посудом та обладнанням кабінету хімії.
|
Інструктаж з БЖД Практична робота№1: «Прийоми поводження з лабораторним посудом, штативом і нагрівними приладами. Виконання найпростіших лабораторних операцій.» |
|
|
|
|
|
|
Наскрізні змістові лінії Здоров’я і безпека. Громадянська відповідальність. Екологічна безпека і сталий розвиток. Правила поведінки учнів у хімічному кабінеті. Ознайомлення з маркованням небезпечних речовин. |
|
||
Тема 1.Початкові хімічні поняття (23 год) |
|||||||
4 |
|
|
|
Фізичні тіла. Матеріали. Речовини. Як вивчають речовини. Спостереження й експеримент у хімії
|
Інструктаж з БЖД. Лабораторний дослід №3«Ознайомлення з фізичними властивостями речовин. Опис спостережень. Формулювання висновків.» |
Учень/учениця Знаннєвий компонент називає хімічні елементи (не менше 20-ти)за сучасною науковою українською номенклатурою, записує їхні символи; найпоширеніші хімічні елементи в природі; наводить приклади простих і складних речовин, хімічних явищ у природі та побуті; пояснює зміст хімічних формул, сутність закону збереження маси речовин, рівнянь хімічних реакцій. Діяльнісний компонент розрізняє фізичні тіла, речовини, матеріали, фізичні та хімічні явища, фізичні та хімічні властивості речовин, чисті речовини і суміші, прості й складні речовини, металічні та неметалічні елементи, використовуючи періодичну систему; метали й неметали, атоми, молекули; спостерігає хімічні й фізичні явища; описує якісний і кількісний склад речовин за хімічними формулами; явища, які супроводжують хімічні реакції; використовує Періодичну систему як довідкову для визначення відносної атомної маси елементів; складає формули бінарних сполук за валентністю елементів, план розділення сумішей; визначає валентність елементів за формулами бінарних сполук; обчислює відносну молекулярну масу речовини за її формулою; масову частку елемента в складній речовині та масу елемента в складній речовині за його масовою часткою, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання; дотримується правил поведінки учнів у хімічному кабінеті та правил безпеки під час роботи з лабораторним посудом і обладнанням кабінету хімії; виконує найпростіші лабораторні операції з нагрівання речовин, розділення сумішей; Ціннісний компонент усвідомлює необхідність збереження власного здоров’я і довкілля при використанні хімічних речовин; висловлює судження про багатоманітність речовин та значення закону збереження маси речовини; виробляє власні ставлення до природи як найвищої цінності; робить висновки на основі спостережень (за допомогою вчителя). |
|
5 |
|
|
|
Фізичні властивості речовин. |
Інструктаж з БЖД. Лабораторний дослід №3 «Ознайомлення з фізичними властивостями речовин. Опис спостережень. Формулювання висновків.» |
|
|
6 |
|
|
|
Чисті речовини і суміші (однорідні, неоднорідні). Способи розділення сумішей. |
|
|
|
7 |
|
|
|
Молекули. Атоми. |
|
|
|
8 |
|
|
|
Хімічні елементи, їхні назви і символи. Поширеність хімічних елементів у природі. Ознайомлення з періодичною системою хімічних елементів Д.І. Менделєєва. |
Демонстрації 3. Періодична система хімічних елементів. |
|
|
9 |
|
|
|
|
Інструктаж з БЖД Практична робота №2: «Розділення сумішей». |
|
|
10 |
|
|
|
Маса атома. Атомна одиниця маси. Відносні атомні маси хімічних елементів. |
|
|
|
11 |
|
|
|
Хімічні формули речовин. Прості та складні речовини. |
Інструктаж з БЖД. Лабораторний дослід №4«Ознайомлення зі зразками простих і складних речовин.» |
|
|
12 |
|
|
|
Багатоманітність речовин. Метали й неметали. Металічні та неметалічні елементи. |
Демонстрації 4. Зразки металів і неметалів. |
|
|
13 |
|
|
|
Контроль знань з теми «Початкові хімічні поняття» |
|
|
|
14 |
|
|
|
Валентність хімічних елементів. Складання формул бінарних сполук за валентністю елементів. |
|
|
|
15 |
|
|
|
Визначення валентності елементів за формулами бінарних сполук. |
|
|
|
16 |
|
|
|
Валентність хімічних елементів. Складання формул бінарних сполук за валентністю елементів. Визначення валентності елементів за формулами бінарних сполук |
|
|
|
17 |
|
|
|
Відносна молекулярна маса, її обчислення за хімічною формулою. Розв’язання розрахункових задач №1:«Обчислення відносної молекулярної маси речовини за її формулою.» |
|
|
|
18 |
|
|
|
Масова частка елемента в складній речовині. Розв’язання розрахункових задач №2: «Обчислення масової частки елемента в складній речовині». |
|
|
|
19 |
|
|
|
Розв’язання розрахункових задач№3: « Обчислення маси елемента в складній речовині за його масовою часткою». |
|
|
|
20 |
|
|
|
Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують.
|
Інструктаж з БЖД Лабораторний дослід №5-9 «Дослідження хімічних реакцій, що супроводжуються виділенням газу, випаданням осаду, зміною забарвлення, появою запаху, тепловим ефектом.». Домашній експеримент 1. Взаємодія харчової соди із соком квашеної капусти, лимонною кислотою, кефіром. |
|
|
21 |
|
|
|
Контрольна робота №1. |
|
|
|
22 |
|
|
|
Хімічні властивості речовин. |
навчальний проект №3 «Хімічні явища у природі», №4 «Хімічні явища в побуті.» |
|
|
23 |
|
|
|
|
Практична робота №3: «Дослідження фізичних і хімічних явищ на прикладах побутових хімікатів і харчових продуктів». Інструктаж з БЖД |
|
|
24 |
|
|
|
Представлення результатів навчальних проектів №5 «Використання хімічних явищ у художній творчості й народних ремеслах.», №6 «Речовини і хімічні явища в літературних творах і народній творчості.» |
|
|
|
25 |
|
|
|
Закон збереження маси речовин під час хімічних реакцій. Схема хімічної реакції. Хімічні рівняння.
|
Демонстрації 5. Дослід, що ілюструє закон збереження маси речовин (реальний або віртуальний). |
|
|
26 |
|
|
|
Закон збереження маси речовин під час хімічних реакцій. Схема хімічної реакції. Хімічні рівняння.
|
Інструктаж з БЖД Лабораторний дослід №5-9 «Дослідження хімічних реакцій, що супроводжуються виділенням газу, випаданням осаду, зміною забарвлення, появою запаху, тепловим ефектом.» |
|
|
Наскрізні змістові лінії Здоров’я і безпека Безпечне поводження з речовинами. Підприємливість і фінансова грамотність Закон збереження маси речовин під час хімічних реакцій. Розв’язування розрахункових задач за темою «Масова частка елемента в складній речовині». |
|||||||
Тема 2. Кисень (11год) |
|||||||
27 |
|
|
|
Повітря, його склад. Оксиген. Поширеність Оксигену в природі. Кисень, склад його молекули, поширеність у природі. Фізичні властивості кисню. |
|
Учень/учениця Знаннєвий компонент називає склад молекул кисню, оксидів, якісний та кількісний склад повітря; наводить приклади оксидів, реакцій розкладу і сполучення; пояснюєсуть реакцій розкладу і сполучення, процесів окиснення, колообігу Оксигену. Діяльнісний компонент розрізняє процеси горіння, повільного окиснення, дихання, реакції розкладу і сполучення; описує поширеність Оксигену в природі; його фізичні властивості; характеризує хімічні властивості кисню; аналізує умови процесів горіння та повільного окиснення; складає рівняння реакцій: добування кисню з гідроген пероксиду; кисню з воднем, вуглецем, сіркою, магнієм, залізом, міддю, метаном, гідроген сульфідом; використовує лабораторний посуд для добування (з гідроген пероксиду) і збирання кисню; визначає наявність кисню дослідним шляхом; дотримується запобіжних заходів під час використання процесів горіння; інструкції щодо виконання хімічних дослідів та правил безпеки під час роботи в хімічному кабінеті. Ціннісний компонент обґрунтовує застосування кисню; оцінюєзначення кисню в життєдіяльності організмів; озону в атмосфері; вплив діяльності людини на стан повітря; усвідомлюєнаслідки небезпечного поводження з вогнем, відповідальність за збереження повітря від шкідливих викидів. |
|
28 |
|
|
|
Закон збереження маси речовин під час хімічних реакцій. Схема хімічної реакції |
|
|
|
29 |
|
|
|
Добування кисню в лабораторії та промисловості. Реакція розкладу. Поняття про каталізатор. Способи збирання кисню. Доведення наявності кисню.
|
Демонстрації 6. Добування кисню з гідроген пероксиду. 7. Збирання кисню витісненням повітря та витісненням води. 8. Доведення наявності кисню. |
|
|
30 |
|
|
|
|
Інструктаж з БЖД Практична робота №4 «Добування кисню з гідроген пероксиду з використанням різних біологічних каталізаторів, доведення його наявності.» |
|
|
31 |
|
|
|
Хімічні властивості кисню: взаємодія з простими речовинами (вуглець, водень, сірка, магній, залізо, мідь). Реакція сполучення. |
Демонстрації 9. Спалювання простих і складних речовин. |
|
|
32 |
|
|
|
Поняття про оксиди, окиснення (горіння, повільне окиснення, дихання). Умови виникнення та припинення горіння. |
Демонстрації 9. Спалювання простих і складних речовин.1 |
|
|
33 |
|
|
|
Взаємодія кисню зі складними речовинами (повне окиснення метану, гідроген сульфіду).- |
Демонстрації 9. Спалювання простих і складних речовин. |
|
|
34 |
|
|
|
Взаємодія кисню з простими та складними речовинами. |
|
|
|
35 |
|
|
|
Колообіг Оксигену в природі. Озон. Проблема чистого повітря. Застосування та біологічна роль кисню. |
Навчальнй проект №8 «Поліпшення стану повітря у класній кімнаті під час занять.» |
|
|
36 |
|
|
|
Розв’язування задач і вправ |
|
|
|
37 |
|
|
|
Контроль знань з теми «Кисень». Самостійна робота. |
|
|
|
Наскрізні змістові лінії Громадянська відповідальність Умови виникнення та припинення горіння. Здоров’я і безпека Безпечне поводження з речовинами. Колообіг Оксигену в природі. Озон. Проблема чистого повітря. Екологічна безпека і сталий розвиток Склад повітря. Проблема чистого повітря. Застосування та біологічна роль кисню. Поняття про окиснення (горіння, повільне окиснення, дихання). Підприємливість і фінансова грамотність Проблема чистого повітря. Поняття про каталізатор. |
|||||||
Тема 3. Вода (12 год) |
|||||||
38 |
|
|
|
Вода, склад и молекули, поширеність у природі, фізичні властивості. Вода — розчинник. |
|
Учень/учениця Знаннєвий компонент називає склад молекули води; наводить приклади водних розчинів; формули кислот і основ. Діяльнісний компонент описує поширеність води у природі, фізичні властивості води; розрізняєрозчинник і розчинену речовину; складає рівняння реакцій води з кальцій оксидом, натрій оксидом, фосфор(V) оксидом, карбон(ІV) оксидом; обчислює масову частку і масу розчиненої речовини, масу і об’єм води в розчині, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання; виготовляє розчини з певною масовою часткою розчиненої речовини; розпізнає дослідним шляхом кислоти і луги; використовує здобуті знання та навички в побуті для раціонального використання води та збереження довкілля; володієелементарними навичками очищення води в домашніх умовах; Ціннісний компонент обґрунтовує значення розчинів у природі та житті людини; оцінює роль води в життєдіяльності організмів; висловлює судження про вплив діяльності людини на чистоту водойм та охорону їх від забруднень; відповідально ставиться до збереження водних ресурсів. |
|
39 |
|
|
|
Розчин і його компоненти: розчинник, розчинена речовина. |
|
|
|
40 |
|
|
|
Кількісний склад розчину. Масова частка розчиненої речовини. Розрахункові задачі 4. Обчислення масової частки, маси розчиненої речовини, маси і об’єму води в розчині. |
|
|
|
41 |
|
|
|
Виготовлення розчину. Розрахункові задачі 4. Обчислення масової частки, маси розчиненої речовини, маси і об’єму води в розчині. |
Демонстрації 10. Виготовлення розчинів із певною масовою часткою розчиненої речовини. |
|
|
42 |
|
|
|
|
Інструктаж з БЖД Практична робота №5 «Виготовлення водних розчинів із заданими масовими частками розчинених речовин.» |
|
|
43 |
|
|
|
Взаємодія води з оксидами. Поняття про кислоти й основи. Поняття про індикатори.
|
Інструктаж з БЖД Лабораторний дослід №10 «Випробування водних розчинів кислот і лугів індикаторами.» Демонстрації 11. Взаємодія кальцій оксиду з водою. Випробування водного розчину добутої речовини індик-ом. |
|
|
44 |
|
|
|
Виготовлення розчину. Розрахункові задачі 4. Обчислення масової частки, маси розчиненої речовини, маси і об’єму води в розчині. |
|
|
|
45 |
|
|
|
Значення води і водних розчинів у природі та житті людини. Кислотні дощі. |
|
|
|
47 |
|
|
|
Представлення результатів Еколого-економічного проекту №13: «Зберігаючи воду – заощаджую родинний бюджет». |
|
|
|
48 |
|
|
|
Проблема чистої води. Охорона водойм від забруднення. |
навчальний проект №9: « Дослідження якості води з різних джерел.»; №10 «Дослідження фізичних і хімічних властивостей води.» |
|
|
49 |
|
|
|
Контрольна робота №2. |
|
|
|
50 |
|
|
|
Очищення води на водоочисних станціях та в домашніх умовах. |
навчальний проект №11: «Способи очищення води в побуті.»; №12: «Збереження чистоти водойм: розв’язування проблеми у вашій місцевості.» |
|
|
51 |
|
|
|
Повторення: Розв’язання розрахункових задач:«Обчислення масової частки елемента в складній речовині»; «Обчислення масової частки, маси розчиненої речовини, маси і об’єму води в розчині.» |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Наскрізні змістові лінії Громадянська відповідальність Очищення води на водоочисних станціях та в домашніх умовах. Здоров’я і безпека Хімічні властивості води. Кислотні дощі. Екологічна безпека і сталий розвиток Проблема чистої води. Охорона водойм від забруднення. Значення води і водних розчинів у природі та житті людини. Кислотні дощі. Підприємливість і фінансова грамотність Очищення води на водоочисних станціях та в домашніх умовах. Охорона водойм від забруднення. Розв’язування розрахункових задач за темою «Масова частка розчиненої речовини». |
|||||||
|
|
|
Орієнтовні об’єкти екскурсій. Хімічні лабораторії промислових і сільськогосподарських підприємств, науково-дослідних інститутів, вищих навчальних закладів. Пожежна частина. Водоочисна станція. Аптека. Краєзнавчий музей. |
|