Урок для 7-го класу на тему „Фізичні і хімічні явища. Хімічні реакції і явища, що їх супроводжують”
Методи і прийоми навчання:
інформаційно-рецептивні:
- словесні – бесіда,
- наочні – робота з роздатковим матеріалом, демонстрація фотоматеріалів;
репродуктивні – робота біля дошки, робота в зошитах.
Фронтальна робота.
проблемно-пошукові – проблемні питання до лабораторних дослідів.
інтерактивні – робота в групах ( парах)
Тип уроку: вивчення новых знань з використанням інтерактивних технологій
Базові поняття: явища, фізичні явища, хімічні реакції, реагенти, продукти реакцій, ознаки хімічних реакцій
1
Тема: „Фізичні і хімічні явища. Хімічні реакції і явища, що їх супроводжують”
Мета:
Освітня: поглибити знання про фізичні і хімічні явища; з’ясувати їхні істотні відмінності; сформувати поняття про хімічні реакції, вивчити ознаки хімічних реакцій і умови їх протікання за експериментальними даними;
Розвиваюча: розвивати навички проведення експерименту, спостереження за ним, вміння самостійно робити висновки, логічне мислення учнів, розвивати слухове сприйняття, збагачувати хімічний словниковий запас і розвивати практичне уміння ним користуватися; формувати компетентності дослідника та вміння пояснювати значення явищ у житті природи і людини;
Виховна: розвивати комунікативну компетентність, інтерес до предмету і потребу в набуванні знань.
Учні повинні знати: відмінності фізичних і хімічних явищ, ознаки хімічних явищ, умови виникнення і перебігу реакцій.
Учні повинні вміти: розрізняти фізичні і хімічні явища, наводити приклади хімічних явищ у природі і побуті.
Методи і прийоми навчання:
- словесні – бесіда,
- наочні – робота з роздатковим матеріалом, демонстрація фотоматеріалів;
Тип уроку: вивчення новых знань з використанням інтерактивних технологій
Базові поняття: явища, фізичні явища, хімічні реакції, реагенти, продукти реакцій, ознаки хімічних реакцій
Обладнання і реактиви: для лабораторного досліду (штатив для пробірок, пробірки, натрій гідрокарбонат (сода), оцтова кислота CH3COOH, вода, фенолфталеїн, купрум(ІІ)сульфат CuSO4, натрій гідроксид NaOH, для демонстраційного досліду – амоній дихромат (NH4)2Cr2O7, мультимедійна презентація, інструкції, карти з завданнями
ХІД УРОКУ
1. Організація класу:
Привітання, перевірка відсутніх та підготовки учнів до заняття.
Для успіху на уроці нам потрібен ваш хороший настрій. Тому подивіться на сусіда по парті, усміхніться один одному та побажайте всього доброго. Вправа «Подаруй усмішку»
ІІ.Основна частина уроку
2.1. Мотивація навчальної діяльності ( Бесіда):
Все в світі змінюється. Рухається Земля навколо Сонця. День змінюється на ніч, течуть річки, іржавіють метали, скисає молоко, старіє людина. Навколо нас і з нами безперервно відбуваються зміни. «Все тече, все змінюється», - стверджували стародавні філософи.
Як можна назвати одним словом всі зміни, які відбуваються в природі?
( Явища) Що таке явища?
2.2. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
Всі зміни, які відбуваються навколо нас називаються явищами. Саме про явища ми і будемо говорити на сьогоднішньому уроці. (запис теми уроку у зошит)
2.3.Актуалізація опорних знань, умінь учнів (міжпредметний зв'язок з природознавством):
Інтерактивна вправа асоціативна «Квітка»
Учитель. Згадайте, які види природних явищ ви вивчали на уроках природознавства та фізики і запишіть їх на пелюстках квітки.
Наведіть приклади явищ кожного виду , що відбуваються навколо нас щодня. (Дощ, сніг, вітер, гроза, ріст дерев, скисання молока, приготування чаю тощо, народження дитини, проростання насіння, війна, революціят та інше)
.
Учитель. З речовинами, що вивчає хімія можуть відбуватися фізичні та хімічні явища.
Проблемне питання: За якими ознаками ви можете відрізнити фізичне явище від хімічного? Вам потрібно знайти відповідь на це питання за допомогою підручника (Робота з підручником с.97-98)
Учні. Знаходять у підручнику та записують у зошит визначення фізичних та хімічних явищ , складають асоціативну схему:
Фізичні та хімічні явища
змінюється змінюється
2.5. Поетапне закріплення – фронтальна робота з класом
А) Вправа «Визуалізація» ( на слайдах демонструються різні явища, визначити, де фізичне, де хімічне)
Б) Інтерактивна вправа «Виправи помилку»:
Повернувшись додому з уроку хімії, Василь подумав: «Як же багато навколо хімічних явищ! Наприклад: а) іде тепло від батареї опалення; б) запалилася неонова реклама на магазині; в) горять іменинні свічки; г) мама "гасить" соду оцтом, готуючи тісто; д) олійна фарба висихає на повітрі; є) скисає молоко, не випите кішкою; ж) після включення комп'ютера змінюється колір екрана; з) після додавання цукру чай стає солодким; и) з відкритої пляшки "Фанти" виділяються бульбашки газу; к) на цвяхах у гаражі з'являється іржа».
Допоможіть учневі розібратися, які процеси хімічні, а які фізичні.
Якщо хімічні – піднімаєте руку догори, якщо фізичні – плескаєте у долоні
Учитель. У хімічних явищ є особлива назва. Та особливий запис.
Хімічне явище – це хімічна реакція.
Умовний запис хімічної реакції:
А + В С + D
Реагенти Продукти реакції
Вихідні речовини кінцеві речовини
H2+O2→H2O
Потрібно знати ознаки хімічних реакцій та уміти визначати хімічні реакції за цими ознаками.
Працювати перестали
І тепер всі дружно встали.
Будемо відпочивати,
Нумо, вправу починати!
Руки вгору, руки вниз
І легесенько пригнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали,
Раз — присіли, другий — встали.
Всі за парти посідали
.
Хімія – наука експериментальна. Тому виконаємо для здобуття нових знань ряд експериментів, бо дослід – це основа пізнання.
Проведемо дослідження.
Об’єкт дослідження – хімічні реакції
Предмет дослідження – зовнішні ефекти хімічних реакцій ( ознаки)
Мета дослідженні: визначити, які зовнішні ефекти супроводжують хімічні реакції.
Учитель. Уважно спостерігайте за змінами, пам’ятаючи про техніку з безпеки життєдіяльності при роботі з хімічними речовинами та обладнанням. Перед роботою повторимо правила техніки безпеки.
(інструкції до лабораторних дослідів лежать на столах учнів )
Інструкція з безпеки життєдіяльності під час виконання
лабораторного досліду №3: «Проведення хімічних реакцій»
1. Перш ніж приступити до виконання практичної роботи підготуйте для цього робоче місце, приберіть все зайве.
2. Виконуйте тільки узгоджені з учителем досліди.
3. Уважно читайте етикетку на посудині.
4. Пробку не кладіть на стіл боком.
5. Використовуйте невелику кількість реактивів.
6. Обережно працюйте з розчинами лугів та кислот.
7. Надлишок речовин не зливайте і не зсипайте назад у посудину.
8. Посудину, з якої взяли реактив, відразу закрийте.
9. Категорично забороняється речовини брати руками, пробувати на смак, нюхати.
10. Після закінчення роботи приберіть своє робоче місце, вимийте руки після уроку
(в ході виконання дослідів учні у зошиті заповнюють таблицю)
Лабораторний дослід 3 Проведення хімічних реакцій
№ досліду |
Хід роботи |
Спостереження |
1. |
Оцтова кислота + сода |
Виділення газу |
2. |
Натрій гідроксид (NaOH) + фенолфталеїн+кислота |
Зміна кольору Спочатку малиновий, потім знебарвлення |
3. |
Купрум(ІІ) сульфат + натрій гідроксид (NaOH) |
Випав осад блакитного кольору |
4 |
Хімічний вулкан |
|
Учитель. Які явища ви спостерігали? Чому ви вирішили, що це хімічні реакції?
Демонструємо дослід «Хімічний вулкан». Завдання: описати ознаки хімічної реакції:
Зовнішні ефекти іноді можна спостерігати й під час фізичних явищ. Навприклад, віділення пухирців газу під час кипіння, світіння електричної лампочки та інше.
Висновок: Щоб визначити, яке явище відбувається, фізичне чи хімічне, слід уважно спостерігати за ним, а також ретельно дослідити речовини до і післі проведенного експерименту.
Ознаки хімічних реакцій:
Великий хімік Д. І. Менделєєв казав: «Наука тоді буде плідною, коли сприймається не тільки розумом, але й серцем». Про науку можна говорити мовою поезії. І наука, і мистецтво, і література вирішують єдину задачу – допомагають пізнати оточуючий світ.
Зараз ми послухаємо вірші, де визначимо, про які явища в них йдеться мова.Слово надається учням.
Взимку стало холодати
І ставок вже не пізнати
Там де була рідина,
Лиш дзеркальна площина
Що за диво кристалічне?
Це фізичне чи хімічне? (фізичне)
В нас в дворі живе корова,
Молоко п'єм для здоров'я.
А побуде в теплій хаті-
Будем сир й сметану мати
Що за наслідок логічний?
Він фізичний чи хімічний (хімічний)
На вогні пластинка мідна
Почорніла, вірогідно.
Що за явище незвичне?
Це фізичне чи хімічне (хімічне)
Осінь стала вмить до діла -
Листя геть все пожовтіло.
Що за результат класичний?
Він хімічний чи фізичний (хімічний)
ІІІ. Підсумок уроку. Рефлексія
3.1. Складання сенкану на слово «Реакція»
Реакція
Яскрава корисна
Перетворюється змінюється відбувається
Хімічні реакції потрібні людям
Явище
3.2.Заключне слово вчителя:
Хімія – це наука про речовини і їх перетворення. Хімічні явища або хімічні реакції постійно відбуваються в живих організмах під час обміну речовин.
Люди широко використовують хімічні реакції в своєму повсякденному житті, в промисловості: різні матеріали, фарби, лаки, гума, стекло, пальне, метали, пластмаса і інше створене за допомогою хімічних реакцій. Як казав М.Ломоносов «Широко простягає хімія руки свої у справи людські…» Вивчайте хімію, бажаю вам успіху!
3.3. Експрес-контроль ( на окремих аркушах)
І. Закінчити речення:
ІІ. Виберіть, які з перелічених явищ належать до хімічних, а які — до фізичних,:
а) узимку гілля дерев вкривається памороззю;
б) за зиму опале листя згниває;
в) розлитий ацетон швидко випаровується;
г) запах розлитих парфумів швидко поширюється по всій кімнаті;
д) з часом на стінках чайника утворюється накип;
е) у теплому місці молоко швидко скисає;
є) у вологому повітрі бронзові пам'ятники вкриваються зеленим нальотом;
ж) крапля бруду на черевику до ранку перетворюється на коричневу пляму;
з) іржавий цвях очищується від іржі наждачним папером.
Хімічні________________
Фізичні_________________
Самооцінювання діяльності під час уроку (треба поставити собі бали по критеріям, що зазначені у таблиці
№ |
Критерії |
Бали |
1. |
Активно працював:слухав, думав, спостерігав |
(0-3 бали) |
2. |
Дотримувався правил безпеки |
(0-2 бали) |
3. |
Відповідав на запитання вчителя |
(0-2 бали) |
4. |
Виконував лабораторний експеримент |
(0-3 бали) |
5. |
Зробив висновки |
(0-2 бали) |
6. |
Виконав завдання експрес-контролю |
(0-2 бали) |
ІV.Домашнє завдання. Вивчити параграф підручника №17, вправа № 125-127, підготуватись до практичної роботи (с.104-105)
Творче завдання:міні – проект «Хімічні реакції у мене вдома»