Пізнаємо природу 5-А, Б класи (усього 70 год, 2 год на тиждень)
№ з/п |
Дата уроку |
Зміст уроку |
Повторення |
|
|
|
Тема 1. Вчимося досліджувати природу (7 год) |
|
|
1 |
5-А |
5-Б |
Первинний інструктаж з БЖД. Цінність природи і знань про неї. Джерела знань про природу. Практичні завдання. Ознайомлення з джерелами інформації природничого змісту. |
|
|
|
|||
2/3 |
|
|
Природа: складники і методи дослідження. Інструменти природодослідника. Вибір методу дослідження природи, визначення його етапів. Практичні завдання. Ознайомлення з приладами та обладнанням для дослідження природи. |
Джерела знань про природу. |
4 |
|
|
Шлях наукового пізнання природи. Дослідники природи: видатні постаті, відкриття, винаходи. |
|
5 |
|
|
Правила безпеки життєдіяльності під час досліджень природи. Практичні завдання. Планування і проведення спостереження об’єкта природи. Планування і проведення експерименту. |
Вибір методу дослідження природи, визначення його етапів. |
6/7 |
|
|
Узагальнення. Пізнання природи – захоплююча, важлива і відповідальна справа. Екскурсії (реальні/віртуальні) до хімічної чи біологічної лабораторії, музею науки, природничого музею; екскурсія в природу. Практичні завдання. Складання каталогу/колекції природних об’єктів під час екскурсії. |
|
|
|
ТЕМАТИЧНА |
|
|
|
|
Тема 2. Досліджуємо тіла, речовини, явища (13 год) |
|
|
8 |
|
|
Тіла природні й рукотворні, живої і неживої природи. Фізичні характеристики тіла, їх вимірювання. Практичні завдання. Вимірювання маси, об’єму і розмірів тіл. |
|
9 |
|
|
Дослідження фізичних властивостей речовин. Практичні завдання. Дослідження фізичних властивостей речовин. |
|
10 |
|
|
Уявлення про будову речовини. Твердий, рідкий і газуватий стан речовин. Дифузія у природі, побуті, техніці. Практичні завдання. Моделювання агрегатних станів речовини. Дослідження умов зміни агрегатних станів. Спостереження дифузії у рідинах і газах. |
Дослідження фізичних властивостей речовин. |
11/ 12 |
|
|
Чисті речовини і суміші. Розділення й використання сумішей. Безпечне поводження з речовинами. Поширення речовин у природі та використання їх людиною. Практичні завдання. Методи розділення сумішей: просіювання, відстоювання, фільтрування. Розділення сумішей випарюванням. |
Дослідження фізичних властивостей речовин. |
13 |
|
|
Механічні явища. Рух. Шлях, час, швидкість руху. Практичні завдання. Вимірювання відстані, часу, швидкості руху тіла (позаурочний час). |
|
14 |
|
|
Види руху у природі й техніці. Залежність руху від різних чинників. Практичні завдання. Особливості руху тіл у воді і повітрі. Спостереження різних видів рухів у природі і найближчому оточенні. |
Механічні явища. Рух. Шлях, час, швидкість руху. |
15/ 16 |
|
|
Поняття сили та енергії. Сила тертя і рух тіл. Ознайомлення з простими механізмами. Практичні завдання. Дослідження впливу сили на форму тіла. Спостереження руху тіл, дії сил. Способи зменшення і збільшення тертя. Створення конструкцій на основі простих механізмів. |
|
17 |
|
|
Теплові явища. Практичні завдання. Дослідження теплових явищ. |
|
18 |
|
|
Звукові явища. Звук, голос, слух. Практичні завдання. Дослідження звукових явищ. Моделювання способів зменшення/збільшення гучності звуку. Дослідження властивостей звуку. |
Теплові явища. |
19 |
|
|
Світлові явища. Світло і зір. Способи орієнтування на місцевості за Сонцем. Практичні завдання. Дослідження властивостей світла (вдома). Вивчені явища у природі і житті людини. |
Звукові явища. |
20 |
|
|
Узагальнення. Для дослідження тіл, речовин, явищ використовують спостереження, вимірювання, моделювання, експеримент, класифікування. Навчальний проєкт. 1. Як зберегти тепло/холод? 2. Один день без світла. 3. Саморобні музичні інструменти. 4. Наші можливості у забезпеченні шумоізоляції. |
|
ТЕМАТИЧНА |
||||
Тема 3. Дізнаємося про Землю і Всесвіт (12 год) |
||||
21 |
|
|
Будова земної кулі і методи її вивчення. Уявлення про силу тяжіння. Зовнішні оболонки Землі: гідросфера, літосфера, атмосфера. |
|
22/ 23 |
|
|
Способи зображення земної поверхні. Орієнтування на місцевості. Материки на глобусі і карті. Рухи Землі та їхні наслідки. Практичні завдання. Орієнтування на місцевості (з допомогою карт, Сонця, місцевих ознак тощо). Знаходження на карті і глобусі екватора, полюсів, півкуль, материків, океанів. |
|
24 |
|
|
Атмосфера, її склад і зміни. Властивості повітря. Горіння – хімічне явище. Практичні завдання. Моделювання рухів повітря. Дослідження зміни температури повітря упродовж доби. |
Зовнішні оболонки Землі: гідросфера, літосфера, атмосфера. |
25 |
|
|
Погода і спостереження за нею. Народний календар. Практичні завдання. Прогнозування погоди за народними прикметами та порівняння з прогнозом в інтернет-джерелах, повідомленнях ЗМІ. Дослідження природи своєї місцевості: погода. |
Властивості повітря. |
26 |
|
|
Гідросфера, її склад і зміни. Стани і розподіл води на Землі. Про водні об’єкти нашої планети, України і своєї місцевості. Практичні завдання. Дослідження природи своєї місцевості: водойми (позаурочний час). |
Атмосфера, її склад і зміни. |
27 |
|
|
Літосфера. Земна поверхня: склад, будова, зміни. Гірські породи, їх вік і різноманітність. Форми і чинники формування рельєфу. Практичні завдання. Ознайомлення з гірськими породами, корисних копалин за колекціями (реальними/електронними). |
Гідросфера, її склад і зміни. |
28 |
|
|
Контрольна робота № 1. |
|
29 |
|
|
Безпечні і небезпечні природні явища в гідросфері, атмосфері, літосфері. Небезпечні природні явища на території України. Поведінка людини в умовах природних загроз. Практичні завдання. Моделювання поведінки в ситуаціях виникнення пожежі, природних загроз. |
|
30 |
|
|
Розвиток уявлень людини про Землю, Сонце, Місяць. Місце Землі у Сонячній системі. Практичні завдання. Спостереження за небом неозброєним оком і з допомогою приладів. Моделювання рухів Землі, Сонця, Місяця. |
|
31 |
|
|
Сонце і Місяць: характеристики, дослідження, вплив на Землю. Сонце і здоров’я людини. Проведення спостережень за Сонцем і Місяцем. Практичні завдання. Спостереження за рухом Сонця, зміною фаз Місяця (позаурочний час). |
|
32 |
|
|
Узагальнення. Земля – планета, що змінюється. Значення науки, техніки і технологій для пізнання природи Землі й проведення досліджень у Всесвіті. Навчальний проєкт. 1. Прогноз погоди за народними прикметами. 2. Якщо зникне Сонце, то… Екскурсії (реальні/віртуальні) до обсерваторії, планетарію; ознайомлення з природою своєї місцевості. |
|
ТЕМАТИЧНА |
||||
Тема 4. Вивчаємо живу природу Землі (12 год) |
||||
33 |
|
|
Тіла живої природи, їхні властивості. Поняття клітини. Багатоклітинні організми: тварини, рослини, гриби. Як людина здобуває знання про організми. |
|
34/ 35 |
|
|
Поживні речовини, вода, повітря, світло, тепло в житті організмів. Процеси життєдіяльності тварин і рослин: живлення, дихання, виділення. Речовини, явища та органи, в яких відбуваються ці процеси. |
Тіла живої природи, їхні властивості. |
36/ 37 |
|
|
Опора і рух у тварин і рослин. Зв’язки між органами в організмі тварини, рослини. Практичні завдання. Дослідження будови і способу переміщення тварини. Дослідження будови рослини. Спостереження рухів рослин (вдома). |
|
38 |
|
|
Життя грибів. Їстівні й отруйні гриби. |
Поняття клітини. |
39 |
|
|
Середовище існування організмів – джерело життєво необхідних ресурсів. Чинники середовища: нерівномірність поширення на планеті і вплив на організми. |
|
40/ 41 |
|
|
Основні середовища життя: наземно-повітряне, водне, ґрунтове. Пристосування організмів до умов існування в різних куточках планети. Практичні завдання. Виявлення рис пристосованості рослин/тварин до умов існування. |
Середовище існування організмів – джерело життєво необхідних ресурсів. |
42/ 43 |
|
|
Рослини, тварини і гриби рідного краю. Українські народні традиції шанобливого ставлення до живої природи. Практичні завдання. Визначення назв найбільш поширених у своїй місцевості рослин/тварин. Ознайомлення з небезпечними тваринами, отруйними рослинами і грибами своєї місцевості. Правила поведінки і перша допомога при контакті з отруйними рослинами, укусах отруйних тварин. |
|
44 |
|
|
Узагальнення. Організм – цілісна система, яка взаємодіє з середовищем існування. Умови існування на Землі і пристосування до них організмів як причина різноманіття живих істот. Навчальний проєкт. 1. Форми, барви і звуки в живій природі. 2. Живий світ в околицях моєї школи. 3. Природа і мистецтво. Екскурсії (реальні/віртуальні) до краєзнавчих і природничих музеїв. |
|
|
ТЕМАТИЧНА |
||||
|
Тема 5. Пізнаємо організм людини у його середовищі існування (10 год) |
||||
45/ 46 |
|
|
Організм людини як тіло живої природи. Клітина – найменша частинка організму людини. Частини тіла, органи та їхні функції. Функції шкіри. Гігієна шкіри та одягу. Практичні завдання. Ознайомлення з внутрішньою будовою організму людини. |
|
|
47/ 48 |
|
|
Їжа і харчування. Повітря і дихання. Захист органів дихання від небезпечних впливів довкілля. Турбота про чисте повітря. Практичні завдання. Моделювання зв’язків між органами травлення/дихання. Аналіз свого звичного раціону. Складання власного меню на день. Вибір матеріалу для виготовлення засобів захисту органів дихання. |
Частини тіла, органи та їхні функції. |
|
49 |
|
|
Опора тіла і рух. Скелет, м’язи, постава. Розвиток і зміцнення опорнорухової системи. Практичні завдання. Самоспостереження: знаходження великих кісток скелету і м’язів. |
|
|
50 |
|
|
Серце і кровообіг. Тренування серця. Опірність організму хворобам. |
Частини тіла, їхні функції. |
органи та |
51/ 52 |
|
|
Навколишнє середовище – джерело життєво важливих для людини ресурсів. Пристосування людини до навколишнього середовища (речовини, матеріали, вироби, технології для комфортного життя людини). Практичні завдання. Дослідження за етикетками речовин і матеріалів у складі виробів щоденного користування. |
|
|
53 |
|
|
Здоров’я. Здоровий спосіб життя. Вода як чинник здоров’я. Питна вода. Безпечна поведінка на водоймах. Особиста і побутова гігієна. Корисні і шкідливі звички. Наслідки забруднення довкілля для здоров’я. |
|
|
54 |
|
|
Узагальнення. Організм людини - цілісна система, на яку впливає навколишнє середовище. Людина змінює середовище свого існування. Навчальний проєкт. 1. Здоровим бути просто. 2. Яку воду ми п’ємо. 3. Наскільки потрібним є все, що ми купуємо. 4. Здорові діти – здорова родина. Екскурсія (реальна, віртуальна) до анатомічного музею. |
|
|
|
ТЕМАТИЧНА |
|
|||
|
Тема 6. Вчимося у природи і дбаємо про її збереження (6 год) |
|
|||
55 |
|
|
Ставлення людини до природи. Природні й рукотворні об’єкти – компоненти життєвого середовища людини. Людина – частинка природи. Вплив діяльності людини на довкілля. |
|
|
56 |
|
|
Використання природничо-наукових знань у повсякденному житті, мистецтві, створенні нових матеріалів, техніки, технологій. Винаходи і вироби, що підказала природа. Практичні завдання. Дослідження властивостей матеріалів, які використовує людина, визначення їх безпеки/небезпеки для довкілля. Ознайомлення з об’єктами, які людина створила за природними зразками. |
Вплив діяльності людини на довкілля. |
|
57/ 58 |
|
|
Поняття екології, екологічних проблем. Екозвички. Практичні завдання. Розроблення пам’ятки «Відповідальний споживач». Складання каталогу місцевих видів, які знаходяться під загрозою зникнення. |
|
59 |
|
|
Узагальнення. Природні об’єкти як моделі для техніки і технологій. Взаємодія з природою задля її збереження. Навчальний проєкт. 1. Життя у стилі еко. 2. На що хворіють «легені планети». 3. Природа і людина – друзі чи вороги? 4. Наші сусіди в біосфері: правила співіснування. 5. Друге життя відпрацьованих речей. |
|
60 |
|
|
Контрольна робота № 2. |
|
|
ТЕМАТИЧНА |
|||
|
Повторення (9 год) |
|||
61 |
|
|
Природа: складники і методи дослідження. Інструменти природодослідника. Вибір методу дослідження природи, визначення його етапів. |
|
62 |
|
|
Шлях наукового пізнання природи. Дослідники природи: видатні постаті, відкриття, винаходи. |
|
63 |
|
|
Чисті речовини і суміші. Розділення й використання сумішей. Безпечне поводження з речовинами. Поширення речовин у природі та використання їх людиною. |
|
64 |
|
|
Механічні явища. Рух. Шлях, час, швидкість руху. |
|
65 |
|
|
Способи зображення земної поверхні. Орієнтування на місцевості. Материки на глобусі і карті. Рухи Землі та їхні наслідки. |
|
66 |
|
|
Сонце і Місяць: характеристики, дослідження, вплив на Землю. Сонце і здоров’я людини. Проведення спостережень за Сонцем і Місяцем. |
|
67 |
|
|
Основні середовища життя: наземно-повітряне, водне, ґрунтове. Пристосування організмів до умов існування в різних куточках планети. |
|
68 |
|
|
Організм людини як тіло живої природи. Клітина – найменша частинка організму людини. Частини тіла, органи та їхні функції. Функції шкіри. Гігієна шкіри та одягу. |
|
69 |
|
|
Їжа і харчування. |
|
70 |
|
|
Підсумковий урок. |
|
|
ТЕМАТИЧНА |