Календарне планування "Пізнаємо природу" 5 клас (НУШ) за програмою Т. Коршевнюк

Про матеріал
Календарне планування предмета "Пізнаємо природу" 5 клас (НУШ), 2 години на тиждень, за підручником Т. Коршевнюк, О. Ярошенко.
Перегляд файлу

Пізнаємо природу 5-А, Б класи (усього 70 год, 2 год на тиждень)

з/п

Дата уроку

Зміст уроку

Повторення

 

 

Тема 1. Вчимося досліджувати природу (7 год)

 

1

5-А

5-Б

Первинний інструктаж з БЖД. Цінність природи і знань про неї. Джерела знань про природу.

Практичні          завдання.            Ознайомлення    з              джерелами                інформації природничого змісту.

 

 

 

2/3

 

 

Природа:              складники            і               методи  дослідження.                Інструменти природодослідника. Вибір методу дослідження природи, визначення його етапів.

Практичні завдання. Ознайомлення з приладами та обладнанням для дослідження природи.

Джерела               знань                про природу.

4

 

 

Шлях наукового пізнання природи. Дослідники природи: видатні постаті, відкриття, винаходи.

 

5

 

 

Правила безпеки життєдіяльності під час досліджень природи.

Практичні завдання. Планування і проведення спостереження об’єкта природи. Планування і проведення експерименту.

Вибір методу дослідження природи, визначення його етапів.

6/7

 

 

Узагальнення. Пізнання природи – захоплююча, важлива і відповідальна справа.

Екскурсії (реальні/віртуальні) до хімічної чи біологічної лабораторії, музею науки, природничого музею; екскурсія в природу.

Практичні завдання. Складання каталогу/колекції природних об’єктів під час екскурсії.

 

 

 

ТЕМАТИЧНА

 

 

 

Тема 2. Досліджуємо тіла, речовини, явища (13 год)

 

8

 

 

Тіла природні й рукотворні, живої і неживої природи. Фізичні характеристики тіла, їх вимірювання.

Практичні завдання. Вимірювання маси, об’єму і розмірів тіл.

 

9

 

 

Дослідження фізичних властивостей речовин.

Практичні завдання. Дослідження фізичних властивостей речовин.

 

10

 

 

Уявлення про будову речовини. Твердий, рідкий і газуватий стан речовин. Дифузія у природі, побуті, техніці.

Практичні завдання. Моделювання агрегатних станів речовини. Дослідження умов зміни агрегатних станів. Спостереження дифузії у рідинах і газах.

Дослідження фізичних властивостей речовин.

11/ 12

 

 

Чисті речовини і суміші. Розділення й використання сумішей. Безпечне поводження з речовинами. Поширення речовин у природі та використання їх людиною.

Практичні          завдання.            Методи розділення           сумішей:                просіювання, відстоювання, фільтрування. Розділення сумішей випарюванням.

Дослідження фізичних властивостей речовин.

13

 

 

Механічні явища. Рух. Шлях, час, швидкість руху.

Практичні завдання. Вимірювання відстані, часу, швидкості руху тіла (позаурочний час).

 

14

 

 

Види руху у природі й техніці. Залежність руху від різних чинників.

Практичні     завдання.     Особливості     руху    тіл     у     воді     і     повітрі.

Спостереження різних видів рухів у природі і найближчому оточенні.

Механічні явища. Рух. Шлях, час, швидкість руху.

 

15/

16

 

 

Поняття сили та енергії. Сила тертя і рух тіл. Ознайомлення з простими механізмами.

Практичні    завдання.     Дослідження    впливу    сили    на    форму    тіла.

Спостереження руху тіл, дії сил. Способи зменшення і збільшення тертя.

Створення конструкцій на основі простих механізмів.

 

17

 

 

Теплові явища.

Практичні завдання. Дослідження теплових явищ.

 

18

 

 

Звукові явища. Звук, голос, слух.

Практичні          завдання.            Дослідження       звукових               явищ.                Моделювання способів    зменшення/збільшення     гучності                звуку.     Дослідження властивостей звуку.

Теплові явища.

19

 

 

Світлові явища. Світло і зір. Способи орієнтування на місцевості за Сонцем.

Практичні завдання. Дослідження властивостей світла (вдома).

Вивчені явища у природі і житті людини.

Звукові явища.

20

 

 

Узагальнення. Для дослідження тіл, речовин, явищ використовують спостереження, вимірювання, моделювання, експеримент, класифікування.

Навчальний проєкт.

1.  Як зберегти тепло/холод?

2.  Один день без світла.

3.  Саморобні музичні інструменти.

4.  Наші можливості у забезпеченні шумоізоляції.

 

ТЕМАТИЧНА

Тема 3. Дізнаємося про Землю і Всесвіт (12 год)

21

 

 

Будова земної кулі і методи її вивчення. Уявлення про силу тяжіння. Зовнішні оболонки Землі: гідросфера, літосфера, атмосфера.

 

22/

23

 

 

Способи зображення земної поверхні. Орієнтування на місцевості. Материки на глобусі і карті. Рухи Землі та їхні наслідки.

Практичні завдання. Орієнтування на місцевості (з допомогою карт, Сонця, місцевих ознак тощо). Знаходження на карті і глобусі екватора, полюсів, півкуль, материків, океанів.

 

24

 

 

Атмосфера, її склад і зміни. Властивості повітря. Горіння – хімічне явище.

Практичні завдання. Моделювання рухів повітря.

Дослідження зміни температури повітря упродовж доби.

Зовнішні оболонки Землі: гідросфера, літосфера, атмосфера.

25

 

 

Погода і спостереження за нею. Народний календар.

Практичні завдання. Прогнозування погоди за народними прикметами та порівняння з прогнозом в інтернет-джерелах, повідомленнях ЗМІ.

Дослідження природи своєї місцевості: погода.

Властивості повітря.

26

 

 

Гідросфера, її склад і зміни. Стани і розподіл води на Землі. Про водні об’єкти нашої планети, України і своєї місцевості.

Практичні завдання. Дослідження природи своєї місцевості: водойми (позаурочний час).

Атмосфера,          її                склад     і зміни.

27

 

 

Літосфера. Земна поверхня: склад, будова, зміни. Гірські породи, їх вік і різноманітність. Форми і чинники формування рельєфу.

Практичні завдання. Ознайомлення з гірськими породами, корисних копалин за колекціями (реальними/електронними).

Гідросфера,         її                склад     і зміни.

28

 

 

Контрольна робота № 1.

 

29

 

 

Безпечні і небезпечні природні явища в гідросфері, атмосфері, літосфері. Небезпечні природні явища на території України. Поведінка людини в умовах природних загроз.

Практичні завдання. Моделювання поведінки в ситуаціях виникнення пожежі, природних загроз.

 

 

30

 

 

Розвиток уявлень людини про Землю, Сонце, Місяць. Місце Землі у Сонячній системі.

Практичні завдання. Спостереження за небом неозброєним оком і з допомогою приладів. Моделювання рухів Землі, Сонця, Місяця.

 

31

 

 

Сонце і Місяць: характеристики, дослідження, вплив на Землю. Сонце і здоров’я людини. Проведення спостережень за Сонцем і Місяцем. Практичні завдання. Спостереження за рухом Сонця, зміною фаз Місяця (позаурочний час).

 

32

 

 

Узагальнення. Земля – планета, що змінюється. Значення науки, техніки і технологій для пізнання природи Землі й проведення досліджень у

Всесвіті.

Навчальний проєкт.

1.  Прогноз погоди за народними прикметами.

2.  Якщо зникне Сонце, то…

Екскурсії            (реальні/віртуальні)       до           обсерваторії,                планетарію; ознайомлення з природою своєї місцевості.

 

ТЕМАТИЧНА

Тема 4. Вивчаємо живу природу Землі (12 год)

33

 

 

Тіла живої природи, їхні властивості. Поняття клітини. Багатоклітинні організми: тварини, рослини, гриби. Як людина здобуває знання про організми.

 

34/

35

 

 

Поживні речовини, вода, повітря, світло, тепло в житті організмів.

Процеси життєдіяльності тварин і рослин: живлення, дихання, виділення.

Речовини, явища та органи, в яких відбуваються ці процеси.

Тіла живої природи, їхні властивості.

36/ 37

 

 

Опора і рух у тварин і рослин. Зв’язки між органами в організмі тварини, рослини.

Практичні завдання. Дослідження будови і способу переміщення тварини. Дослідження будови рослини. Спостереження рухів рослин

(вдома).

 

38

 

 

Життя грибів. Їстівні й отруйні гриби.

Поняття клітини.

39

 

 

Середовище існування організмів – джерело життєво необхідних ресурсів. Чинники середовища: нерівномірність поширення на планеті і вплив на організми.

 

40/ 41

 

 

Основні середовища життя: наземно-повітряне, водне, ґрунтове. Пристосування організмів до умов існування в різних куточках планети. Практичні завдання. Виявлення рис пристосованості рослин/тварин до умов існування.

Середовище існування організмів – джерело життєво необхідних ресурсів.

42/ 43

 

 

Рослини, тварини і гриби рідного краю. Українські народні традиції шанобливого ставлення до живої природи.

Практичні завдання. Визначення назв найбільш поширених у своїй місцевості рослин/тварин. Ознайомлення з небезпечними тваринами, отруйними рослинами і грибами своєї місцевості. Правила поведінки і перша допомога при контакті з отруйними рослинами, укусах отруйних тварин.

 

44

 

 

Узагальнення. Організм – цілісна система, яка взаємодіє з середовищем існування. Умови існування на Землі і пристосування до них організмів як причина різноманіття живих істот.

Навчальний проєкт.

1.  Форми, барви і звуки в живій природі.

2.  Живий світ в околицях моєї школи.

3.  Природа і мистецтво.

Екскурсії (реальні/віртуальні) до краєзнавчих і природничих музеїв.

 

 

 

ТЕМАТИЧНА

 

Тема 5. Пізнаємо організм людини у його середовищі існування (10 год)

45/ 46

 

 

Організм людини як тіло живої природи. Клітина – найменша частинка організму людини. Частини тіла, органи та їхні функції. Функції шкіри. Гігієна шкіри та одягу.

Практичні завдання. Ознайомлення з внутрішньою будовою організму людини.

 

47/ 48

 

 

Їжа і харчування. Повітря і дихання. Захист органів дихання від небезпечних впливів довкілля. Турбота про чисте повітря.

Практичні завдання. Моделювання зв’язків між органами травлення/дихання. Аналіз свого звичного раціону. Складання власного меню на день. Вибір матеріалу для виготовлення засобів захисту органів дихання.

Частини тіла, органи та їхні функції.

49

 

 

Опора тіла і рух. Скелет, м’язи, постава. Розвиток і зміцнення опорнорухової системи.

Практичні завдання. Самоспостереження: знаходження великих кісток скелету і м’язів.

 

50

 

 

Серце і кровообіг. Тренування серця. Опірність організму хворобам.

Частини тіла, їхні функції.

органи та

51/ 52

 

 

Навколишнє середовище – джерело життєво важливих для людини ресурсів. Пристосування людини до навколишнього середовища (речовини, матеріали, вироби, технології для комфортного життя людини). Практичні завдання. Дослідження за етикетками речовин і матеріалів у складі виробів щоденного користування.

 

 

53

 

 

Здоров’я. Здоровий спосіб життя. Вода як чинник здоров’я. Питна вода. Безпечна поведінка на водоймах. Особиста і побутова гігієна. Корисні і шкідливі звички. Наслідки забруднення довкілля для здоров’я.

 

 

54

 

 

Узагальнення. Організм людини - цілісна система, на яку впливає навколишнє середовище. Людина змінює середовище свого існування.

Навчальний проєкт.

1.  Здоровим бути просто.

2.  Яку воду ми п’ємо.

3.  Наскільки потрібним є все, що ми купуємо.

4.  Здорові діти – здорова родина.

Екскурсія (реальна, віртуальна) до анатомічного музею.

 

 

 

ТЕМАТИЧНА

 

 

Тема 6. Вчимося у природи і дбаємо про її збереження (6 год)

 

55

 

 

Ставлення людини до природи. Природні й рукотворні об’єкти – компоненти життєвого середовища людини. Людина – частинка природи.

Вплив діяльності людини на довкілля.

 

 

56

 

 

Використання природничо-наукових знань у повсякденному житті, мистецтві, створенні нових матеріалів, техніки, технологій. Винаходи і вироби, що підказала природа.

Практичні завдання. Дослідження властивостей матеріалів, які використовує людина, визначення їх безпеки/небезпеки для довкілля.

Ознайомлення з об’єктами, які людина створила за природними зразками.

Вплив діяльності людини на довкілля.

57/ 58

 

 

Поняття екології, екологічних проблем. Екозвички. Практичні завдання. Розроблення пам’ятки «Відповідальний споживач». Складання каталогу місцевих видів, які знаходяться під загрозою зникнення.

 

 

59

 

 

Узагальнення. Природні об’єкти як моделі для техніки і технологій.

Взаємодія з природою задля її збереження. Навчальний проєкт.

1.  Життя у стилі еко.

2.  На що хворіють «легені планети».

3.  Природа і людина – друзі чи вороги?

4.  Наші сусіди в біосфері: правила співіснування.

5.  Друге життя відпрацьованих речей.

 

60

 

 

Контрольна робота № 2.

 

 

ТЕМАТИЧНА

 

Повторення (9 год)

61

 

 

Природа:             складники            і               методи  дослідження.                Інструменти природодослідника. Вибір методу дослідження природи, визначення його етапів.

 

62

 

 

Шлях наукового пізнання природи. Дослідники природи: видатні постаті, відкриття, винаходи.

 

63

 

 

Чисті речовини і суміші. Розділення й використання сумішей. Безпечне поводження з речовинами. Поширення речовин у природі та використання їх людиною.

 

64

 

 

Механічні явища. Рух. Шлях, час, швидкість руху.

 

65

 

 

Способи зображення земної поверхні. Орієнтування на місцевості. Материки на глобусі і карті. Рухи Землі та їхні наслідки.

 

66

 

 

Сонце і Місяць: характеристики, дослідження, вплив на Землю. Сонце і здоров’я людини. Проведення спостережень за Сонцем і Місяцем.

 

67

 

 

Основні середовища життя: наземно-повітряне, водне, ґрунтове. Пристосування організмів до умов існування в різних куточках планети.

 

68

 

 

Організм людини як тіло живої природи. Клітина – найменша частинка організму людини. Частини тіла, органи та їхні функції. Функції шкіри. Гігієна шкіри та одягу.

 

69

 

 

Їжа і харчування.

 

70

 

 

Підсумковий урок.

 

 

ТЕМАТИЧНА

 

pdf
Додано
19 вересня 2022
Переглядів
4811
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку