КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ
8 клас
№ уроку
|
Зміст навчального матеріалу |
дата |
примітка |
1
|
ВСТУП Художня література як одна з форм духовної діяльності людини. Функції художньої літератури. Багатозначність художнього образу. Різновиди образів (образ-персонаж, образ-символ словесні, зорові, тощо). Аналіз художнього твору. ТЛ: поглиблення понять про художній образ, художній твір. |
|
|
2
|
Усна народна творчість. Українські історичні пісні ТЛ: історичні пісні |
|
|
3 |
Пісні про звитяжну боротьбу козаків з турецько-татарськими нападниками («Зажурилась Україна», «Та, ой, як крикнув же козак Сірко»). |
|
|
4 |
«Чи не той то Хміль», «За Сибіром сонце сходить»). Образи історичних осіб, лицарів-оборонців рідної землі, створені народною уявою. Про боротьбу проти соціального та національного гніту («Ой Морозе, Морозенку», «Максим козак Залізняк». |
|
|
5
|
Пісні Марусі Чурай «За світ встали козаченьки»*, «Віють вітри, віють буйні», «Ой не ходи, Грицю…». Легендарна поетеса з Полтави. Трагічна історія її життя.. |
|
*Вивчити напам’ять |
6 |
Пісні, що стали народними. Їхня популярність, фольклорна основа, народнопоетичні образи |
|
|
7 |
Українські народні думи. «Маруся Богуславка», Героїчний епос українського народу. Різновиди дум (історико-героїчні, соціально-побутові). |
|
|
8 |
Проблема вибору, душевна роздвоєність Марусі Богуславки між любов’ю до рідної землі та становищем дружини турецького вельможі. («Маруся Богуславка»). ТЛ: думи. |
|
|
10 |
Кобзарі та лірники – виконавці народних дум (О. Вересай, Г. Гончаренко, М. Кравченко та ін.). сучасні виконавці: В. Та М. Литвини, В. Начема, Національна капела бандуристів України. Жанрова своєрідність, історична основа, героїчний зміст дум. Специфічність поетичної форми, ритму. Морально-етична проблематика. |
|
|
11
|
Контрольна робота № 1 (тести) за матеріалом «Історичні пісні та думи, пісні Марусі Чурай» |
|
|
12
|
Світ української поезії Тарас Шевченко. Викуп поета з неволі, причини його покарання царем, арешт, перебування в казематі, заслання. Усвідомлення власної місії поета. |
|
*Вивчити напам’ять |
13 |
«Думи мої думи мої…», «Ой три шляхи широкії…»; філософська лірика, силабо-тонічне віршування (рими, стопи,віршований розмір), аналіз поетичного твору. |
|
|
14 |
Мені однаково, чи буду…» (з циклу «В казематі»), «Минають дні, минають ночі… » Роздуми автора про власну долю, долю України, плинність, скороминущість життя людини на землі, про її долю. ТЛ: філософська лірика, силабо-тонічне віршування (рими, стопи, віршований розмір). |
|
|
15
|
РМ№1. Урок-конкурс виразного читання. |
|
|
16
|
Леся Українка. Життя поетеси, її мужність і силу духу. «Давня весна», «Хотіла б я піснею стати…»*, Життя поетеси, її мужність і сила духу. Потужне ліричне начало, романтичність, волелюбність, оптимізм, мрія і дійсність як провідні мотиви її поезії. |
|
*Вивчити напам’ять |
17
|
«Давня казка» Тема гармонійного єднання людини з природою. Ідея вільної творчості, вільнолюбства людини. Проблеми і мотиви: роль митця в суспільстві, служіння музі й народові, суть людського щастя, вдячності. ТЛ: ліро-епічна поема . |
|
|
18 |
РМ №2. Письмовий твір за творчістю Тараса Шевченка й Лесі Українки. |
|
|
19
|
Володимир Сосюра. «Любіть Україну!»*, «Осінь» («Облітають квіти, обриває вітер…»), «Васильки» Патріотичні та інтимні мотиви творів поета. Щирість ліричного самовираження. ТЛ: інтимна лірика, віршовані размори. |
|
*Вивчити напам’ять |
20
|
Патріотичний пафос поезії «Любіть Україну!». Васильки » - взірець інтимної лірики.
|
|
|
21 |
Володимир Підпалий. «…Бачиш: між трав зелених…», «Зимовий етюд». Щирість почуттів поета. Ідея гуманізму, людяності, бережливого ставлення до природи. Незбагненна краса світу, патріотичні почуття, передані словом. Багатозначність і змістова глибина художніх образів («Зимовий етюд»). |
|
|
22
|
Василь Голобородько.«З дитинства: дощ» («Я уплетений…»), ТЛ: вільний вірш. |
|
|
23 |
«Наша мова», «Теплі слова». Самобутня постать поета в українській літературі. |
|
|
24 |
Наскрізний патріотизм, філософічність, фольклорна основа його поезій, народознавчі аспекти. Оригінальність, простота висловлення глибоких почуттів, важливих думок. |
|
|
25 |
Із сучасної української поезії (кінця ХХ — початку ХХІ ст.) В.Герасим’юк «Чоловічий танець», І.Малкович «З янголом на плечі», «З нічних молитов», |
|
|
26 |
А.Мойсієнко «Жовтень жовті жолуді», І.Павлюк «Дівчинка», Г.Кирпа «Мій ангел такий маленький…», «Коли до вас темної ночі…» |
|
|
27 |
Розмаїття сучасної лірики. Глибокі роздуми поетів-сучасників над проблемами української мови, національної культури; прагнення зазирнути у світ душі звичайної людини, осмислити її призначення та сенс життя |
|
|
28 |
Література рідного краю. Сучасна лірика Мелітополя. |
|
|
29 |
Поєднання в поезіях глибинної історичності бачення світу із відчуттям сучасної присутності в ньому. |
|
|
30 |
Контрольна робота № 3 (тестування, розгорнута відповідь на запитання). За творами поетів ХХ та початку ХХІ століття.
|
|
|
31 |
ПЧ. Борис Олійник. Поезії, присвячені матері. |
|
|
32 |
ПЧ. Іван Малкович. «Антонич». Поезії Б.-І. Антонича оглядово. |
|
|
33 |
Національна драма Іван Карпенко-Карий. «Сто тисяч» Короткі відомості про життя і творчість видатного українського драматурга ХІХ століття, про театр «корифеїв». |
|
|
34 |
Трагікомедія «Сто тисяч» (скорочено) – класичний взірець українського «театру корифеїв». ТЛ: драматичний твір (поглиблено), комедія, трагікомедія. |
|
|
35 |
Проблема бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи |
|
|
36 |
Проблема влади грошей - наскрізна і «вічна» у світовому мистецтві |
|
|
37 |
Трагікомедія «Сто тисяч». Засоби сатиричного змалювання. |
|
|
38 |
РМ № 3.Контрольна робота 4. Контрольний твір за твором І. Карпенка-Карого «Сто тисяч». |
|
|
39 |
З української прози Михайло Коцюбинський. «Дорогою ціною» (скорочено) Пригодницький, романтичний сюжет повісті. |
|
|
40 |
Вічний тип шукача правди. Протест Остапа і Соломії проти кріпосницької наруги – протест проти будь-якого насильства над людиною |
|
|
41 |
Проблема волі людини та можливостей її здобуття |
|
|
42 |
Кохання Остапа і Соломіїї як центральний мотив у творі. Його непереможна сила, що рухає вчинками, поведінкою, вибором героїв |
|
|
43
|
Час і вічність у повісті, символічні образи. Романтичність, мужність і сила волі української жінки Соломії. |
|
|
44
|
Р.М №4 Урок-дискусія. Роздуми про проблему волі людини і можливості її досягнення в сучасних умовах. |
|
|
45 |
Олександр Довженко. Видатний український кінорежисер і письменник. «Ніч перед боєм». Оповідання про Велику Вітчизняну війну. |
|
|
46 |
«Ніч перед боєм» — твір про героїзм, самовідданість, патріотичні почуття українців, проявлені під час воєнного лихоліття. |
|
|
47 |
«Ніч перед боєм». Образи діда Платона і діда Савки — представників українського трудового народу. Їхній моральний урок для солдатів. |
|
|
48 |
Ніна Бічуя. Короткі відомості про письменницю.
|
|
|
49 |
«Шпага Славка Беркути» Повість про школу й проблеми дорослішання, про роль батьків у вихованні дітей та їхньому дозвіллі. |
|
|
50 |
Проблема особистості в сучасному світі. Особливості композиції твору |
|
|
51 |
Контрольна робота 5 (тестування, розгорнута відповідь на запитання). За творами О.Довженка, Михайло Коцюбинський , Н.Бічуї. |
|
|
52 |
Література рідного краю 3. Твори письменників Мелітополя |
|
|
53 |
Володимир Дрозд. Короткі відомості про письменника. |
|
|
54 |
«Білий кінь Шептало». Проблема людини в суспільстві, її знеособлення, свободи і неволі, особистості й натовпу, дійсності і мрії («Білий кінь Шептало»). |
|
|
55 |
Юрій Винничук. Короткі відомості про письменника. |
|
|
56 |
«Місце для дракона». Повість – казка про сучасний світ, у якому й досі живуть «драконячі закони». |
|
|
57 |
«Місце для дракона». Дракон Грицько – поет і християнин |
|
|
58 |
«Місце для дракона». Роздуми про добро і зло, вірність і зраду, доцільність самопожертви. |
|
|
59 |
Український гумор Валентин Чемерис. |
|
|
60 |
Валентин Чемерис. Короткі відомості про письменника |
|
|
61 |
«Вітька + Галя, або Повість про перше кохання». Гумористична повість про життя і пригоди школярів із села Великі Чаплі: дружбу і перше кохання, вірність і перший поцілунок, дуель і перше побачення. |
|
|
62 |
«Вітька + Галя, або Повість про перше кохання». Дитячі проблеми в дорослому житті, передані засобами гумору. |
|
|
63 |
Література рідного краю 4. Ознайомлення з письменниками-земляками та їхніми творами. |
|
|
64 |
«Вітька + Галя, або Повість про перше кохання». Аналіз композиції творів |
|
|
65 |
ПЧ №3. Сенченко «Діамантовий берег». Повість про життя первісних людей: труднощі, випробування. Мудрість старих і досвідчених вождів, воїнів, бойовий запал молодих. |
|
|
66 |
ПЧ №4. В. Дрозд «Кінь Шептало.», продовження читання про пригоди білого коня. |
|
|
67 |
Контрольна робота № 6. В. Дрозд, Ю. Вінничук, В. Чемерис. (тестування) |
|
|
68 |
Проектна робота за прочитаними творами (презентація, реферат) |
|
|
69 |
Урок-підсумок. Бесіда про твори, що вивчалися впродовж року й викликали найбільше роздумів, суперечок, зацікавлення. |
|
|
70 |
Узагальнення за рік |
|
|