Любий друже-школярику!
У цьому році ти продовжиш вивчати українську літературу. Запам’ятай, що твоє успішне навчання у школі залежатиме насамперед від уміння працювати самостійно. Якими б прекрасними не були твої здібності, без цілеспрямованої праці не можна забезпечити належного розвитку особистості.
Цей зошит допоможе тобі повніше опрацювати й краще запам’ятати навчальний матеріал, перевірити, чи уважний ти читач, чи зрозумів усе, про що пише письменник.
До кожного художнього твору в зошиті вміщено різноманітні запитання, завдання, вправи, які допоможуть перевірити набуті знання, виробити вміння працювати самостійно й закріпити навички аналізувати художні твори, розбиратися в них, висловлювати своє ставлення до прочитаного. Деякі запитання, можливо, сформульовані незвично для тебе, тому й відповідь на них передбачає висловлення власних думок з урахуванням твого ще невеликого життєвого досвіду, інтересів , прагнень. Щоб відповісти на деякі з них, можливо, доведеться звернутися до додаткової літератури. Не лякайся – адже це цікаво! Намагайся чітко, змістовно й небагатослівно відповісти на кожне із запитань. Але насамперед уважно прочитай підручник, пригадай розповідь учителя на уроці.
Сподіваюся, що цей зошит стане тобі у пригоді, адже пропоновані завдання будуть для тебе не лише корисними, а й цікавими. А робота над ними принесе задоволення та успіх.
Автор
Художня література
як одна з форм
духовної діяльності
людини
Слово – то найтонший різець...
Вміти користуватися ним –
велике мистецтво.
В.Сухомлинський
Сучасне життя важко уявити без художніх книжок. З їхніх сторінок на нас дивляться герої минулого й сьогодення, про яких цікаво і захоплююче розповідають автори-письменники, які є особливо обдарованими людьми. Саме вони відтворюють життя через індивідуальні художні образи або картини. Ці талановиті митці розкривають суспільні відносини, характери і переживання людей на прикладі конкретної особи, яка є і літературним героєм і ніби олюднює все зображуване.
Кожний письменник уважно вивчає навколишню дійсність. Все побачене і почуте він обдумує і визначає, що добре, корисне, що погане, шкідливе, а також — що важливе, характерне, що другорядне, випадкове. У своїх творах письменник зображує важливі, характерні події, явища, риси вдачі людей, малює словами художні образи.
Характер персонажа (сильний — слабкий, цілісний — суперечливий, вольовий — безвільний; він розкривається у вчинках, у ставленні до інших людей, до навколишнього світу).
Образ-символ — конкретний художній образ перетворюється на багатозначний символ, що має прихований зміст.
Художня література (лат. litteratura — написане, від littera — буква) — вид мистецтва, що зображує дійсність, створює художні образи за допомогою слова; сукупність творів цього виду мистецтва (епос, лірика, драма).
Кожний вид мистецтва моделює світ у художніх образах властивими лише йому засобами і на відповідному матеріалі.
.............................................................................................................................................................................................................................................................. ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
………........................................................................................................................................................................ ............................................................................................................................................................................................................................................................................................. ……………………………............ ………………………………………………………………………………………………….
...............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................................................................................................................
………………………………………………………………………………………......…………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………..…...………………………………………………………………………………… ………..………………...............................................................................................
Ти, напевно, пам’ятаєш, що приказки та прислів’я – згусток, зосередження мудрості народу, що підкреслюють найсуттєвіше в житті, явищі, в людині, предметі. Саме тому українські письменники і драматурги в своїй творчості часто вдавалися до них. Драматург М.Кропивницький, наприклад, кілька п’єс назвав так: «Дай серцю волю, заведе в неволю», «Доки сонце зійде, роса очі виїсть».
Вибери собі дівку,………………………………………………………………….
Нема цвіту білішого,………………………………………………………………
Весною калина білим цвітом квітує, … ………………………………………….
ДОВІДКА … як цвіт на калині, нема в світі ріднішого, як мати дитині; як калинову гілку; а восени червоні ягідки дарує.
Чи знаєш ти, що…
Калину дуже любив наш Великий Кобзар – Тарас Шевченко. Для нього калина – це символ дівочої краси. У «Кобзарі» слово «калина» зустрічається 360 разів!
9.Творча робота. За допомогою образного слова створи опис гілки калини. Озвуч та прокоментуй зроблене.
……………………………………………………………………………….…….
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
10. Перевір свої знання.
1. Центром кожного художнього твору є:
а) історична подія; в) пейзаж;
б) опис інтер’єру; г) людина.
2. Художній образ у літературі — це те, що створюється за допомогою:
а) живопису; в) музики;
б) міміки і жестів; г) слова.
3. Яку функцію не виконує література?
а) виховну; в) естетичну;
б) економічну; г) пізнавальну.
4. Естетичну функцію літератури ще називають:
а) емоційною; в) філософською;
б) милозвучною; г) художньою.
5. Прихований зміст має образ:
а) символ; в) пейзаж;
б) персонаж; г) кожний із зазначених.
6. Словесне відтворення різних подій, людей, явищ, предметів, уявлюване письменником – це…
а) образ; в) пейзаж;
б) персонаж; г) символ.
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
А |
|
|
|
|
|
|
Б |
|
|
|
|
|
|
В |
|
|
|
|
|
|
Г |
|
|
|
|
|
|
Для домашнього опрацювання
Яку роль відіграє художнє слово в житті людини?
…………………………………………………………….............
……………………………………………………………......................................
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………