Календарно-тематичне
планування уроків
біології
11 клас
Учитель Шеіна Т.В.
Біологія
11 клас
70 години (2 години на тиждень)
№ уроку |
Дата пров. |
Факт. пров. |
Назва теми |
Д/з |
|
Тема 5. Адаптація (16 год.) |
|||||
1 |
|
|
Адаптація як загальна властивість біологічних систем. Принцип єдності організмів та середовища мешкання. |
&1 |
|
2 |
|
|
Загальні закономірності формування адаптацій. Властивості адаптацій. Поняття про преадаптацію та постадаптацію. |
&2 |
|
3 |
|
|
Стратегії адаптацій організмів. Поняття про адаптивну радіацію. Поняття про спряжену еволюцію (коеволюцію) та коадаптацію. |
&3 |
|
4 |
|
|
Формування адаптацій на молекулярному та клітинному рівнях організації. |
&4 |
|
5 |
|
|
Екологічна ніша як наслідок адаптацій організмів певного виду до існування в екосистемі. |
&5 |
|
6 |
|
|
Поняття про екологічно пластичні та екологічно непластичні види. |
&5 |
|
7 |
|
|
Основні середовища існування та адаптації до них організмів. |
&6 |
|
8 |
|
|
Життєві форми тварин та рослин як адаптації до середовища мешкання. Тематична |
&7 |
|
9 |
|
|
Способи терморегуляції організмів. |
&8 |
|
10 |
|
|
Організм як середовище мешкання. Симбіоз та його форми. |
&9 |
|
11 |
|
|
Поширення паразитизму серед різних груп організмів. |
&10 |
|
12 |
|
|
Адаптації паразитів до мешкання в організмі хазяїна. Відповідь організму хазяїна на оселення паразитів. |
Пов. &9-10 |
|
13 |
|
|
Практична робота «Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування» |
Пов. &6-10 |
|
14 |
|
|
Адаптивні біологічні ритми біологічних систем різного рівня організації. |
&11 |
|
15 |
|
|
Типи адаптивних біологічних ритмів організмів. Фотоперіодизм та його адаптивне значення. |
11& |
|
16 |
|
|
Узагальнення та контроль знань з теми «Адаптації» Тематична |
Пов. &1-11 |
|
Тема 6. Екологія (15 год.) |
|||||
17 |
|
|
Предмет вивчення екології, її завдання та методи. Зв’язки екології з іншими науками. |
&12 |
|
18 |
|
|
Екологічні чинники та їхня класифікація. Закономірності впливу екологічних чинників на організми та їх угруповання. |
&13 |
|
19 |
|
|
Екологічні закони. |
&14 |
|
20 |
|
|
Популяції. Класифікація популяцій. Структура та характеристики популяцій. Стено- та еврибіонтні види. |
&15 |
|
21 |
|
|
Механізми регуляції густоти (щільності) та чисельності популяцій. Функціональна роль популяцій в екосистемах. |
&15 |
|
22 |
|
|
Властивості та характеристики екосистем. |
&16 |
|
23 |
|
|
Типи зв’язків між популяціями різних видів в екосистемах. Тематична |
&17 |
|
24 |
|
|
Екологічні сукцесії як процеси саморозвитку екосистем. Причини сукцесій та їхні типи. Закономірності сукцесій. |
&18 |
|
25 |
|
|
Агроценози, їхня структура та особливості функціонування. Шляхи підвищення продуктивності агроценозів. |
&19 |
|
26 |
|
|
Біосфера як глобальна екосистема, її структура та межі. |
&20 |
|
27 |
|
|
Вчення В. І. Вернадського про біосферу та ноосферу та його значення для уникнення глобальної екологічної кризи. |
&20 |
|
28 |
|
|
Біогеохімічні цикли як необхідна умова існування біосфери. |
&21 |
|
29 |
|
|
Тематична контрольна робота з теми «Екологія» |
Пов. &12-20 |
|
30 |
|
|
Проект
|
Пов. &18 |
|
31 |
|
|
Узагальнення і контроль знань з теми «Екологія» Тематична |
Пов. &12-20 |
|
Тема 7. Сталий розвиток та раціональне природокористування (15 год.) |
|||||
32 |
|
|
Сучасні екологічні проблеми у світі та в Україні. |
&22 |
|
33 |
|
|
Поняття про якість довкілля. Критерії забруднення довкілля. |
&23 |
|
34 |
|
|
Види забруднення, їхні наслідки для природних і штучних екосистем та людини. |
&23 |
|
35 |
|
|
Антропічний вплив на атмосферу Наслідки забруднення атмосферного повітря та його охорона. |
&24 |
|
36 |
|
|
Антропічний вплив на гідросферу. Причини порушення якості природних вод, дефіцит водних ресурсів, принципи оцінки екологічного стану водойм. Охорона водойм. |
&25 |
|
37 |
|
|
Основні джерела антропічного забруднення ґрунтів, їхні наслідки. Необхідність охорони ґрунтів. |
&26 |
|
38 |
|
|
Антропічний вплив на біорізноманіття. Тематична |
&27 |
|
39 |
|
|
Збереження біорізноманіття як необхідна умова стабільності біосфери. |
&27 |
|
40 |
|
|
Проблеми акліматизації та реакліматизації видів. |
&27 |
|
41 |
|
|
Практична робота «Оцінка екологічного стану свого регіону» |
Пов. &24-27 |
|
42 |
|
|
Концепція сталого розвитку та її значення. Природокористування в контексті сталого розвитку. |
&28 |
|
43 |
|
|
Червона книга та чорні списки видів тварин. Зелена книга України. |
&29 |
|
44 |
|
|
Екологічна політика в Україні: природоохоронне законодавство України, міждержавні угоди. |
&30 |
|
45 |
|
|
Поняття про екологічне мислення. Необхідність міжнародної взаємодії у справі охорони довкілля. |
&30 |
|
46 |
|
|
Узагальнення і контроль знань з теми «Сталий розвиток та раціональне природокористування» Тематична |
Пов. &22-30 |
|
Тема 8. Біологічні основи здорового способу життя (12 год.) |
|||||
47 |
|
|
Науки, що вивчають здоров’я людини. Принципи здорового способу життя. |
&31 |
|
48 |
|
|
Вплив навколишнього середовища на здоров’я людини. |
&32 |
|
49 |
|
|
Складові здорового способу життя: раціональне харчування, рухова активність, особиста і побутова гігієна, відпочинок. |
&33 |
|
50 |
|
|
Вплив стресових факторів на організм людини. |
&34 |
|
51 |
|
|
Негативний вплив на здоров’я людини алкоголю, куріння та наркотиків. |
&35 |
|
52 |
|
|
Безпека і статева культура. Профілактика захворювань, що передаються статевим шляхом. |
&36 |
|
53 |
|
|
Профілактика захворювань людини. Профілактика неінфекційних, інфекційних, інвазійних захворювань людини. |
&37 |
|
54 |
|
|
Практична робота «Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань» |
Пов. &37 |
|
55 |
|
|
Імунна система людини, особливості її функціонування. Імунокорекція. Імунотерапія. |
&38 |
|
56 |
|
|
Тематична контрольна робота з теми «Біологічні основи здорового способу життя» |
Пов. &31-37 |
|
57 |
|
|
Навчальний проект
|
Пов. &31-37 |
|
58 |
|
|
Узагальнення та контроль знань з теми «Біологічні основи здорового способу життя» Тематична |
Пов. &31-37 |
|
Тема 9. Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології (12 год.) |
|||||
59 |
|
|
Завдання та досягнення сучасної селекції. Внесок вітчизняних учених-селекціонерів. Значення для планування селекційної роботи вчення М. І. Вавилова про центри різноманітності та походження культурних рослин, закону гомологічних рядів спадкової мінливості. |
&39 |
|
60 |
|
|
Сучасні методи селекції тварин, рослин. Явище гетерозису та його генетичні основи. |
&40 |
|
61 |
|
|
Сучасні методи селекції мікроорганізмів. |
&41 |
|
62 |
|
|
Застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції. |
&42 |
|
63 |
|
|
Генна інженерія людини: досягнення та ризики. Біоетичні проблеми сучасної медицини. |
&43 |
|
64 |
|
|
Сучасна біотехнологія та її основні напрямки. |
&44 |
|
65 |
|
|
Застосування досягнень молекулярної генетики, молекулярної біології та біохімії у біотехнології. |
&45 |
|
66 |
|
|
Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та біологічний захист. Біологічна безпека та основні напрямки її реалізації. |
&46 |
|
67 |
|
|
Біологія та майбутнє людства. |
&47 |
|
68 |
|
|
Проект (один на вибір; створення бук-трейлеру, презентації, буклету, скрайбу, постеру тощо)
|
Пов. &39-46 |
|
69 |
|
|
Проект (один на вибір; створення бук-трейлеру, презентації, буклету, скрайбу, постеру тощо)
|
Пов. &39-46 |
|
70 |
|
|
Узагальнення: роль біології у вирішенні сучасних глобальних проблем людства. Тематична |
Пов. &39-46 |
|